Jotunjenta Skrevet 23. november 2005 #1 Skrevet 23. november 2005 Jeg går på Yasmin, men vil pga nedsatt lyst og humør skifte til en minipille. Har prøvd det før og gikk litt lei av uregelmessig mens, men det får bare våge seg. Stemmer det at p-piller hindrer eggløsning, mens minipiller IKKE hindrer eggløsning? Altså, hvis jeg skifter til minipiller, vil jeg forhåpentligvis få eggløsning?? For jeg har visst lett PCO, og da kan det jo være greit å få igang eggløsningen hvis den skulle være litt treg av seg. Skal ikke bli gravide nå, men innen et par år i alle fall. (håper jeg ). Pga av lange perioder mellom menstruasjonene da jeg gikk på minipiller sist, ble jeg undersøkt i fire uker (1 blodprøve pr uke) og da ble det konstatert at jeg ikke hadde hatt eggløsning..... Dette bekymrer meg, og jeg håper derfor at eggløsningen starter ved et skifte til minipille. Hva om jeg aldri har eggløsning?? Går det an? Uæææh...
Arkana Skrevet 23. november 2005 #2 Skrevet 23. november 2005 Minipiller påvirker ikke eggløsning, istedet påvirker den slimhinnen i livmoren slik at et befruktet egg ikke fester seg så lett og den påvirker slimet i livmorhalsen slik at det blir vanskeligere for sædcellene å trenge gjennom.
Iceglow Skrevet 23. november 2005 #3 Skrevet 23. november 2005 Minipiller skal om jeg husker rett ikke forhindre EL. (Jeg husker ikke navnene på noen minipiller nå i farten, så det er litt vanskelig å sjekke på felleskatalogen) Unntaket er trolig Cerazette. De skal i følge felleskatalogen kun hindre EL, men ikke endre livmorslimhinnen, jeg er ikke brennsikker på at det stemmer pga at de fleste sier de får endret blødningsmønster av Cerazette. Jeg vil tro (og ja, det er spekuleringer fra min side) st om en EL inntreffer, så vil neppe kroppen klare å bygge en livmorslimhinne som er i stand til å ta i mot et befruktet egg. For øvrig har vanlige p-piller (og annen p-__________) og den virkningen at de endrer livmorslimhinne og endrer skjedesekretet.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #4 Skrevet 23. november 2005 Jeg spiser Cerazette og har ikke noen mens som følge av dette. Ergo har jeg heller ingen eggløsning. (ingen eggløsning, ingen mens)
Iceglow Skrevet 23. november 2005 #5 Skrevet 23. november 2005 Jeg spiser Cerazette og har ikke noen mens som følge av dette. Ergo har jeg heller ingen eggløsning. (ingen eggløsning, ingen mens) ← Jeg vet det er slik det i utgangspunktet fungerer, det jeg har spekulert på er om en EL skulle dukke opp, hva skjer da? Men så funderer jeg på så mangt (Og et lite apropos, det er mulig å få mensen uten ha eggløsning. Men har du EL, så får du mens, eller er gravid)
Smørblomsten Skrevet 23. november 2005 #6 Skrevet 23. november 2005 Kanskje greit å vite: minipillen må tas med maks 2 timers mellomrom hvert døgn, sa legen til meg. Så hvis du f.eks tar minipillen kl 08 en morgen, så MÅ den tas innen kl 10 dagen etter, ellers er den ikke sikker nok...
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2005 #7 Skrevet 23. november 2005 Kanskje greit å vite: minipillen må tas med maks 2 timers mellomrom hvert døgn, sa legen til meg. Så hvis du f.eks tar minipillen kl 08 en morgen, så MÅ den tas innen kl 10 dagen etter, ellers er den ikke sikker nok... ← Cerazette har 12 timers slingringsmonn, akkurat som vanlige p-piller.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #8 Skrevet 23. november 2005 Jeg vet det er slik det i utgangspunktet fungerer, det jeg har spekulert på er om en EL skulle dukke opp, hva skjer da? Men så funderer jeg på så mangt (Og et lite apropos, det er mulig å få mensen uten ha eggløsning. Men har du EL, så får du mens, eller er gravid) ← Får du eggløsning så støtes egget ut på vanlig måte, altså får du en mens. Kanskje greit å vite: minipillen må tas med maks 2 timers mellomrom hvert døgn, sa legen til meg. Så hvis du f.eks tar minipillen kl 08 en morgen, så MÅ den tas innen kl 10 dagen etter, ellers er den ikke sikker nok... ← Det er vel 3 timers slingringsmonn vil jeg tro, men helst skal du ta den på nøyaktig samme tidspunkt hver dag for å minske faren for kluss i blødningene. Cerazette har 12 timer slingringsmonn.
Smørblomsten Skrevet 23. november 2005 #9 Skrevet 23. november 2005 Aner ikke! Var hos legen igår, og hun sa det var maks 2 timer på minipillen...
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #10 Skrevet 23. november 2005 Aner ikke! Var hos legen igår, og hun sa det var maks 2 timer på minipillen... ← Står 3 timer på mine minipiller.
Arkana Skrevet 23. november 2005 #11 Skrevet 23. november 2005 Står 3 timer på mine minipiller. ← Ja, det er tre timer.
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2005 #12 Skrevet 23. november 2005 Ang. startinnlegget: minipiller kan ikke hjelpe til å få i gang eggløsning hvis du ikke har eggløsning i utgangspunktet. Til det må du ha spesielle medikamenter.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #13 Skrevet 23. november 2005 Altså, hvis jeg skifter til minipiller, vil jeg forhåpentligvis få eggløsning?? ← Nei. Da må du ha spesielle medikamenter.
Iceglow Skrevet 23. november 2005 #14 Skrevet 23. november 2005 Får du eggløsning så støtes egget ut på vanlig måte, altså får du en mens. ← Det gjelder og visst det er befruktet? Er det jeg har antatt var det mest sannsynlige, men jeg klarer ikke helt å finne noen sikker dokumentasjon på verken det ene eller andre. Jeg får kikke litt videre Og ang minipiller og EL, om jeg har forstått det rett så hindrer ikke minipiller EL i utgangspunktet, men de vil ikke gjøre at du får EL om du i utgangspunktet ikke har det. (Det er jo i utgangspunktet et preventivmiddel, og om det skulle gitt deg EL hadde det jo motvirket preventivvirkningen)
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #15 Skrevet 23. november 2005 Det gjelder og visst det er befruktet? ← Du det er jeg søren ikke sikker på. De fleste preventive midler gjør jo at et evt befruktet egg ikke får festet seg i livmoren, så jeg vil tro at det kommer ut på vanlig måte.
Iceglow Skrevet 23. november 2005 #16 Skrevet 23. november 2005 Du det er jeg søren ikke sikker på. De fleste preventive midler gjør jo at et evt befruktet egg ikke får festet seg i livmoren, så jeg vil tro at det kommer ut på vanlig måte. ← Hehe, og der var jeg like langt i mine funderinger Men jeg har delvis konkludert med det samme som deg, iverfall inntil jeg har SIKKER dokumentasjon på det motsatte, noe jeg tviler på kommer til å skje med det første
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #17 Skrevet 23. november 2005 Hehe, og der var jeg like langt i mine funderinger Men jeg har delvis konkludert med det samme som deg, iverfall inntil jeg har SIKKER dokumentasjon på det motsatte, noe jeg tviler på kommer til å skje med det første ← Nei ikke sant? Man får jo vidt forskjellige svar avhengig av hvem man spør. Prevensjon er visst en innviklet vitenskap.
Jotunjenta Skrevet 23. november 2005 Forfatter #18 Skrevet 23. november 2005 Ang. startinnlegget: minipiller kan ikke hjelpe til å få i gang eggløsning hvis du ikke har eggløsning i utgangspunktet. Til det må du ha spesielle medikamenter. ← Ja, jeg forstår at minipillene ikke setter igang eggløsningen, men hvis jeg er normal ( ), så burde egentlig eggløsningen begynne og løpe igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå