AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #1 Skrevet 18. august 2022 Vårt eldste barn begynte på skolen denne uken. Første dag kom en fra Sfo og fortalte meg at de skulle forsøke å finne en krakk som kunne stå ved plassen fordi barnet ikke klarte å ta ned ytterklærne sine. Det samme gjelder naturligvis kurven med bytteklær som er enda høyere oppe. I dag oppdaget jeg at ytterdøren er skikkelig tung. Barnet klarer faktisk ikke å åpne den utenfra og måtte rope på hjelp for å hente sekken sin. Det går sånn akkurat innenfra. Jeg antar årsaken er at den automatiske døråpneren ikke virker. Sånn for rullestolbrukere som er i alle offentlige bygg. Barnet er i utgangspunktet lite for alderen. Typ 5 kg under snittet og nesten et hode kortere enn mange i klassen. Er jeg helt hønemor og kravstor dersom jeg tar det videre med skolen? Sånn som det er nå kommer barnet ut senere enn de andre fordi det ikke klarer å ta ned jakken sin selv. Barnet er også avhengig av hjelp for å komme seg inn døren etter friminuttene. Jeg syns ikke det er greit og er fryktelig redd for at andre skal erte og at barnet føler seg utenfor. Anonymkode: c592f...836
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #2 Skrevet 18. august 2022 Et lite tips om at døråpneren bør fikses er da helt innafor. Det er sikkert flere som har god bruk for den, både barn og voksne. Anonymkode: e108f...117 12
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #3 Skrevet 18. august 2022 Sa de ikke at de skulle fikse krakk? Hva ellers vil du her? Testet du døråpneren? Det er bare å melde fra til rektor om det er mulig å få det fikset, kan være de har rapportert det allerede, men det offentlige bruker jo 100 år på å fikse sånne ting, for de må vell få noen fra utsiden til å fikse det. Når jeg jobbet på barneskole så var det som regel alltid en voksen i garderoben for å passe på at alle fikk hjelp. Jeg vil si at en god del av min tid på barneskole var i garderoben😂. 1. klassinger er ikke alltid kjent for å være kjappe og når man er en voksen som skal hjelpe alle barna så tar det litt tid. Derfor er det og et mål at alle er mest mulig selvhjulpne. Men det kommer vell litt an på ressurser og slikt, hvor mange voksne de er. Ta opp bekymringene dine på en fin og ydmyk måte så er jeg sikker på at dere kommer frem til en løsning. Anonymkode: a299a...232 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #4 Skrevet 18. august 2022 Å be de fikse døråpneren er innafor,men å klage på at ungen må ta ned klærne fra knaggen selv blir for dumt Anonymkode: f05cf...3cd 15
minister-mio Skrevet 18. august 2022 #5 Skrevet 18. august 2022 Be om at døre fikses, det andre problemet løste seg jo med krakk. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #6 Skrevet 18. august 2022 Ja, vær så snill og be om at døren fikses. Jeg er rullestolbruker og når døråpneren ikke virker klarer jeg ikke få opp døren for den blir for tung for meg. Når jeg klager på slikt skjer det ikke en endring før fire måneder senere. Men når min funksjonsfriske samboer har klaget på det har de fikset det på dagen. Anonymkode: 9d996...5e4 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #7 Skrevet 18. august 2022 Det er bare å høre med rektor ang døren, men ang det andre så er det alltid voksne i gangen hos 1 klassingene, men de skal jo også lære å bli mer selvstendige. Ingen av mine rakk/rekker (han ene begynte i 2 klasse nå) opp til kurven på toppen heller, og må jo klatre på benken om han skal ha noe der - eller spør om hjelp. Det er som sagt alltid voksne i gangen (iallefall min erfaring). Hva tenker du egentlig at de skal gjøre med det jakke-problemet, annet enn hva de allerede har gjort? Skolen er jo skolen og de trener jo på selvstendighet siste året i barnehagen, og enda mer på skolen. En krakk er jo en løsning? Skjønner ikke helt hva annet du mener at skal gjøres Men døra ville jeg nevnt. Garantert fler enn bare din som sliter med den uansett. Anonymkode: 2a777...084 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #8 Skrevet 18. august 2022 Curlingmamma deluxe som ikke syns det er godt nok for gullet med en krakk for å ta ned jakken, så det bør du droppe. En defekt døråpner er derimot helt greit å klage på. Anonymkode: 18f58...477 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #9 Skrevet 18. august 2022 Du overdriver. Mange barn må ha hjelp i starten. Alt kan ikke tilpasses alle. Ytterdører pleier å være tunge så de ikke blåser opp. Anonymkode: 32f79...533 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #10 Skrevet 19. august 2022 Lag et skikkelig helvete med skolen! Krev at barnet ditt får ny, egen plass med hylle og knagg i tilpasset høyde. Vær for all del ikke fornøyd med tilbudet om krakk, barnet ditt er jo tross alt veldig spesielt og fortjener en helt unik løsning! Skjerp deg a. Dere har fått en løsning, ikke plag rektor og lærerne med å dra dette videre. Døren må selvsagt fikses og jeg vil tro lærere har rapportert dette videre til vaktmester, du trenger ikke å ta styringen. Anonymkode: 6d8a4...4f3 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 Døren må fikses, ikke bare for ungen din sin del, men de med ulike hemninger som gjør dem avhengige av slike dører. det med knaggen er jo en ikke-sak, ungen skal jo få en krakk, er ikke det godt nok? Anonymkode: 551d5...0eb 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 Prøv heller å være positiv enn å skape unødvendige problemer. Anonymkode: 33b76...266
Hactar Skrevet 19. august 2022 #13 Skrevet 19. august 2022 Døren bør fikses. Ellrs er det mange førsteklassinger rundt om i landet som ikke får tak byttetøyet sitt uten å klatre i garderobestativet, men de fleste trenger litt hjelp til å finne frem og holde orden når de skal skifte uansett. Om det blir et problem at han ikke får tak i jakka si når den henger på knaggen, kan han legge den oppå skoene inntil videre. De fleste førsteklassinger har ikke så stor fokus på orden i garderoben at han kommer til å skille seg ut pga dette. 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vårt eldste barn begynte på skolen denne uken. Første dag kom en fra Sfo og fortalte meg at de skulle forsøke å finne en krakk som kunne stå ved plassen fordi barnet ikke klarte å ta ned ytterklærne sine. Det samme gjelder naturligvis kurven med bytteklær som er enda høyere oppe. I dag oppdaget jeg at ytterdøren er skikkelig tung. Barnet klarer faktisk ikke å åpne den utenfra og måtte rope på hjelp for å hente sekken sin. Det går sånn akkurat innenfra. Jeg antar årsaken er at den automatiske døråpneren ikke virker. Sånn for rullestolbrukere som er i alle offentlige bygg. Barnet er i utgangspunktet lite for alderen. Typ 5 kg under snittet og nesten et hode kortere enn mange i klassen. Er jeg helt hønemor og kravstor dersom jeg tar det videre med skolen? Sånn som det er nå kommer barnet ut senere enn de andre fordi det ikke klarer å ta ned jakken sin selv. Barnet er også avhengig av hjelp for å komme seg inn døren etter friminuttene. Jeg syns ikke det er greit og er fryktelig redd for at andre skal erte og at barnet føler seg utenfor. Anonymkode: c592f...836 Jeg mistenker at det er du som har snakket med de på SFO og beklaget deg over høyden på knaggene, og det er derfor de kommer med dette forslaget? Er det ikke en benk under disse knaggene som barnet kan stå på? Du må passe deg for å lage et hjelpeløst barn. Da lager du med stor sannsynlighet et mobbeoffer. At høyde skal være grunn til mobbing, tror jeg er tvilsomt. Du skriver jo selv at barnet ditt er lavere enn noen i klassen. Da er det vel også noen som er omtrent på samme høyde? Mitt råd til deg: ro ned! Barnet ditt kommer til å klare seg, også noen timer uten deg. Anonymkode: 2b3fb...b81 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Skrevet 19. august 2022 Skolen bør fikse døråpneren, akkurat den ligger på skolen. Purr den opp på det. Det handler ikke bare om barnet ditt, men om andre som kanskje har behov for hjelp, som en rullestolbruker. Men krakk synes jeg dere kan strekke dere etter å få tak i. Det er en enkel måte å gjøre hverdagen lettere for alle involverte. Anonymkode: ac95d...b14
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #16 Skrevet 19. august 2022 For førsteklassinger er det helt normalt at de trenger hjelp i garderoben. Noen trenger hjelp med glidelåsen, noen får ikke på skoen sin, noen finner ikke regnjakka - osv. Mange når ikke opp til skiftetøy uten hjelp eller må klatre. Det pleier å være voksne tilstede. Hva tenker du er løsningen her? Ønsker du at barnet ditt skal ha knagg som er lengre ned enn de andre sine? Hvordan skal det gi mindre risiko for mobbing enn om barnet ditt bruker en krakk å stå på? Det ordner seg. Barnet ditt må lære seg å være løsningsorientert og leve i en verden der ikke alt vil være perfekt tilpasset han/henne. Anonymkode: a1854...152 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #18 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (På 19.8.2022 den 7.01): Jeg mistenker at det er du som har snakket med de på SFO og beklaget deg over høyden på knaggene, og det er derfor de kommer med dette forslaget? Er det ikke en benk under disse knaggene som barnet kan stå på? Du må passe deg for å lage et hjelpeløst barn. Da lager du med stor sannsynlighet et mobbeoffer. At høyde skal være grunn til mobbing, tror jeg er tvilsomt. Du skriver jo selv at barnet ditt er lavere enn noen i klassen. Da er det vel også noen som er omtrent på samme høyde? Mitt råd til deg: ro ned! Barnet ditt kommer til å klare seg, også noen timer uten deg. Anonymkode: 2b3fb...b81 At du mener høyden ikke vil føre til mobbing, viser at du ikke vet hva du snakker om. Mitt barn ble mobbet for høyden i flere år Anonymkode: 74bc1...bc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå