AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Og kan svare på noen spørsmål jeg stilte på doktoronline? https://forum.doktoronline.no/forum/68-autisme/ Er det vanlig at autisme gir kognitiv svikt eller at det er et symptom? Anonymkode: 5d554...d88
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Vil anta at det betyr at du har vansker på noen områder, f.eks språkforståelse eller eksekutiv fungering, som er vanlig ved asperger. Asperger er medfødt, altså er den kognitive «svikten» medfødt. Angsten derimot, er det ikke. Anonymkode: 6e409...d52 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vil anta at det betyr at du har vansker på noen områder, f.eks språkforståelse eller eksekutiv fungering, som er vanlig ved asperger. Asperger er medfødt, altså er den kognitive «svikten» medfødt. Angsten derimot, er det ikke. Anonymkode: 6e409...d52 Hm, men det er det jeg syns er så rart. Fordi jeg merker VEEEEELDIG godt at jeg har fått myyee større kognitiv svikt nå siden jeg ble voksen (jeg er i 30årene) har det bare gått nedover. Jeg har fått kjempedårlig hukommelse, konsentrasjon og må bruke evigheter på å tenke ut ord, kommer aldri på ordene jeg skal si og ordene jeg skal si forsvinner og ordforrådet mitt har blitt kanskje 60%mindre enn det var da jeg var 18år Anonymkode: 5d554...d88
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hm, men det er det jeg syns er så rart. Fordi jeg merker VEEEEELDIG godt at jeg har fått myyee større kognitiv svikt nå siden jeg ble voksen (jeg er i 30årene) har det bare gått nedover. Jeg har fått kjempedårlig hukommelse, konsentrasjon og må bruke evigheter på å tenke ut ord, kommer aldri på ordene jeg skal si og ordene jeg skal si forsvinner og ordforrådet mitt har blitt kanskje 60%mindre enn det var da jeg var 18år Anonymkode: 5d554...d88 Hukommelse og konsentrasjon er områder som blir redusert ved angst. Det med ordforrådet vet jeg skjer de autister jeg vet om enda de er mye yngre enn deg (halvstore barn) . Underlig fenomen. Anonymkode: df52c...3d0
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Det autismelegen min forklarte min kognitive svikt med var at jeg er så ofte i fight or flight modus. Så ressursene går til andre deler av kroppen som gjør seg klar til å flykte. Anonymkode: d2009...851
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 Ja, jeg har asperger og har problemer med eksekutiv funksjon. Det innebærer at jeg i uoversiktlige eller overveldende situasjoner kan få hukommelsestap, problemer med å oppfatte hva som skjer og problemer med å snakke fordi jeg ikke finner ordene. Det oppleves som en kognitiv svikt, ja. Jeg trodde tidligere at dårlig korttidshukommelse, vansker med å gjøre to ting på en gang, problemer med å se løsninger i vanskelige situasjoner, dissosiasjon osv handlet om PTSD, men nå tror jeg heller det handler om autisme. Når ting blir for mye, kobler hjernen liksom delvis av. For min del handler det ikke om fight/flight eller angst. Jeg føler det mer som at hjernen min er oppdelt i ulike bokser som ikke kommuniserer med hverandre, så når det blir altfor mange bokser som jobber på en gang, kommer de i konflikt med hverandre istedenfor å samarbeide, og dermed krasjer deler av systemet. Sånn føles det ihvertfall. Det er en nevrologisk og medfødt ting. Ikke angst. Anonymkode: 72151...96a 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #7 Skrevet 22. august 2022 Når man får overload, altså at det blir alt for mye, vil ganske mange oppleve kognitiv svikt, ja. Stress fører til at man opplever det. Dette er ikke bare en autisme-greie; det er en generell greie. Blant annet ser man at læring går rett åt skogen om man er stresset i læresituasjonen. Jeg har aspergers, og jeg sliter forferdelig mye mer med det kognitive etter at jeg fikk barn. Mye mer stress i form av støy, fysisk kontakt, osv, i kombinasjon med lite søvn og omtrent null tid til å hente seg inn igjen og hvile i løpet av dagen, er helt rævva for hjernen min. Anonymkode: 93099...f68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå