AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Har ikke tenkt å slanke meg under graviditet, bare unngå å gå opp. Er litt overvektig og nå gravid. 160 cm og 67/68 kg. For min egen del ser jeg at jeg ikke burde gå opp så veldig mye. Har aldri vært så tung som nå uten å ha vært 8 månder gravid liksom 🤣 Hva er greit å spise? Og hvor mye burde man spise? Er det ok med bare knekkebrød til brødmat? Med pålegg og grønnsaker selvsagt. Og Middag i normal porsjon. Null godis og potetgull 🤣 Noen som har erfaring? Anonymkode: 116ad...e96
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Hvis du ikke går opp i vekt, så vil du i løpet av et svangerskap gå ned mye i fettprosent. Da vil du overføre svært mye mer av miljøgiftene som er lagret i fettvevet ditt over på barnet. Var jeg deg ville jeg tenkt godt igjennom om det var verdt det. Anonymkode: 71d7d...e2e 7 6
Topsi Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 Du må være klar over at fosteret alene veier ca 3-4kg ved fødsel, og en del andre greier, som fostervann og morkake også veier en del. Alt fosteret skal ha av næring, d eks proteiner og vitaminer, tas fra deg. Selv om du er overvektig er det ikke nødvendigvis slik at du har gode lagre av protein jern, etc. Du bør ha et kosthold som tilfredsstiller behovet og ikke tenke på at du I realiteten skal gå ned 7-8kg når du er gravid. Ellers tar fosteret sitt, og du blir taperen 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 Jeg er ca lik vekt som deg og prøver spise sunnere, ingen diett. Ikke godteri i hverdagen, prøver trene nå som kvalmen er borte og har heldigvis dilla på friske grønnsaker. Må nok bare innfinne oss med vektoppgang, plenti av tid å gå ned på senere. Anonymkode: ac7e3...18e 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Du er ikke veldig overvektig, så du bør gå opp rundt 12 kilo (baby, morkake, livmor, fostervann, ekstra blod, brystvev etc). Det er ikke sunt å slanke seg som gravid, med mindre du er mye overvektig. Dette må du uansett diskutere med jordmor eller lege, siden du eller fosteret kan ta skade om det gjøres feil. Du kan ha ekstra fokus på å spise sunt, med mye og variert frukt og grønt, grove karbohydrater, rene proteiner og sunt fett. Dette er bra for deg, og kan hjelpe mot typiske gravidplager. Anonymkode: 69679...cc0 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 Det er jo meningen at du skal gå opp. Om du ikke har tenkt til å slanke deg, må du faktisk opp i velt. For babyen veier, fostervannet veier, ikke minst vil mange som er gravide ha mye vann i kroppen som også veier. Altså om du virkelig ikke har intensjoner om å slanke deg, så skal du opp i vekt. Mener ~10kg er noe som ansees som helt normalt, og forventet. Om du bare spiser som normalt, altså at du ikke «spiser for 2», og kontrollerer inntak av alt «dritt», så kan du nok forvente å gå opp bare den vekta som man bør når man er gravid. Anonymkode: 98429...daa 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #7 Skrevet 19. august 2022 Det bør ikke være et mål og unngå gå opp i vekt. Målet bør være spise sunt og variert, tilføre kroppen vitaminer og næring den trenger - et nokså normalt kosthold. Du burde snakke med helsesøster eller jordmor om disse tankene Også fordi du kan slite veldig gjennom svangerskapet om forventningen din er null vektoppgang, noe som vil komme helt naturlig med at fx livmor og baby vokser. Jeg spiste det jeg følte kroppen hadde behov for og spurte etter - noen ganger kunne det være en yoghurtskål ekstra om morgenen, noen bær og nøtter som mellommåltid, eller en sjokolade på kvelden. Eller mer middag her og der. Noen ganger var jeg ikke så sulten. Jeg følte at porsjonene var nokså like for meg, kanskje middagsporsjonen ble bittelitt større. Den store forskjellen var at jeg for en periode tidlig i svangerskapet måtte ha frokost på en gitt tid for og overleve, noe jeg ikke pleide spise før, eller hadde så sterkt behov for senere i svangerskapet. Jeg ble egentlig også mye flinkere til og spise mer jevnt, og dermed også mindre usunt i kostholdet, helt ubevisst for det var et mål å ikke bli skrubbsulten og kvalm. Frem til uke 20, hadde jeg ikke gått opp noe i vekt, som stresset meg, men fra da og til slutten, ble det en jevn vektoppgang, med helt samme kosthold, for da begynte babyen vokse ordentlig og kreve sin plass. Så jeg vil anbefale og ta det opp med profesjonelle: et punkt på helsekontrollene er kosthold. Anonymkode: 0292c...998 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #8 Skrevet 19. august 2022 Jeg har gått opp 20 kg, minst 5 av de er fordi jeg har fått ekstremt mye vann i kroppen nå på slutten. Umulig å forutsi eller styre. Anonymkode: 0742f...60e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #9 Skrevet 19. august 2022 Det er forskjell på å gå opp i vekt og å legge på seg i svangerskap. Du legger ikke på DEG vekten av barn og sånn det blir borte ved fødse. Å unngå å legge på seg fett er en helt ok ting å gjøre. Anonymkode: 57862...8e3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #10 Skrevet 19. august 2022 Å prøve å unngå å gå opp i vekt under graviditet er det samme som å slanke seg under graviditet. Baby, fostervann, morkake, økt blodvolum, større bryster og andre såkalte graviditetsprodukter veier rundt 12 kg til termin. Hvis du ikke går opp i vekt under graviditeten betyr det at du da har slanket deg 12 kg for å kunne holde samme vekt til tross for babyen og alt tilbehøret. Du er knapt over grensen for overvektig, og skal ikke prøve å la være å gå opp i vekt, fordi det betyr at du slanker deg under graviditeten. Anonymkode: 1d461...bfe 1
tussi84 Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 (endret) du kommer til å gå opp i svangerskapet. minimum kan du regne med: - morkake - baby - fostervann - mer blod - større pupper minimum 8 - 9 kg til sammen. Enn skal forresten heller ikke slanke seg mens man er gravid, men unngå å legge på seg så mye mer ekstra enn det man absolutt må når man er overvektig. For deg som ikke er så veldig overvektig er det ca 12 kg. For de med fedme er det 8-9 kg. Endret 19. august 2022 av tussi84
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvis du ikke går opp i vekt, så vil du i løpet av et svangerskap gå ned mye i fettprosent. Da vil du overføre svært mye mer av miljøgiftene som er lagret i fettvevet ditt over på barnet. Var jeg deg ville jeg tenkt godt igjennom om det var verdt det. Anonymkode: 71d7d...e2e En helt annen ting, Jeg har ikke gått opp mer enn 1kg i hvert av svangerskapa mine grunnet enorme mengder oppkast. Dvs at når jeg har dratt hjem fra føden så har jeg veid rundt 10kg mindre enn jeg gjorde da jeg ble gravid. (12kg mindre ved førstemann, 8kg mindre med tredje). Det anbefales virkelig ikke! Jeg hadde ingen krefter å ta av. Barseltida ble enormt mye tyngre enn den burde vært, og jeg følte amminga var ei mare da babyen tærte på krefter jeg ikke hadde. Anonymkode: 71d7d...e2e 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #13 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er forskjell på å gå opp i vekt og å legge på seg i svangerskap. Du legger ikke på DEG vekten av barn og sånn det blir borte ved fødse. Å unngå å legge på seg fett er en helt ok ting å gjøre. Anonymkode: 57862...8e3 Ja d var akkurat det jeg mente. Ikke slanking 🤣 klarer ikke slanke meg uten å være gravid engang 🤣🤣 Mente bare unngå mye fett. Og alt man må kjempe for etterpå... litt er greit. Anonymkode: 116ad...e96
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Skrevet 19. august 2022 tussi84 skrev (5 minutter siden): du kommer til å gå opp i svangerskapet. minimum kan du regne med: - morkake - baby - fostervann - mer blod - større pupper minimum 8 - 9 kg til sammen. Selvførgelig. Jeg prater om den "unødvendige" vektoppgangen Anonymkode: 116ad...e96
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å prøve å unngå å gå opp i vekt under graviditet er det samme som å slanke seg under graviditet. Baby, fostervann, morkake, økt blodvolum, større bryster og andre såkalte graviditetsprodukter veier rundt 12 kg til termin. Hvis du ikke går opp i vekt under graviditeten betyr det at du da har slanket deg 12 kg for å kunne holde samme vekt til tross for babyen og alt tilbehøret. Du er knapt over grensen for overvektig, og skal ikke prøve å la være å gå opp i vekt, fordi det betyr at du slanker deg under graviditeten. Anonymkode: 1d461...bfe Ikke det jeg mener. Mener den unødvendige vekta. Litt vektoppgang er ok. Men ikke 20 kg liksom.. Anonymkode: 116ad...e96
Sandie Skrevet 19. august 2022 #16 Skrevet 19. august 2022 Spis vanlig sunn mat, ikke masse junk og godis. Er greit av og til, men ikke hver dag. Og vær litt fysisk aktiv om du klarer det.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #17 Skrevet 19. august 2022 Bare spis vanlig, sunn mat og ha normal aktivitet. I løpet av 2. trimester prøvde jeg trener 30 min dagen. Nå i 3. (32 uker) er jeg litt for sliten igjen til at det blir hver dag. Gått opp 2kg så langt. Alt er baby, morkake og væske. Av egen vekt har jeg gått ned, rett og slett fordi jeg har vært mer opptatt av å spise sunt, for babys skyld. Er ca din høyde, men et par kg tyngre ved start av graviditeten (72kg), så hadde jo noen kg ekstra i utgangspunktet. Anonymkode: 2df66...c0a 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #18 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ikke det jeg mener. Mener den unødvendige vekta. Litt vektoppgang er ok. Men ikke 20 kg liksom.. Anonymkode: 116ad...e96 Men det er ikke nødvendigvis feil og gå opp 20kg. Syns man skal passe seg for og sette noen grenser og begrensninger, for det kan være helt riktig akkurat for en person. Anonymkode: 0292c...998 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #19 Skrevet 19. august 2022 Det med at man ikke blr slanke seg som gravid er en dum myte. Man skal selvsagt ikke sulte seg, men om en gravid kvinne forteller legen sin at hun drikker 1,5 liter cola og spiser en stor plate melkesjokolade hver dag, er det ingen lege i verden som vil anbefale å fortsette med det hele svangerskapet bare så hun ikke skal slanke seg. Og har du de siste årene spist og drukket det hver dag, så vil det å kutte det ut være å slanke seg. til ts: drikk vann, spis masse grønnsaker, frukt, bær, kjøtt og noe fisk, nøtter og frø, og feite gode meieriprodukter, steelcut-havre og evt blnner og linser i. du tåler. Kutt ut sukker, hvitt mel, alkohol (selvsagt) og kunstig søtning. Beveg deg stort sett like mye som før graviditeten; altså tren som normalt hvis du allerede trener og lege/jordmor ikke synes det er noen kontraindikasjoner, men hvis du var helt sofagris fra før så gå gjerne turer, gå gjerne på gravidyoga, men ikke begynn å trene med tunge vekter, eller starte med ting som kampsport, downhill-sykling eller ridning, før etter svangerskapet. Anonymkode: cfeed...f6f 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #20 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo meningen at du skal gå opp. Om du ikke har tenkt til å slanke deg, må du faktisk opp i velt. For babyen veier, fostervannet veier, ikke minst vil mange som er gravide ha mye vann i kroppen som også veier. Altså om du virkelig ikke har intensjoner om å slanke deg, så skal du opp i vekt. Mener ~10kg er noe som ansees som helt normalt, og forventet. Om du bare spiser som normalt, altså at du ikke «spiser for 2», og kontrollerer inntak av alt «dritt», så kan du nok forvente å gå opp bare den vekta som man bør når man er gravid. Anonymkode: 98429...daa Men en person som allerde er overvektig spiser nødvendigvis enten for mye eller mye dritt, og å kutte ut junkfood og sukker er faktisk positivt, samme hvordan du vrir på det. Anonymkode: cfeed...f6f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå