Gå til innhold

Snill men dramatisk venninne? Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et dilemma her. Jeg har en venninne som er veldig god mot meg, jeg vet hun liker meg og det er gjensidig.

Hun er noen år eldre enn meg og man skulle tro hun har visdom og erfaring. Hun er nesten alltid negativ, sur, sjalu på andre, irritert på andre og veldig dramatisk. Alt blåses opp og det er fullstendig krise i hver minste utfordring livet byr på. Det er skriking, hyling, banning og grining veldig ofte.  Jeg har i alle år sagt at hun er bare sånn, men har et hjerte av gull, men jeg merker at det hjertet av gull suger all positivitet ut av meg. I går var det klaging på meg siden jeg ikke levde opp til hennes forventninger, men da sprakk jeg og sa rett ut hva jeg mente og selvfølgelig ble det ikke godt mottatt.

Var det feil av meg å snakke siden hun egentlig bare er sånn? Føler meg som en dårlig venn siden hun innerst inne er snill, samtidig som jeg revurderer hele vennskapet. Vet ikke hvordan jeg skal sortere disse tankene. 

Anonymkode: 71cbf...876

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, det var ikke feil av deg 

Anonymkode: 3ae38...9e9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei,

Jeg har et dilemma her. Jeg har en venninne som er veldig god mot meg, jeg vet hun liker meg og det er gjensidig.

Hun er noen år eldre enn meg og man skulle tro hun har visdom og erfaring. Hun er nesten alltid negativ, sur, sjalu på andre, irritert på andre og veldig dramatisk. Alt blåses opp og det er fullstendig krise i hver minste utfordring livet byr på. Det er skriking, hyling, banning og grining veldig ofte.  Jeg har i alle år sagt at hun er bare sånn, men har et hjerte av gull, men jeg merker at det hjertet av gull suger all positivitet ut av meg. I går var det klaging på meg siden jeg ikke levde opp til hennes forventninger, men da sprakk jeg og sa rett ut hva jeg mente og selvfølgelig ble det ikke godt mottatt.

Var det feil av meg å snakke siden hun egentlig bare er sånn? Føler meg som en dårlig venn siden hun innerst inne er snill, samtidig som jeg revurderer hele vennskapet. Vet ikke hvordan jeg skal sortere disse tankene. 

Hun er ikke «innerst inne snill « nei . Hun smisker med deg, for å ha deg i «stallen « sin . En hun kan blande inn i konfliktene sine og øse sin vrede og negativitet på. Sånne mennesker er giftige , å gjør kun godt , for folk de vil bruke som «tømmestasjon» for giften sin . Nå har du en god grunn til å trekke deg unna henne . Gjør deg selv en tjeneste å dyrk vennskap med folk som gjør deg selv , og andre vel ☺️

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (15 minutter siden):

Hun er ikke «innerst inne snill « nei . Hun smisker med deg, for å ha deg i «stallen « sin . En hun kan blande inn i konfliktene sine og øse sin vrede og negativitet på. Sånne mennesker er giftige , å gjør kun godt , for folk de vil bruke som «tømmestasjon» for giften sin . Nå har du en god grunn til å trekke deg unna henne . Gjør deg selv en tjeneste å dyrk vennskap med folk som gjør deg selv , og andre vel ☺️

Du har nok rett i det. Jeg har nok noe skyld i det da jeg lot det bli for nært med mye samtaler/besøk men..

Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke hvordan jeg skal sortere disse tankene. 

Det var ikke feil av deg å gi beskjed. Man "sprekker" og snakker tilbake fordi du verdsetter vennskapet men det kan ikke fortsette på denne måten som det gjør nå.  Så for å beholde vennskapet så gir man beskjed, og har en samtale om det som har skjedd på en voksen måte.  Kanskje hun er litt mindre "voksen" og trenger litt tid til å se seg selv i speilet kan være en del av reisen.  Uansett så var det riktig av deg å koke over.

Dine neste steg er å ta denne samtalen og gi det tid. Se litt etter når det er passelig å ta en venninne kveld igjen og se det er bedret seg. Beskjeden er uansett gitt, som er at vennskap er ikke garantert. Man må faktisk oppføre seg selv om man støtter hverandre.

Endret av umAxa
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har nok rett i det. Jeg har nok noe skyld i det da jeg lot det bli for nært med mye samtaler/besøk men..

Uansett «skyld « , hold deg unna henne, du fortjener bedre . 

• Liker 1
Skrevet
umAxa skrev (6 minutter siden):

Det var ikke feil av deg å gi beskjed. Man "sprekker" og snakker tilbake fordi du verdsetter vennskapet men det kan ikke fortsette på denne måten som det gjør nå.  Så for å beholde vennskapet så gir man beskjed, og har en samtale om det som har skjedd på en voksen måte.  Kanskje hun er litt mindre "voksen" og trenger litt tid til å se seg selv i speilet kan være en del av reisen.  Uansett så var det riktig av deg å koke over.

Dine neste steg er å ta denne samtalen og gi det tid. Se litt etter når det er passelig å ta en venninne kveld igjen og se det er bedret seg. Beskjeden er uansett gitt, som er at vennskap er ikke garantert. Man må faktisk oppføre seg selv om man støtter hverandre.

Takk❤️

Problemet er at dette har skjedd før, og slike utbrudd skjer med jevne mellomrom. Blir litt redd for neste utbrudd når det har vært en rolig periode. Gitt mange sjanser fordi jeg er glad i vedkommende. 

Skrevet

Hva slags kjefting og banning driver hun med? Høylytt brautete kjefting?

Anonymkode: 3c55e...140

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk❤️

Problemet er at dette har skjedd før, og slike utbrudd skjer med jevne mellomrom. Blir litt redd for neste utbrudd når det har vært en rolig periode. Gitt mange sjanser fordi jeg er glad i vedkommende. 

Det blir nok slitsomt og tærende for dere begge hvis du må stadig gjenta deg om hva du synes om hennes oppførsel. En beskjed skal være nok, og da må den ene beskjeden ha tyngde: Jeg kan se for meg at å være pragmatisk med et snev av seriøs undertone kan holde dersom det kommer til et punkt der nok er nok:

"Du min kjære venninne, du vet jeg er glad i deg og verdsetter deg, ja selv nå i din oppførsel som vi har snakket om tidligere. Du er fantastisk men jeg må faktisk sette situasjonen litt på pause akkurat nå fordi dette påvirker meg også og det gjør meg vondt. Både si dette og gjøre dette. Vi sees igjen."

Gi henne en klem og ta på deg skoene, og gå. Selvsagt skal ikke en slik pragmatisk metode brukes med mindre det er blitt såpass ekstremt.

Dette viser at vennskapet må  bestå av både deg og henne, og ikke bare henne. Du viser at du betyr noe og har en verdi som hun må anerkjenne og ta stilling til dersom hun vil fortsatt ha deg som sin venn.  Som sagt, med litt tid så kan hun bli vant til huske på dette.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva slags kjefting og banning driver hun med? Høylytt brautete kjefting?

Et par ganger har det vært høylytt brautete kjefting der hun blir helt rød og griner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et par ganger har det vært høylytt brautete kjefting der hun blir helt rød og griner. 

Kjenner jeg synes synd på henne, det virker som det er noe hun burde fått bearbeidd og få ut. Kanskje bedre at du foreslår at hun går til terapi for å få det bedre med seg selv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner jeg synes synd på henne, det virker som det er noe hun burde fått bearbeidd og få ut. Kanskje bedre at du foreslår at hun går til terapi for å få det bedre med seg selv?

Hun gjør det men det hjelper ikke. Er så lei av å leve i sånn usikkerhet. Det er som å ha en voldelig partner, man vet ikke når det bryter ut. Nå har jeg ikke voldelig partner men jeg tror det er noe med denne usikkeheten man må leve med. Snill til tider, men plutselig bryter det ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun gjør det men det hjelper ikke. Er så lei av å leve i sånn usikkerhet. Det er som å ha en voldelig partner, man vet ikke når det bryter ut. Nå har jeg ikke voldelig partner men jeg tror det er noe med denne usikkeheten man må leve med. Snill til tider, men plutselig bryter det ut.

Hva med å foreslå til henne at hun ikke ringer/er med deg når hun kjenner det brygger opp og heller går seg en tur? Og at hun er velkommen til å snakke om ting på et saklig nivå, og at du ikke er interessert i høre på alt negativ, sjalusi etc hun kjenner på, da det faktisk ikke er ditt problem?

Jeg har ei venninne som overtenker og tror at jeg er sjalu og sinna for alt mulig, hun er veldig sensitiv og er redd for konflikter/drama, men det er veldig slitsomt å høre på at noen tillegger deg følelser og tanker du ikke har rundt ting. Og for meg føles det litt som å tre inn i en annen dimensjon da det ikke samsvarer med mine egne tanker rundt ting. Det er ikke sikkert at hun venninnen din tenker at hun er sjalu, og at det er kun du som tenker det. Kanskje hun er mer der at hun ønsker ting er mer rettferdig?

Skrevet

Tenker du burde sagt noe for lenge siden, og hvert fall sagt fra før du sprakk. 

Anonymkode: 44432...aed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det hjelper ikke å være snill innerst inne, når man jevnt over er sint og ufyselig.

Hadde en sånn venninne, måtte til slutt ta en pause fra hele dama. Da jeg tok kontakt igjen, var det for å dumpe henne, men hun kom meg i forkjøpet og lot som det var henne som behøvde fri fra meg.

Det kunne hun bare tro :) 

Anonymkode: 021e4...1f5

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du burde sagt noe for lenge siden, og hvert fall sagt fra før du sprakk. 

Anonymkode: 44432...aed

Helt enig. Jeg har bare funnet unnskyldninger for å bevare vennskapet. Min feil, egentlig, da jeg ble advart av andre som kjenner henne. Føles bare som verdens beste venn når hun har en god periode. 

Skrevet

Hvordan er hun sammen med fremmede? har hun kjæreste eller venner hun er lik mot?

Anonymkode: aefd4...594

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det hjelper ikke å være snill innerst inne, når man jevnt over er sint og ufyselig.

Hadde en sånn venninne, måtte til slutt ta en pause fra hele dama. Da jeg tok kontakt igjen, var det for å dumpe henne, men hun kom meg i forkjøpet og lot som det var henne som behøvde fri fra meg.

Det kunne hun bare tro :) 

Anonymkode: 021e4...1f5

Hvorfor kjennes det ut som om du er den egentlige dramaqueenen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helt enig. Jeg har bare funnet unnskyldninger for å bevare vennskapet. Min feil, egentlig, da jeg ble advart av andre som kjenner henne. Føles bare som verdens beste venn når hun har en god periode. 

Jeg syns det er veldig rart med såkalte advarsler. Jeg fikk høre av ei venninne at hun skal ha mottatt advarsler om ei og hun hadde testet henne og funnet ut at advarslene ikke stemte. Jeg på min side derimot kjenner at dama blir vanskeligere og vanskeligere å forholde seg til da ei fjær ofte blir 10 bøtteballetter, og hun elsker å vri på sannheter og si ting innpakket slik at det fremstår som sagt i beste mening men egentlig så har hun en agenda. Hvordan jeg oppdaget det? Hun sitter der og klarer ikke å skjule det selvtilfredse smilet sitt samtidig som hun noen ganger glemmer hva hun allerede har sagt og gjort. Jeg har fått trøbbel de gangene jeg har tatt hennes ord for god fisk, og det har vist seg at hun har gjort det med vilje og unnlatt å vise meg dokumentasjon.

Nå har jeg ikke hatt kontakt med henne på 6 måneder og det er en helt annen verden.

Skrevet

Ts, du skriver at venninnen din "nesten alltid negativ, sur, sjalu på andre, irritert på andre og veldig dramatisk. Alt blåses opp og det er fullstendig krise i hver minste utfordring livet byr på. Det er skriking, hyling, banning og grining veldig ofte", så jeg lurer på hvor dette hjertet av gull er hen?

Anonymkode: 04839...3e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...