Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjlr/gjorde dere med babyen den første tiden? Utenom å mate og å bytte bleie.

Baby er snart 6 uker gammel. Sover fremdeles mye, men har noen lengre perioder hvor hun er våken på dagen. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med henne da. Bærer henne litt rundt, har henne på fanget, legger henne i babygymmen, triller litt tur. Synger med henne og småprater. Men ofte ser vi bare på hverandre i stillhet. Vet liksom ikke hva jeg skal si eller gjøre. Går rett og slett litt tom. Er det slik for alle eller er jeg bare litt for lite kreativ?

Anonymkode: ec742...b99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligge på magen !!😊 prøv å legg henne på magen når hun er våken, ha en fengende leke som du kan holde opp forran henne å bytte fra side til side f eks sånn at hun får trent nakken med å ligge på magen å se opp/ frem og til sidene :) Bøker med sanger i begynte vi med tidlig, lese små eventyr. Høytlesning er veldig fint for hjernens utvikling 🙂 

Anonymkode: d19eb...9a1

• Liker 4
Skrevet

Snakk med babyen - fortell hva du gjør, hva dere ser, hva som helst.

Om det er vanskelig å komme i gang, så er de gode, gamle barneregler kjekke. Lille Petter edderkopp osv

Å bli snakket til og med er noe av det viktigste du kan gjøre for babyen nå. :)

Babymassasje.

Bære baby rundt og titte i vinduer, snakk om det dere ser.

Se i speilet.

Ligg på gulvet.

Syng sanger. Barnesanger.

Etterhvert vil baby begynne å bli nysgjerrig på verden rundt. Gi forskjellige ting baby kan holde og utforske. Rangle. Sleiv. Hva som helst (som er babytrygt) og har ulike teksturer, overflater, mykt, hardt osv

Anonymkode: 2b192...ffc

• Liker 5
Skrevet

Anbefaler sånne bøker med fine mønster, feks fra "bok og baby" :) Det likte min godt fra hun kunne feste blikket til hun var 4 mnd ca. 

Anonymkode: b0ca9...aac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjlr/gjorde dere med babyen den første tiden? Utenom å mate og å bytte bleie.

Baby er snart 6 uker gammel. Sover fremdeles mye, men har noen lengre perioder hvor hun er våken på dagen. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med henne da. Bærer henne litt rundt, har henne på fanget, legger henne i babygymmen, triller litt tur. Synger med henne og småprater. Men ofte ser vi bare på hverandre i stillhet. Vet liksom ikke hva jeg skal si eller gjøre. Går rett og slett litt tom. Er det slik for alle eller er jeg bare litt for lite kreativ?

Hun er bare seks uker å trenger ikke så mye mer en melk , kos og kjærlighet . Nyt det. 

• Liker 4
Skrevet
Just now, NiceOrNothing said:

Hun er bare seks uker å trenger ikke så mye mer en melk , kos og kjærlighet . Nyt det. 

Det er anbefalt å snakke med babyen selv om de bare er noen uker da. Synge, fortelle historier, snakke om ting man ser rundt seg osv. De bør også ha magetid hver dag :)

Jeg gikk en tur i leiligheten og viste ungen ting og sa hva de het bare for å komme på noe å si 😄

• Liker 2
Skrevet

Koser masse ❣️ Savner den tiden.

Anonymkode: 6b3ee...8e5

• Liker 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (4 minutter siden):

Magetid bør de har fra de er rundt 1 uke gammel… å prate til babyen er også viktig. 

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg må logge ut herfra permanent.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ligge på magen !!😊 prøv å legg henne på magen når hun er våken, ha en fengende leke som du kan holde opp forran henne å bytte fra side til side f eks sånn at hun får trent nakken med å ligge på magen å se opp/ frem og til sidene :) Bøker med sanger i begynte vi med tidlig, lese små eventyr. Høytlesning er veldig fint for hjernens utvikling 🙂 

Boka Liv og røre med familien silkeøre er en slager :) 

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips alle sammen! Magetrening er vi allerede i gang med, og jeg snakker høyt om alt vi eller jeg gjør i løpet av dagen (f.eks. "Nå vasker mamma hendene", "Her er senga di", "Se på vogna di, der skal du ligge litt nå mens vi går tur"). Men fikk mye god inspirasjon her, så skal prøve å variere mer 😊

- ts

Skrevet

Tror det var den tiden min likte å se i speil forresten. Hadde et jeg holdt over henne eller på siden som hun lå å så i (så kunne jeg slappe av litt😄). Var også den tiden da hun fremdeles kunne ligge litt alene i sofaen og bare se på hendene sine eller i taket eller på sofaputene mens jeg så på noe rolig på TV. Så tenker du ikke trenger underholde hele tiden så lenge baby er fornøyd og får det de trenger ellers iløpet av dagen. 

Kan og anbefale å benytte tiden om baby er en rolig baby og sover godt i vogn osv og ikke har så faste rutiner til å dra ut og møte folk :) Hyggelig for baby og deg. Blir fort vanskeligere når leggetid er kl. 19 feks. 

• Liker 1
Skrevet

Da han var så liten hang han som regel på magen min i bæresjal og var med på mine daglige gjøremål 😛 Å snakke med han under disse kom naturlig for meg, men skjønner at det kan være vrient. Vi var også ekstremt mye på besøk hos foreldrene mine på dagtid da jeg var utsultet på sosial kontakt… Hadde permisjon midt under covid så alt av grupper og babyaktiviteter var avlyst…

Anonymkode: 1f172...ebc

• Liker 3
Skrevet

Snakk med babyen om det dere ser. "Der er en bil, der er en stor bil. Det var jammen en fin farge på den blomsten." Kanskje kan du fortelle babyen en historie om noe du av det dere ser. Jeg har båret mye i bæresjal, og da er det enklere å peke og snakke med babyen om det vi ser, men man kan selvfølgelig gjøre det samme om det man ser inne1

Når du steller babyen og skifter bleie, kan du fortelle hva du gjør. "Nå skal vi skifte bleie. Så heldig mamma er som får skifte bleia di. Se, der tror jeg du ligger godt på stellematta. Ja, du er skikkelig søt. Først tar vi av den høyre sokken. Oj, for noen fine tær!  Så tar vi av den venstre sokken. Å, så deilig det er å vifte med tærne. Da var det av med buksa. Jeg løfter litt på rumpa di, jeg, slik at buksa kommer av. Se, det var ei full bleie! Jeg åpner her øverst på bleia først. Der var bleia av! Det var godt å få av seg den fulle bleia nå." osv.

Slik har jeg gjort med mine. Det føles rart i starten, men blir mer naturlig etter hvert. Babyen blir kjent med stemmen din, tonefall, setningsmelodi, lyder og lydkombinasjoner i det språket/dialekten du snakker, og vil etter hvert klare å skille ordene fra hverandre i talestrømmen. På lengre sikt vil hun forstå ordene. Når du har sagt ordet bleie 10+ ganger hver gang du skifter bleie, vil babyen etter hvert forbinde ordet "bleie" med situasjonen "bleieskift". De forstår ganske mye langt tidligere enn man skulle tro, men de må selvsagt bli utsatt for veldig mye språk for å lære språk.

Anonymkode: 98024...b84

• Liker 2
Skrevet
Perle skrev (1 time siden):

Tror jeg må logge ut herfra permanent.

Fordi?

Anonymkode: d6db5...826

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Magetid bør de har fra de er rundt 1 uke gammel… å prate til babyen er også viktig. 

I min verden går både magetid og prat under «kos « . Det er en selvfølge liksom 

Skrevet
NiceOrNothing skrev (7 minutter siden):

I min verden går både magetid og prat under «kos « . Det er en selvfølge liksom 

Ja, det må til, men jeg er ikke enig i at magetid er kos for en nyfødt, i alle fall ikke for alle nyfødte. Man kan jo kose masse uten både magetrening og uten å si så mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det må til, men jeg er ikke enig i at magetid er kos for en nyfødt, i alle fall ikke for alle nyfødte. Man kan jo kose masse uten både magetrening og uten å si så mye.

Ja, men dette går under «normal « omsorg for en nyfødt . Skjønner ikke problemet . 

Skrevet
NiceOrNothing skrev (7 timer siden):

Ja, men dette går under «normal « omsorg for en nyfødt . Skjønner ikke problemet . 

Helt enig i at det går under normal omsorg (men jeg ville nok ikke automatisk forstått at alt bare var "kos"). 😊

TS skriver: "Men ofte ser vi bare på hverandre i stillhet. Vet liksom ikke hva jeg skal si eller gjøre. " Da er det jo fint at mange kommer med helt konkrete tips til hva man kan gjøre med og si til babyen selv om dette "bare" går under normal omsorg. 😉

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Min baby på 3 måneder ligger en del på gulvet og følger med. Jeg gjør husarbeid, kattene leker rundt henne, storebror driver med sitt. Nok å følge med på. Hun ligger også litt i babygym, vi prater og synger, triller tur, drar i besøk, leser bøker for henne. De trenger ikke underholdes konstant, så per nå er hun fornøyd med dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...