Gå til innhold

Hvordan ta vare på barn ved eksempel omgangssyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går dette? Ligger med omgangssyke nå og klarer ikke forestille meg å klare å ta vare på ett barn i denne tilstanden. Kastet opp 20 ganger nesten siste døgnet, klarer ikke få ned mat. Hvordan klarer folk å ta vare på barnet sitt med dette? Samboer jobber i Nordsjøen og er derfor ofte alene 

Anonymkode: 56ff7...3f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den øvrige familie ? Venner? 
Dete må ha en backup i sånne tilfeller ! 

Anonymkode: 83e2e...42a

• Liker 1
Skrevet

Familie må stille opp. 

Anonymkode: 625ba...c5b

Skrevet

Rigger oss til i sengen med bøtte, masse håndklær, barnetv og enkel mat som smoothie. Mannen min jobber også i nordsjøen og jeg fikk corona samtidig som jeg var gravid med hyperemesis og alene hjemme med 2 åringen, man må jo bare klare det.

Anonymkode: af44b...411

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan går dette? Ligger med omgangssyke nå og klarer ikke forestille meg å klare å ta vare på ett barn i denne tilstanden. Kastet opp 20 ganger nesten siste døgnet, klarer ikke få ned mat. Hvordan klarer folk å ta vare på barnet sitt med dette? Samboer jobber i Nordsjøen og er derfor ofte alene 

trenden som har vært her i huset er at barnet tar med oppkastvirus hjem, blir først syk, smitter far, barnet blir friskt og mor blir kanskje syk. Så den med samtidig oppkast på alle har vi sluppet unna. 

Skrevet

Her har vi hatt oppkast både mor og far samtidig, mens barnet kom oss i forkjøpet og var frisk når vi ble syke. Må liksom bare overleve. Ingen vil passe barn som kan smitte med spysyke 😅. Mye tv og enkel mat var redningen. 

• Liker 3
Skrevet

Det er jo gjerne inkubasjonstid på svineriet, så skal vel noe til for at både mor og far ligger rett ut på badet hele dagen. 

Anonymkode: 9d9ad...0e0

Skrevet
spegel skrev (24 minutter siden):

Her har vi hatt oppkast både mor og far samtidig, mens barnet kom oss i forkjøpet og var frisk når vi ble syke. Må liksom bare overleve. Ingen vil passe barn som kan smitte med spysyke 😅. Mye tv og enkel mat var redningen. 

Jepp. Man må klare seg så godt man kan. Verste var den gangen jeg var alene med baby på 6 mnd og fikk omgangssyken🤢 Like før jul, uaktuelt at noen andre ville stille opp.

Anonymkode: dd624...54a

• Hjerte 1
Skrevet

Man klarer det når man må, men akkurat omgangssyke, eller høy feber, er helt forferdelig, syns jeg. Jeg har hatt omgangssyke hjemme med barna, mens samboeren var offshore. Og da hadde jeg TVen på i stua hele tiden. Først lå jeg på sofaen med bøtte. Og etterpå satt jeg på do mens de blant annet lekte med vann på badegulvet. Her hadde barna det først og så ble jeg smittet etterpå, men hadde ikke sjans til å få levert dem i barnehage. 

For meg hjelper det å tenke at "i morra er jeg bedre, må bare holde ut frem til barna sovner, og så får jeg sove det litt mer av meg". Og så har jeg vært glad vi har to barn, for de har lekt med hverandre. 

I skrivende stund har jeg feber, men samboeren er hjemme frem til mandag. Men partner offshore kan man også ha flaks med når man blir syk. 

Anonymkode: 09f9f...ca0

• Liker 1
Skrevet

Folk klarer å ta vare på barna sine i sultkatastrofer og krig. Da klarer vi det gjennom en omgangssyke også. Det er jævlig, men ikke så jævlig som det en del andre har det, 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barna våre er 12 og 9 år nå, og mannen min jobber også i Nordsjøen. Det har bare hendt en gang i løpet av disse årene at jeg ble så syk at jeg ikke klarte å ta vare på barna mens han var på sjøen. Da var barna 2 og 5. Besteforeldrene kunne heldigvis ta seg av barna den perioden jeg var syk. 

Anonymkode: 6a811...ac8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er bare å ta seg sammen. Ingen dør av omgangssyke. Er noe dritt, men går over.

Skrevet

Man klarer det man må. Jeg har også vært alene hjemme en uke hvor ungene smittet hverandre og meg. Yngste var 4 mnd og eldste 2,5 år. Det ble mange bøtter, kluter, sengetøy og håndklær på vask den uken - og lite mat….  

Hadde Tven på hele tiden, håndklær og dyner på gulvet i stua som vi lå på. Masse tid for ungene på gulvet på badet… Yngste ble satt fast i sånn plaststol. Ungene ble spylt i badekaret flere ganger om dagen. Yngste sov heldigvis masse så jeg kunne ta hånd om eldste og meg selv. 

Anonymkode: 262cb...1ac

• Liker 1
Gjest mariama
Skrevet

Det går bra med noen dager på halvåtte, men be om hjelp når du trenger det.

Send melding til en nabo om du trenger noe fra butikken, apoteket. Om barnet er friskt, spør foreldrene til en i barnehage eller skole om hen kan være med dit litt så du får hvilt.

Jeg tror de fleste stiller med glede opp om de bare blir spurt i en slik situasjon, det er bare altfor mange av oss som vegrer oss for å spørre. 

Skrevet

Hvordan puste?

Anonymkode: 68f7d...8bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rigger oss til i sengen med bøtte, masse håndklær, barnetv og enkel mat som smoothie. Mannen min jobber også i nordsjøen og jeg fikk corona samtidig som jeg var gravid med hyperemesis og alene hjemme med 2 åringen, man må jo bare klare det.

Anonymkode: af44b...411

Sånn gjør jeg det også. Jeg og barne på 1 hadde omgangssyke begge to 2 ganger de siste 6 ukene før jeg fødte lillebror. Man klarer det viste jo det gikk over. Hadde heller ingen til hjelp og avlastning  men enkel mat spy over alt. Så får man vaske sengetøy og hånklær og ordne når man er frisk igjen. Men ja det er kjempe ekkelt men sånn er det.

Husk er det krise har far også dager han kan ta fri (10 om jeg husker rett) hvor han får fri fra jobb for å hjelpe mor med sykt barn gvis mor er for dårlig til å ta vare på barnet selv

Anonymkode: b11fd...2dc

Skrevet

Det kommer veldig an på barnet og alder på barnet. Jeg var en gang så dårlig da barnet var lite at jeg måtte ligge på gulvet for å ikke besvime. Barnet var så lite at det ikke kunne krabbe eller gå enda, så det gikk helt fint. Både jeg og puppen var nærme, så barnet klaget ikke. Et barn på f.rks 5-6 år vil jo også kunne forstå at det må ta hensyn og være fornøyd med å se mye på TV.

Det verste er jo når barna er mellom 1 og 3 og løper rundt som galninger, med masse uro i kroppen, og vil rive ned, klatre og kaste. Da klarer man faktisk ikke å ta seg av barnet på en forsvarlig måte hvis man er så syk, for da måtte man stengt barnet inne på et rom hvor ingenting kan ødelegges. Ungen hadde vel fått helt panikk og hylgrått i timesvis. 

Anonymkode: f178b...c55

Skrevet

Du har vel ikke noe annet valg enn å ta vare på barnet ditt selv om du er syk. Sett på en film eller la barnet bruke ipad, så du får slappet av.

Det er verst hvis begge er syke samtidig.

Anonymkode: 1e300...63e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde 1 uke med omgangsyke på 2 barn påm2 og 4år og meg selv og mannen på jobb offshore. Anbefales ikke, men må du så må du! Stå i det. Er tøft men det går over! Ingen andre har lyst å bli syk så du må bare klare det!

Anonymkode: e6757...3ed

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...