juni Skrevet 23. november 2005 #1 Skrevet 23. november 2005 Min toåring fikk for mange måneder siden en liten vortelignende sak på hoften/ryggen. Helsestasjonen sa det var en virusgreie og at det ville gå over. Det har nå blitt ca 10 stykker og de første har vokst ganske mye. I dag så jeg at huden var tørr i str med en femkroning rundt de tre første som sitter i klynge. Noen som har erfaring med dette?
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2005 #2 Skrevet 23. november 2005 (endret) Kan det være molusker? (er usikker på skrivemåten) Sønnen min hadde slike, og fikk et middel av lege til å pensle på for å fjerne de. Vi fikk først beskjed om at dette ville gå over av seg selv, men etter et halvt år hadde de 3 små moluskene blitt til 20 stk... Etter penslingen forsvant de, og har ikke kommet tilbake. (dette er 4 år siden) Jeg vet at man kan både skrape de bort, eller fryse de bort hos lege, men min lege sa at det beste er å pensle selv. Det vi penslet på var veldig sterkt, og det svidde veldig. Jeg leste her inne om noen som hadde penslet fotvorter med eterisk sitronolje (fra apoteket) på fotvorter, og det prøvde jeg på sønnen min med utrolig godt resultat. Kanskje det også kan fjerne molusker på en enklere og smertefri måte enn vanlig pensling? Mitt råd er at du viser prikkene til lege så fort som mulig, og prøver å få fjernet disse på best mulig måte før de sprer seg. Lykke til. Endret 24. november 2005 av Marillia
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2005 #3 Skrevet 23. november 2005 Du ser tydelig forskjell på Mollusker og vorter. Vortene har sorte prikker, mens molluskene er små røde viselignende greier...... Begge deler bør fjerner hos hudlege
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #4 Skrevet 23. november 2005 Kommer det ut noe hvitt, nesten kviselignende gørr dersom du klemmer på dem? I såfall er det muligens mollusker. Disse smitter også svært lett og på trass av hva legene sier, så er det ikke alltid de går bort av seg selv.
14062003 Skrevet 23. november 2005 #5 Skrevet 23. november 2005 Jeg synes det høres ut som ringorm, jeg. Foruten vorta i midten da... Hadde uansett sjekket det hos legen!
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #6 Skrevet 23. november 2005 Ringorm, som er en sopp, er store røde flekker med en mindre flekk inni. Det gir ikke vorter.
miss Skrevet 24. november 2005 #7 Skrevet 24. november 2005 Tror det kan være molusker,det er er virus....og ganske vanlig blant barn. Min sønn hadde også en stk,som har vært en rød liten utvekst over lang tid,men den satt på lår/rumpe og det gikk hull på den,blødde og ble litt betennt. Oppsøkte lege og det skulle bare følges med,hadde på et lite plaster en stund og tørket inn. Det er vanlig at det dukker opp flere,siden det smitter. Vi hadde noen anntydninger bak knæren til noen røde nupper/prikker,men de har det ikke blitt noe av. Gå til og vis der frem om du er usikker.
juni Skrevet 24. november 2005 Forfatter #8 Skrevet 24. november 2005 Takk for svar! Det er antagelig mollusker, da! Jeg tar han med til lege, jeg! Men jeg har ikke lyst til å pensle han med noe som svir, han er skikkelig pinglete på slike ting. Dessuten er han jo så innmari søt;) Men hvis det er det som skal til, så... Takk for hjelpen!
Gjest Gjesta Skrevet 24. november 2005 #9 Skrevet 24. november 2005 Spør på apoteket om de har noe erfaring med sitronolje på molusker, for det andre stoffet vi penslet på, svidde så sønnen min gråt...
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #10 Skrevet 24. november 2005 de gjør ingen ting med molluskene hvis de ikke er i ansiktet eller svært og da mener jeg svært sjenende. vår eldste hadde mollusker ca et år, mens søsteren hadde de kun noen måneder. nå har jeg fått det og har hatt noen i noen måneder - men der jeg har de er det ikke så mange som ser de :kgblunk: ikke klem på de, for det er den væsken som er inni som er ren virus væske, og denne væsken er det som smitter. dersom det er en som er veldig stor, ser ut til å sprekke snart så kan det være lurt å klistre på plaster. hilsen ei med dessverre, en del erfaring på emnet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå