Gå til innhold

Baby 9 mnd som ikke vil sove i seng på dagtid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok dette opp med helsesøster men hun hadde ingen forklaring eller råd.

Frem til 8 mnd alder kunne jeg gi henne en flaske melk og legge henne i sengen like etter. Og da sov hun gjerne 1-3 timer. I de siste ukene har dette endret seg. Selv om hun er så trøtt at hun sovner med flasken i munnen, våkner hun opp med en gang jeg legger henne ned, reiser seg straks opp igjen og sutrer og gråter. Hun faller ikke til ro i sengen uansett hva jeg gjør.  
Det eneste sted hun sovner er om jeg setter henne i vippestolen eller noen ganger sovner hun i lekegrinden.

Noen som har lik erfaring? Gikk det over og i såfall når? Jeg vil jo helst at hun skal få dagsove komfortabelt i egen seng. Før da hun gjorde dette var også nattesøvnen mye roligere og bedre enn den er nå. 

Anonymkode: a6d27...5d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være mange grunner til at det skjer forandringer i søvnrutiner. Er det tenner på vei? Magevondt pga ny mat? Det første jeg tenkte når jeg leste det du skrev dog er at hun har blitt bevisst på at mamma kan bli borte. 

Det er rundt denne alderen at barn skjønner dette, og det kan tro at du blir borte for alltid når du feks går ut av en dør og hun ikke ser deg lenger. Jeg står midt i denne perioden med min gutt nå, han begynte å bli engstelig for at jeg skulle forsvinne rundt 10mnd, han er nesten et år nå. 

Jeg har lest at "borte tittei" er en god lek å leke i dekke perioden, fordi det lærer barnet om objekt permanens. Jeg forstår det også som at denne perioden ikke er en hvor man skal utfordre barnet på sånt som soving osv. Det kommer senere, barnet kommer (høyst sannsynlig) til å føle seg trygg nok til å sove alene senere. (Mitt første barn følte seg trygg nok ved ca. 20 mnd.)

Det jeg har gjort er å ligge sammen med barnet (i min seng) og enten sove sammen med, eller bare ligge en stund til det sover godt, også gå ut for å gjøre det jeg trenger å gjøre. 

Jeg vet jo ikke hva som vil funke best for deg, men ville uansett dele min erfaring. Jeg er veldig opptatt av hvordan barn fungerer fra naturens side, og følger stort sett instinktene mine.

Skrevet

Begynner kanskje å bli så stor at hun ikke kan mates i søvn lenger? Hvordan er hun å legge om kvelden, er det samme problem da? 

Vi har aldri brukt seng til dagsoving, sov i vugge/vogn de første mnd og deretter vogn, så kan egentlig ikke hjelpe deg 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tok dette opp med helsesøster men hun hadde ingen forklaring eller råd.

Frem til 8 mnd alder kunne jeg gi henne en flaske melk og legge henne i sengen like etter. Og da sov hun gjerne 1-3 timer. I de siste ukene har dette endret seg. Selv om hun er så trøtt at hun sovner med flasken i munnen, våkner hun opp med en gang jeg legger henne ned, reiser seg straks opp igjen og sutrer og gråter. Hun faller ikke til ro i sengen uansett hva jeg gjør.  
Det eneste sted hun sovner er om jeg setter henne i vippestolen eller noen ganger sovner hun i lekegrinden.

Noen som har lik erfaring? Gikk det over og i såfall når? Jeg vil jo helst at hun skal få dagsove komfortabelt i egen seng. Før da hun gjorde dette var også nattesøvnen mye roligere og bedre enn den er nå. 

Anonymkode: a6d27...5d0

ikke baby her lenger, for han er snart 2 men han har ikke sovet lur i sin egen seng siden han var rundt et halvt år. Eneste måten å få han til å sove på dagtid på i babytiden var å la han ligge på armen. Jeg kunne heller ikke flytte han etter at han hadde sovnet for da våknet han og sov ikke noe mer. Så lurene ble i vår seng enten med meg/pappa ved siden av eller han alene med sikkerhet rundt. 

Han er fortsatt sånn dessverre. Sover meget sjeldent i vogn, selv i barnehagen og nekter å ta lur i egen seng hjemme. Han roer seg kun ned ved å ligge på armen, selv om det ofte tar lang tid. På kvelden for legging klarer han heller ikke å roe seg i egen seng, uansett hva vi har prøvd. Eneste som fungerer for å få han til å sove er å ligge på armen i senga vår.

Heldigvis kan han flyttes på når han sover dypt nok til egen seng nå, men stort sett våkner han rundt 02 tiden hver natt og er umulig å roe ned i egen seng. Så resten av natta ligger han hos oss.

Skrevet
tussi84 skrev (8 minutter siden):

ikke baby her lenger, for han er snart 2 men han har ikke sovet lur i sin egen seng siden han var rundt et halvt år. Eneste måten å få han til å sove på dagtid på i babytiden var å la han ligge på armen. Jeg kunne heller ikke flytte han etter at han hadde sovnet for da våknet han og sov ikke noe mer. Så lurene ble i vår seng enten med meg/pappa ved siden av eller han alene med sikkerhet rundt. 

Han er fortsatt sånn dessverre. Sover meget sjeldent i vogn, selv i barnehagen og nekter å ta lur i egen seng hjemme. Han roer seg kun ned ved å ligge på armen, selv om det ofte tar lang tid. På kvelden for legging klarer han heller ikke å roe seg i egen seng, uansett hva vi har prøvd. Eneste som fungerer for å få han til å sove er å ligge på armen i senga vår.

Heldigvis kan han flyttes på når han sover dypt nok til egen seng nå, men stort sett våkner han rundt 02 tiden hver natt og er umulig å roe ned i egen seng. Så resten av natta ligger han hos oss.

Akkurat likt her, men vi får heller ikke lagt han over is Engen uansett hvor dypt han sover. 

Anonymkode: af04f...e1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...