Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil tro det er mange som er enig i at lærerlønningene er en viktig sak. Rekruttering til læreryrket er ikke dumt å investere i. Lektor og tillitsvalgt Roar Ulvestad begrunner det godt i dette innlegget

En ting er å mene noe om lønnsutviklingen i skolen. En annen ting er å gjøre noe med det politisk. Jeg har sans for følgende punkt i Kystpartiets program

Kystpartiet vil at staten skal ta tilbake ansvaret for forhandlinger med lærere, som nå ligger hos KS. Det skal legges til rette for gode videreutdanningstiltak for å øke kompetansen i skolen.

Slik det er i dag, kan politikere gjerne ytre sin mening om lønnsutviklingen i skolen, ganske så uforpliktende. Men de kan ikke uten videre gjøre noe med saken, da KS er den som forhandler. Som et eksempel mener jeg å huske at Høyre for noen år siden, da partiet var i regjering, uttalte seg til støtte for lærerne i lønnsoppgjøret. Det forble en meningsytring, da det var KS og ikke staten som stod for forhandlingene.

Selvfølgelig er ikke det å tilbakeføre ansvaret for lønnsutviklingen noen garanti for noe som helst. Men det kan gjøre lærernes lønnsutvikling til et politisk spørsmål og ikke kun et administrativt.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet

Tenker at ganske mange elever og foreldre håper på en rask løsning, for det er alltid slik at streiker rammer noen på de verst tenkelige tidspunktene og har uheldige konsekvenser for barna, foreldrene og foreldrenes arbeidsplasser. Ringvirkninger.  Samtidig vet de jo at streik er et lovlig virkemiddel, enten de støtter eller er uenige med de streikende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...