Gå til innhold

Vurderer å la niåringen få ansvar for klesvasken. Hva ville du betalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med litt opplæring og trening tror jeg hun fint kunne fått ansvar for klesvasken. Da har hun ansvar for hele prosessen. Legge i maskinen, henge opp og legge tørt tøy i kasser til husets medlemmer. Enkelte ting kommer jeg uansett til å vaske for henne, for eksempel hvis lillesøster har hatt bleieuhell eller noe skal vaskes for hånd. Vi er fem stk. i familien. To voksne, to i barneskolealder og en ettåring. 

Hva er fornuftig betaling for dette?

Anonymkode: d177b...28e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg er i overkant av hva en 9åring skal gjøre i huset faktisk. Klesvask for 5 personer er mye jobb 

Anonymkode: 4e778...e0b

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Nul kroner. 

Anonymkode: 4d4e7...a37

• Liker 1
Skrevet

En 9-åring skal ha ansvar for klesvasken til en familie på 5? Kødder du? 

Anonymkode: d6f93...0a1

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Det fornuftige ville være å ikke gi en niåring ansvar for klesvasken til en familie på fem, inkludert et bleiebarn. 

Anonymkode: 81072...348

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvorfor skal barn få betalt for å

1) Bidra til familien AS akkurat som vi voksne gjør. 

2) Få verdifull lærdom som gir dem nødvendige skills til voksenlivet samt boevne? 

Jeg har aldri forstått dette. Barn kan får betalt litt hvis de hjelper til med ting som ikke gavner dem selv, rene klær og sengetøy gavner ungene også, ikke bare oss voksne. 

Mine barn får betalt hvis de luker blomsterbedene mine eller klipper plenen til bestemor. De får ikke betalt for å bidra med et minimum i et hus de selv bor i. 

Anonymkode: e61ce...7cb

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Siden lønning er nevnt, så høres det ut som du egentlig spør etter en hushjelp. 
Hvis dette kommer fra en oppdragelses perspektiv, så er det bedre at du leder arbeidsoppgavene og involverer barna i prosessen, enn å bare etterlate de med å gjøre "alt" for alltid.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville aldri overlatt klesvask for en familie på fem til en 9-åring.

Og jeg betaler ikke for husarbeid som gjelder fellesskapet. Alle bor der, alle bidrar.

Far betaler for å rydde hans rot i garasjen, for eksempel. Det er noe annet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville begynt med å gi henne ansvar for å øve seg på å vaske sitt eget tøy. Hele familien på fast basis er alt for mye å kreve. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville kanskje ikke gitt henne hele ansvaret. Min 10-åring har klesvask som en av flere ting han kan velge å gjøre for å tjene lommepenger. Han får 10 kr for å sette på en vaskemaskin (inkl sortere det som er i kurven), 10 kr for å henge opp og 10 kr for å brette klær.

Vi prøvde for øvrig først å ha lommepenger og plikter uavhengig av hverandre, men det ble til at vi måtte mase på ham hele tiden for at han skulle gjøre noe. Med det systemet vi har nå er han mer motivert, og det funker bedre for oss alle. Målet om å lære forskjellige oppgaver i hjemmet oppnås likevel. Jeg fikk også betalt for husarbeid, men klarte overgangen til å ikke få betalt for det når jeg flyttet for meg selv helt fint. Det var jo ikke sånn at jeg trodde man fikk betalt for husarbeid som voksen. 😛

Anonymkode: 6a781...839

• Liker 4
Skrevet

HI her. Takker for svar. Jeg kommer uansett ikke til å kreve det av henne. Det er heller en mulighet hun har til å tjene penger. Samtidig vil det gi en reell lettelse av arbeidet for meg og mannen. Og når vi har mindre husarbeid, har vi mer tid til henne.

Jeg skal tenke litt mer på det. Men er det noen som kan si noe om hva de ville betalt for det? Jeg har tenkt på 100 kroner uken. Vi er en familie som prøver å begrense klesvasken ved at rene klær blir brukt flere dager og dusjhåndkler blir brukt to ganger. Veldig lite treningsklær. Kanskje det går fem maskiner i uken. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

En 9-åring skal ha ansvar for klesvasken til en familie på 5? Kødder du? 

Anonymkode: d6f93...0a1

Nei, jeg kødder ikke. 😂

HI

Skrevet

Det hadde jeg ikke gjort, kanskje henge opp klær eller vaske håndkler. Men jeg vil gjerne ha litt kontroll på hva som er ull, finvask osv 😅 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nope! Det å hjelpe til når de får beskjed om det er en del av det å være en familie. 

Jeg forventer at barna (11-14) sørger for å ha tømt oppvaskmaskinen og satt inn skittent, samt ryddet kjøkkenbenken etter skolen før jeg kommer hjem så det bare er å starte på middagen. De vasker bad annenhver uke, og starter på middag (evt lager) om tiden er knapp og de vil ha middag før trening. De skal legge bort egne klær og er det sutring over at noe savnes så får de værsågod å sette på den vasken. Men ansvaret for at vasken blir tatt unna er mitt

Edit; de får 100 kr/uka men det skal jo da dekke det sosiale de er med på. Og at de hjelper til når de får beskjed 

Endret av Summeer
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri betalt mine barn en krone for å bidra til husarbeid hjemme. Det er bare selvfølgelig at de gjør, med i husstanden som de er. Med økende ansvar etter alder. 

Lommepenger tjener et annet formål. Det skulle lære dem å forvalte økonomi, så viktig at det var en sum som var så fast at de kunne planlegge ut fra den. 

• Liker 5
Gjest Lars1009
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

HI her. Takker for svar. Jeg kommer uansett ikke til å kreve det av henne. Det er heller en mulighet hun har til å tjene penger. Samtidig vil det gi en reell lettelse av arbeidet for meg og mannen. Og når vi har mindre husarbeid, har vi mer tid til henne.

Jeg skal tenke litt mer på det. Men er det noen som kan si noe om hva de ville betalt for det? Jeg har tenkt på 100 kroner uken. Vi er en familie som prøver å begrense klesvasken ved at rene klær blir brukt flere dager og dusjhåndkler blir brukt to ganger. Veldig lite treningsklær. Kanskje det går fem maskiner i uken. 

100 kr i uken er lite. 200.

Skrevet

En ting er å gi ansvaret for klesvasken til hele føkkings familien. En 9-åring er vel ikke i stand til å ha dette ansvaret.

men å hjelpe til, sette på vaske og fordele burde være greit. Men ansvaret. Det må de voksne ha.

Anonymkode: 1da2e...a28

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke problemet, om hun selv ønsker oppgaven. Da jeg var liten (fra rundt samme alder som din datter) gjorde jeg helgevasken i huset alene, mot betaling. Det utelukket ikke at jeg hjalp til «gratis» resten av uken, men akkurat husrengjøringen fredagen var min oppgave alene, og lettet veldig arbeidet for de andre, derfor fikk jeg lønn. Vi var også en familie på fem. 

Anonymkode: ee80d...b7c

• Liker 2
Skrevet

Barna mine har oppgaver hjemme, men målet mitt er at oppgavene hovedsakelig skal forberede dem på å bli selvstendige, og i mindre grad være avlastning for oss voksne. Det betyr at de får være med på mye forskjellig, og at oppgavene deres ofte krever at vi er til stede og veileder i den alderen du beskriver.

Å gi en niåring ansvaret for en av husholdningens større oppgaver som ren avlastning, synes ikke jeg er greit, selv om det er mot betaling. Hun har mye større nytte av å for eksempel være med å lage middag, med alle de varierte oppgaver det byr på. Der trengs mengdetrening, mens klesvask kan hun lære seg på en uke når hun er seksten, om så er. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal barn få betalt for å

1) Bidra til familien AS akkurat som vi voksne gjør. 

2) Få verdifull lærdom som gir dem nødvendige skills til voksenlivet samt boevne?

Disse verdifulle lærdommene du snakker om er virkelig ikke vanskelige og krever ikke noen "nødvendige skills" - handler bare om å ikke være lat. Herregud, å sette på en klesvask, støvsuge eller vaske kjøkkenet krever ingen kompetanse. 

Hvorfor skal barna få betalt? Nei, si det. Går barna dine aldri på kino eller lignende aktiviteter? I stedet for at du bare gir pengene til ditt barn, så kan barnet bruke sine egne lommepenger. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...