AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Siden vi ble samboere så har vi delt alle utgifter helt likt på krona selvom han har MYE mer i inntekt enn meg. Jeg sitter igjen med 500 kroner ca til eget forbruk i måneden og han sitter igjen med mellom 10.000-15.000 kr. Jeg har ikke laget noe bråk om dette, men har spurt noen ganger om vi kunne gjort det litt anderledes, det vil han ikke og jeg må så klart si at det er greit. Før vi flyttet sammen så hadde jeg blandt annet bostøtte, det får jeg ikke som samboer med han og har dermed mindre penger nå enn før vi flyttet sammen. Før vi flyttet sammen ble jeg speilet en løsning hvor jeg også satt igjen med litt "gevinst", men det ble visst ikke sånn. Uansett, det som plager meg mest er gjerrigheten i hverdagen. Vi venter i dag barn og jeg er høygravid, og jeg synes det er så teit når vi står i kassen på butikken og for eksempel og skal ha hver var brus, så må jeg alltid betale den selv etter han er ferdig med å handle sitt. Der står jeg høygravid liksom med hans barn, men vi handler hver for oss. Eller som sist da jeg ble med han inn på butikken og jeg ønsket en pakke paracet, og jeg måtte da vippse han for den siden han slang den med på sin handel. Eller da vi var på Europris og han skulle ha en del ting og jeg bare et skyllemiddel, da sto jeg der da med sånne "kasseskiller" som han lå på båndet i kassen, og betalte for den etter han. Hvis jeg prøver å legge noe på båndet sammen, så må jeg alltid vippse han etterpå selvom det evt bare er for en saftis. Sånn går nu dagan for å si det sånn. Jeg spanderer på han, jeg kan godt ta brusen også for han eller hva det nå er, men jeg opplever det ekstremt sjelden fra han, nesten aldri. Aldri spanderer han noe annet heller, og små overraskelser som blomster eller annet finnes ikke i vår forhold fra hans side. Hvis han spør om vi skal ha take away i helgen og jeg sier ja, så betaler vi hver for oss det vi skal spise. Jeg har prøvd å snakke med han om dette flere ganger og at jeg føler det er rart når vi venter barn sammen. Jeg er fattig og han "rik" under samme tak, han kjøper hva han ønsker, men jeg aldri kan unne meg noe. Det var ikke sånn jeg ønsket å ha det i livet. Han blir sur når jeg tar det opp og sier han selv er flink med penger, men jeg synes det er en forskjell på gjerrig og sparsommelig. Jeg synes han er veldig gjerrig, hva tenker dere? Anonymkode: 8d70b...0cb 7 19
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Han er forresten godt voksen, nesten 40 år. Anonymkode: 8d70b...0cb 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 19. august 2022 Og denne mannen skal du ha barn med?? Han høres UTROLIG smålig ut. Hvordan blir dette når barnet kommer? Må dere dele 50-50 på alt som skal kjøpes til barnet også? Nei dette hørtes utrolig slitsomt ut. Hvis det ikke hadde vært for ungen så hadde jeg tatt min hatt å gått Anonymkode: 5d506...cdc 84 1 22
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 Populært innlegg #4 Skrevet 19. august 2022 Åh, herregud, oppdaget du ikke dette før du ble samboer og gravid? Bare å flytte for deg selv, da får du både bostøtte, barnebidrag og barnetillegg til trygden. Han der er virkelig ikke noe å samle på. Anonymkode: 0ee1a...890 72 21
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Han er grusomt gjerrig! Min samboer gjennom over 20 år tjener mye mer enn meg, og er raus med alt. Jeg får også dyre gaver flere ganger i året. Vi fordeler utgifter ut fra inntekt, slik at jeg også har penger til eget bruk. Eier hus 50/50, men han betaler mye mer enn meg. Han tar også alt av forsikringer, nettleie, tv.... Anonymkode: ce319...d23 17
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 Dumt å få barn med en sånn mann. hvordan ser han for seg at dere skal betale for alt barnet trenger? De er ikke akkurat gratis. Skal du bruke dine skarve 500 på babyen så han ikke trenger å bruke en krone mer enn 50% av utgiftene? Anonymkode: f89f2...d4a 22
Gjest glassfiberepoxy Skrevet 19. august 2022 #7 Skrevet 19. august 2022 Dere er to om samme ting og i forhold, det eneste riktige hadde vært om dere begge hadde sittet igjen med omtrent det samme hver mnd (40/60) Høres ut som at ennå ikke har forstått forskjellen på venn/samboer?
kraftwerk Skrevet 19. august 2022 #8 Skrevet 19. august 2022 (endret) Du er sammen meg en gjerrig drittsekk og jeg håper du spøker med oss. Dette er langt ifra normalt, og du fortjener mye bedre. Skyllemiddel er for øvrig et husholdningsprodukt som dere begge bruker, så dette skulle isåfall blitt spleiset på 😂… Hvorfor i alle dager er du sammen med denne mannen, TS? Ønsker du å leve på denne måten? Jeg hadde aldri orket å leve slik, og høygravid i tillegg - noe så utrolig pinlig og flaut. Da føler man seg virkelig elsket og verdsatt.. For å si det slik, dette forholdet kommer ikke til å vare, og ingen oppfører seg slik han gjør. Det er derimot mer vanlig og normalt, at partnere er rause og spandable med hverandre - jeg hadde som sagt aldri forblitt i et slikt forhold, gravid eller ei. Krev barnebidrag istedenfor. PS: Nå vet du hvorfor han ikke er gift på tyvende året med flere barn med samme kone. Det er nettopp pga han er en smålig drittsekk, og ingen kvinne liker sånt. 😂🙈 Endret 19. august 2022 av kraftwerk 33
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #9 Skrevet 19. august 2022 Jeg skjønner ikke hvor dere finner disse mennene, og hvorfor i all verden dere velger å få barn med de, syns jeg leser 5 slike tråder på KG hver uke. Dette hadde jeg ikke orket rett og slett. Anonymkode: 66a11...634 30 1 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #10 Skrevet 19. august 2022 Hadde jeg vært deg hadde jeg flyttet ut nå, før barnet blir født, for etterpå blir det vanskeligere for deg å komme deg unna. Flytt for deg selv, få bostøtten tilbake sammen med barnetrygd og barnebidrag fra den onde gjerrige drittsekken. Vær så snill. Anonymkode: ca5c1...356 27 1 7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 Det positive er at du sannsynligvis blir rikere hvis du går fra han. Bostøtte, barnebidrag, utvider barnetrygd, og skattefordel Anonymkode: ecbbc...33f 25 1 3
Hactar Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 Med 500 kr til overs nå, har du ikke økonomisk handlingsrom til 50 % av utgiftene ved et barn. Det beste økonomiske valget du kan gjøre, er å flytte ut og motta barnebidrag. Du har rett og slett ikke råd til å bo sammen med ham med dagens ordning. 35 7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #13 Skrevet 19. august 2022 Du har ikke råd til å få barn mens dere bor sammen, TS. 500 kr i mnd er ikke nok, bare bhg er 3000-3500 i mnd. Så er det mat, bleier, utstyr, klær. Tenker du får stille ultimatum om enten dele utgifter etter inntekt, flytte til noe DU har råd til, eller så må du flytte ut. Hvorfor i alle dager har du valgt å få barn med en egoistisk drittsekk? Anonymkode: 05200...d2c 30 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Skrevet 19. august 2022 Før vi flyttet sammen så la jeg ikke merke til gjerrigheten på samme måte siden vi levde hver for oss og hadde våre egne utgifter hver for oss. Jeg fikk sjeldent noe av han da heller, men jeg er kanskje lite vant med å få noe i forhold generelt, så jeg følte liksom ikke så på det før jeg så ting ordentlig for hva det var etter vi hadde flyttet sammen. Før vi flyttet sammen fikk jeg en blomst eller to en gang i blandt i hvertfall, men det var vel kanskje fordi han var mer forelsket i startfasen kanskje. Uansett, så jeg den ikke helt komme fordi han la frem for meg når vi begynte å snakke om å flytte sammen et helt annet liv enn hva jeg fikk når vi faktisk sto der og var blitt samboere. Jeg har vært inne på tanken om å gå fordi jeg føler meg så liten og ønsker ikke ha det sånn, men vi venter jo barn sammen og jeg synes derfor det er så ekstremt vanskelig. Jeg håper vel på bedre dager, selv om jeg innerst inne skjønner at det ikke kommer. Og ja han krever at vi betaler 50/50 for barnet også. Alt av innkjøp til barnet utenom en ting har vi delt helt likt. Det blir nok sånn at vi må handle bleier annenhver gang liksom, ganske sikker på det. Ts Anonymkode: 8d70b...0cb 1 15
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Skrevet 19. august 2022 Jeg hadde flyttet fra han, kunne ikke vært sammen med en sånn mann… han tar deg og barnet totalt for gitt når han oppfører seg sånn. Anonymkode: 42b85...ef8 22
Kristin70 Skrevet 19. august 2022 #16 Skrevet 19. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du har ikke råd til å få barn mens dere bor sammen, TS. 500 kr i mnd er ikke nok, bare bhg er 3000-3500 i mnd. Så er det mat, bleier, utstyr, klær. Tenker du får stille ultimatum om enten dele utgifter etter inntekt, flytte til noe DU har råd til, eller så må du flytte ut. Hvorfor i alle dager har du valgt å få barn med en egoistisk drittsekk? Anonymkode: 05200...d2c Dette er en god ide. Du får si til han at dere må finne et annet sted å bo for du har ikke råd til å bo der dere bor nå, evt må dere fordele kostnadene på en annen måte. Jeg har tidligere fortalt her inne om en venninne som måtte låne penger av samboeren for å kjøpe den dyre vaskemaskinen han ville ha. Det forholdet tok slutt kort tid etterpå (de hadde også barn). Hvis han nekter ser jeg ikke hvordan dette forholdet skal holde i lengden. 21 4
Ananas. Skrevet 19. august 2022 #17 Skrevet 19. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Før vi flyttet sammen så la jeg ikke merke til gjerrigheten på samme måte siden vi levde hver for oss og hadde våre egne utgifter hver for oss. Jeg fikk sjeldent noe av han da heller, men jeg er kanskje lite vant med å få noe i forhold generelt, så jeg følte liksom ikke så på det før jeg så ting ordentlig for hva det var etter vi hadde flyttet sammen. Før vi flyttet sammen fikk jeg en blomst eller to en gang i blandt i hvertfall, men det var vel kanskje fordi han var mer forelsket i startfasen kanskje. Uansett, så jeg den ikke helt komme fordi han la frem for meg når vi begynte å snakke om å flytte sammen et helt annet liv enn hva jeg fikk når vi faktisk sto der og var blitt samboere. Jeg har vært inne på tanken om å gå fordi jeg føler meg så liten og ønsker ikke ha det sånn, men vi venter jo barn sammen og jeg synes derfor det er så ekstremt vanskelig. Jeg håper vel på bedre dager, selv om jeg innerst inne skjønner at det ikke kommer. Og ja han krever at vi betaler 50/50 for barnet også. Alt av innkjøp til barnet utenom en ting har vi delt helt likt. Det blir nok sånn at vi må handle bleier annenhver gang liksom, ganske sikker på det. Ts Anonymkode: 8d70b...0cb Men hvordan skal du ha råd til å dele på utgiftene til barnet, hvis du sitter igjen med 500kr i måneden? Hva tenker du selv, og hva i all verden sier han når du spør ham om det? Skal barnet etter hvert leve som om det lever i en familie med langt dårligere økonomi enn dere totalt sett har, fordi du for eksempel ikke har råd til en halv sykkel eller ferien mannen din har råd til og barnet ønsker seg? Her ville jeg tatt en skikkelig oppvask og stilt ham de vanskelige spørsmålene. Hvis du får det økonomisk bedre alene, så tror jeg egentlig at livskvaliteten din blir bedre alene også, fordi det er absurd hvis planen hans er å la deg og barnet deres leve som en lavinntektsfamilie i samme hjem som ham - barnets pappa! Edit: og det handler ikke egentlig om økonomien men om og hva slags omsorg han føler for deg og barnet. Endret 19. august 2022 av Ananas. 26 9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #18 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og ja han krever at vi betaler 50/50 for barnet også. Alt av innkjøp til barnet utenom en ting har vi delt helt likt. Det blir nok sånn at vi må handle bleier annenhver gang liksom, ganske sikker på det. Ts Anonymkode: 8d70b...0cb Dere skal betale forholdsmessig etter inntekt! Det er det eneste riktige. Det blir også slik om du drar og ber om innkreving av bidrag via Nav. Denne fordelingen bør gjelde alt som har med bolig også. Hvis ikke så får dere bo tilpasset din inntekt siden den er lavest. (Du bør dra før barnet er født, det er langt lettere å flytte uten en baby på slep.) Anonymkode: 984c5...efb 22 4
Kenelz Skrevet 19. august 2022 #19 Skrevet 19. august 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Før vi flyttet sammen så la jeg ikke merke til gjerrigheten på samme måte siden vi levde hver for oss og hadde våre egne utgifter hver for oss. Jeg fikk sjeldent noe av han da heller, men jeg er kanskje lite vant med å få noe i forhold generelt, så jeg følte liksom ikke så på det før jeg så ting ordentlig for hva det var etter vi hadde flyttet sammen. Før vi flyttet sammen fikk jeg en blomst eller to en gang i blandt i hvertfall, men det var vel kanskje fordi han var mer forelsket i startfasen kanskje. Uansett, så jeg den ikke helt komme fordi han la frem for meg når vi begynte å snakke om å flytte sammen et helt annet liv enn hva jeg fikk når vi faktisk sto der og var blitt samboere. Jeg har vært inne på tanken om å gå fordi jeg føler meg så liten og ønsker ikke ha det sånn, men vi venter jo barn sammen og jeg synes derfor det er så ekstremt vanskelig. Jeg håper vel på bedre dager, selv om jeg innerst inne skjønner at det ikke kommer. Og ja han krever at vi betaler 50/50 for barnet også. Alt av innkjøp til barnet utenom en ting har vi delt helt likt. Det blir nok sånn at vi må handle bleier annenhver gang liksom, ganske sikker på det. Ts Anonymkode: 8d70b...0cb Ikke kast bort mer tid! Du og barnet kommer til å ha det bedre både økonomisk og psykisk av å flytte! 17 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. august 2022 #20 Skrevet 19. august 2022 Han høres ekstremt gjerrig og kjip ut. Hva hvis du ikke har mer penger igjen når det er din tur til å kjøpe bleier, da, må du låne penger av ham, da? Du kan jo potensielt ende opp med en skikkelig gjeld til ham da... Kanskje det kan være noe å prøve familievernkontoret? Kanskje han trenger å høre fra andre at det han driver med er nærmest sykelig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå