AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #1 Del Skrevet 18. august 2022 Jeg bare undersøker litt for jeg har ikke noe nettverk å spørre. Men har en Nederlandsk venn som ønsker og få prøvd seg på å jobbe i Norge en 3 måneders tid for å se om han liker seg her eller ikke. Han snakker selvsagt ikke Norsk og ikke spesielt flink i Engelsk men vi klarer nå å føre en samtale sammen. Han har jobbet som lager arbeider og kjørt mest gaffeltrøkk. Og kunne tenkt seg noe i samme bane her i Norge. Hvor bør man henvende seg? Tenkte på bemannings byråene her, eller vet noen om noen andre som har klart å få seg jobb her fra euorpa uten den store utdanningen men masse erfaring jobb messig?? Anonymkode: abf4a...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #2 Del Skrevet 18. august 2022 Tror bemanningsbyrå er et bra sted å starte. Men han bør nok lære seg i det minste ordentlig engelsk, helst også norsk. Trodde de fleste fra Nederland kunne ok engelsk, slik som nordmenn? Anonymkode: f67fa...d96 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #3 Del Skrevet 18. august 2022 Tulipanansvarlig i blomsterbutikk? Treskomaker? Ostehullborrer? Mulighetene er mange! Men første prioritet er å lære norsk. Anonymkode: 002b4...d1f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #4 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tulipanansvarlig i blomsterbutikk? Treskomaker? Ostehullborrer? Mulighetene er mange! Men første prioritet er å lære norsk. Anonymkode: 002b4...d1f Vel polakkene kom jo i sin tid uten både engelsk og norsk da. De har da kommet langt idag. Anonymkode: abf4a...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #5 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tror bemanningsbyrå er et bra sted å starte. Men han bør nok lære seg i det minste ordentlig engelsk, helst også norsk. Trodde de fleste fra Nederland kunne ok engelsk, slik som nordmenn? Anonymkode: f67fa...d96 Det stemmer. Jeg har reist mye i Nederland, snakker nederlandsk. Nederlenderne er minst like gode i engelsk som nordmenn er. Han her har nok læringsutfordringer. TS: Har han lett på Finn? Han bør sjekke om hans gaffeltruckførersertifikat også er gyldig i Norge. Anonymkode: ffc5c...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 18. august 2022 #6 Del Skrevet 18. august 2022 (endret) Jeg bestiller jevnlig matleveranser på døren fra Oda.no, og det jeg kan si etter fire år som kunde der, er at 99% av budsjåførene snakker ikke norsk. De er polske osv, og snakker littegrann engelsk, nok til å forstå "thank you" og enkle spørsmål. Vennen din fra Nederland kan sikkert få jobb i Oda om dere planlegger at han skal bo i nærheten av der Oda har sentral. Jeg bor i Oslo, men vet ikke hvor langt ut leveringsnettet til Oda strekker seg. De har i alle fall en hel masse sjåfører, og trenger stadig nye folk. Endret 18. august 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #7 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det stemmer. Jeg har reist mye i Nederland, snakker nederlandsk. Nederlenderne er minst like gode i engelsk som nordmenn er. Han her har nok læringsutfordringer. TS: Har han lett på Finn? Han bør sjekke om hans gaffeltruckførersertifikat også er gyldig i Norge. Anonymkode: ffc5c...9a5 Ja det spekulerte jeg også på om hva som er gyldig her i Norge, men det vet kanskje biltilsynet?? Ja mulig han ikke har hatt den store interessen av engelsk. Men han gjør seg nå forstått og er villig til å bli bedre i engelsk og norsk kurs er det vel mulig å ta her og. Jeg hjelper til å lete på Finn men det var stort sett bare fast og over lang tids ansettelse. Sesong arbeid er sikkert en grei start for å prøve å kjenne på hvordan det er å bo her. Han har kun vært her en gang. Hvis jeg skal klare å hjelpe litt så bør det være i Trondheimsområdet da jeg bor i nærheten der. Jeg skal sjekke med biltilsynet her angående den T'en i hans førerkort. Takk for svar. Anonymkode: abf4a...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #8 Del Skrevet 18. august 2022 Hva er greia nå?? Redd for at det skal renne over der nede? 1/5 biler på veien har jo NL skilter for tida. Anonymkode: 82bab...c09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #9 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er greia nå?? Redd for at det skal renne over der nede? 1/5 biler på veien har jo NL skilter for tida. Anonymkode: 82bab...c09 er du rassist eller noe? Kan ikke folk få lov å prøve å skaffe seg jobb i andre land??? Anonymkode: abf4a...c0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #10 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er greia nå?? Redd for at det skal renne over der nede? 1/5 biler på veien har jo NL skilter for tida. Anonymkode: 82bab...c09 Har du ikke noe annet å komme med en spydigheter så skjønner jeg ikke hva du gjør inne i min tråd. Kom deg ut. Anonymkode: abf4a...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #11 Del Skrevet 18. august 2022 Mac Donalds. Trenger nesten bare kunne si takk, Happy Meal, BigMac og Cola I oppvasken på kjøkken i restauranter. Bra om han kan starte i en jobb der han får litt bruk for å snakke norsk, slik at han kan utvikle språket. Anonymkode: 5824b...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva er greia nå?? Redd for at det skal renne over der nede? 1/5 biler på veien har jo NL skilter for tida. Anonymkode: 82bab...c09 Jeg ser langt flere S, DK og PL enn NL... For øvrig er det ferietider, og det er ganske naturlig med utenlandske biler da. TS: De fleste jobber vil kreve god nok engelsk, selv på lager. Mange jobber på lager krever at man klarer kommunisere tydelig nok, både for å unngå feil, men også pga sikkerhet. Både her jeg jobber nå, og tidligere arbeidsplasser hvor det har vært lager med truck-kjøring, så har det vært påkrevd med god norsk-forståelse på grunn av sikkerhet. Men om dere går via bemanningsbyrå, så vil de muligens ha oversikt over potensielle arbeidsplasser hvor det ikke kreves god/mye kommunikasjon. Anonymkode: a02ea...cd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå