AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Jeg har fått en (mild) urinveisinfeksjon, har aldri hatt det før. Det jeg lurer på, og som jeg ikke har blitt klok på ved å google, er om jeg trenger resept på medisin fra fastlege, eller om jeg kan kjøpe tabletter uten resept (som sikkert er svakere, men kanskje gode nok til formålet?) som f.eks. cysticina? Eller, burde jeg bare drikke masse vann og se an et par dager? Har ingen erfaring med dette, så er litt i villrede. Er lang ventetid hos fastlege, så håper jeg ikke trenger time der. Anonymkode: 7237d...585
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Iflg legevakthåndboken kan du se an noen dager så lenge formen er god. Anonymkode: 031f0...b60 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fått en (mild) urinveisinfeksjon, har aldri hatt det før. Det jeg lurer på, og som jeg ikke har blitt klok på ved å google, er om jeg trenger resept på medisin fra fastlege, eller om jeg kan kjøpe tabletter uten resept (som sikkert er svakere, men kanskje gode nok til formålet?) som f.eks. cysticina? Eller, burde jeg bare drikke masse vann og se an et par dager? Har ingen erfaring med dette, så er litt i villrede. Er lang ventetid hos fastlege, så håper jeg ikke trenger time der. Anonymkode: 7237d...585 Jeg har hatt UV mange ganger, og de siste gangene jeg har hatt det - så har jeg droppet lege og antibiotika. Når man har UV er det viktig å drikke MASSE væske (vann) og helst annen sur væske (appelsinjuice, vann med eplesidereddik) - det er fordi man må rense nyrene og få skylt ut dritten, og fylle på med hydrering. Ja, det har fungert fint for meg å pøse på med vann - og drikke 2-3 glass med vann og eplecidereddik. (1 glass vann m/ noen spiseskjeer eplesidereddik. Det skal smake surt). Anbefales. Anonymkode: 28ac9...0ff
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 Du kan drikke mye å se det an, om formen er fin. Du trenger normalt ikke time for dette hos fastlegen. Du kan bare levere en urinprøve og vente, så får du resept om prøven slår ut. Anonymkode: d24c6...153
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 Hvis rådene gitt her ikke hjelper trenger du antibiotika og det er reseptbelagt i Norge. Det tryggeste er å levere urinprøve på fastlegekontoret. Fastlegen kan da etterpå ta kontakt for telefon/videokonsultasjon. Det er ikke nødvendig å «ha time». Jeg er dessverre «veteran» på området og benytter meg av og til av nettlegevakt.no , men anbefaler førstnevnte. Anonymkode: 79875...fa9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Den reseptfrie funket på meg. Anonymkode: f203c...cd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå