Troyamin Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Den 21.august kan hundene endelig slippe "tvangstrøyen" og løpe løs! Så herlig! (Alminnelig båndtvang er fra 1.april til og med 20.august) De aller, aller fleste av oss hundeeiere er ansvarsfulle og tar hensyn. Men det finnes desverre noen hundeeiere som ikke er fullt klar over hvilke lover og forskrifter som gjelder. Vil derfor minne om hvilket ansvar DU har når hunden din løper løs: § 4.Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a. blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b. er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd. 0 Endres ved lov 17 juni 2022 nr. 69 (i kraft 1 jan 2023 iflg. res. 17 juni 2022 nr. 1069). Lov om hundehold Og husk! Nyt friheten!😊 3 1 9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Katteeiere kan jeg gjerne også begynne å ta ansvar for dyra sine. Anonymkode: 0a084...fb3 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 Jeg syns det er sykt med all denne båndtvangen. Da jeg vokste opp var det helt vanlig at hunder gikk løse. Vi fikk stadig besøk av nabohunden som var en collie. Vi hadde også sau, men ingen konflikter der. En annen nabo hadde tre schæfere som pleide å komme gneldrende ut når jeg red forbi der. Uproblematisk det også. Nå klikker jo folk i vinkel om de bare SER en løs hund. Da jeg var i Irland for noen år siden kom alle gårdshundene ned på veien og sjekket oss ut når vi gikk turer forbi gårder med hund. Jeg kjente et par som hadde flyttet ned der, og de fortalte at hunden deres var blitt mye mer sosial med andre hunder etter de flyttet ned der. Veldig rart hvordan det har blitt her nå. Anonymkode: 534a3...caf 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns det er sykt med all denne båndtvangen. Da jeg vokste opp var det helt vanlig at hunder gikk løse. Vi fikk stadig besøk av nabohunden som var en collie. Vi hadde også sau, men ingen konflikter der. En annen nabo hadde tre schæfere som pleide å komme gneldrende ut når jeg red forbi der. Uproblematisk det også. Nå klikker jo folk i vinkel om de bare SER en løs hund. Da jeg var i Irland for noen år siden kom alle gårdshundene ned på veien og sjekket oss ut når vi gikk turer forbi gårder med hund. Jeg kjente et par som hadde flyttet ned der, og de fortalte at hunden deres var blitt mye mer sosial med andre hunder etter de flyttet ned der. Veldig rart hvordan det har blitt her nå. Anonymkode: 534a3...caf Er vel mer at folk ikke oppdrar hundene sine lengre. Jeg har ikke noe imot løse hunder, men det var ikke akkurat gøy når noens løse jack russel kom fykende inn i huset mitt og beit katta mi i nakken. Det var ikke en nabohund eller noe, bare noen som gikk tur forbi. Tok de ansvar, tror du? Niks. Nå er det jo fri oppdragelse på bikkjer så de kan jo ikke være i nærheten av noe annet uten å fly på det. Anonymkode: d447f...751 16 1 2
NettoppJa Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Hvis folk hdde fulgt loven ift aktsomhet hele året hadde det ikke vært behov for alminnelig båndtvang i sommerhalvåret. 9 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns det er sykt med all denne båndtvangen. Da jeg vokste opp var det helt vanlig at hunder gikk løse. Vi fikk stadig besøk av nabohunden som var en collie. Vi hadde også sau, men ingen konflikter der. En annen nabo hadde tre schæfere som pleide å komme gneldrende ut når jeg red forbi der. Uproblematisk det også. Nå klikker jo folk i vinkel om de bare SER en løs hund. Da jeg var i Irland for noen år siden kom alle gårdshundene ned på veien og sjekket oss ut når vi gikk turer forbi gårder med hund. Jeg kjente et par som hadde flyttet ned der, og de fortalte at hunden deres var blitt mye mer sosial med andre hunder etter de flyttet ned der. Veldig rart hvordan det har blitt her nå. Anonymkode: 534a3...caf Gårdshunder er brukshunder, og har en helt annen oppdragelse enn en gjennomsnittlig sofasliter av en hund. Anonymkode: 69e8d...15c 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #7 Skrevet 19. august 2022 L. Hele greia er L. Båndtvang hele året hadde vært noe. Hundeeiere bryr seg ikke om andre mennesker. Jeg forsvarer meg selv om en hund kommer for nært, uansett type. Anonymkode: c1e07...f54 8
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #8 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Gårdshunder er brukshunder, og har en helt annen oppdragelse enn en gjennomsnittlig sofasliter av en hund. Anonymkode: 69e8d...15c Jepp. Gårdshunder er vant med katter, høns, gås, gris, sau, hest, kyr, you name it. De flyr ikke rundt og biter og styrer med alt som rører seg. Sofahunder er jo såvidt folk gidder lære å gå i bånd engang. De drar og rykker i båndet hele veien, og stikker etter noe med en gang de er løse, og hører selvsagt ikke. Jeg sier det som hundeelsker. Hunder er helt fantastiske, men de får jo ikke oppdragelse lengre. Anonymkode: d447f...751 3 1
Troyamin Skrevet 19. august 2022 Forfatter #9 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): L. Hele greia er L. Båndtvang hele året hadde vært noe. Hundeeiere bryr seg ikke om andre mennesker. Jeg forsvarer meg selv om en hund kommer for nært, uansett type. Anonymkode: c1e07...f54 Snakk om å ta alle under én kam... Og hadde du gjort noe mot mine hunder, som går "fri ved foten" når vi passerer folk, kan jeg love deg at det er noe av det siste du gjør før du ligger i ambulansen😉 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #10 Skrevet 19. august 2022 Gruer meg til båndtvangen oppheves! Altfor mange går rundt med løse hunder de har NULL kontroll på! Anonymkode: 4a74b...265 7 1 3
Hjerte Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns det er sykt med all denne båndtvangen. Da jeg vokste opp var det helt vanlig at hunder gikk løse. Vi fikk stadig besøk av nabohunden som var en collie. Vi hadde også sau, men ingen konflikter der. En annen nabo hadde tre schæfere som pleide å komme gneldrende ut når jeg red forbi der. Uproblematisk det også. Nå klikker jo folk i vinkel om de bare SER en løs hund. Da jeg var i Irland for noen år siden kom alle gårdshundene ned på veien og sjekket oss ut når vi gikk turer forbi gårder med hund. Jeg kjente et par som hadde flyttet ned der, og de fortalte at hunden deres var blitt mye mer sosial med andre hunder etter de flyttet ned der. Veldig rart hvordan det har blitt her nå. Anonymkode: 534a3...caf Jo, sånn var det i min barndom også og det gikk helt fint. Men: det var langt færre hunder rundtom og ikke minst langt færre idioter som hadde hund. Det hadde ikke vært mulig nå. Endret 19. august 2022 av ♥ 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 Troyamin skrev (42 minutter siden): Snakk om å ta alle under én kam... Og hadde du gjort noe mot mine hunder, som går "fri ved foten" når vi passerer folk, kan jeg love deg at det er noe av det siste du gjør før du ligger i ambulansen😉 Typisk hundeeier å komme med trusler da de selv ikke tåler konsekvensene av situasjonene de skaper. Har måtte forsvart meg flere ganger mot ulydige hunder og dumme hundeiere; har aldri feilet. Anonymkode: c1e07...f54 12
Troyamin Skrevet 19. august 2022 Forfatter #13 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Typisk hundeeier å komme med trusler da de selv ikke tåler konsekvensene av situasjonene de skaper. Har måtte forsvart meg flere ganger mot ulydige hunder og dumme hundeiere; har aldri feilet. Anonymkode: c1e07...f54 Hvis du mener at jeg skaper en situasjon ved å ha mine hunder løse, men under kontroll, er det du som har problemer. Ikke jeg. Og angriper du mine hunder, ender du opp på akutten. Det er ingen trussel, kun fakta. 6
Gjest ti10 Skrevet 19. august 2022 #14 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg syns det er sykt med all denne båndtvangen. Da jeg vokste opp var det helt vanlig at hunder gikk løse. Vi fikk stadig besøk av nabohunden som var en collie. Vi hadde også sau, men ingen konflikter der. En annen nabo hadde tre schæfere som pleide å komme gneldrende ut når jeg red forbi der. Uproblematisk det også. Nå klikker jo folk i vinkel om de bare SER en løs hund. Da jeg var i Irland for noen år siden kom alle gårdshundene ned på veien og sjekket oss ut når vi gikk turer forbi gårder med hund. Jeg kjente et par som hadde flyttet ned der, og de fortalte at hunden deres var blitt mye mer sosial med andre hunder etter de flyttet ned der. Veldig rart hvordan det har blitt her nå. Anonymkode: 534a3...caf Tja ... Det er vel ikke helt uten grunn at det er båndtvang. Alt var ikke bedre før. https://viivilla.no/kjaledyr/hund/bandtvang-2018/ https://www.nrk.no/nordland/fortviler-over-hundeangrep_-_-forlater-dyrene-mens-de-enda-er-i-live-1.16055091 Når det er sagt, har jeg en teori om at de som er minst egnet til å ha hund også er de som driter i både båndtvang og hensyn til alle andre rundt, enten det er små barn, voksne folk, andre hunder, fugler som hekker, beitedyr, vilt eller gud vet hva.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Skrevet 19. august 2022 Vel, det er kanskje lurt å gjøre oppmerksom på at mange steder er det båndtvang hele året, så her må hundeeiere faktisk sjekke lokale forskrifter! Ellers er det vel bare sunt folkevett å ha bikkja si i bånd i byer og tettbygde strøk. Det er ikke alle som elsker hunder, mange er redde og man bør faktisk ha vett til å ta hensyn og gjøre sitt for at uheldige og farlige episoder oppstår. Som hundeeier selv møter jeg faktisk folk uten respekt og folkevett hver eneste dag. Det er ikke akkurat mangel på de som har bikkja løs og tror de har kontroll... Anonymkode: f1e1a...505 5 3
Anonymbruker*** Skrevet 19. august 2022 #16 Skrevet 19. august 2022 Som noen som har brukt en god del tid rundt både saue- og jakthunder brukt som arbeidshunder og oppstallet ute stusser jeg litt over denne sammenlignen med "sofaslitere" ifht båndtvang. Altså, alle disse hundene er fantastisk på sine oppgaver og i vante omgivelser. Hadde man derimot byttet ut sofasliterne som tusler løs i Frognerparken med disse gårdsbikkjene kan jeg garantere noen barn hadde blitt fratatt kroneisen og noe fruer hadde fått tilgriset kjolen sin 😂 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #17 Skrevet 19. august 2022 Her hvor vi bor så har vi heldigvis båndtvang året rundt, det er helt fantastisk. Anonymkode: d3425...107 5
Troyamin Skrevet 20. august 2022 Forfatter #18 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her hvor vi bor så har vi heldigvis båndtvang året rundt, det er helt fantastisk. Anonymkode: d3425...107 Det jobbes heldigvis mot slike kommuner som bevisst går mot lov om dyrevelferd😊 Dyr skal få lov å utfolde seg naturlig. Hva med å heller rette fokuset der det bør være? At folk som bryter forskriftene som er satt i lov on hundehold, blir straffet? For sånn som det er nå, er blir ikke slike saker prioritert hos politiet. Og de fleste oppegående folk vet at det hjelper ikke med flere forbud og påbud, når det er de som er useriøse hundeeiere, som til stadighet bryter loven. Noe som går ut over oss som tar hund og hundehold seriøst. Og som igjen går ut over velferden til hundene. 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #19 Skrevet 20. august 2022 Troyamin skrev (10 timer siden): Hvis du mener at jeg skaper en situasjon ved å ha mine hunder løse, men under kontroll, er det du som har problemer. Ikke jeg. Og angriper du mine hunder, ender du opp på akutten. Det er ingen trussel, kun fakta. Wow, typisk trangsynt hundeeier. Hvis hunden din hopper på en fremmed, har du da ikke kontroll. Hvis vedkommende blir redd og forsvarer seg, er han/hun i sin fulle rett til det. Derimot har ikke du lov til å utøve vold eller true vedkommende - at du i det hele tatt tenker det er greit, sier mye om deg både som hundeeier og menneske. Anonymkode: 50c23...bf0 12 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #20 Skrevet 20. august 2022 Troyamin skrev (10 timer siden): Hvis du mener at jeg skaper en situasjon ved å ha mine hunder løse, men under kontroll, er det du som har problemer. Ikke jeg. Og angriper du mine hunder, ender du opp på akutten. Det er ingen trussel, kun fakta. Om noens hunder angriper meg, løse eller i bånd, så forsvarer jeg meg selv. Menneskeliv er viktigere enn hunders. Anonymkode: c1e07...f54 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå