Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en gjeng fra studietiden (7 år siden) som treffes med ujevne mellomrom. En av jentene i gjengen har en tendens til å ALLTID snakke om faglige ting. Ikke tema av typen: hvordan trives du på jobb, historier om ting kolleger sier og gjør, fortellinger om hvordan lederen er, men rett og slett faglige problemstillinger og konkrete saker (uten å bryte taushetsplikt). Når vi møtes og snakker om dagligdagse ting virker hun fjern og distansert og hun kan plutselig finne på å endre tema til fag. «Ehm dere, i dag på jobb så hadde jeg en problemstilling hvor…..». Og så kommer hun med helt intetsigende faglig informasjon om saken. Ikke noe juicy eller breaking news, eller noe morsomt som skjedde, rett og slett tørt og kjedelig fag. 

Jeg har lurt lenge på hvorfor hun gjør dette. Er det for å skryte? Virke smart? Eller er det noe hun gjør for å holde oss på avstand og unngå at samtalene blir for personlige? Hun kan ofte være veldig fin og støttende med tilbakemeldinger i gruppechat «ååå så koselig, god tur, kos dere, så kjekt, lykke til, osv» og hun er ofte positiv til å treffes de gangene noen spør om det (folk er litt spredt utover landet). Er det eventuelt et tegn på at hun synes det er kjedelig når folk forteller om mer dagligdagse ting: flytting, kjærester, svigermor, tant og fjas, huskjøp, barn osv?

Jeg synes det er litt kjipt når hun er sånn fordi jeg føler ikke vi er ordentlige venninner når hun vrir praten over i fag/jobb hele tiden. I tillegg sliter jeg faktisk litt med å følge med😂😂😂 synes det både er komplisert og lite engasjerende og da er det vanskelig å følge med. Ender opp med at jeg ikke tør å si noe fordi jeg føler meg dum.

Noen som kjenner seg igjen i situasjonen? Evt. noen som kjenner seg igjen i henne og som kan forklare hvorfor dere gjør sånt?

(opprettet denne tråden pga nysgjerrighet rundt tema, trenger ikke råd hva jeg skal gjøre).

Anonymkode: 557df...603

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok du er inne på det. Hun, som så mange andre, er helt uinteressert i andre folk sine hverdagsbagateller.

Kan dere ikke heller enn å snakke om dere selv snakke om viktige ting? Politikk, fred, krig, klima? Noe - spennende? Folk som skal snakke om sin egen bittelille personlige boble er helt utrolig uutholdelig kjedelige. Meg - ungene mine - dama/typen min. Duger for en kort oppdatering type 10 min, så er det temaet grundig oppbrukt.

Anonymkode: 5393f...143

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi snakker om andre ting også, slapp helt av! Finnes en mellomting mellom professordiskusjoner og tinderdate-referat.

• Liker 5
Skrevet

"Når vi møtes og snakker om dagligdagse ting virker hun fjern og distansert [...]"

Ok, så, jeg er litt den typen. Jeg fungerer veldig dårlig i ustrukturerte samtaler der man prater løst om folk og fe. Dersom noen ringer meg bare for å hilse på og høre hvordan det går får jeg nesten panikk, for da har jeg ingenting å si og det blir en skikkelig "God dag mann økseskaft"-samtale. Ringer noen for å f.eks spørre om noe konkret kan kjeften gå så det suser.

I jobbene jeg har hatt, så satt jeg stille for meg selv og studerte utsikten på pauserommet...eller var dypt engasjert i en samtale om noe jobbrelatert. "Hva skal du gjøre i helga" ble besvart kort og konkret og den samtalen stoppet der. Noen ganger husket jeg å spørre tilbake, for det er jo høflig ikke sant? Da måtte  jeg bruke mye energi på å holde fokus og henge med på hva de enn hadde å fortelle.

(Jeg fant forøvrig ut i voksen alder at jeg har ADHD, så det er jo en mulig forklaring på hvorfor det er slik for meg.)

Anonymkode: 319a4...610

• Liker 5
Skrevet

Det kan være at hun synes det er vanskelig å finne på noe å si, men har lyst til å føle at hun bidrar i samtalen. Typisk hvis hun ikke har barn å fortelle om, har bodd i samme bolig en stund og er privat når det kommer til å diskutere familierelasjoner/svigermor.

Anonymkode: e55b8...2ff

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan være at hun synes det er vanskelig å finne på noe å si, men har lyst til å føle at hun bidrar i samtalen. Typisk hvis hun ikke har barn å fortelle om, har bodd i samme bolig en stund og er privat når det kommer til å diskutere familierelasjoner/svigermor.

Hun har både samboer, barn og hus.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åh, men det er jo så spennende  😄 synes ulike familiekulturer er superinteressant. Elsker å høre om andres familiedrama for det er så mange rare snåle folk rundt omkring. Alltid godt å høre at det ikke er bare min familie som er dysfunksjonell.

Anonymkode: 1b387...e00

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis jeg skulle treffe mine gamle studiekamerater hadde jeg ansett det for høyst naturlig å diskutere fag. Jeg kan ikke forstå hvorfor du mener det er unaturlig i en slik setting.

Anonymkode: 8badc...72a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke tema av typen: hvordan trives du på jobb, historier om ting kolleger sier og gjør, fortellinger om hvordan lederen er,

Disse tingene synes jeg er noe av det mest uinteressante man kan snakke om. Så jeg skjønner henne godt

Anonymkode: 8970a...079

• Liker 5
Skrevet

Her er det jo mange nyanser. Slev snakker jeg nesten aldri fag som i «referanser» og orker heller ikke diskusjoner utenfor klasserommet hvor det blir bare det. Hvis det er gjentagende, altså oppsummerende ting hvor man bare slenger ut - ja det er litt som den teorien eller hvor gjengs samtale er namedropping av forskere eller teoretikere så er jeg uinteressert. Slike samtaler orker jeg ikke engang selv om jeg er oppriktig interessert i feltet. For meg er det nesten litt sånn at det jeg er best på eller det jeg er mest interessert i, er også det jeg er mest privat om eller bare diskuterer på en mer forpliktende måte. Mange ganger får man dog inntrykk av at man er i selskap med noen som oppfører seg som om de er på quiz. Da faller jeg bort. På den andre siden har jeg en gammel vennegjeng som bare sladrer, hvor alt er gutter og hva skjedde i går og i forrige uke, en typisk stereotypisk venninnegruppe og det orker jeg heller ikke i lengden. Man må finne sin gruppe, og passer man ikke i en gruppe, må man finne sine enkeltmennesker. Ikke vet jeg hvorfor hun snakker sånn, men om det er fordi hun vil skryte, merker du det. Man merker fort om noen bare er sånn eller om det ligger noe arroganse eller småborgerlighet bak.

Anonymkode: 2676d...fe1

• Liker 1
Skrevet

Hun høres jo ut som den mest interessante i deres gjeng.

Anonymkode: 8bf93...503

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi er en gjeng fra studietiden (7 år siden) som treffes med ujevne mellomrom. En av jentene i gjengen har en tendens til å ALLTID snakke om faglige ting. Ikke tema av typen: hvordan trives du på jobb, historier om ting kolleger sier og gjør, fortellinger om hvordan lederen er, men rett og slett faglige problemstillinger og konkrete saker (uten å bryte taushetsplikt). Når vi møtes og snakker om dagligdagse ting virker hun fjern og distansert og hun kan plutselig finne på å endre tema til fag. «Ehm dere, i dag på jobb så hadde jeg en problemstilling hvor…..». Og så kommer hun med helt intetsigende faglig informasjon om saken. Ikke noe juicy eller breaking news, eller noe morsomt som skjedde, rett og slett tørt og kjedelig fag. 

Jeg har lurt lenge på hvorfor hun gjør dette. Er det for å skryte? Virke smart? Eller er det noe hun gjør for å holde oss på avstand og unngå at samtalene blir for personlige? Hun kan ofte være veldig fin og støttende med tilbakemeldinger i gruppechat «ååå så koselig, god tur, kos dere, så kjekt, lykke til, osv» og hun er ofte positiv til å treffes de gangene noen spør om det (folk er litt spredt utover landet). Er det eventuelt et tegn på at hun synes det er kjedelig når folk forteller om mer dagligdagse ting: flytting, kjærester, svigermor, tant og fjas, huskjøp, barn osv?

Jeg synes det er litt kjipt når hun er sånn fordi jeg føler ikke vi er ordentlige venninner når hun vrir praten over i fag/jobb hele tiden. I tillegg sliter jeg faktisk litt med å følge med😂😂😂 synes det både er komplisert og lite engasjerende og da er det vanskelig å følge med. Ender opp med at jeg ikke tør å si noe fordi jeg føler meg dum.

Noen som kjenner seg igjen i situasjonen? Evt. noen som kjenner seg igjen i henne og som kan forklare hvorfor dere gjør sånt?

(opprettet denne tråden pga nysgjerrighet rundt tema, trenger ikke råd hva jeg skal gjøre).

De som kun snakker jobb/ fag på fritiden eller med venner gjør det fordi de ikke har noe liv ellers. 

Møter en gjeng noen ganger i året selv og der er det uskrevne regel å ikke snakk jobb. Det er kjedelig for de andre å snakke jobb siden man har forskjellige yrker. Flere har taushetsplikt eller jobber med tema det er mange og sterke meninger om. Best å la være. Det er en bra ting. Ingen møtes vel for hyggekveld for å snakke fag. Hva skal man med venner om man ikke kan bli personlig og ha en personlig egenhet? 

Anonymkode: 0d08b...752

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror nok du er inne på det. Hun, som så mange andre, er helt uinteressert i andre folk sine hverdagsbagateller.

Kan dere ikke heller enn å snakke om dere selv snakke om viktige ting? Politikk, fred, krig, klima? Noe - spennende? Folk som skal snakke om sin egen bittelille personlige boble er helt utrolig uutholdelig kjedelige. Meg - ungene mine - dama/typen min. Duger for en kort oppdatering type 10 min, så er det temaet grundig oppbrukt.

Anonymkode: 5393f...143

Tenkt over at det ikke er så nøye å redde verden fra krig og klimakrise hvis individene ikke er glad i hverdagslivet sitt. 

Anonymkode: 8811f...0ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også lite interessert i hverdagslivet til et menneske...for det er jo kjedelig. Så for min del blir det fag eller interesser.

Hverdagslivet ditt bryr meg null.

Anonymkode: 4fe9d...01d

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes også fag er mer interessant enn å prate og sladre om andre mennesker.

Det betyr ikke at jeg bare prater fag (slikt må spesifiseres her på KG ellers tolkes det svart/hvitt), men at jeg foretrekker å prate om noe mer interessant enn andre folks kollegaer osv.

Anonymkode: c1132...4a7

• Liker 5
Skrevet

Tipper at hun snakker om det, fordi det er der hun har mest selvtillit og føler seg komfortabel. Hun er sikkert litt kontrollfreak, og liker å kunne være 100% sikker på det hun sier, ingen skal kunne ta henne på noe. 

Anonymkode: 031f4...f0a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg lurer mest på hvorfor hun gidder å henge med dere i det hele tatt. Hun høres interessant ut og dere høres ufattelig kjedelige ut - sladder om folk på jobben, "juicy news"  og intetsigende pjatt om svigermor, huskjøp og kjærester? Grøss. 

Jeg tviler på hun gjør det for å virke smart, for en søkt ide. Hun snakker vel om det hun anser som spennende og givende. 

Anonymkode: d6893...159

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Mest sannsynlig fordi det er noe konkret. Og enkelte mennesker er mer komfortabel med å snakke om noe konkret enn mindre konkrete ting. 

Anonymkode: 8b907...0cb

• Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke si å ha opplevd det du beskriver, men jeg har mange ganger truffet folk som begynner å prate om mitt fag, som jeg jobber med. Dvs… Det de TROR jeg jobber med. 

De begynner f.eks å legge ut om motoren på bilen sin, som om jeg er mekaniker. Jeg jobber på et kontor😂

• Liker 1
Skrevet

Det er tusen ganger mer interessant enn prat om hus, barn, bæsj, gubben, kjøring av unger, henting av unger, sist nytt om naboen og tanta til bikkja til nevøen til søskenbarnet til en som bodde øverst oppi bygda og hvem som har hatt slag det siste året. 

Anonymkode: 67d62...751

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...