Gå til innhold

Hva slags jobb kan en mann fra Nederland få i Norge og hvor bør jeg henvende meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare undersøker litt for jeg har ikke noe nettverk å spørre. Men har en Nederlandsk venn som ønsker og få prøvd seg på å jobbe i Norge en 3 måneders tid for å se om han liker seg her eller ikke. Han snakker selvsagt ikke Norsk og ikke spesielt flink i Engelsk men vi klarer nå å føre en samtale sammen. 

Han har jobbet som lager arbeider og kjørt mest gaffeltrøkk. Og kunne tenkt seg noe i samme bane her i Norge. 

Hvor bør man henvende seg? 

Tenkte på bemannings byråene her, eller vet noen om noen andre som har klart å få seg jobb her fra euorpa uten den store utdanningen men masse erfaring jobb messig?? 

Anonymkode: abf4a...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror bemanningsbyrå er et bra sted å starte. Men han bør nok lære seg i det minste ordentlig engelsk, helst også norsk. Trodde de fleste fra Nederland kunne ok engelsk, slik som nordmenn?

Anonymkode: f67fa...d96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulipanansvarlig i blomsterbutikk? Treskomaker? Ostehullborrer? Mulighetene er mange! 

Men første prioritet er å lære norsk. 

Anonymkode: 002b4...d1f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tulipanansvarlig i blomsterbutikk? Treskomaker? Ostehullborrer? Mulighetene er mange! 

Men første prioritet er å lære norsk. 

Anonymkode: 002b4...d1f

Vel polakkene kom jo i sin tid uten både engelsk og norsk da. De har da kommet langt idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tror bemanningsbyrå er et bra sted å starte. Men han bør nok lære seg i det minste ordentlig engelsk, helst også norsk. Trodde de fleste fra Nederland kunne ok engelsk, slik som nordmenn?

Anonymkode: f67fa...d96

Det stemmer. Jeg har reist mye i Nederland, snakker nederlandsk. Nederlenderne er minst like gode i engelsk som nordmenn er. Han her har nok læringsutfordringer.

TS: Har han lett på Finn?

Han bør sjekke om hans gaffeltruckførersertifikat også er gyldig i Norge.

Anonymkode: ffc5c...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestiller jevnlig matleveranser på døren fra Oda.no, og det jeg kan si etter fire år som kunde der, er at 99% av budsjåførene snakker ikke norsk. De er polske osv, og snakker littegrann engelsk, nok til å forstå "thank you" og enkle spørsmål. 

Vennen din fra Nederland kan sikkert få jobb i Oda om dere planlegger at han skal bo i nærheten av der Oda har sentral. Jeg bor i Oslo, men vet ikke hvor langt ut leveringsnettet til Oda strekker seg. De har i alle fall en hel masse sjåfører, og trenger stadig nye folk

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det stemmer. Jeg har reist mye i Nederland, snakker nederlandsk. Nederlenderne er minst like gode i engelsk som nordmenn er. Han her har nok læringsutfordringer.

TS: Har han lett på Finn?

Han bør sjekke om hans gaffeltruckførersertifikat også er gyldig i Norge.

Anonymkode: ffc5c...9a5

Ja det spekulerte jeg også på om hva som er gyldig her i Norge, men det vet kanskje biltilsynet??

Ja mulig han ikke har hatt den store interessen av engelsk. Men han gjør seg nå forstått og er villig til å bli bedre i engelsk og norsk kurs er det vel mulig å ta her og. 

Jeg hjelper til å lete på Finn men det var stort sett bare fast og over lang tids ansettelse. 

Sesong arbeid er sikkert en grei start for å prøve å kjenne på hvordan det er å bo her. Han har kun vært her en gang. 

Hvis jeg skal klare å hjelpe litt så bør det være i Trondheimsområdet da jeg bor i nærheten der. 

Jeg skal sjekke med biltilsynet her angående den T'en i hans førerkort. 

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia nå?? Redd for at det skal renne over der nede? 1/5 biler på veien har jo NL skilter for tida.

Anonymkode: 82bab...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er greia nå?? Redd for at det skal renne over der nede? 1/5 biler på veien har jo NL skilter for tida.

er du rassist eller noe? Kan ikke folk få lov å prøve å skaffe seg jobb i andre land??? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du ikke noe annet å komme med en spydigheter så skjønner jeg ikke hva du gjør inne i min tråd. Kom deg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac Donalds. Trenger nesten bare kunne si takk, Happy Meal, BigMac og Cola
I oppvasken på kjøkken i restauranter.
Bra om han kan starte i en jobb der han får litt bruk for å snakke norsk, slik at han kan utvikle språket. 

Anonymkode: 5824b...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg ser langt flere S, DK og PL enn NL... 
For øvrig er det ferietider, og det er ganske naturlig med utenlandske biler da.

TS: De fleste jobber vil kreve god nok engelsk, selv på lager. Mange jobber på lager krever at man klarer kommunisere tydelig nok, både for å unngå feil, men også pga sikkerhet. 
Både her jeg jobber nå, og tidligere arbeidsplasser hvor det har vært lager med truck-kjøring, så har det vært påkrevd med god norsk-forståelse på grunn av sikkerhet. 

Men om dere går via bemanningsbyrå, så vil de muligens ha oversikt over potensielle arbeidsplasser hvor det ikke kreves god/mye kommunikasjon. 

Anonymkode: a02ea...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...