AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Del Skrevet 19. august 2022 hvilke utstyr trenger jeg for at jeg skal kunne vaske klær for hånd? balje? temperatur måler for vann? vaskemidler? Annet utstyr man trenger for å få rene klær? hvis jeg skal vaske større plagg, F. eks. dynetrekk? tips? Anonymkode: f07e0...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. august 2022 #2 Del Skrevet 19. august 2022 Hva med å kjøpe den en sånn minivaskemaskin til en tusenlapp? USB strømforsyning. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #3 Del Skrevet 19. august 2022 Effektiv håndvask av klær finnes ikke. Det er en grunn til at de to mest kvinnefrigjørende oppfinnelsene forrige århundre er p-pille og vaskemaskin. Tilsammen ga de kvinner kontroll på både fruktbarheten sin og tiden sin. Anonymkode: 61055...d0a 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StyrmannM Skrevet 19. august 2022 #4 Del Skrevet 19. august 2022 Beholder for vannet og såpe er vel det du behøver. Temperatur er ikke så nøye, kaldt vann og lite gnikking til sarte tekstiler. Varmt vann til undertøy og bomull. Bløtlegg og vask med såpe, 3 skyllevann. Vri opp og heng til tørk. Har lite erfaring med å vaske store ting som sengetøy og håndduker for hånd. Det er tungt å vri opp. Myntvask for slikt, og håndvask for resten kanskje? Og punktvask flekker, ikke vask hele buksen om det bare er en flekk på beinet 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Del Skrevet 19. august 2022 Hva er poenget med å vaske klær for hånd? Anonymkode: 1ba92...703 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Del Skrevet 19. august 2022 Hva er poenget egentlig? Det er tidkrevende og du vil aldri klare å få ut vannet i noe som helst nærhet av en vaskemaskin. Da vil du bruke lang tid på å tørke det og da bør det være ute slik at du ikke får økt fuktighet inne. Så mye koster det ikke å bruke vaskemaskinen. Anonymkode: 30a36...97f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 19. august 2022 #7 Del Skrevet 19. august 2022 Det er oppvarmingen av vannet som koster penger, så når du har kjøpt alt utstyret for håndvask går trolig vinninga opp i spinninga ift strømsparing. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #8 Del Skrevet 19. august 2022 Har du badekar er det enkelt å vaske sengetøy der. Ellers, kjøp en stor badebalje. Ja, det er tungt, men det går an i en periode hvis man er på hytta eller må leve uten vann noen uker. Anonymkode: 40980...295 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #9 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Effektiv håndvask av klær finnes ikke. Det er en grunn til at de to mest kvinnefrigjørende oppfinnelsene forrige århundre er p-pille og vaskemaskin. Tilsammen ga de kvinner kontroll på både fruktbarheten sin og tiden sin. Anonymkode: 61055...d0a Om det blir strømrasjonering til vinteren vil vi gå mange skritt tilbake når det gjelder kvinnefrigjøring. Anonymkode: 86a9f...27e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #10 Del Skrevet 19. august 2022 7 minutter siden, Blizz1 said: Det er oppvarmingen av vannet som koster penger, så når du har kjøpt alt utstyret for håndvask går trolig vinninga opp i spinninga ift strømsparing. Med håndvask kan man bedre kontrollere hvor mye varmtvann man bruker. Og hvor varmt. På interrail 90-tallet vasket vi, fattige studenter, klærne våre i vasken med medbrakt vaskepulver i en liten pose. Et par ganger varmet vi vaskevann i en cola-boks over et talgelys. Skal ikke påstå at det ble like rent som maskinvask, men det dugde for de seks ukene vi var på tur. Anonymkode: 84e48...c25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #11 Del Skrevet 19. august 2022 Jeg har fine ullgensere jeg kun håndvasker. Lunkent vann og milo i vasken, la genseren ligge der en halvtimes tid. Skyll ut vannet og bytt det med rent vann (fremdeles lunkent). Vær forsiktig med å ikke vri opp plagget, men beveg det litt forsiktig i det rene vannet for å få vekk rester av vaskemiddelet. Legg plagget mellom to håndklær og klapp forsiktig ut vannet før du lar det tørke flatt (ikke heng opp!). Anonymkode: 56452...907 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Del Skrevet 19. august 2022 Disse sammenleggbare babybadekarene er super holdbare og perfekte for å håndvaske tøy (finnes også brukt på Finn): https://www.sprell.no/produkt/badekar-stokke®-flexi-bath®-transparent-green?gclid=CjwKCAjw6fyXBhBgEiwAhhiZsh1RKYqVCgeYmj6zoR04ZquPl0MD6We8vwD1-OSUtarq8JhQM5ZGMxoC4UcQAvD_BwE Jeg bruker Vanish, bløtlegger 1-2 timer i kroppstemperatur og skyller i kaldt vann. Anonymkode: bfe60...7b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #13 Del Skrevet 19. august 2022 Høres slitsomt ut å vri ut vannet fra klærne når de er søkkende våte. Men hver sin lyst. Anonymkode: a685b...cfd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det blir strømrasjonering til vinteren vil vi gå mange skritt tilbake når det gjelder kvinnefrigjøring. Anonymkode: 86a9f...27e Jeg tror uansett et økonomiprogram på en moderne vaskemaskin bruker mindre strøm enn å vaske for hånd. Sånn er det i alle fall med oppvaskmaskiner. Og jeg hadde glatt prioritert strøm til klesvask fremfor f.eks. å bruke stekeovnen i hytt og pine. Her er forresten Gjerrigknarkens vaskeråd. Jeg tror det er mer strømsparing å hente her enn ved å vaske for hånd. Anonymkode: a4380...6d7 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er poenget egentlig? Det er tidkrevende og du vil aldri klare å få ut vannet i noe som helst nærhet av en vaskemaskin. Da vil du bruke lang tid på å tørke det og da bør det være ute slik at du ikke får økt fuktighet inne. Så mye koster det ikke å bruke vaskemaskinen. Anonymkode: 30a36...97f Jeg skal bo her jeg bor kun i 14 dager, så vil jeg se på alternative løsninger. Anonymkode: f07e0...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #16 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva er poenget med å vaske klær for hånd? Anonymkode: 1ba92...703 Spare på egen strømregning og la utleier/ venninne betale for varmtvannet? Anonymkode: d64d9...fe6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #17 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Høres slitsomt ut å vri ut vannet fra klærne når de er søkkende våte. Men hver sin lyst. Anonymkode: a685b...cfd Man skal aldri vri klærne for vann. Men mye er gjort når man har rørt klærne i vann i 15 minutter. Da vil klærne være rene. Så gjelder det å få vannet klærne med vann for å få vekk såpa. Anonymkode: f07e0...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #18 Del Skrevet 19. august 2022 Million skrev (5 timer siden): Hva med å kjøpe den en sånn minivaskemaskin til en tusenlapp? USB strømforsyning. Takk for tips 👌 Skal snart flytte til en hybelleiliget og veit ikke hvordan det blir med klesvask i en hektisk jobbhverdag når man må dele vaskemaskin med andre 🤯 Skal definitivt kjøpe meg en sånn som back up uansett! Anonymkode: 272d7...655 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #19 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man skal aldri vri klærne for vann. Men mye er gjort når man har rørt klærne i vann i 15 minutter. Da vil klærne være rene. Så gjelder det å få vannet klærne med vann for å få vekk såpa. Anonymkode: f07e0...3ec Tjaaa.. i min erfaring kan svettelukt sitte ganske godt i, dersom ting er svett. Anonymkode: 272d7...655 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #20 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Man skal aldri vri klærne for vann. Men mye er gjort når man har rørt klærne i vann i 15 minutter. Da vil klærne være rene. Så gjelder det å få vannet klærne med vann for å få vekk såpa. Anonymkode: f07e0...3ec Også kjent som å skylle. 😄 Anonymkode: a4380...6d7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå