Gå til innhold

Finnes det et ord som beskriver det at man er sen i å formulere tanke til tale? Jeg lider av dette mer og mer. Frustrerende!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg sliter med mer og mer. Jeg har tanker I hodet, så skal jeg si noe og gir fra meg noen kroppspråklige signaler på at jeg snart skal si noe. Personen jeg snakker med gjør seg klar til å lytte og jeg merker at de må vente litt lenge. Det er snakk om formulering av tanke til tale tar litt lang tid. Andre spytter bare rett ut det de skal si uten spennings og forventningsmomentet.  Er det noe ord for å beskrive dette problemet, er det normalt? Dette er ikke et problem når jeg skriver ting, bare ved muntlig tale. Noe som kan gjøres noe med? Jeg er 45 år. 

Anonymkode: 6c65a...f5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er noe jeg sliter med mer og mer. Jeg har tanker I hodet, så skal jeg si noe og gir fra meg noen kroppspråklige signaler på at jeg snart skal si noe. Personen jeg snakker med gjør seg klar til å lytte og jeg merker at de må vente litt lenge. Det er snakk om formulering av tanke til tale tar litt lang tid. Andre spytter bare rett ut det de skal si uten spennings og forventningsmomentet.  Er det noe ord for å beskrive dette problemet, er det normalt? Dette er ikke et problem når jeg skriver ting, bare ved muntlig tale. Noe som kan gjøres noe med? Jeg er 45 år. 

Det vel en positiv ting at man tenker over svarene sine før man "spytter" dem ut?

Jeg forstår at det kan være ubehagelig dersom det er sosiale forventninger legger press på deg til å svare like raskt, men i slike situasjoner så kan du også svare med: "La meg tenke..." også fjerne presset på ha et umiddelbar svar. Det viser at du tar behersker forventningene og gjør det om til din styrke og fordel. Videre vil de man sosialiserer med også sette mer pris på et gjennomtenkt svar, enn et tomt og lite gjennomtenkt svar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På en måte en slags stamming? 

Anonymkode: 8f205...84d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På en måte en slags stamming? 

Anonymkode: 8f205...84d

Ja kanskje det, kan tenke det er litt som stamming, bare helt i starten før jeg skal si noe. I tillegg fører dette nok til at jeg mer sjelden sier noe som helst og blir den stille typen, fordi jeg rett og slett ikke får ut ordene og de kommer ofte ut akkurat når en annen person har begynt å prate og vi prater da i munnen på hverandre, jeg er vant til det, men likevel sjenerende når det skjer ofte. 

Skrevet

Det er noe som heter afasi. 

Skrevet

Om dette er noe som har utviklet seg den siste tiden spesielt, så bør det nok nevnes for legen ja. Men jeg har en samboer som jeg har kjent siden vi var barn og han har vært sånn hele livet. Jeg elsker mannen, men hjelpes så frustrerende det kan være å ha samtaler innimellom. "øøøøøøøhhh, mmmmmmmhhh" i 30 sekunder før det kommer ut noe på annen hver setning😅 Har vent meg til å komme med setninger eller avslutte setninger etter 15 år med vennskap/kjærestepar/sammboerskap, har sikkert spart 10 år av mitt liv på det ;)

Ts, kunne kanskje prøvd med logoped?

KG-disclaimer: Jeg er på ingen måte perfekt selv og jeg elsker samboeren svært høyt. 

Anonymkode: 4c07b...487

Skrevet

Afasi 

Anonymkode: 439eb...3a6

Skrevet

Hatt covid?

Kognitive vansker av ulik art, at hjernen går treigere, og spesielt i settinger der du samtidig tar stimuli inn (samtale, kroppsspråk, bakgrunnsstøy osv) er nokså vanlig i etterkant.

Anonymkode: 1e6f0...a1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hatt covid?

Kognitive vansker av ulik art, at hjernen går treigere, og spesielt i settinger der du samtidig tar stimuli inn (samtale, kroppsspråk, bakgrunnsstøy osv) er nokså vanlig i etterkant.

Anonymkode: 1e6f0...a1c

Har hatt covid, men mild og tror jeg hadde problemet før covid. Føles iallfall som jeg har hatt det lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...