Gå til innhold

Boligsalg, megler formidlet ikke forbehold fra kjøper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lurer på om det er noen eiendomsmeglere eller jurister her som har noen råd? 

Megler som har formidlet salget av boligen min hadde fått klar beskjed  om at vi ville ha min. 3 mnd overtakelse, fordi vi ikke kunne/ville kjøpe ny bolig før denne var solgt.

Det ble en lang budrunde før det til slutt kom bud på prisantydning. Dette ble formidlet til meg via sms, og det sto "Ingen forbehold". 

Megler ringte meg før budfristen gikk ut, men det var nærmest umulig å høre hva han sa, pga dårlig lyd hos han, noe jeg sa til han gjentatte ganger. Hørte til slutt at jeg måtte sende sms om aksept av budet dersom jeg godtok det. 

Jeg så gjorde, og noe senere ringer megler meg opp igjen med div info, ( og bedre lyd...) og nevner I en bisetning at overtakelse blir  [ en dato kun 6 uker frem i tid] . 

Jeg stopper han der , og påpeker at dette ble veldig kort tid, men han snakker bare rundt det, sier at han vil sende div dokumenter/kontrakt for signering. Jeg var sjokkert  og sa ikke så mye mer da.

Lang historie kort, jeg sendte megler sms om at avtalen var 3 mnd , og ba han om å ordne opp i det. Neste dag forteller han at han fikk utsatt det med 10 dager, noe som ga oss knappe 2 mnd før overtakelse. Samtalen avsluttes med at jeg sier at han skulle ha formidlet forbeholdet til budgiver, før jeg aksepterte budet.

Et par dager senere møter vi kjøper, som kan fortelle at  forbeholdet om rask overtakelse ble formidlet både skriftlig og muntlig! 

Jeg har siden sendt en lang mail til megleren og lederen i firmaet, hvor jeg beskriver hele hendelsesforløpet og opplysningene jeg har fått etterpå, og ber dem komme med et forslag på en løsning. Jeg har ikke signert noen dokumenter eller kontrakt etter budaksept. 

Etter noen dager (!)får jeg svar om at megleren ikke er tilgjengelig, men at de vil komme tilbake til meg snart. 

I morgen er det tidsestimatet de gav for å komme tilbake til meg.

Men jeg kjenner på at de antakelig trekker ut tiden med vilje, og at hele opplegget under budrunden muligens var ganske bevisst fra meglers side. Spørs om han gamblet på at jeg ikke ville lage noe styr rundt dette med tidspunkt for overtakelse. 

Jeg aksepterte budet, men på falske premisser, så er det noen som vet hva jeg kan kreve av megler i forhold til dette? Jeg var forberedt på mulig korttidsleie om vi ikke fant -og fikk overta- ny bolig innen 3 mnd, men snaue 2  mnd skal holde hardt, og gir potensielt en ekstra mnd med dyre leieutgifter. 

Jeg vet at jeg kan ta dette med reklamasjonsnemd for eiendomsmekling, men ønsker å prøve å løse dette på lavest mulig nivå først.

Hvis nødvendig, kan jeg trekke tilbake budaksept, altså heve salget? 

Kreve at megler reduserer pris tilsvarende ekstra utgifter til leie og ev  flytting nr 2? 

Jeg er forberedt på å gå mye hardere på dem om nødvendig, og vil kreve et utspill fra dem i morgen. 

Men: Noen med råd og peiling på dette? 

Anonymkode: a5dab...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hei

Lurer på om det er noen eiendomsmeglere eller jurister her som har noen råd? 

Megler som har formidlet salget av boligen min hadde fått klar beskjed  om at vi ville ha min. 3 mnd overtakelse, fordi vi ikke kunne/ville kjøpe ny bolig før denne var solgt.

Det ble en lang budrunde før det til slutt kom bud på prisantydning. Dette ble formidlet til meg via sms, og det sto "Ingen forbehold". 

Megler ringte meg før budfristen gikk ut, men det var nærmest umulig å høre hva han sa, pga dårlig lyd hos han, noe jeg sa til han gjentatte ganger. Hørte til slutt at jeg måtte sende sms om aksept av budet dersom jeg godtok det. 

Jeg så gjorde, og noe senere ringer megler meg opp igjen med div info, ( og bedre lyd...) og nevner I en bisetning at overtakelse blir  [ en dato kun 6 uker frem i tid] . 

Jeg stopper han der , og påpeker at dette ble veldig kort tid, men han snakker bare rundt det, sier at han vil sende div dokumenter/kontrakt for signering. Jeg var sjokkert  og sa ikke så mye mer da.

Lang historie kort, jeg sendte megler sms om at avtalen var 3 mnd , og ba han om å ordne opp i det. Neste dag forteller han at han fikk utsatt det med 10 dager, noe som ga oss knappe 2 mnd før overtakelse. Samtalen avsluttes med at jeg sier at han skulle ha formidlet forbeholdet til budgiver, før jeg aksepterte budet.

Et par dager senere møter vi kjøper, som kan fortelle at  forbeholdet om rask overtakelse ble formidlet både skriftlig og muntlig! 

Jeg har siden sendt en lang mail til megleren og lederen i firmaet, hvor jeg beskriver hele hendelsesforløpet og opplysningene jeg har fått etterpå, og ber dem komme med et forslag på en løsning. Jeg har ikke signert noen dokumenter eller kontrakt etter budaksept. 

Etter noen dager (!)får jeg svar om at megleren ikke er tilgjengelig, men at de vil komme tilbake til meg snart. 

I morgen er det tidsestimatet de gav for å komme tilbake til meg.

Men jeg kjenner på at de antakelig trekker ut tiden med vilje, og at hele opplegget under budrunden muligens var ganske bevisst fra meglers side. Spørs om han gamblet på at jeg ikke ville lage noe styr rundt dette med tidspunkt for overtakelse. 

Jeg aksepterte budet, men på falske premisser, så er det noen som vet hva jeg kan kreve av megler i forhold til dette? Jeg var forberedt på mulig korttidsleie om vi ikke fant -og fikk overta- ny bolig innen 3 mnd, men snaue 2  mnd skal holde hardt, og gir potensielt en ekstra mnd med dyre leieutgifter. 

Jeg vet at jeg kan ta dette med reklamasjonsnemd for eiendomsmekling, men ønsker å prøve å løse dette på lavest mulig nivå først.

Hvis nødvendig, kan jeg trekke tilbake budaksept, altså heve salget? 

Kreve at megler reduserer pris tilsvarende ekstra utgifter til leie og ev  flytting nr 2? 

Jeg er forberedt på å gå mye hardere på dem om nødvendig, og vil kreve et utspill fra dem i morgen. 

Men: Noen med råd og peiling på dette? 

Du har fortsatt skriftlig bevis i form av sms-en antar jeg? I så fall har du en sterk sak. 
Du gav beskjed om 3 mnd. Megler ordnet knappe 2 mnd uten å forhøre seg med deg, som var oppdragsgiver(!). Og det først etter at du har påpekt hans feil.

Mtp at meglerfirma og megler ikke gidder å prioritere å gi deg svar med en gang, men ber deg vente flere dager, etter allerede å ha latt deg vente i flere dager, så hadde jeg behandlet de tilsvarende hardt. 

Jeg synes du minst kan kreve at de dekker leie av bolig den 3.måneden som megleren ikke ordnet. I tillegg ville jeg krevd reduksjon i pris pga udugelighet og manglende profesjonalitet.

Hvis de prøver seg ned mindre, så ville jeg sendt klage på de (og muligens tipset media for å advare andre). 

Anonymkode: be22c...b26

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har fortsatt skriftlig bevis i form av sms-en antar jeg? I så fall har du en sterk sak. 
Du gav beskjed om 3 mnd. Megler ordnet knappe 2 mnd uten å forhøre seg med deg, som var oppdragsgiver(!). Og det først etter at du har påpekt hans feil.

Mtp at meglerfirma og megler ikke gidder å prioritere å gi deg svar med en gang, men ber deg vente flere dager, etter allerede å ha latt deg vente i flere dager, så hadde jeg behandlet de tilsvarende hardt. 

Jeg synes du minst kan kreve at de dekker leie av bolig den 3.måneden som megleren ikke ordnet. I tillegg ville jeg krevd reduksjon i pris pga udugelighet og manglende profesjonalitet.

Hvis de prøver seg ned mindre, så ville jeg sendt klage på de (og muligens tipset media for å advare andre). 

Anonymkode: be22c...b26

TS her.

Ja, har fortsatt sms'ene fra budrunden, og sms jeg sendte til han etter at jeg hadde fått vite datoen for overtakelse, der jeg påpekte at jeg hadde bedt om 3 mnd, og der svarer han at han vil ringe tilbake. Bekrefter det ikke, men benekter det ikke heller. 

Kjøper fortalte at han virket noe uryddig under budrunden, og hadde selv måttet ta kontakt med han underveis for å få vite hva som foregikk i fht bud.

Han har gjennom hele prosessen vært litt rotete, utsatt annonsering, gitt seg selv god tid til hans oppgaver, mens jeg har fått kort "frist" til mine, slik at jeg har måttet hive meg rundt på kveldstid for å sende inn dokumenter og innhente opplysninger. Jeg var på et tidspunkt fristet til å bytte han ut, men tenkte at bare han solgte leiligheten, så var det mindre "styr". 

Vi hadde ikke i vår villeste fantasi sett for oss at han skulle gjøre noe slikt. 

Så ja, det finnes jo bevis for at kjøper la inn forbehold, som ikke ble formidlet til meg før budaksept. 

Jeg er enig i at de bør betale for en ekstra mnd med utgifter I såfall, og i tillegg gi kraftig avslag på honoraret sitt. 

Men jeg lurer altså på om det er mulig å trekke seg fra min aksept til et bud som ble formidlet på feilaktige premisser. Kjedelig for kjøper i såfall, som er uskyldig oppi dette, men de er i en leiesituasjon. 

Eventuelt om megler kan ordne midlertidig husvære til kjøper, dersom de går med på det.

På toppen av det hele blir den overtakelsen i samme tidsrom som en stor operasjon for min samboer. 

Skal sende dem en ny mail nå, og varsle dem om at jeg er klar for å gå videre med saken dersom de ikke presenterer en akseptabel løsning i dag. 

• Nyttig 1
Skrevet

Sto dette med overtakelse i salgsoppgaven? Eller sto det (som vanlig) "etter avtale"?

Om en annen overtakelse er et forbehold eller ikke kommer jo helt an på opplysningene kjøper fikk rundt dette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke prøvd å heve kjøpet her. Det vil gå ut over uskyldig kjøper, det er bare snakk om litt over en måned forskjell i overtakelse, og ikke minst er det slett ikke sikkert du vil få tilsvarende pris i en by budrunde. At budrunde nå gikk tregt og resulterte i salg akkurat på prisantydning er ikke et tegn på at veldig mange er ute etter boligen. Du kan også få problemer med selger, det er ikke verdt en rettslig prosess, tenker jeg. 
Dessuten blir det mye styr for deg å legge ut boligen for salg på nytt, jeg regner med du vil ha ny megler etc. Bruk dette for å få ned prisen fra meglers side, men gjennomfør salget og legg det bak deg. 

Anonymkode: 139e7...01f

• Liker 8
Skrevet

Du kan få problemer med *kjøper mente jeg

Anonymkode: 139e7...01f

Skrevet

Men man får budene skriftlig hvor det også står forbehold? Du visste vel hva siste bud var på? Jeg fulgte hele budrunden og visste hva alle bød. Var ikke i dialog med megler før på slutten, men til og med da så jeg siste bud. 

Anonymkode: 019ed...ea0

Skrevet

Har du det skriftlig at dere hadde forbehold om overtakelse etter 3 måneder?

• Liker 1
Skrevet

Jeg fulgte selvfølgelig budrunden, og alle budene ble formidlet skriftlig (det var 3 budgivere involvert) . Alle budene, inkl det aksepterte budet, ble formidlet med "Ingen forbehold".

Dessverre har jeg det ikke skriftlig noe sted at vi har sagt 3 mnd overtakelse. Og det er jo kjempedumt, men jeg har ikke vurdert muligheten for at megler skulle overkjøre det på den måten. (Lesson learned).

Med det var faktisk det siste vi snakket om rett før visningen, megler spurte sånn i farten om hvor lang tid vi hadde sagt for overtakelse, og vi svarte selvfølgelig 3 mnd og minnet om at vi ikke hadde ny bolig klar. 

Jeg ønsker jo ikke at kjøper skal lide for dette, men konsekvensene av denne ene mnd  er store for oss, på flere vis. Ikke lett å både finne, kjøpe og få overta ny leilighet på nå 7 uker, selv pm vi selvfølgelig kan ha flaks. Megler hadde visstnok fortalt budgiver/kjøper at rask  overtakelse ikke var noe problem, men det kan jo ikke bevises.

Men det som er beviselig, er deres budskjema med forbehold om overtskelsestidspunkt, og min sms med at det ikke var noen forbehold på dette budet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det sto "overtagelse etter avtale" i salgsoppgaven. Det skulle jeg selvfølgelig ha sett og korrigert ved korrekturen. Den fikk jeg forøvrig oversendt på kvelden og bedt om å svare ut samme kveld. Men ser at det er mitt ansvar som selger. 

Skrevet

Det er dårlig av megler, samtidig er det lite sannsynlig at dere klarer å kjøpe ny bolig med overtakelse før dere må gi fra dere nåværende bolig, selv med 3 mnd frist. Dere må nok belage dere på å leie en mellombolig en periode uansett, så jeg hadde klagd til leder for meglerforetaket og bedt om at foretaket betaler en mnd leie for dere siden de klusset det til. Da kan du også gi beskjed om at det har vært en dårlig opplevelse med uryddig megler, og at de bør ha dette med seg mtp fremtidige hendelser som kan koste foretaket mye penger. 

Ettersom budrunden gikk tregt og dere tilslutt klarte å få prisantydning, så ville jeg ikke hevet salget. Dere risikerer å ikke få solgt neste gang boligen legges ut, og i så fall til en lavere pris. 

Anonymkode: 38442...d19

• Liker 5
Skrevet

Når noe er viktig for en så må en få det skriftlig avtalt. Alltid. Så her har dere og gjort en dårlig jobb.

Men megler er den profesjonelle part og har og gjort en dårlig jobb. Her hadde jeg definitivt gått hardt på de og sagt at dere krever at megler ordner midlertidig bolig og flytting ut fra nåværende bolig. Begrunn dette med at på grunn av meglers feil og dårlig arbeid må dere flytte ut midt i en sårbar periode pga operasjon og dere er derfor ikke i stand til å flytte ut selv. Samtidig hadde jeg krevd reduksjon i meglerhonoraret. Gi de kort frist til å svare.

Deretter tar dere dette videre: https://eiendomsmeglingsnemnda.no

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

OG dette er grunnen til at man kjøper før man selger.

Anonymkode: 3b8a5...f30

• Liker 1
Skrevet

"Overtagelse etter avtale" betyr vel at både selger og kjøper skal være enige? Har alltid stått i annonsene når vi har solgt og kjøpt hus, og sammen med den andre part har vi blitt enige om tidspunkt. Trodde det ofte var 3 mnd om ikke annet var avtalt?

Anonymkode: bbc4a...335

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det som er beviselig, er deres budskjema med forbehold om overtskelsestidspunkt, og min sms med at det ikke var noen forbehold på dette budet. 

Hvorfor har kjøper tatt forbehold om tidspunktet? I budskjema er det en egen linje for "ønsket overtagelsesdato" og et helt annet felt for forbehold. Hvor og hvordan er kjøpers forbehold skrevet?

Hvis du vil ha hjelp til å vurdere saken din må du greie å opplyse omstendighetene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

OG dette er grunnen til at man kjøper før man selger.

Anonymkode: 3b8a5...f30

Det er virkelig ikke en god løsning for alle da det kan bli ekstremt dyrt. I tillegg vet ingen hvordan boligmarkedet vil utvikle seg nå, kanskje man måtte sittet på to boliger like lenge som mange i Stavanger måtte på et tidspunkt.

Anonymkode: f2d24...6f4

• Liker 5
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

"Overtagelse etter avtale" betyr vel at både selger og kjøper skal være enige? Har alltid stått i annonsene når vi har solgt og kjøpt hus, og sammen med den andre part har vi blitt enige om tidspunkt. Trodde det ofte var 3 mnd om ikke annet var avtalt?

Anonymkode: bbc4a...335

Enig, mener også at det er normalt med 3mnd om ikke annet er avtalt. 

Skrevet

Megler kontoret burde dekke leie for den ekstra tiden dere taper i overtakelsesvinduet, muligens del av flytteregning også hvis det viser seg at man kunne flyttet fra solgt bolig til kjøpt bolig, isteden for flytting x2.  

Men som andre har påpekt, skriv anmeldelse på nett om din er faring med megler/meglerhus så andre er obs på dette. Klønete av megler totalt sett. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har erfaring med å IKKE FÅ SOLGT. 

Hvis jeg var deg nå ville jeg bare ha latt saken være, leid en leilighet og funnet noe etterhvert.

Du har såvidt klart å få prisantydning, renta er på tur opp, markedet på vei ned.

Ta penga og løp, hvis du lager for mye krøll kan det hende at du mister kjøperen på prisantydning, må gjøre alt på nytt og selge i et elendig marked. 

Nå vil du heller være kjøper.

Anonymkode: d659a...9c3

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei, TS her med en liten oppdatering:

Det endte med at meglerfirma og jeg ble enige om en kompensasjon tilsvarende 1 mnd husleie (dersom vi måtte leie midlertidig bosted), deler av utgifter til flytting, og et beløp for belastningen dette medførte for familien min og meg. 

Så det løste seg til slutt 🙌

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...