Gå til innhold

Brygger kreklingvin hjemme. Noen tanker.

SCW

Anbefalte innlegg

Hei, 

ganske fersk på denne hjemmebrygginga, men fant så mye fin krekling i år, så tenkte jeg måtte prøve meg på det jeg synes er verdens beste vin :)

Nå står mosten og gjærer på første dag etter forsatsen ble tilsatt. Moset bærene med blender først. Ser at det ble ganske mye most (ca 25L). Brukte ~15kg krekling, 10L vann, 2,5kg sukker + forsats på ca 1L.

Mistenker at det blir over 20L etter siling om noen dager. Kan det da lønne seg å fordele på 2 dunker i stedet for 1 stor? Tenker kanskje det blir veldig mye om jeg må tilsette mer sukker/vann, samt risting av kullsyre blir lettere med 2. 

Så kan jeg evt slå sammen til 1 dunk igjen senere, for å unngå for mye luft i tanken i siste del av ventingen, før flasking.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kreklingvin? Aldri smakt, spennende. Kan det egne seg som likør også?

Anonymkode: 64c3e...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kreklingvin? Aldri smakt, spennende. Kan det egne seg som likør også?

Anonymkode: 64c3e...165

Du får Frost kreklinglikør på polet. Er nydelig! Du får prøve den, så kanskje du får lyst til å lage? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hørte nylig at kreklinglikør skulle være så godt. Lurer på om jeg skal prøve i år hvis jeg finner nok krekling.

Anonymkode: 9b5cb...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laget både likør av krekling, men aldri tenkt på vin. Spennende :)

Det vi fant ut, er at likøren smakte fryktelig tamt. Den ble ikke god før vi tilsatte litt syre.

Anonymkode: fe298...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har laget både likør av krekling, men aldri tenkt på vin. Spennende :)

Det vi fant ut, er at likøren smakte fryktelig tamt. Den ble ikke god før vi tilsatte litt syre.

Anonymkode: fe298...0b8

Målte dere alkoholnivå på likøren? Tror nok det blir bedre med ekstra syre for vin også, som det står i denne oppskriften :

http://nyttevekster.wikidot.com/kreklingvin

Jeg er veeeldig glad i rødvin, men har smakt kreklingvin som var himmelsk god. Skal jobbe med oppskrift og prosess til det blir perfekt 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...