AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #1 Skrevet 18. august 2022 Han bor hjemme, og min inntekt er 450k. Han får kun 1100 pr år. Høres dette normalt ut? Anonymkode: 0f84c...254
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #2 Skrevet 18. august 2022 Fars inntekt blir regnet med ja. Far skal også være med å forsørge gutten til han er ferdig med vgs. Gutten kan kreve bidrag om han er over 18 år. Hvis han er under kan du kreve bidrag av far. Anonymkode: d89a9...294 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #3 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fars inntekt blir regnet med ja. Far skal også være med å forsørge gutten til han er ferdig med vgs. Gutten kan kreve bidrag om han er over 18 år. Hvis han er under kan du kreve bidrag av far. Anonymkode: d89a9...294 Jeg får bidrag via nav. Lånekassa hadde regnet ut fra 2020. Har det noe å si at jeg fikk milliongjeld i juni i år? Anonymkode: 0f84c...254
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #4 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg får bidrag via nav. Lånekassa hadde regnet ut fra 2020. Har det noe å si at jeg fikk milliongjeld i juni i år? Anonymkode: 0f84c...254 Nei. Anonymkode: 8567e...afb
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Mener du det vanlige utstyrsstipend? Det er likt for alle, har ingenting med foreldrenes økonomi å gjøre. Anonymkode: 38d50...c90 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg får bidrag via nav. Lånekassa hadde regnet ut fra 2020. Har det noe å si at jeg fikk milliongjeld i juni i år? Anonymkode: 0f84c...254 Gjeld har ingen innvirkning på stipend til barn på vgs. Anonymkode: feeb3...f33
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #7 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mener du det vanlige utstyrsstipend? Det er likt for alle, har ingenting med foreldrenes økonomi å gjøre. Anonymkode: 38d50...c90 Sto at en kunne søke om foreldrene ligger under en viss inntekt. Anonymkode: 0f84c...254
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #8 Skrevet 19. august 2022 Utrolig nok blir fars inntekt regnet med selvom han ikke har samvær eller betaler bidrag som i vår sak. Utrolig frustrerende! Høyre regjeringen med FRP lagde disse endringene for noen år siden🤬 Anonymkode: 06b77...b2e 1
MollyJones Skrevet 19. august 2022 #9 Skrevet 19. august 2022 (endret) Jeg hjalp en venninne av meg for noen år (4 år siden) tilbake, med å klage på at fars inntekt ble medregnet. Vi klaget helt opp i systemet - tror det er snakk om et slikt klageorgan som møtes tre ganger i året og består av jurister og studenter. Der skrev vi utdypende om fraværende far, som hadde sonet i fengsel for bidragsunndragelse etc., og som ikke hadde møtt sin sønn siden han var baby. Vi fikk faktisk søknaden behandlet på ny, der man så bort ifra fars inntekt. Men plutselig, når man da bare regnet en inntekt, så ble beløpsgrensa justert ned, slik at da var mors inntekt for høy (vanlig helsesekretærinntekt). Men det går, om man kan dokumentere fars fravær både økonomisk og psykisk få søknaden behandlet uten at hans inntekt regnes med. Endret 19. august 2022 av MollyJones
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #10 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sto at en kunne søke om foreldrene ligger under en viss inntekt. Anonymkode: 0f84c...254 Kan du ikke bare google og sjekke selv? Står klart og tydelig hos Lånekassen (som forvalter regelverket som Stortinget har bestemt - det er altså ikke Lånekassen selv som bestemmer...): "Regler for behovsprøving av inntektsavhengig stipend Inntektsavhengig stipend er et stipend til elever som kommer fra familier med svak økonomi, og det er forsørgernes inntekt som avgjør om eleven har rett til stipendet eller ikke. Forsørgerne er i de aller fleste tilfeller foreldrene, og stipendet blir behovsprøvd mot begge to, uavhengig av hvor eleven bor, og uavhengig av om eleven har kontakt med begge foreldrene eller ikke. Vi regner med personinntekt og netto positiv kapitalinntekt. Ifølge barneloven har foreldrene plikt til å forsørge barna sine helt til de har fullført videregående. Det betyr at behovsprøvingen mot foreldrenes økonomi også skjer for elever over 18 år." Anonymkode: 38d50...c90 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 1100 kr per år høres riktig ut dersom han har søkt om utstyrsstipend. Dette er et stipend som ALLE elever på VGS kan få. Summen avhenger litt etter studieprogram. Foreldres inntekt har ikke innvirkning på dette stipendet i det hele tatt. Inntektsavhenig stipend er noe annet. Anonymkode: 76b32...85e 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 Fars inntekt teller også, sykt nok. Jeg gikk på vgs da de innførte den endringen, for tidligere gjaldt kun inntekten til forelderen man bodde hos. Gikk fra å ha fullt stipend på 21 000 i året fordelt utover, til å kun få utstyrsstipendet som alle fikk. Faren min bodde på andre siden av landet, hadde null samvær og betalte ingenting. Prøvde å klage på vedtaket fordi det var så absurd, men det hjalp selvsagt ikke. Anonymkode: 0c282...f46 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #13 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (På 19.8.2022 den 16.13): Fars inntekt teller også, sykt nok. Jeg gikk på vgs da de innførte den endringen, for tidligere gjaldt kun inntekten til forelderen man bodde hos. Gikk fra å ha fullt stipend på 21 000 i året fordelt utover, til å kun få utstyrsstipendet som alle fikk. Faren min bodde på andre siden av landet, hadde null samvær og betalte ingenting. Prøvde å klage på vedtaket fordi det var så absurd, men det hjalp selvsagt ikke. Anonymkode: 0c282...f46 Du kunne søkt bidrag fra far selv. Anonymkode: 3b245...c2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #14 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 18.47): Du kunne søkt bidrag fra far selv. Anonymkode: 3b245...c2e Hvordan skal man som 16-17-18-åring vite om det, egentlig? Systemet er ikke akkurat tilrettelagt for at man skal sitte igjen med mest mulig. Faren min hadde drittlønn uansett, han hadde sikkert ikke hatt råd til å betale det i tillegg til barnebidrag til moren min (som var kjempelavt fra før fordi hun ikke ville ta det gjennom NAV fordi han ble så rasende sint om hun tok det opp og krevde at jeg heller skulle betale henne husleie, umyndig og fattig videregåendeelev som jeg var 🙄) Anonymkode: 0c282...f46
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #15 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan skal man som 16-17-18-åring vite om det, egentlig? Systemet er ikke akkurat tilrettelagt for at man skal sitte igjen med mest mulig. Faren min hadde drittlønn uansett, han hadde sikkert ikke hatt råd til å betale det i tillegg til barnebidrag til moren min (som var kjempelavt fra før fordi hun ikke ville ta det gjennom NAV fordi han ble så rasende sint om hun tok det opp og krevde at jeg heller skulle betale henne husleie, umyndig og fattig videregåendeelev som jeg var 🙄) Anonymkode: 0c282...f46 Det kunne rådgiveren din på vgs fortalt deg. Anonymkode: 38d50...c90
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #16 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det kunne rådgiveren din på vgs fortalt deg. Anonymkode: 38d50...c90 Men det gjorde ingen av de, så... Anonymkode: 0c282...f46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå