Gå til innhold

Fine turer i Bergensområdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er på jakt etter nye turmuligheter, og håper kanskje noen her har noen gode tips. Gjerne i området Bergen nord, men jeg har bil, så er forsåvidt åpen for alt.

Jeg kjemper mot en heftig depresjon, så jeg trenger noe som er så enkelt at jeg ikke kan finne noen grunner til å la være. Jeg har lastet ned UT-appen, men det ble for mye for hodet mitt nå 🤦‍♀️ har laget en liste med noen ønsker/kriterier; 

- ikke tur i borettslag, jeg vil gjerne gå i natur. 

- ønsker å gå for det aller meste på vei, traktorvei eller klart oppmerket sti. Altså, ingen klatring eller hoppe mellom steiner eller noe annet som krever for mye koordinasjon eller tankevirksomhet. 

- ikke for krevende, da jeg drar på for mange kilo, og vil gjerne ha turer som føles overkommelige slik at ikke dørstokkmila ødelegger for meg. Herunder også ikke for bratte bakker eller fjell. 

- gode parkeringsmuligheter

Ønsker meg helst en grusvei, gjerne med utsikt til vann, uten løse beitedyr. Dette er tydeligvis et punkt den kjære angsten min har bestemt seg for at er viktig. 

Håper noen har tips 🧡

Anonymkode: 04855...122

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, jeg er på jakt etter nye turmuligheter, og håper kanskje noen her har noen gode tips. Gjerne i området Bergen nord, men jeg har bil, så er forsåvidt åpen for alt.

Jeg kjemper mot en heftig depresjon, så jeg trenger noe som er så enkelt at jeg ikke kan finne noen grunner til å la være. Jeg har lastet ned UT-appen, men det ble for mye for hodet mitt nå 🤦‍♀️ har laget en liste med noen ønsker/kriterier; 

- ikke tur i borettslag, jeg vil gjerne gå i natur. 

- ønsker å gå for det aller meste på vei, traktorvei eller klart oppmerket sti. Altså, ingen klatring eller hoppe mellom steiner eller noe annet som krever for mye koordinasjon eller tankevirksomhet. 

- ikke for krevende, da jeg drar på for mange kilo, og vil gjerne ha turer som føles overkommelige slik at ikke dørstokkmila ødelegger for meg. Herunder også ikke for bratte bakker eller fjell. 

- gode parkeringsmuligheter

Ønsker meg helst en grusvei, gjerne med utsikt til vann, uten løse beitedyr. Dette er tydeligvis et punkt den kjære angsten min har bestemt seg for at er viktig. 

Håper noen har tips 🧡

Kanskje du heller har lyst å begynne med en dagstur/utflukt? Ta båten til og fra Rosendal, fra Strandkaien. Gå en tur, se et galleri, besøk baroniet, spis litt så hjem igjen med båten. 

Anonymkode: 74079...d03

Skrevet

Ut.no

Anonymkode: 21fbc...366

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kanskje du heller har lyst å begynne med en dagstur/utflukt? Ta båten til og fra Rosendal, fra Strandkaien. Gå en tur, se et galleri, besøk baroniet, spis litt så hjem igjen med båten. 

Anonymkode: 74079...d03

Takk for tanken 🧡 jeg har lyst til å gå litt mer, hodet mitt trenger det. Jeg prøver meg på hordnesskogen, og så håper jeg at det kommer flere tips etterhvert :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ut.no

Anonymkode: 21fbc...366

Jeg har som nevnt lastet ned appen, men jeg synes den ble veldig overveldende, og at det er veldig variert hvor mye informasjon hver tur inneholder. I tillegg står det sjeldent noe angående parkering eller beitedyr. På toppen ønsker jeg gjerne å høre andres erfaringer. 

Skrevet

Arboretet på Milde er veldig fint og har mange ulike stier. 

Anonymkode: fc952...0d6

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Opp fra fløyen til brushytten og opp på vidden og ned i isdalen er en veldig fin tur :jepp:

Skrevet

Kan anbefale virkelig anbefale Herdla ytterst på Askøy. Ca 1 time og kjøre fra Bergen, men vel verdt turen. Der er det god parkering, og tilrettelagte turstier og grusvei. Og utsikt til havet. Blåser ofte, så ikke dra dit de kaldeste dagene. Er noen fredelige «løse» geiter der da. 

kan også anbefale Fløybanen opp til Fløyen for så å utforske grusveiene der! Går du bortover mot Sandviksfjellet har du god utsikt til havet enkelte steder. 

Anonymkode: 6b1f1...fb4

• Liker 1
Skrevet
Rumle skrev (4 minutter siden):

Opp fra fløyen til brushytten og opp på vidden og ned i isdalen er en veldig fin tur :jepp:

Takk for tipset, men det blir for voldsomt for meg foreløpig. Jeg er da heller på jakt etter en kort runde man kan gå flere ganger. 

• Hjerte 1
Skrevet

På ut.no kan du sortere på enkle turer og rullestol, da får du opp grusvei/vei, ikke for mye stigning og det er som regel parkering i nærheten. 

Men sjekk ut Brekkeløypa (Knarvik), turveien i Hjortlandsdalen, Liavatnet, Rambergsvegen i Arna, Fjellveien, Fløyen og alle veiene der, Svartediket, Løvstien, Krohegården, Tennebekken, Kvarven, Alvøskogen, Turløypen ved Sotra Arena, turveien mellom Fordnes kirke og Hjelteryggen, Stendafjellet, Hordnesskogen, Myravatnet, Smøråsfjellet, Aboretet og botanisk hage. 

Anonymkode: f8ab4...c66

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan anbefale virkelig anbefale Herdla ytterst på Askøy. Ca 1 time og kjøre fra Bergen, men vel verdt turen. Der er det god parkering, og tilrettelagte turstier og grusvei. Og utsikt til havet. Blåser ofte, så ikke dra dit de kaldeste dagene. Er noen fredelige «løse» geiter der da. 

kan også anbefale Fløybanen opp til Fløyen for så å utforske grusveiene der! Går du bortover mot Sandviksfjellet har du god utsikt til havet enkelte steder. 

Anonymkode: 6b1f1...fb4

Var nylig på kjøretur til Herdla for første gang, og eeelsket det, utrolig pent område. Har du tips til spesifikke områder? Kanskje noen av de ligger på UT? 

Skrevet

Hvis du vil dra motsatt vei, Lyngheisenteret og ute på golfbanen ved Fløksand (Meland). Eller vei opp fra Eidsvåg til byfjellene. Støtter også å sjekke ut kyststiene.

Anonymkode: 9036e...e1d

Skrevet

Sætregården i Hordvik. Er en traktorvei der du kan ta en runde, ellers er det en veldig kort avstikker til tellevikfjellet. Storeknappen på Frekhaug er et enkelt og fint fjell, samme med Krossfjellet på Frekhaug. Hetlebakksåta, birkelandsnipa og nonhøyen er også enkle fjell. Rollandsoksen er også en svært kort tur. Anbefaler deg å laste ned fjelltoppjakten. Da får du oversikt over toppene som finnes, og motivasjon til å gå!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for tipset, men det blir for voldsomt for meg foreløpig. Jeg er da heller på jakt etter en kort runde man kan gå flere ganger. 

Ja, jeg leste visst ikke hele innlegget, sorry :blomst: 

• Hjerte 1
Skrevet

Løvstien er veldig fin.

fjellveien 

Ta banen til fløyen og gå tur der oppe 

smøråsfjellet

Storrinden

Anonymkode: f61a6...c24

• Liker 2
Skrevet

Alvøenskogen, fint vann å sitte ved 5 minutter å gå fra idrettsplassen.

Arboretet, hordnesskogen, gamlehaugen, siljustøl er i Bergen sør, men veldig flotte steder å gå tur.

Anonymkode: 6d777...e21

Skrevet

Ervikane på Strøno på Os!🥰

Anonymkode: 22269...14e

Skrevet

Gå fra Mellingen ved Ikea, flere muligheter.

Anonymkode: 7392f...b63

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvis du vil dra motsatt vei, Lyngheisenteret og ute på golfbanen ved Fløksand (Meland). Eller vei opp fra Eidsvåg til byfjellene. Støtter også å sjekke ut kyststiene.

Anonymkode: 9036e...e1d

Jeg vil gjerne teste ut meland, satt og kikket på en rute på frekhaug tidligere. 

Fra Eidsvåg og opp har jeg gått en del før, men det blir alt for tungt for meg nå, både fysisk og mentalt. Takk for tips! 

Skrevet
Jippijei skrev (22 minutter siden):

Sætregården i Hordvik. Er en traktorvei der du kan ta en runde, ellers er det en veldig kort avstikker til tellevikfjellet. Storeknappen på Frekhaug er et enkelt og fint fjell, samme med Krossfjellet på Frekhaug. Hetlebakksåta, birkelandsnipa og nonhøyen er også enkle fjell. Rollandsoksen er også en svært kort tur. Anbefaler deg å laste ned fjelltoppjakten. Da får du oversikt over toppene som finnes, og motivasjon til å gå!

Sætregården står på listen min, der har jeg gått en gang tidligere. Leste om Rollandsoksen i sted, litt usikker på hvorfor jeg slo den ifra meg. Skal lese meg opp på de andre forslagene, mange takk for tips :)

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...