Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #1 Del Skrevet 23. november 2005 Var hos rådgiver på skolen i går og snakket om hva jeg skal bli når jeg blir stor, pluss regnet ut snittet mitt... Det var jo ikke noe å rope hurra for, det som hjelper meg er alderspoengene ... Jeg sa at poenggrensen for å komme inn på jussen ved UiO, start vår, var litt over fem. Han gikk inn på samordna opptak og sa det var 56... Sjekket igjen da jeg kom hjem, og så da vitterlig at det står: 50.1... Jeg har sånn rett oppunder dette, så ved å ta et par fag til kan det kanskje funke... Men hvorfor sa han at det var 56? :klø: Han anbefalte meg Treider, å ta de første avd. der, kan jeg tolke hans svar dithen at han egentlig er kjøpt og betalt av Treider? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2005 #2 Del Skrevet 23. november 2005 Det var ikke 50.1 for de som kommer inn i "ungdomskvoten", da? og 56.1 for de som er over aldersgrensene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. november 2005 #3 Del Skrevet 23. november 2005 Du har gått inn på 2004 mens han så på 2005.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #4 Del Skrevet 23. november 2005 Nei, jeg er inne på 2005 jeg og... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #5 Del Skrevet 23. november 2005 Det var ikke 50.1 for de som kommer inn i "ungdomskvoten", da? og 56.1 for de som er over aldersgrensene? ← UiO Rettsvitenskap (jus), start høst 4) 185 724 GENS Master 295 57.7 52.7 Integrert 5-årig studium. UiO Rettsvitenskap (jus), start vår 4) 185 725 GENS Master 295 50.1 47.8 Integrert 5-årig studium. Neeei...? Primærkvotene er de laveste; altså er det på vårstudiet 47,8 (men jeg er gammel), så da kommer jeg i ordinær kvote; 50,1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #6 Del Skrevet 23. november 2005 Det var ikke det at du ser på studiestart: vår og han så på studiestart: høst da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #7 Del Skrevet 23. november 2005 Da har han jo trøbbel med synet i tilfellet, for det er ingen krav om 56 ved høststart heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #8 Del Skrevet 23. november 2005 Det er flisespikkeri, betyr ingenting likevel. Blås i ham. Studer juss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Swiffer Skrevet 23. november 2005 #9 Del Skrevet 23. november 2005 Lurer nå litt på hvor du har sett jeg... For jus start vår for 2005 (eller da egentlig 2006) er snittet 56 i ordinær kvote, 51,4 med primærvitnemål. For høst er det hhv 59,5 og 54,4. Så det så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Swiffer Skrevet 23. november 2005 #10 Del Skrevet 23. november 2005 Lurer nå litt på hvor du har sett jeg... For jus start vår for 2005 (eller da egentlig 2006) er snittet 56 i ordinær kvote, 51,4 med primærvitnemål. For høst er det hhv 59,5 og 54,4. Så det så ← Du har forøvrig sett på fjorårets tall;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Swiffer Skrevet 23. november 2005 #11 Del Skrevet 23. november 2005 Konklusjonen er altså at om du hadde søkt i år måtte du hatt 59,5 for å komme inn på høst, eller 56 for å komme inn til våren. Altså siden du er "gammel" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #12 Del Skrevet 23. november 2005 dersom swiffer har rett, så var vel ikke rådgiveren din kjøpt og betalt av treider likevel da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2005 #13 Del Skrevet 24. november 2005 UiO Rettsvitenskap (jus), start høst 4) 185 724 GENS Master 295 57.7 52.7 Integrert 5-årig studium. UiO Rettsvitenskap (jus), start vår 4) 185 725 GENS Master 295 50.1 47.8 Integrert 5-årig studium. Neeei...? Primærkvotene er de laveste; altså er det på vårstudiet 47,8 (men jeg er gammel), så da kommer jeg i ordinær kvote; 50,1 ← Disse tallene du skriver her er da vitterlig fra 2004, mens tallene fra 2005 er som veilederen sa..56 for ordinær kvote for vårsemesteret. Men, nå er det jo et ganske godt sprik mellom snittet fra 2004 til 2005, så hva snittet blir nå vår-06 er jo ikke godt å vite. Er du heldig så er det tilbake til -04 nivå. Lykke til da! Uansett, ang. om veilederen er kjøpt og betalt av Treider så tviler jeg da på det. Hvorfor skulle han gjøre det? Det er vel (forhåpentligvis) ment som et råd slik at du kan studere juss selv om du kanskje ikke kommer direkte inn på UiO. Jeg kjenner flere som har tatt første del av studiet på privateskole/friundervisningen for så søke seg inn på universitetet. Jeg tok forresten juss 1.avd som privatist for ett par år siden. Kan det være noe alternativ for deg? (er det fortsatt mulig?) Jeg tullet litt med rekkefølgen på søknaden min, så kom inn på noe jeg ikke lengre ville studere. Fungerte greit å være privatist for min del. Fikk jo med meg alle forelesninger og kollokvier - men seminarene var forbeholdt de som hadde kommet inn på studiet. (med et ordnet seg også greit. Vi var endel privatister som gikk sammen og fikk mye av det samme opplegget med oppgaveskriving osv av en advokat. Det kostet litt, men ikke noe å ruinere ett studentbudsjett på) Men mulig at det nå etter kvalitetsreformen ikke er så lett lengre - det er vel gjerne lagt inn mer opplegg underveis. Ikke vet jeg, men det kan jo være verd å undersøke. Da kunne jeg hvertfall på lik linje med alle andre søke meg inn på 2.avd, og da ble bare juss-karakteren lagt til grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #14 Del Skrevet 24. november 2005 Disse tallene du skriver her er da vitterlig fra 2004, mens tallene fra 2005 er som veilederen sa..56 for ordinær kvote for vårsemesteret. Men, nå er det jo et ganske godt sprik mellom snittet fra 2004 til 2005, så hva snittet blir nå vår-06 er jo ikke godt å vite. Er du heldig så er det tilbake til -04 nivå. Lykke til da! Uansett, ang. om veilederen er kjøpt og betalt av Treider så tviler jeg da på det. Hvorfor skulle han gjøre det? Det er vel (forhåpentligvis) ment som et råd slik at du kan studere juss selv om du kanskje ikke kommer direkte inn på UiO. Jeg kjenner flere som har tatt første del av studiet på privateskole/friundervisningen for så søke seg inn på universitetet. Jeg tok forresten juss 1.avd som privatist for ett par år siden. Kan det være noe alternativ for deg? (er det fortsatt mulig?) Jeg tullet litt med rekkefølgen på søknaden min, så kom inn på noe jeg ikke lengre ville studere. Fungerte greit å være privatist for min del. Fikk jo med meg alle forelesninger og kollokvier - men seminarene var forbeholdt de som hadde kommet inn på studiet. (med et ordnet seg også greit. Vi var endel privatister som gikk sammen og fikk mye av det samme opplegget med oppgaveskriving osv av en advokat. Det kostet litt, men ikke noe å ruinere ett studentbudsjett på) Men mulig at det nå etter kvalitetsreformen ikke er så lett lengre - det er vel gjerne lagt inn mer opplegg underveis. Ikke vet jeg, men det kan jo være verd å undersøke. Da kunne jeg hvertfall på lik linje med alle andre søke meg inn på 2.avd, og da ble bare juss-karakteren lagt til grunn. ← Jeg må ta to avd for å søke på grunnlag av kunjuss-karakterene, så det er nok endret... Hm, det stod da vitterlig 2005 (jeg sjekket det jo mens jeg skrev inn her) og går jo inn på Samordna samme sted dere går inn... Men nå sier venninner så mye forskjellig; så jeg skal ringe UiO og høre selv hva jeg bør gjøre Og til det med "kjøpt og betalt" - det var ment som en fleip da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Carly_* Skrevet 24. november 2005 #15 Del Skrevet 24. november 2005 2005-tallene som Swiffer og Titta refererer til er korrekte, ingen tvil om det. Har gått opp mye de siste årene. Og når det gjelder privatisteksamener og å komme inn etter noen år, SÅ GÅR IKKE DET AN LENGRE i alle fall ikke i Oslo. Grunnen til at det gikk før, var at man etter privatrett og offentlig rett grunnfag måtte søke på grunnlag av disse karakterene om å komme videre. Når er det ingen opptakskrav underveis i studiet, kommer du inn på 1. avdeling, får du automatisk gå hele (selvfølgelig under forutsetning av at du består de alle avdelinger underveis). Eneste mulighet er da om du begynner på 1. avdeling som privatist mens du enten tar opp fag fra videregående, eller at du søker hvert år og snittet går ned underveis. Om du da kommer inn, søker du bare fritak for de avdelingene du allerede har avlagt (og det får man alltid). Det kan være noe av dette er annerledes i Bergen eller Tromsø, jeg studerer i Oslo, og skriver da kun om Oslo. Jeg er jusstudent med ett år igjen, har vært kollokvieveileder og annet gjennom studiet. Svarer gjerne om det er noe annet du lurer på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #16 Del Skrevet 24. november 2005 2005-tallene som Swiffer og Titta refererer til er korrekte, ingen tvil om det. Har gått opp mye de siste årene. Og når det gjelder privatisteksamener og å komme inn etter noen år, SÅ GÅR IKKE DET AN LENGRE i alle fall ikke i Oslo. Grunnen til at det gikk før, var at man etter privatrett og offentlig rett grunnfag måtte søke på grunnlag av disse karakterene om å komme videre. Når er det ingen opptakskrav underveis i studiet, kommer du inn på 1. avdeling, får du automatisk gå hele (selvfølgelig under forutsetning av at du består de alle avdelinger underveis). Eneste mulighet er da om du begynner på 1. avdeling som privatist mens du enten tar opp fag fra videregående, eller at du søker hvert år og snittet går ned underveis. Om du da kommer inn, søker du bare fritak for de avdelingene du allerede har avlagt (og det får man alltid). Det kan være noe av dette er annerledes i Bergen eller Tromsø, jeg studerer i Oslo, og skriver da kun om Oslo. Jeg er jusstudent med ett år igjen, har vært kollokvieveileder og annet gjennom studiet. Svarer gjerne om det er noe annet du lurer på! ← Merkelig at Treider sier det motsatte da? :klø: Tipper de kan saksøkes ganske greit hvis de "lurer" elever til seg for to avd. hvis det EGENTLIG ikke går... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Carly_* Skrevet 24. november 2005 #17 Del Skrevet 24. november 2005 Merkelig at Treider sier det motsatte da? :klø: Tipper de kan saksøkes ganske greit hvis de "lurer" elever til seg for to avd. hvis det EGENTLIG ikke går... ← OK, en liten presisering følger; Som en overgangsordning kan studenter som har bestått de to første årene konkurrere på grunnlag av disse karakterene. Dette gjelder kun opptak t.o.m. vår 2006, altså for oppstart på 3. avdeling høst 2006. Se her Dette er da uaktuelt for deg som ikke har begynt enda. Dersom du åpner linken nederst på denne siden, ser du at det er mulig at de vil videreføre denne ordningen de semestrene det er plass. Altså overhodet ingen garanti, de vil vurdere det, og finnes ikke ledige plasser vil det ikke vurderes engang. Dersom Treider slik ordningen er markedsfører dette som sikkert bare du får gode nok karakterer på de to første avdelingen, så er det nærmest for løgn å regne, mener jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #18 Del Skrevet 24. november 2005 Så nå er det slik ved UiO at de som ikke har kommet inn på jusstudiet - men som likevel har avlagt eksamen i grunnfag offentlig rett eller grunnfag privat rett - ikke kommer seg videre i studiet, fordi de i utgangspunktet ikke har gode nok karakterer fra videregående til å komme inn in the first place? Hvis dette er korrekt, kan man i prinsippet avlegge alle eksamenene som privatist med glimrende karakterer, men likevel ikke få noe av det godkjent, fordi man formelt sett ikke har gode nok karakterer fra videregående??! Er det ikke lengre slik at privatister som får laud på sine eksamener får fortsette? (Tenker på de som starter nå i 2006) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Curly Skrevet 24. november 2005 #19 Del Skrevet 24. november 2005 Så nå er det slik ved UiO at de som ikke har kommet inn på jusstudiet - men som likevel har avlagt eksamen i grunnfag offentlig rett eller grunnfag privat rett - ikke kommer seg videre i studiet, fordi de i utgangspunktet ikke har gode nok karakterer fra videregående til å komme inn in the first place? Hvis dette er korrekt, kan man i prinsippet avlegge alle eksamenene som privatist med glimrende karakterer, men likevel ikke få noe av det godkjent, fordi man formelt sett ikke har gode nok karakterer fra videregående??! Er det ikke lengre slik at privatister som får laud på sine eksamener får fortsette? (Tenker på de som starter nå i 2006) ← Det er ingen som har sagt at privatister ikke får noe godkjent nå. Du får godkjent alt du tar som privatist på lik linje med de som tar samme eksamen med vanlig opptak. Forskjellen er bare at før kunne man komme inn på tredje året på grunnlag av karakterene fra de to første, slik at du deretter slapp å være privatist, det vil si at du; 1) Får møte til kursundervisning 2) Får rettet oppgaver underveis 3) Slipper å betale privatistgebyr 4) Får støtte fra Lånekassen. Eksamener har alltid blitt, og vil fremdeles bli, godkjent på lik linje for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #20 Del Skrevet 24. november 2005 http://www.treidernorge.no/college/Default.asp?Cat=34 "I den nye ordningen har vi nå et unikt tilbud for 1. og 2. avdeling som har medført at vi også har studenter med studierett ved Det juridiske fakultet i våre klasser. Studiet er meget populært, og Treider vil i den nye ordningen også kunne tilby undervisning på 3., 4. og 5. avdeling (dersom det er nok studenter som fortsetter videre fra 1. og 2. avdeling). Det er også viktig å være klar over at man i den nye ordningen kan søke seg over til Det juridiske fakultet og få fritak for avlagte eksamener. GENERELT OM STUDIET I den nye ordningen kan man søke seg inn på Det juridiske faktultet og få fritak for avlagte eksamener på 1. og 2. avdeling. Alle reglene for dette inntaket er ikke avklart fra Universitetet, men tidligere har inntak på 2. avdeling vært basert på karakterer fra videregående skole, mens inntak på 3. avdeling har bygget på karakterene oppnådd på 1. og 2. avdeling (uavhengig av karakterene fra videregående skole). De som har gjort det bra på eksamen på 1. og 2. avdeling har kommet inn. Treider har tilbudt jusstudier i 10 år, og karakterene til studenter ved Treider som har gått opp til Universitetseksamen i jus har i snitt vært bedre enn karakterene ved Det juridiske fakultet! Å oppnå gode karakterer er fullt mulig, ettersom du på Treider studerer jus med personlig oppfølging." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå