Gå til innhold

Ingen bryr seg når du er overvektig med spiseforstyrrelse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir oversett av systemet rett og slett. Har i tillegg alvorlig depresjon og angstlidelse, men virkelig ingen bryr seg. Har gått ned fra 114-101 kg på 1.5 måned (og jeg har lavt stoffskifte i tillegg) men hører bare skryt. Kan gå flere dager uten å spise. Jeg forstår helseaspektet, det er usunt å være så overvektig som meg. Har slitt med overspising siden barneskolen, nå har jeg det nogenlunde under kontroll. Hvorfor er det slik at man blir så diskriminert over alt på grunn av vekt, spesielt hos lege/psykiatri. Blir jo ikke tatt på alvor :( Føler jeg må bli tynn først. (plis ikke steng tråden!)

Anonymkode: 6afc2...1e5

• Liker 3
  • Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags spiseforstyrrelse har du? 

Anonymkode: cabfa...e33

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva slags spiseforstyrrelse har du? 

En blanding av alle. Mest overspising, perioder med bulimi. Akkurat nå er jeg veldig restriktiv på kaloriene.. ts

• Hjerte 3
Skrevet

Ja, helt enig. Man må prate mer om dette temaet. Det er fordommer og lite kunnskap som bør utfordres.

Du er ikke mindre eller mer verdt på grunn av vekten din. Du burde gå nå, og snakke om disse følelsene, for jeg kan love deg at en psykolog, eller lege ikke synes du burde vente. Det er bra du kom, tenker de. Bra at du tar tak i livet ditt. Bra at du ikke lider alene med angst og depresjon 😊

Anonymkode: 952d9...f96

• Liker 10
Skrevet

Ja, det er lite hjelp å få for spiseforstyrrelser som overvektig/fedme. Selv om det gir like alvorlige helsekonsekvenser, og det er godt kjent - man hører jo ikke om annet enn at fedme er ekstremt helsefarlig. Men spiseforstyrrelser med fedme anses som "du må bare skjerpe deg", mens spiseforstyrrelser med undervekt er "selvfølgelig skal du få hjelp og psykolog". Selv om begge deler er like helsefarlig. 

Anonymkode: 53c85...317

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis du har både overspising og anoreksi, og er overvektig, så må du prøve å gå til noen med kometanse for din situasjon. Jeg har hatt problemer med mat men ble fortalt at jeg ikke falt inn i en bestemt kategori, derfor var det vanskelig å hjelpe meg. 

Du burde sikkert snakke med en ernæringsspesialist som kan hjelpe deg å sette opp et normalt kosthold og snakke med en psykolog i tillegg. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, snakk med en psykolog. Det kan være lang ventetid på å få en offentlig støttet psykolog, så velg privat dersom du har råd til det. Da får du raskt time og kommer i gang nå som du er motivert. Jeg går til privat psykolog av andre grunner og har brukt feriepengene mine på det. Surt, men absolutt verdt det. 

Jeg kjenner meg igjen i det du sier om å være tynn for å bli tatt alvorlig, men jeg tror en flink psykolog vil forstå alvoret uansett hvilken vekt du har. Jeg måtte bli veldig tynn før jeg fikk hjelp i det offentlige, og da brukte jeg lang tid på å bli noenlunde frisk. Dette var i 2006, og jeg tror holdningene har endret seg siden den gangen. Man er mer obs på overspisingslidelse nå, og vet at de fleste spiseforstyrrede er normal- eller overvektige.

Lykke til 🍀

Anonymkode: 3fe88...af1

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen ❤️ 

Kommer nok ikke til å oppsøke helsevesenet igjen før jeg har gått ned hvert fall 45kg til, så får vi se hvor lang tid det tar :) trist å høre at andre har samme erfaringer!

Ts

• Hjerte 6
Skrevet

Jeg har vært innlagt på spesialavdelinger for Spiseforstyrrelser sammen overvektige.

Anonymkode: 0b7ed...c1d

• Nyttig 1
Skrevet

En del overvektige får da hjelp til symptombehandling i form av slankeoperasjoner. Den psykiske delen er det vel verre med.

Anonymkode: f1b62...614

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er lite hjelp å få for spiseforstyrrelser som overvektig/fedme. Selv om det gir like alvorlige helsekonsekvenser, og det er godt kjent - man hører jo ikke om annet enn at fedme er ekstremt helsefarlig. Men spiseforstyrrelser med fedme anses som "du må bare skjerpe deg", mens spiseforstyrrelser med undervekt er "selvfølgelig skal du få hjelp og psykolog". Selv om begge deler er like helsefarlig. 

Er ikke like alvorlige konsekvenser, nei. Anoreksi tar langt flere liv. Undervekt er en langt mer kritisk somatisk tilstand enn overvekt. 

Anonymkode: 62ef7...173

• Nyttig 1
Skrevet

Men TS.. har du snakket med legen din? Fortalt direkte hva du strever med? Hva sa han/hun? Jeg vet det kan være veldig vanskelig altså, men leger er dessverre ikke tankelesere. Hint og bagatellisering når gjerne ikke frem. De har ikke sjans til å lete og grave og plukke opp subtile utsagn i en presset hverdag. 

Jeg spør fordi jeg kjenner meg delvis igjen. Begynte å streve med matinntak i overgangen overvekt/normalvekt. Trodde jeg sa det litt sånn både direkte og indirekte, men legen tok aldri poenget. Når jeg da var i øvre del av normalområdet, så var det da heller ikke noe å reagere på sånn sett.. Følte ikke det var stort nok problem til å «hause opp» liksom. Og flaut. Men i det jeg klarte å sette veldig konkret ord på ting (både hvordan jeg tenkte og følte ang mat, konkrete handlinger, hvor stor del av livet mitt dette påvirket..), så var legen plutselig på ballen. Selv om jeg da fortsatt hadde BMI på 22 ca, vekta i seg selv var super. Han så at problemet lå i hvordan jeg tenkte, uavhengig av vekt. Tenkte på fysiske problem som kunne oppstå, både nå og videre om ting ikke snudde. I dag er vi vel det at legen ser på det som et større problem enn meg.. 🙈

Så hva har du konkret sagt? Er det noe du holder tilbake?

Anonymkode: 56291...596

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er ikke like alvorlige konsekvenser, nei. Anoreksi tar langt flere liv. Undervekt er en langt mer kritisk somatisk tilstand enn overvekt. 

Anonymkode: 62ef7...173

Fedme er primærårsak til 3200 dødsfall årlig. 

• Liker 6
Skrevet

Det er helt vanlig at man ikke får hjelp. Fått høre: du vet jo hva du egentlig skal spise! Som om ikke det skulle være en forskjell fra de med anoreksi…?! 

Anonymkode: 15820...e3e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Overspising kan selvsagt helsekonsekvenser og ja det kan ødelegge et liv, men å påstå at anoreksi og over spising er like helseskadelig er feil.

https://sml.snl.no/spiseforstyrrelser
Tall viser at anoreksi er den mest dødeligepsykiatriske lidelsen i Norge i dag. Internasjonale tall (Smink og kollegaer, 2013) viser at andelen dødsfall per 1000 personer per år (rå mortalitetsrate) er 5,1 for anoreksi, 1,7 for bulimi og 2,9 for overspisingslidelse

Det er ting man kan risikere å bli utsatt for ved anoreksi da man har manglende Nærings-inntak. Og dette er ikke problematikk man vil se overspisingslidelse

• Hjerterytmeforstyrrelser

• Akutt hjertesvikt

• Hjerteinfarkt

• Reernæringssyndrom

• Hypoglykemi

• Bronkopneumoni

• Letalt forløp av ellers ikke-dødelig sykdom

‘«De vanligste somatiske dødsårsakene er hjerterytmeforstyrrelser og andre årsaker til hjertesvikt. Hypokalemi, hypoglykemi, hypofosfatemi og tiaminmangel gir betydelig økt risiko for livstruende hjerterytmeforstyrrelse (1). Men det kan også se ut som om mangel på protein, karbohydrater og fett disponerer for utvikling av sviktende myokardfunksjon og alvorlig hjerterytmeforstyrrelser. I tillegg synes flere medikamenter å gi økt risiko for kardiomyopati og hjerterytmeforstyrrelser. Forlenget QT-intervall» synes å være forbundet med økt risiko for dødelig forløp, men alvorlige arytmier kan også opptre hos dem som har normal QT-tid

👇.

https://tidsskriftet.no/2004/08/tema-spiseforstyrrelser/somatisk-utredning-og-behandling-av-spiseforstyrrelser

Konsekvenser ved anoreksi er osteoporose, varig kognitiv svikt, skjelett og nerve skader, tannskader og så videre

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fedme er primærårsak til 3200 dødsfall årlig. 

Husk at nå handler ikke denne tråden om fedme, men om overspisingslidelse

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/dodelighet-ved-spiseforstyrrelser/
Oppfølgingsstudien som gikk over 20 år, viste at personer som hadde hatt anoreksi i en periode på 0-15 år, hadde mer enn tre ganger så høy risiko for tidlig død, sammenlignet med den generelle befolkningen. Hos de som hadde hatt anoreksi i 16 til 30 år, var risikoen for tidlig død nesten syv ganger så høy som i den generelle befolkningen. 

.https://sml.snl.no/spiseforstyrrelser
Tall viser at anoreksi er den mest dødeligepsykiatriske lidelsen i Norge i dag. Internasjonale tall (Smink og kollegaer, 2013) viser at andelen dødsfall per 1000 personer per år (rå mortalitetsrate) er 5,1 for anoreksi, 1,7 for bulimi og 2,9 for overspisingslidelse.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overspising kan selvsagt helsekonsekvenser og ja det kan ødelegge et liv, men å påstå at anoreksi og over spising er like helseskadelig er feil.

https://sml.snl.no/spiseforstyrrelser
Tall viser at anoreksi er den mest dødeligepsykiatriske lidelsen i Norge i dag. Internasjonale tall (Smink og kollegaer, 2013) viser at andelen dødsfall per 1000 personer per år (rå mortalitetsrate) er 5,1 for anoreksi, 1,7 for bulimi og 2,9 for overspisingslidelse

Det er ting man kan risikere å bli utsatt for ved anoreksi da man har manglende Nærings-inntak. Og dette er ikke problematikk man vil se overspisingslidelse

• Hjerterytmeforstyrrelser

• Akutt hjertesvikt

• Hjerteinfarkt

• Reernæringssyndrom

• Hypoglykemi

• Bronkopneumoni

• Letalt forløp av ellers ikke-dødelig sykdom

‘«De vanligste somatiske dødsårsakene er hjerterytmeforstyrrelser og andre årsaker til hjertesvikt. Hypokalemi, hypoglykemi, hypofosfatemi og tiaminmangel gir betydelig økt risiko for livstruende hjerterytmeforstyrrelse (1). Men det kan også se ut som om mangel på protein, karbohydrater og fett disponerer for utvikling av sviktende myokardfunksjon og alvorlig hjerterytmeforstyrrelser. I tillegg synes flere medikamenter å gi økt risiko for kardiomyopati og hjerterytmeforstyrrelser. Forlenget QT-intervall» synes å være forbundet med økt risiko for dødelig forløp, men alvorlige arytmier kan også opptre hos dem som har normal QT-tid

👇.

https://tidsskriftet.no/2004/08/tema-spiseforstyrrelser/somatisk-utredning-og-behandling-av-spiseforstyrrelser

Konsekvenser ved anoreksi er osteoporose, varig kognitiv svikt, skjelett og nerve skader, tannskader og så videre

Husk at nå handler ikke denne tråden om fedme, men om overspisingslidelse

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/dodelighet-ved-spiseforstyrrelser/
Oppfølgingsstudien som gikk over 20 år, viste at personer som hadde hatt anoreksi i en periode på 0-15 år, hadde mer enn tre ganger så høy risiko for tidlig død, sammenlignet med den generelle befolkningen. Hos de som hadde hatt anoreksi i 16 til 30 år, var risikoen for tidlig død nesten syv ganger så høy som i den generelle befolkningen. 

.https://sml.snl.no/spiseforstyrrelser
Tall viser at anoreksi er den mest dødeligepsykiatriske lidelsen i Norge i dag. Internasjonale tall (Smink og kollegaer, 2013) viser at andelen dødsfall per 1000 personer per år (rå mortalitetsrate) er 5,1 for anoreksi, 1,7 for bulimi og 2,9 for overspisingslidelse.

Ja, men dette er ifb med alvorlig undervekt, ikke fedme som TS beskriver. 

Og jo, på et samfunnsnivå så er overspising og alvorlig overvekt et større problem enn anoreksi da langt flere er rammet. Det er sjokkerende hvor dårlig tilbud det finnes for overspisingslidelser. 

Anonymkode: b02f7...545

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar alle sammen ❤️ 

Kommer nok ikke til å oppsøke helsevesenet igjen før jeg har gått ned hvert fall 45kg til, så får vi se hvor lang tid det tar :) trist å høre at andre har samme erfaringer!

Ts

Jeg fikk veldig god hjelp av fastlege. Det vil si, jeg byttet fastlege 2 ganger før jeg fant denne, siden ja, man kan bli skikkelig diskriminert på grunn av vekt. Hadde i ungdommen bulimi, i yngre voksen alder perioder med overspising. Men jeg var noenlunde frisk fra spiseforstyrrelser da jeg snakket med lege, hadde et generelt sett veldig sunt kosthold, gikk bare ikke ned i vekt. Fastlegen backet meg opp, støttet, informerte, undersøkte, utredet og henviste meg til dps for å prate med noen, og fikk henvisning til slankeoperasjon, som jeg ikke turte ta. Men jeg fikk godt utbytte av timene på dps. Har gått ned 60 kg,  Og holdt meg vektstabil i straks 10 år. Men syns ikke du burde gi opp å få hjelp, for din egen skyld.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt vanlig at man ikke får hjelp. Fått høre: du vet jo hva du egentlig skal spise! Som om ikke det skulle være en forskjell fra de med anoreksi…?! 

Anonymkode: 15820...e3e

Problemet med anorexia er ikke hva som spises, men om personen spiser noe i det hele tatt. Anorektikere sulter ihjel. En som er overvektig har mer å gå på,enn en som er 35 kilo. Så noe mer kritisk å få hjelp

Anonymkode: c8c34...a9f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet med anorexia er ikke hva som spises, men om personen spiser noe i det hele tatt. Anorektikere sulter ihjel. En som er overvektig har mer å gå på,enn en som er 35 kilo. Så noe mer kritisk å få hjelp

Ei som veier 115 kg og spiser 1 måltid i uken. vs ei som veier 60 kg og spiser 1 måltid uken. Hva er forskjellen på de to? Hvorfor får siste nevnte hjelp men ikke første? 

Anonymkode: 332e4...4db

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, men dette er ifb med alvorlig undervekt, ikke fedme som TS beskriver. 

Og jo, på et samfunnsnivå så er overspising og alvorlig overvekt et større problem enn anoreksi da langt flere er rammet. Det er sjokkerende hvor dårlig tilbud det finnes for overspisingslidelser. 

Anonymkode: b02f7...545

Men alle som sitter på McDonalds og dytter i seg ukens 4. hamburgermåltid kan ikke få hjelp av helsevesenet. De fleste oppegående forstå det.

Ved anorexia blir hjernen så tappet og vrangbildet av egen kropp så feil,at det ikke er mulig for personen å hjelpe seg selv. Faktum er,at på et viss stadium i sykdommen,kan en anorektiker miste et kilo og mer iløpet av ett døgn. Kroppen kommer helt ut av kontroll. Det er en meget farlig sykdom.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...