Gjest Språkløs Skrevet 24. november 2005 #21 Skrevet 24. november 2005 Jeg har sjøsamiske røtter, men kan ikke språket. Noen få ord forstår jeg, men ikke nok til å forstå hva som sies. Fornorskningspolitikken gikk jo blant annet ut på at det var forbudt å snakke samisk på skolen. Den gikk så langt at foreldre fant ut at det var bedre barna lærte norsk, og å glemme sin bakgrunn... Da de selv begynte på skolen, kunne de gjerne ikke ett ord på norsk, men kun samisk, og undervisningen ble deretter. De som begynte på skolen rett etter andre verdenskrig, kunne flere ord på tysk enn norsk. Jeg skulle gjerne ønsket at mine foreldre ikke lot seg påvirke av fornorskningspolitikken, men jeg kan heller ikke klandre dem. Nå har det heldigvis endret seg, og folk er bevisste på at barn kan lære flere språk samtidig. Egentlig burde vi som gikk glipp av halve språket og dermed store deler av barndommens "lære", fått påkostet samisk undervisning av staten (vi skjønte jo ikke hva de voksne snakket om sammen, og det ble som å leve i to verdner, for foreldrene snakket aldri samisk til ungene, men kun når de traff slekt). Jeg vet ikke så mye om reindriftsamer, men vet at de oppdrar barna på en annen måte. Blant annet får ungene ikke kjeft, men blir avledet i stedet. Dvs. at om et barn gjør noe galt, så får foreldrene oppmerksomheten rettet mot noe annet. Men jeg kjenner ikke så mange reindriftsamer, så jeg kan ikke uttale meg på vegne av alle.
Malama Skrevet 24. november 2005 #22 Skrevet 24. november 2005 Ja, vi har ekstremt lite om amer i skolelærdommen, til tross for at dette urfolket lever i vårt eget land. Tor norske barn lærer mer om den ruett som er gjort mot indianerene enn mot samene... Jeg vet, til min skam, svært lite om samisk kultur. Språket kan jeg slett ikke, og har ingen ambisjon om å lære det, men jeg burde kanskje lest meg til litt med lærdom om kulturen og historien...
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #23 Skrevet 25. november 2005 Jeg hadde en del om samer på skolen, både barne- og ungdomsskolen såvidt jeg husker. Husker vi lærte om sjøsamer, sørsamer, skoltesamer og reindriftssamer etc. Vi lærte om familie- og samfunnsstruktur, religion, leveveier, håndverk, joik og kultur ellers. Dette var på 80-tallet. Kan huske at jeg syns serien om Ante var spennende, og da særlig den fine joiken i åpningssekvensen. Husker ikke så mye av innholdet, men jeg syns så synd på Ante som måtte flytte fra familien for å gå på skole og ikke fikk lov til å snakke samisk der. Språket var vi aldri inne på i skolen og det er litt synd, siden vi har et så spennende og annerledes språk i landet, jeg ville heller lært samisk enn nynorsk.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #24 Skrevet 25. november 2005 Ikke bare, men du har ett par steder i Oslo hvor de ofte går for å treffe andre samer, og hvor du nesten garantert treffer noen samer, uansett når i uka du går der. ← Hvilke steder er det?
gaja Skrevet 25. november 2005 #25 Skrevet 25. november 2005 lærte litt om samer på barneskolen, men bare som en kuriositet. Har en del samiske venner, og min kjære er 1/8 same Skulle gjerne hatt litt samisk på skolen. Ikke slik at vi lærte å snakke, men vi burde ha lært noen få fraser: god dag, takk osv. Pleier å se på Oddasat (kjekt at de er tekstet), veldig fint med nyheter som ikke fokuserer på Oslo
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #26 Skrevet 25. november 2005 Det har i noen sammenhenger slått meg at jeg vet utrolig lite om den samiske minoriteten i Norge. For eksempel når jeg har diskutert urfolk med amerikanere og de skammer seg over den blodige historien i forhold til indianerne og inuitene, og jeg først etter litt grubling kommer fram til at... hmmm, det har visst skjedd noen overgrep her også... Noe særlig konkret vet jeg ikke, og kan ikke huske jeg lærte så mye på skolen (jeg er/var skoleflink og tør påstå at jeg husker nokså mye av det vi lærte). En annen tråd her inne tar opp bokmål/nynorsk-spørsmålet, og i norskfaget lærte vi dessuten en del gammelnorsk/norrønt. Selvsagt fordi dette henger språkhistorisk sammen med dagens norsk, men på den annen side kunne vi kanskje lært litt samisk også. Eller? Ikke som et eget sidemål eller språkfag, men som en del av en litt grundigere undervisning om den samiske kulturen..? ← Mye urett der. barna fikk ikke lære samisk som var deres språk. de måtte lære Norsk. faktisk en del gamle samer som er analfabeter i dag
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #27 Skrevet 25. november 2005 Det har i noen sammenhenger slått meg at jeg vet utrolig lite om den samiske minoriteten i Norge. For eksempel når jeg har diskutert urfolk med amerikanere og de skammer seg over den blodige historien i forhold til indianerne og inuitene, og jeg først etter litt grubling kommer fram til at... hmmm, det har visst skjedd noen overgrep her også... Noe særlig konkret vet jeg ikke, og kan ikke huske jeg lærte så mye på skolen (jeg er/var skoleflink og tør påstå at jeg husker nokså mye av det vi lærte). En annen tråd her inne tar opp bokmål/nynorsk-spørsmålet, og i norskfaget lærte vi dessuten en del gammelnorsk/norrønt. Selvsagt fordi dette henger språkhistorisk sammen med dagens norsk, men på den annen side kunne vi kanskje lært litt samisk også. Eller? Ikke som et eget sidemål eller språkfag, men som en del av en litt grundigere undervisning om den samiske kulturen..? ← Det vi lærte på skolen var: samer bodde i telt. de levde av reinsdrift og hadde sine egne drakter som de brukte.De var på sommer/vinterbeite. Ingenting annet. En grunn til at staten utelot mye fra lærebøkene våre der. det jeg har lært om samer har jeg lært via tv i voksen alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå