Gå til innhold

Jeg levde som fattig student så lenge at jeg gjør det fortsatt selv om jeg ikke er student lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde 6 år som fattig student hvor jeg snudde på hver krone. Alle kjøp over 100 kroner ble nøysomt vurdert i lang tid. Jeg gjør det fortsatt selv om jeg nå ikke er verken student eller fattig lenger.

Denne (u)vanen har bitt seg fast. Noen ganger stusser jeg over at jeg bruker 1-2 timer på vurdere pros/cons på et produkt til 150 kroner. Tid jeg kunne brukt på noe helt annet, og kanskje av større verdi enn 150 kroner. Men jeg klarer ikke slutte.

Eller kanskje det ikke er noe å slutte med? Kanskje det er en fordel å fortsette å være nøysom.

Anonymkode: bd3a0...f3f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bedre enn det motsatte. 
I et samfunn preget av overforbruk burde flere gjort det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde 6 år som fattig student hvor jeg snudde på hver krone. Alle kjøp over 100 kroner ble nøysomt vurdert i lang tid. Jeg gjør det fortsatt selv om jeg nå ikke er verken student eller fattig lenger.

Denne (u)vanen har bitt seg fast. Noen ganger stusser jeg over at jeg bruker 1-2 timer på vurdere pros/cons på et produkt til 150 kroner. Tid jeg kunne brukt på noe helt annet, og kanskje av større verdi enn 150 kroner. Men jeg klarer ikke slutte.

Eller kanskje det ikke er noe å slutte med? Kanskje det er en fordel å fortsette å være nøysom.

Anonymkode: bd3a0...f3f

Du har med andre ord ingen evner til å omstille deg? 

Får håpe du ikke får barn da..  

Anonymkode: 95e6a...3d1

• Liker 2
Skrevet

Syns det er en sunn vane, så lenge du unner deg å spise godt og næringsrikt. At du bor trygt og godt i et varmt hjem osv. Konklusjonen: Fint å leve nøysomt så lenge det ikke går på helsa løs. 

Anonymkode: fcc10...fec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har med andre ord ingen evner til å omstille deg? 

Får håpe du ikke får barn da..  

Anonymkode: 95e6a...3d1

så koselig av deg, og så hjelpsomt svar da dere! #tosk

TS, det er en uvane som nok vil gi deg en trygg økonomi fremover mens andre går en heller usikker hverdag i møte med tanke på renteøkning osv. Så absolutt ikke den dårligste vanen å ha, men du kan jo kanskje jobbe med å riste av deg at det tar så lang tid å vurdere og kanskje øke grensen din litt etterhvert fra 150 til 300 for eksempel. Jeg er ikke som deg men jeg har en grense for "impulskjøp" på 500kr for eksempel, over det skal jeg være sikker på at dette er noe jeg trenger. 

• Liker 5
Skrevet

Det er bare en fordel. Gjør det selv, i stor grad, men vurderer nøye over 500 kr nå og ikke småsummer, så lenge det ikke er mange av dem såklart. 

Fordelen er å spare mye hver måned.

Anonymkode: f2b70...98d

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er bare en fordel. Gjør det selv, i stor grad, men vurderer nøye over 500 kr nå og ikke småsummer, så lenge det ikke er mange av dem såklart. 

Fordelen er å spare mye hver måned.

Jeg sparer også mye hver måned  men bruker ikke mye tid på å vurdere om jeg skal kjøpe noe over kr. 500,-. Går fint an det også 😊

Anonymkode: 56fb6...adc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns det er en sunn vane, så lenge du unner deg å spise godt og næringsrikt. At du bor trygt og godt i et varmt hjem osv. Konklusjonen: Fint å leve nøysomt så lenge det ikke går på helsa løs. 

Anonymkode: fcc10...fec

Å bruke 2 timer på å beslutte om man skal bruke 150kr høres ikke sunt ut. 

Anonymkode: 4644d...250

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sparer også mye hver måned  men bruker ikke mye tid på å vurdere om jeg skal kjøpe noe over kr. 500,-. Går fint an det også 😊

Anonymkode: 56fb6...adc

Ja, men så er jeg minimalist også, det spiller en del inn😊 må vurdere om jeg faktisk trenger og ikke bare har lyst på, det er viktig for meg å senke forbruk sånn generelt over hele linja. Så bra du gjør det som fungerer for deg!

Skrevet (endret)

Hvor lenge har du vært i jobb da? 

Gjorde det samme etter jeg var ferdig som student, og de første månedene var jeg veldig forsiktig, men gradvis ballet det på seg og i dag har jeg et mye større forbruk, og fordi jeg har skaffet meg flere faste utgifter (feks. bil). Jeg prøver fortsatt å holde en nøktern livsstil, men vurderer ikke lenger hver krone jeg bruker opp og ned som jeg gjorde. Akkurat nå synest jeg at jeg sløser litt vel mye, så savner litt den tiden jeg klarte å være måteholden.

Basert på min egen erfaring så går det seg nok til og enn så lenge så er det gode penger å spare til tider du ikke er like måteholden med pengebruken.

Endret av missmcbeal
Skrevet

Så flott, du er på riktig veg. 👏🏼

Jeg synes det er mange inspirerende kontoer på Instagram. Mange med gode råd som hjelper en med å holde seg tips og holde seg oppdatert, og mange i din situasjon som betaler ned gammel moro. Kan jo være en ide å sjekke ut. #personligøkonomi #sparpenger #forbruksgjeld

Stiller meg bak rådene som er gitt her tidligere.

- Få oversikt

- Sett opp budsjett

- øk inntekten / kutt utgifter. For hver utgift skal du vurdere; 1. kan dette utgiften kuttes helt ut? 2. kan den finnes billigere?

- Hver gang du vil gjøre et innkjøp, tenk gjennom? 1.må jeg ha det? 2. må jeg ha det nå? 3. Kan det kjøpes brukt? (gratis?) 4.kan jeg vente på tilbud? 5. kan jeg sette det på ønskelista til bursdag eller jul? 

- Tegn opp gjelden i et bilde og la hver cm være et beløp. Fargelegg når du betaler ned og du ser visuelt fremgangen. Hjelper på motivasjonen om ikke annet. 

Lykke til

Anonymkode: 14e12...937

Skrevet

Det siste innlegget der skulle være på en annen tråd, så glem det 😅 Skjønner ikke hva som har skjedd her.. 

Anonymkode: 14e12...937

Skrevet

Det finnes mange forskjellige former for tvangstanker. Har du andre oppheng?

Hvordan er du sammen med andre i sosiale situasjoner, sparer du på hver ei krone der også?

Anonymkode: 9209d...293

Skrevet

Jeg vokste opp dritfattig og har litt samme problem, jeg føler meg nesten litt stressa og som at jeg slår på stortromma når jeg kjøper originale matvarer. Vokste opp med first prive versjonen av alt. Ikke at det er noe feil med sånn sett, men foreldrene mine klaget alltid over dårlig råd og delte sine frustrasjoner med meg. 

Så i dag må jeg øve kraftig å leve her og nå, og ikke få anfall og dårlig samvittighet fordi jeg kjøpte en flaske Solo og ikke billigversjonen

Anonymkode: b8f49...b06

Skrevet

Kjenner meg igjen i innlegget ditt ts. Tok meg noen år inn i fast jobb og god lønn at jeg greide å slippe opp. Er fortsatt svært økonomisk av meg, men har lært meg å unne meg goder som take away, kjøpe klær som ikke henger på salgsstativet, regelmessig hudpleie. Kose meg mer i hverdagen. 

Anonymkode: f0682...5d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...