Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det dårlig ide å bli gravid og få barn når man er 25? 

hva er ulempene? Trenger svar har fått vite at jeg er gravid og har mellom ta abort eller beholde. Hva bør jeg tenke på?

Anonymkode: fc890...0bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du jobb? 
har du bolig som egner seg for barn? 
har du et godt nettverk? 
er far på banen? 
har du god økonomi? 

Anonymkode: dc9f9...3f3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er ikke for ung, så du må bare vurdere om forholdene ligger til rette for å få barnet, og om du har lyst på barnet.

Anonymkode: 3aa74...131

Skrevet

25 er jo perfekt alder :) 

Finnes mange gode støtteordninger for deg også. 

Anonymkode: d8a63...6e4

• Liker 1
Skrevet

Det er det bare du som kan avgjøre. Hvordan føler du ovenfor abort, er det noe du tror du vil angre på? Eller tror du at du vil angre på å få barn og miste den friheten du har nå. Selv tenker jeg at 25 er en veldig god alder for å få barn. Men det er jo ikke alderen alene som avgjør om man bør få barn. Hvor etablert er du, er du alene, eller har du godt nettverk rundt deg, har du økonomi og overskudd. 

• Nyttig 2
Skrevet

Alderen er jo ikke noe problem, men du må jo ha økonomi, plass osv. og ikke minst lyst på barn. Og gjerne en far til barnet.

Anonymkode: 3628b...27a

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tatt abort da jeg var på din alder, men det har jo null relevans da bare du vet hvilken situasjon du er i. Men jeg tenker at om ikke forholdene ligger til rette nå har du jo masse tid til barn senere. 

Anonymkode: caf7e...4bc

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tok abort fordi det passet ikke med barn i forhold til livssituasjonen min. Jeg hadde dårlig helse, ikke jobb, en bolig som ikke var godt egnet for barn (jeg måtte solgt, men var for sliten til å flytte) barnefar ville ikke stille opp.
Jeg hadde egentlig lyst på barnet, derfor har det vært tungt i ettertid.

Bare ikke føl press fra andre. Ta valget ditt selv. 

Endret av mo1234
Skrevet

I forhold til alderen din så er jo dette null problem. Jeg var 26 år da jeg fikk mitt første barn. Da hadde jeg en utdannelse, fast jobb, fast forhold med mannen over flere år, vi eide hus og bil. Det gjorde nok til at en del ting ble mye enklere.

Du skriver ikke noe om livssituasjonen din. Men jeg tenker at den har en større betydning enn alderen din 🙂 

Ulempen med å få barn… må være at du ikke kan gjøre hva du vil til en hver tid. Du må sette til side mange av dine behov fordi barnet kommer først. Men det er også kun for en periode i livet. 

• Liker 1
Skrevet

Alderen er ikke det interessante her.

Hvordan er livet ditt? Spiller ingen rolle om du er 18 eller 48. Om du ikke er klar, eller har kapasitet/økonomi/forutsetningene for å være en god foreldre så NEI. 

Anonymkode: 52a50...26e

• Liker 1
Skrevet

Alt er mulig :) Om du studerer så er det ikke verdens undergang å få baby, må bare planlegge og jobbe hardere. 

Skrevet

Ts her, har lest alle kommentarer og syns dere kommer med gode kloke  spørsmål. Her er saken, jeg er ikke ferdig på skolen tenker at det får jeg til med barn eller ikke.

Slo opp med faren for noen uker siden, fant ut at jeg er gravid noen dager siden, har ikke kontakta han enda, men det skal jeg gjøre.

Jeg har familie og noen venner som hadde støtta meg fullt. Jobber ikke for tiden har fokusert fullt på studiene, men å jobbe ved siden hadde ikke vært noe problem. Jeg leier nå, men kunnet fullt funnet meg annen leilighet og fins masse støtte i samfunnet. 

Men ja er litt redd for å miste frihet og ikke ha noe tid til meg selv og ønsker. 

Skrevet

Jeg vil si det kommer mest an på om du ser for deg at du kan være en god mamma ❤️. Hvordan er forholdet til barnefar om han er inne i bildet? Utdanning og økonomi ville jeg ikke tenkt så mye på. Det ordner seg om man vil. Det finnes gode støtteordninger her i Norge, og det å ta utdanning mens man har barn er fullt mulig. Barna lider ikke under at mor er student. Aldersmessig er jo du akkurat passe, ikke for ung og ikke for gammel. 

Anonymkode: 9a488...fd5

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her, har lest alle kommentarer og syns dere kommer med gode kloke  spørsmål. Her er saken, jeg er ikke ferdig på skolen tenker at det får jeg til med barn eller ikke.

Slo opp med faren for noen uker siden, fant ut at jeg er gravid noen dager siden, har ikke kontakta han enda, men det skal jeg gjøre.

Jeg har familie og noen venner som hadde støtta meg fullt. Jobber ikke for tiden har fokusert fullt på studiene, men å jobbe ved siden hadde ikke vært noe problem. Jeg leier nå, men kunnet fullt funnet meg annen leilighet og fins masse støtte i samfunnet. 

Men ja er litt redd for å miste frihet og ikke ha noe tid til meg selv og ønsker. 

Dette klarer du! Jo eldre barnet blir, desto større frihet 😊 Men du har sikkert venner og familie som kan sitte barnevakt de kveldene du vil ha litt mer tid for deg selv! 

Skrevet

Du kommer til å måtte forholde deg til barnefar resten av livet, så tenk litt over det også.

Skrevet

Biologisk sett er dette en super alder å få barn på ihvertfall, så alderen er ikke noe problem

Skrevet
On 8/19/2022 at 4:13 PM, AnonymBruker said:

Hadde jeg vært i din situasjon hadde det ikke vært noe tvil om at jeg hadde tatt abort da livet blir veldig ustabilt og usikkert en god stund fremover. Men hva jeg ville gjort spiller jo ingen rolle. Det er kun deg selv som kan kjenne på hva som føles riktig for deg. 

Anonymkode: 80151...29c

Skrevet

Hadde ikke orket å begi meg ut på det i din situasjon. Man får mindre hjelp av andre enn man tror, og enkelte unger sover ikke om nettene. Men alt går.

Det første som gjorde at jeg tenkte du ikke er klar er at det eneste du nevnte i hovedinnlegget ditt var alderen. Meget merkelig å tro at det er det viktigste kriteriet. 

• Liker 1
Skrevet

En ganske viktig faktor her er jo barnefar. Hvorfor gjorde du det slutt? Er han en bra mann? Kan du se for deg å samarbeide med han resten av livet? 

Var det et stygt brudd, og er dere venner? Takler du det hvis barnet er prikk lik far i utseende og oppførsel?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2022 den 16.13):

Dette er vel det mest vesentligste punktet. Du må antakeligvis forholde deg til han da på en eller annen måte. Det kan gå greit, men han kan også gjøre livet ditt til et helvete.

Hvilke røde flagg har du sett hos han? Jeg har så langt brukt nesten 500k på advokatutgifter fordi han saksøker hele tiden fordi han ikke får viljen sin. På vei inn i enda en rettssak...

Anonymkode: 0ee2e...4ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...