Gå til innhold

Hva slags utgifter er det med et barn fra 0-6 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har så vidt begynt å snakke om å få barn og ønsker veldig gjerne innspill på hva slags månedlige utgifter et barn fører med seg. Vi er begge medisinstudenter (jeg på deltid) og vil ikke tjene bra før om 4-5 år. Det er naturligvis mye innkjøp før barnet blir født, deretter forsikringer, løpende utgifter til klær og mat, barnehage..

Hvor mye penger bruker dere på barnet deres i måneden? 

Anonymkode: 7ad4c...c67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer, men den største utgiften i etableringsfasen er gjerne større bolig og det er vanskelig å tallfeste. Er det plass til barn der dere bor nå, eller må dere flytte? 

Ellers er det barnehage (nå 3050 pluss eventuelle matpenger), klær og mat. Mat går der ikke så mye til, barna spiser ikke så mye før de er større, men klær og sko kan bli overraskende dyrt. Et gjennomsnitt på ca 1000 kroner per måned er nok ganske vanlig. Leker er ganske billig, møbler og utstyr kan være dyrt i starten, men etter det første året trenger dere ikke noe videre mer.

Anonymkode: 07874...973

Skrevet

Det er jo ikke så lett å si. SIFO har noen kalkulatorer på dette. Du kan gå inn på standardbudsjettet deres og sammenligne hvilke utgifter de regner som "normale" for par med vs uten barn. Men, jeg synes de tallene er helt latterlige, mye av det er veldig veldig feil for oss ihvertfall, både før og etter barn. 

Det er ikke så lett å si hvor mye vi bruker på mat til ungene, f.eks., regner ikke på hvor mye de spiser. 

Men bhg koster ca 3500 i mnd pr stk, så vi betaler 7 000 i mdn for våre to. 

Klær går det latterlig mye penger til, de vokser ut av ting i rekordfart, og eldsten bruker klærene så hardt at mye ikke kan arves av minsten. Uteklær, som vinterdresser og regntøy, koster. Og sko, herregud.. det vokses ut av i rekordfart (og begge ungene insisterer på å bremse på både disse og sykkel ved å sette skotuppene i bakken... så de har bette slitt ut flere par sko bare i sommer..)

Så har man det at når vi reiste til svigers før, uten barn, kjørte vi gjerne i ett strekk (12 timer...). Det er uaktuelt med barn. NÅ er det minst én hotellovernatting, og innimellom har vi måttet fly. Da koster det. Så har vi måttet leie stor bil for å få plass til alt, kontra en liten en, og må leie bilstoler. Svigers har ikke plass til hele familien, så da har vi måttet bo på hotell kontra å go gratis hos dem. Etc. 

Så har vi måttet kjøpe ny og mye større bil. Hus, med plass til alle. 

Strømmen er skitdyr, og ungene skitner seg ut så alt må skiftes hver dag, altså går det MYE til klesvask.. 

Unger er altså dyrt.. 

Anonymkode: 1c472...0b2

• Liker 1
Skrevet

Klær og sko er veldig dyrt, og må byttes hvert år og kanskje flere ganger pr. sesong.  Et par sko koster gjerne 1000 kroner. Utedresser det samme. Andre utgifter er mer engangs, bilstol, vogn, sykkel, ski o.s.v. 

Men mange får barn på budsjett og greier seg helt fint. Jeg ville vurdert det mer opp mot tid og overskudd, da et barn vil kreve din oppmerksomhet 24/7. Selv da de er i bhg kan de bli syk og må hentes uavhengig av om du er i praksis og trenger ett hvist antall timer for å få godkjent, eller har en eksamen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det her går helt fint, jeg, med tanke på at dere har utsikter til å tjene godt om få år. :) 

Selv brukte vi i snitt 3000,- (!) i måneden på klær og utstyr da vi fikk vårt første barn i 2016. Jeg sluttet å regne på hvor mye vi hadde brukt før barnet var født da vi bikket 80 000,-. 🙈 Når jeg ser tilbake så var jo 90% av dette forbruket unødvendig (masse dyre klær som knapt ble brukt, ørten bæresjal og bæreseler selv om jeg ikke fikk til å bruke noen av de, lekegrind som aldri ble brukt, 2 vippestoler for å slippe å bære den mellom etasjene, sprinkelseng som ikke ble brukt siden babyen foretrakk samsoving, et utall ammeputer for å finne «den perfekte» osv. osv.) 

Jeg skal ikke påstå at vi var smartere økonomisk da vi fikk nr. 2 (🙈), så konklusjonen er at du finner alt du har behov for til en billig penge på Finn. Selv skoene til 1000 kr. paret, som en nevner over her, kan du få pent brukt for en 50-lapp på Finn (og ja, de kan fint brukes)

Dersom man kun kjøper deg man har behov for, og bruker Finn flittig, så er i grunn barnehage den største utgiften. Dere klarer fint å bo litt trangt i 4-5 år, det er ikke før etter dette at dere behøver mer plass. 

Anonymkode: 465ae...e90

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri laget et barneregnskap. Men jeg har ett barnehagebarn, en på barneskolen og en på ungdomsskolen, og de blir definitivt mye dyrere så fort de er over på junior- og spesielt voksenutstyr/-klær/-sko… 

De største utgiftene er kanskje de skjulte: At du må ha større hus/leilighet (inkludert mer strøm ++), evt får du behov for bil (om du ikke har det nå), utgifter til reise og ferie går opp (mye). Ellers spiser de ikke så mye som små, men MME er ganske dyrt hvis du ikke ammer (noe man ikke alltid gjør, selv om man «planla» at man skulle gjøre det). 
Ellers er barnehage den mest åpenbare utgiften, den merkes godt hver måned. Klær og utstyr kan gjøres både veldig dyrt og veldig billig. Hvis du kjøper mye brukt kan du slippe veldig billig unna. (Nok en ting som er enkelt med de små, vanskeligere med de større barna.) 

Siden dere skal bli leger, bør dere absolutt tenke over ting som LIS1 og deretter videre spesialisering. Hva hvis dere ikke får jobb på samme sted? Dere har sannsynligvis flere flyttinger foran dere, og det kan være en meget vanskelig balansegang med to stk i vakt. Dere kan ikke bli hjernekirurg begge to, for å si det sånn. Det er viktig at dere tar disse samtalene og avklarer forventninger nå. Jeg er gift med en lege og har tre barn, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har hele tiden vært nødt til å velge jobber etter hva som er mulig å kombinere med hans sykehusjobb (medisin), dvs jeg må jobbe 8-16 man-fre. Og selv om jeg er fornøyd med hvor jeg har endt opp og på et vis har «bygd en karriere», så er det ikke til å stikke under en stol at jeg har vært nødt til å kompromisse mye, og at karriereveien min (akademia) har gått langt saktere enn hvis mannen min hadde vært lærer eller sosionom. 

Anonymkode: 37669...f20

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...