AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #1 Skrevet 18. august 2022 Vi skal på en utrolig stor og bra buffet i helgen, god kvalitet med andre ord. Men man kan heller ikke smake på alt som er av varm og kald mat, kjøtt, fisk, sjømat, spekemat, supper, oster og desserter +++ Så, hva er deres beste tips for hvordan spise «smart» på buffet? Anonymkode: daade...1e6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #2 Skrevet 18. august 2022 Jeg pleier å alltid komme i lunsjtider, spise en god lunsj, og kanskje ta en kaffe hvis det er inkludert. Har med en god bok eller lignende og sitter og leser noen timer, frem til middagstid. Da er det bare å forsyne seg igjen. To måltider til prisen av ett 🤤 Anonymkode: 621e3...e78 1 1
Daria Skrevet 18. august 2022 #3 Skrevet 18. august 2022 Velge det man har mest lyst på og/eller har lite tilgang på til vanlig - hvilke andre måter å spise "smart" på finnes? 5
Krist1an Skrevet 18. august 2022 #4 Skrevet 18. august 2022 Se hva de har å tilby, spis deg mett, dra hjem. Er denne plassen så bra som du sier så ta deg en tur igjen senere en helg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #5 Skrevet 18. august 2022 En annen ting: Jeg pleier som regel kun å forsyne meg av dyre ting; kjøtt og så videre, for å få mest valuta for pengene. Grønnsaker lar jeg som regel ligge, og rører aldri poteter, ris eller pasta på buffet. Det er bortkastede penger det. Blir jo som å betale masse for å leie en svær enebolig, men så bare bruke ett rom og kjøkken. Anonymkode: 621e3...e78 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #6 Skrevet 18. august 2022 Skalldyr for min del! Mest fordi jeg elsker det, og det er skjelden jeg tar meg råd til det. Og jeg klarer en del før jeg blir stappmett. Men min strategi pleier å være å ta en liten klype av alt som ser godt ut, og så tar jeg mer av det som smakte best på runde to. Anonymkode: 7082f...d47 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #7 Skrevet 18. august 2022 Spiser det jeg har lyst på. Jeg komponerer gjerne tre-fire-femretters basert på hva jeg erfaringsmessig orker å spise og liker best. Jeg begynner med forrett: Kalde retter, salater, etc, lite av hvert, deretter sjømat eller dette i kombinasjon. Så kjøtt med litt grønnsaker. Pleier å ta lite karbohydrater, men litt poteter etc vil jeg ha, jeg komponerer min egen rett med protein, karbo og grønt pluss evt saus. Deretter ost og frukt og så dessert (eller omvendt). Jeg ser ikke verdien i å proppe meg bare fordi det er buffet og personlig foretrekker jeg flere retters middag servert på tallerken fremfor buffet. det man aldri må gjøre er å hive på alt mulig på en, overlesset tallerken så det bare blir en udelikat lapskaus av ting som ikke passer sammen. Det er udelikat og ser dessuten ekstremt harry ut. Anonymkode: 9a1f6...176 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #8 Skrevet 18. august 2022 Planlegger virkelig mennesker hvordan de skal spise smart på en buffet? 😄 Jeg spiser det jeg har lyst på der og da jeg. Anonymkode: 9fd3d...f30 15 1
Gjest Kvakkekyllingen Skrevet 18. august 2022 #9 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Planlegger virkelig mennesker hvordan de skal spise smart på en buffet? 😄 Jeg spiser det jeg har lyst på der og da jeg. Anonymkode: 9fd3d...f30 Samme her.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #10 Skrevet 18. august 2022 Jeg spiser aldri grønnsaker, potet, ris, eller slikt🤣 Bare det jeg har lyst på, f. eks på hotellfrokost spiser jeg kunn egg og masse bacon, wienerbrød, og alt som jeg har mest lyst på, iallefall ikke brød🫣 Enda godt jeg ikke er ofte på hotell eller buffet, da hadde jeg spist meg ihjel🙈 Anonymkode: f4bf4...7e8 2 1
Daisy-love Skrevet 18. august 2022 #11 Skrevet 18. august 2022 Jeg har tidligere før jeg fikk mer utfordringer med magen spist en del dyrt først, samt ting jeg ikke orker/gidder å lage selv. Går flere ganger når det er mulig, og tar da mer av det jeg liker neste gang. Fyller ikke opp med plan brød, «sidesalat», og andre retter som jeg enkelt kan lage hjemme. Spiser lite på buffer, men reiste en del med verv før, og f.eks frokost tok jeg først en runde med frukt og bær, før jeg tok en ny runde med andre ting.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 Ta med matbokser hvis du blir mett Anonymkode: d80b3...d1d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #13 Skrevet 19. august 2022 Ta bare bittelitt av mange ting, mindre enn du tror er nok gjerne, som en første smaksrunde. Når du vet hva du likte best kan du ta en litt større porsjon av de tingene i neste runde. Anonymkode: c2c09...c55 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 20.34): Planlegger virkelig mennesker hvordan de skal spise smart på en buffet? 😄 Jeg spiser det jeg har lyst på der og da jeg. Anonymkode: 9fd3d...f30 Jeg må innrømme at jeg instruerte ungene, da de var små, om å forsyne seg med bl a diverse kjøtt. Grunn; jeg betalte en gang hundrevis av kroner for buffé og de forsynte seg med tørre loffeskiver som de maulet, t o m uten smør, samt litt frukt. 🤣 Forklarte derfor at det ble en sinnsykt dyr loff, selv om de tok det de hadde aller mest lyst på og koste seg. 🙊 Anonymkode: 4368d...67c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #15 Skrevet 20. august 2022 Jeg liker å forsyne meg av det jeg sjeldent kjøper selv eller som jeg sjeldent orker å lage i stand selv. Unngår ris, poteter, brød (med mindre det er godt, hjemmebakt brød). Forsyner meg gjerne med skalldyr. Skal jeg ha skalldyr på brød, så tar jeg heller en skive med mye skalldyr i stedet for flere skiver med litt. Da blir skivene bare magefyll. Er som regel glad i halv tallerken skalldyr + halv tallerken med kjøtt. Spekemat, ost, frukt, evt annet pålegg kan jeg ta som neste porsjon. Det er litt lettere å bare knaske på. Sitter en stund også spiser jeg dessert. Da prøver jeg å gå for det som ser mest hjemmelaget ut. Ofte er det mye halvferdige desserter. Anonymkode: 5b63b...a62
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #16 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 20.09): Vi skal på en utrolig stor og bra buffet i helgen, god kvalitet med andre ord. Men man kan heller ikke smake på alt som er av varm og kald mat, kjøtt, fisk, sjømat, spekemat, supper, oster og desserter +++ Så, hva er deres beste tips for hvordan spise «smart» på buffet? Anonymkode: daade...1e6 Ta først en runde og se hva de har. Planlegg tallerkenen(e). Tenk du har lov å forsyne deg flere ganger. Ihvertfall minst 3 ganger😅 Jeg er kanskje litt mindre anstendig om jeg bare spiser sammen med samboer enn med flere venner, svigers osv. Det e liksom litt dårlig folkeskikk å spise ‘for mye’😅 Jeg velger alltid en god suppe først. Så godt marinert kjøtt sammen med marinerte ovnsbakte poteter og saus feks. Har gjerne en tallerken med diverse grønnsaker ved siden av. Til frokostbuffet starter jeg alltid med godt varmt ‘hjemmebakt brød med eggerøre, bacon og kjøttpålegg. Har en skål med diverse salat/siden av. Ser mange sier de viker unna salater på buffet. Men jeg elsker salat sammen med maten og det er dessuten sjeldent jeg gidder å mikse gode varierte salater hjemme, slik man finner på buffet. Avslutter med youghurt sammen med feks hjemmelaget granola/müsli o.l Drikker et glass juice, melk og diverse luksuskaffe fra kaffemaskin. Sitter leeenge. Og helst på et sted litt avsides, så ingen kan se om jeg fråtser litt😅 Det er lov å være litt stappmett etter buffé. Det er liksom litt av sjarmen med buffé. Å kunne spise litt ekstra av forskjellig. Anonymkode: b9ed5...107
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #17 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 20.19): Jeg pleier å alltid komme i lunsjtider, spise en god lunsj, og kanskje ta en kaffe hvis det er inkludert. Har med en god bok eller lignende og sitter og leser noen timer, frem til middagstid. Da er det bare å forsyne seg igjen. To måltider til prisen av ett 🤤 Anonymkode: 621e3...e78 Og sånne som deg er grunnen til at man har bordsettinger som varer i to timer, og stenger mellom frokost og lunsj, og lunsj og middag. Jeg planlegger ikke hvordan jeg skal spise, det er ingen poeng i å overspise. På frokostbuffet spiser jeg gjerne det jeg sjelden kjøper eller lager hjemme, f.eks god skinke/spekeskinke, ulike typer ost og gravlaks om de har, gjerne med en skive av et godt brød (altså ikke toastloff). Så tar jeg en liten askjett med frukt og croissant til avslutning. På middagsbuffet pleier jeg å starte med varmmat, litt av hver av de rettene som ser god ut. Så tar jeg en runde med kaldmat, gjerne skalldyr/sjømat og ulike salater, og så dessert til slutt. For meg er det luksus å få mat servert, slippe å lage den selv og slippe å rydde. Anonymkode: a726c...086 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #18 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 20.19): Jeg pleier å alltid komme i lunsjtider, spise en god lunsj, og kanskje ta en kaffe hvis det er inkludert. Har med en god bok eller lignende og sitter og leser noen timer, frem til middagstid. Da er det bare å forsyne seg igjen. To måltider til prisen av ett 🤤 Anonymkode: 621e3...e78 Høres høres gøyal ut! Anonymkode: 011e1...eb9
Frøkenfryden Skrevet 20. august 2022 #19 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ta bare bittelitt av mange ting, mindre enn du tror er nok gjerne, som en første smaksrunde. Når du vet hva du likte best kan du ta en litt større porsjon av de tingene i neste runde. Anonymkode: c2c09...c55 Min strategi også👍
Gjest AprilRyan Skrevet 20. august 2022 #20 Skrevet 20. august 2022 Jeg går først og ser hva de har. På noen bufféer unngå jeg varmmaten hvis det ser jævlig ut eller jeg kan se at det har ligget lenge. Ingenting er verre enn skosåler og inntørket mat. Hvis de har kokker som står tilbereder kjøtt osv så er det bedre. Men ofte blir det til at jeg spiser mye av det samme. Tar gjerne potetsalat, litt kjøtt, fisk, diverse salater og ellers om de har noe som ser spennende ut. Da tar jeg mindre av de tingene og ser om jeg liker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå