AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Et vennepar har spurt om å få sitte på med oss til et arrangement i morgen. De bor 15min unna oss. Vi kjører forbi de, så det er ikke noe problem å plukke de opp. Men de har egen bil. Og så vidt jeg vet er det ikke noe galt med den. Det tar ca 2t totalt tur/retur. Nå lurer jeg litt på om de rett og slett har spurt oss for å slippe å betale bompenger og drivstoff? Som sagt, ikke noe problem å kjøre de. Men nå når drivstoff er så dyrt, er det ok å "snylte" på andre? Anonymkode: aecae...6a3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Det er bare lurt å samkjøre i en bil, men veldig snyltete av dem å ikke samtidig tilby seg å betale noe for å sitte på. Og snylting synes jeg ikke er ok. Anonymkode: 03798...82b 4
Trolltunge Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 Snylting er aldri ok, men vet du nå at de ikke kommer til å betale noe da? 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 😄smart og miljøvennlig og bare koselig kanskje...! hvis dere ikke er lutfattige og de er gode venner hadde jeg ikke brydd meg. Neste gang er det deres tur til å sitte på. Hadde det vært en veldig lang tur hadde jeg nok spurt om de ville dele på utgiftene. Anonymkode: 20ffb...3fe 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Trolltunge skrev (1 minutt siden): Snylting er aldri ok, men vet du nå at de ikke kommer til å betale noe da? Jeg vet ikke. Men er det ikke vanlig å tilby når man ringer for å spørre om å bli plukket opp? Jeg tviler litt på at de tilbyr seg. Dette er et par som er "kjent" for å glemme seg. F.eks om det skal spleises/tas med litt mat hver, så "glemmer" de å ta med. Eller de "rekker ikke" ølsalget og "låner" av andre. Må bli minnet på å betale tilbake. Anonymkode: aecae...6a3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 Det er jo helt normalt å slå seg sammen i en bil når man skal samme plassen vel… ser ikke problemet? Er vel bare å spørre om de kan betale litt eller spandere noe etterpå? Anonymkode: aaf00...e87 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #7 Skrevet 19. august 2022 «Ja det går helt fint, da kan vi også dele kostnadene på turen nå som det er blitt så dyrt å kjøre 👍🏻» Anonymkode: 6d702...e68 10 2
Summeer Skrevet 19. august 2022 #8 Skrevet 19. august 2022 Bare si at så fint vi samkjører, da sitter vi på med dere neste gang! Også når det blir en neste gang så tar du kontakt med en gang og avklarer hvor dere plukkes opp 🙂 1
Trolltunge Skrevet 19. august 2022 #9 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke. Men er det ikke vanlig å tilby når man ringer for å spørre om å bli plukket opp? Jeg tviler litt på at de tilbyr seg. Dette er et par som er "kjent" for å glemme seg. F.eks om det skal spleises/tas med litt mat hver, så "glemmer" de å ta med. Eller de "rekker ikke" ølsalget og "låner" av andre. Må bli minnet på å betale tilbake. Anonymkode: aecae...6a3 Isåfall må dere bare være tydelige fra starten. Ok, men da spleiser vi på kostnadene. Ok, men da kjøper dere en runde til oss. Samt følge opp. Gjerne også si fra om at dette er lagt merke til, skjerp dere. Det måtte vi med en venninne. Riktig nok da vi var bare rundt 20 år, men den snyltinga forduftet umiddelbart da vi ga beskjed om at dette var en tendens alle hadde lagt merke til. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #10 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke. Men er det ikke vanlig å tilby når man ringer for å spørre om å bli plukket opp? Jeg tviler litt på at de tilbyr seg. Dette er et par som er "kjent" for å glemme seg. F.eks om det skal spleises/tas med litt mat hver, så "glemmer" de å ta med. Eller de "rekker ikke" ølsalget og "låner" av andre. Må bli minnet på å betale tilbake. Anonymkode: aecae...6a3 Hvis de er den typen som prøver å snike seg unna så hadde jeg bedt dem om å spleise på kostnadene på forhånd hvis de ikke har kontanter nå de skal plukkes opp så hadde jeg sagt at jeg kan kjøre til nærmeste minibank med en gang eller at de vipser. Gjør de ikke det og begynner å komme med unnskyldninger så hadde de ikke fått sitte på. Har en tidligere venn som er sånn og jeg kjenner godt til typen, man må sette hardt mot hardt og ikke la seg overkjøre eller bli utnyttet. Anonymkode: e0d41...d4f 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 Si at da spleiser dere, også sender du vippskrav på penger Anonymkode: 7197c...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Si at da spleiser dere, også sender du vippskrav på penger Anonymkode: 7197c...6fa Om du er 18 ja men voksne folk pleier da ikke kreve betaling for om noen sitter på et par timer . Ganske smålig og gjerrig . Dog vanlig av de som sitter på å tilby seg å betale av høfflighet . Skulle dette vært daglig så er saken annerledes Anonymkode: 86ad2...838 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #13 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Om du er 18 ja men voksne folk pleier da ikke kreve betaling for om noen sitter på et par timer . Ganske smålig og gjerrig . Dog vanlig av de som sitter på å tilby seg å betale av høfflighet . Skulle dette vært daglig så er saken annerledes Anonymkode: 86ad2...838 Problemet er at de som alltid er sjåfør ender opp med alle utgiftene, for folk (selv folk man kaller gode venner) er ikke høflige. Alt de ser er mulighet for gratis taxi. Etter å ha hatt lappen i 23 år, så er jeg blitt dritt lei alle som sitter på, som absolutt aldri tilbyr å betale for seg. Anonymkode: 6d702...e68 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Skrevet 19. august 2022 Du sier i fra om at dere spleiser eller sitter på neste gang. Om dette blir ignorert så blir det ikke mer samkjøring. Anonymkode: 4aff8...81f
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Skrevet 19. august 2022 Her må DU få avklart dette før du plukker de opp. Så send sms å si at du vil dele drivstoff/bompenger....eller som du vil selv. Jeg bruker staten sin sats som er 4,03kr pr km+deler bompengene. Anonymkode: f2b95...3d0 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #16 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her må DU få avklart dette før du plukker de opp. Så send sms å si at du vil dele drivstoff/bompenger....eller som du vil selv. Jeg bruker staten sin sats som er 4,03kr pr km+deler bompengene. Anonymkode: f2b95...3d0 Helt enig i dette men statens sats er alt for lav nå som prisen på drivstoff, olje og andre kostnader er skyhøye. Anonymkode: e0d41...d4f 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #17 Skrevet 19. august 2022 Hvorfor så opphengt i at de skal betale? Kan du ikke gjøre en vennetjeneste? Dere skal jo kjøre uansett, er jo ikke noe dyrere med to til i bilen. Dessuten gjetter jeg på at de har tenkt å være med å spleise, men det er ikke sånt man sier når man spør om å sitte på, man vippser en sum når man er ferdige. Anonymkode: 7e37d...c1e 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #18 Skrevet 19. august 2022 Syns dette samfunnet blir verre og verre, går det ikke an å hjelpe hverandre engang uten at penger må være hele tiden et tema? Er skremmende. Anonymkode: 75640...788 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #19 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor så opphengt i at de skal betale? Kan du ikke gjøre en vennetjeneste? Dere skal jo kjøre uansett, er jo ikke noe dyrere med to til i bilen. Dessuten gjetter jeg på at de har tenkt å være med å spleise, men det er ikke sånt man sier når man spør om å sitte på, man vippser en sum når man er ferdige. Anonymkode: 7e37d...c1e Jo, det er dyrere å kjøre med en bil når den har mer last. Bruker mer bensin, mer slitasje på bilen generelt også. Så mister man egentiden i bilen. Anonymkode: f2b95...3d0 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #20 Skrevet 19. august 2022 Finnes det virkelig voksne folk som tar betalt av venner som sitter på til et arrangement? Anonymkode: 64b30...850 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå