Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken måneder var best og hardest hos dere?

Anonymkode: f6521...2d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den første måneden var desidert hardest, så ble det gradvis bedre 😛 så av det første året må jeg si 12 mnd😂

Anonymkode: 8f4c9...049

Skrevet

Jeg syns egentlig ikke det var måneder/aldre som skilte seg ut hos oss. Med barn nr. to var de første ukene tøffest, men det skyltes like mye mine barseltårer og en sjalu og sår storesøster som hvordan babyen var. Første barn sov veldig mye de samme ukene. 

For min del har det vært perioder med sykdom, som jo kommer mer tilfeldig. Særlig med baby nr. to, som har fått pusteproblemer ved noen luftveisinfeksjoner og har vært noen turer på sykehus. Men også ellers, utilpass baby med tett nese som ikke får hverken sove eller spise, og resten av familien har gjerne også blitt smittet og utilpasse, selv om det ikke har vært noe alvorlig. I perioder syns jeg det har vært det ene det andre, forkjølelse, covid, omgangssyke osv., med kanskje to dagers pause med hele familien frisk i mellom.  

Anonymkode: 38ec3...2ac

Skrevet

Måned 5-6 har vært hard med de to siste barna. Mye endring... Da ting har vært realtivt likt de første månedene, så er det spesielt rundt måned 5-6 mye nytt skjer. Tannfrembrudd og fast føde bl.a har gjort til at rutinene har falt i fisk, mindre nattesøvn osv. Tar litt tid før man er "oppe" igjen og føler man har kontroll.

• Liker 1
Skrevet

Måned 1-3 var verst. Så ble det gradvis bedre. 

Anonymkode: e45e6...671

Skrevet

5-12 mnder var hardest synes jeg. Evig styr med tenner og nattestyr. Og all løftinga i krabbeperioden med vonde skuldre, nakke, håndledd osv.. Men d går over da, åsså hjelper det jo at de er så himla søte😄

Anonymkode: 53ff7...842

Skrevet

Haha ingen svar er like her gitt 😅 med begge mine synes jeg 3-5 mnd var bunnpunktet. Da er alt bare kaos og jeg er sååå lei. Så blir det bedre mnd for mnd. Eldste er tre nå, og synes fremdeles at ingen sykdom, trass eller søvnregresjon kan måle seg med de månedene..

Anonymkode: d9b47...7ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Haha ingen svar er like her gitt 😅 med begge mine synes jeg 3-5 mnd var bunnpunktet. Da er alt bare kaos og jeg er sååå lei. Så blir det bedre mnd for mnd. Eldste er tre nå, og synes fremdeles at ingen sykdom, trass eller søvnregresjon kan måle seg med de månedene..

Hva var kaos de månedene for dere?

Skrevet

Verste månedene var omtrent 1og 2 mnd. Beste to månedene var omtrent 6 mnd og 12 mnd 🙂

Anonymkode: a70fa...f7f

Skrevet

1-6 måneder var verst.

Anonymkode: 026aa...111

Skrevet

Var ingen verste eller harde. Veldig mye kos og hygge hele tiden. Barnehage- og skoletid har vært mer stress, sykdom osv, det er kombinasjonen med jobb som er vanskelig, og det som er hard er tidsklemme og dårlig samvittighet for jobben. Ikke barna. Du kan bare glede deg til alt sammen, spør du meg :)

Anonymkode: 19192...daa

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva var kaos de månedene for dere?

Første to mnd sov begge to kjempegodt og mye. Så ble det gradvis mer våkentid og litt mindre soving, samtidig som de har trengt mer og mer hjelp for å finne roen. Rundt fire mnd slet begge veldig med dagsovingen. Mye gråt ved innsovning, trengte mye hjelp for å sove,  og sov generelt korte lurer. Resultatet blir da et barn som stort sett bare er sliten og sutrete, og foreldre som bruker det meste av dagen til å prøve å hjelpe dem til å sove.

Pluss at man allerede er inne i mnd nr fire med lite søvn og lite frihet pga begge to bare har tatt pupp. Lettere med nr to da,  for da kunne jeg omtrent telle ned til vi var ferdige.

Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på når barnet er født også. Vær og vind, ulike perioder i løpet av året som er tøffere på andre plan også. 

Jeg kan tenke meg det er mer krevende å ha en litt vilter 9-12mnd baby når det pøser, blåser, er is, kaldt, sludd høst/vinter/tidlig vår. Når det rett og slett er dritt og guffent å komme seg ut. Da blir man kanskje litt gal av å være inne. Mens en 9-12mnd baby vår/sommer kanskje er lettere? Slipper stresse med masse på og avledning, skift pga våte klær. Kjekkere å finne på ting ute i finværet. 

Anonymkode: 93cf2...e38

• Liker 1
Skrevet

0-4 mnd. Helt bingo søvnmønster, ble sprø av å ikke ha en rutine. Ingen av mine har kunnet sove om dagen uten av vognen var i konstant bevegelse ute, og ingen av dem har tolerert å ligge våken i vogn = helvetestrilleturer hvor ungen har våknet og hyyyyyyyylt hele veien hjem.. Masse, masse, masse gulping. Amming i det uendelige. 

Det ble så mye bedre etter 4 mnd, når de ble litt mer stabil i sovemønsteret, og ikke minst vi kunne legge dem før oss selv så jeg fikk litt barnefri om kvelden. Mer effektiv amming, så jeg ikke satt halvannen time låst hver gang.. 

Anonymkode: 9fa37...5de

Skrevet

Med eldste var de seks første ukene grusomme. Med mellomste var de helt ok (egentlig bra, men mye strev med storebror). Med yngste var de to første mnd. helt nydelige. Hun sov masse på brystet/fanget (kunne ikke sove alene de første fem ukene) og var ellers fornøyd med livet.

Generelt liker jeg best de første mnd. frem til 4-5 mnd. Mye nærhet, amming og trilleturer.

Anonymkode: 39bef...5b0

Skrevet

Beste: Første månedene. Enkel baby som sov en del, faren var mye hjemme siden han tok ut ferie og avspasering, så vi reiste mye. 

Verste:3-7 mnd. Sov nesten ikke på dagtid, så var intense dager med lite avbrekk. Koronaregler og lite kjenninger hjemme på dagtid gjorde meg isolert. Det var helt forferdelig. 

Aller beste: 7 mnd +, for da var jeg tilbake i jobb.

Anonymkode: 3860b...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...