Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser hovedtariffavtalen til staten hvor jeg jobber nå, og der står det:

En arbeidstaker som arbeider hel arbeidsdag og som ammer sitt barn har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil to timer pr. dag. Retten til lønn utløper når barnet fyller to år. Se for øvrig reglene i arbeidsmiljøloven § 12-8.

Så er det den siste setningen jeg reagerer på. For i arbeidsmiljøloven står dette:

Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.

Så da blir jeg usikker... Trumfer tariffavtalen loven? Får jeg 2 timer ammefri hver dag frem til barnet er 2 år (så sant jeg ammer så lenge da), eller 1 time frem til barnet er 1 år.

Anonymkode: 339b8...fd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tariffavtalene trumfer loven ja, ellers hadde den jo vært ganske meningsløs. 

Du har rett på inntil to timer ja. Men de timene skal jo brukes på amming/pumping. 

Skrevet

Ja, aml er fravikelig ved avtale. 

Anonymkode: c48d1...2ad

Skrevet

Smud å jobbe i staten.

Anonymkode: dfbe4...7d1

Skrevet

Aml er minimum av hva du har krav på. Man kan fint gi bedre vilkår enn denne, slik som mer ammefri. 

Anonymkode: 34241...51e

Skrevet

Hvem fader ammer 2 timer når barnet er over 1 år? 

• Liker 1
Skrevet
SOFIEoktober skrev (15 minutter siden):

De finnes. 

Anonymkode: 34241...51e

Skrevet
28 minutter siden, SOFIEoktober said:

Det handler vel ikkje om å amme 2 timer sammenhengande, men at barnet ikkje skal gå uten amming for lenge? 

Anonymkode: 8376a...061

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det handler vel ikkje om å amme 2 timer sammenhengande, men at barnet ikkje skal gå uten amming for lenge? 

Anonymkode: 8376a...061

Men det gjelder ikke de barna som ikke har mødre med tariffavtale, eller? :P 

Anonymkode: db315...90e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men det gjelder ikke de barna som ikke har mødre med tariffavtale, eller? :P 

Joda, men forskjellen er at disse har rett på ammefri men ikke med lønn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Joda, men forskjellen er at disse har rett på ammefri men ikke med lønn.

Da ville jeg tenkt at det ikke handler om at barn på over 1 år ikke må gå for lenge uten og bli ammet, for ellers ville det vært stadfestet i loven som et minimum. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da ville jeg tenkt at det ikke handler om at barn på over 1 år ikke må gå for lenge uten og bli ammet, for ellers ville det vært stadfestet i loven som et minimum. 

WHO anbefaler vel amming til 2 år, er kanskje derfor man skal ha muligheten til ammefri.

Skrevet

Jeg som jobber i butikk får "bare" en time pr vakt i ett år, ammer bare et kvarter uansett. Så rart det er forskjell på folk. Kan ikke dra fra heller siden jeg har låseansvar og alltid må være på bygget, men jeg får heldigvis babyen levert på jobb midt i vakta så det blir ca 2x4 timer uten amming. Det får jo bare gå greit det, men statlige ansatte har mulighet å reise hjem og i tillegg to ganger? Så beleilig for de da. 🙂

Skrevet

Takk for svar til dere som svarte på det jeg spurte om 😚

Jeg har aldri ammet mine tidligere barn helt til 2 år, men variert mellom 13-18 måneder når de har sluttet. Greit å vite at jeg har mulighet til å ha redusert arbeidstid på grunn av dette på nåværende baby, dersom han fortsatt ammes når jeg begynner på jobb igjen. 

Jeg har litt lang reisevei til og fra jobb, så med denne tariffavtalen så vil jeg kunne ha mulighet til å dra litt senere til jobb og gå litt tidligere enn vanlig. For å kunne opprettholde melkeproduksjonen på en grei måte.

• Liker 1
Skrevet
On 8/18/2022 at 7:24 PM, AnonymBruker said:

Jeg leser hovedtariffavtalen til staten hvor jeg jobber nå, og der står det:

En arbeidstaker som arbeider hel arbeidsdag og som ammer sitt barn har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil to timer pr. dag. Retten til lønn utløper når barnet fyller to år. Se for øvrig reglene i arbeidsmiljøloven § 12-8.

Så er det den siste setningen jeg reagerer på. For i arbeidsmiljøloven står dette:

Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.

Så da blir jeg usikker... Trumfer tariffavtalen loven? Får jeg 2 timer ammefri hver dag frem til barnet er 2 år (så sant jeg ammer så lenge da), eller 1 time frem til barnet er 1 år.

Du har rett på inntil 2t.

For å få 2t ammefri, så er det krav om at tiden brukes til amming eller andre (reelle) grunner til at 2t er nødvendig for deg. Man får ikke automatisk 2t fri selv om man fortsatt ammer

Anonymkode: 8cc68...23c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...