Gå til innhold

Synes ALLE jobber/yrker virker veldig kjedelige..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei det føles ut som det bare er jeg som synes alle jobber og yrker virker veldig kjedelige.. Jeg har ingen spesiell utdannelse, så har verken lån eller gjeld i noe som helst. Glad for det, så jeg klarer meg med en 2 dagers jobb i uka (vasker for et firma). Men jeg går konstant rundt å prøver å finne ut hva jeg vil jobbe med. Siden jeg var 15 år og skulle velge vgs så har jeg aldri funnet ut hva jeg liker å holde på med (er 28år). Har ingen hobbyer, eneste jeg er interessert i er dyrevelferd, male/tegning og vegansk-ernæring. Men ingen av disse interessene er det noe å få jobb i..

Jeg har gitt opp mitt arbeidsliv.. Samtidig som jeg kjenner på et stort ønske å bli noe jeg også. Men hver morgen tenker jeg på om jeg hadde en jobb nå, som jeg skulle dratt på hva kunne det vært? Alle jobber jeg kommer er ingen jeg ville dratt å gjort om dere skjønner. Blir så sliten av at alt virker som en kjip jobb. Alle steder jeg har vært i praksis når jeg gikk på skolen har vært dritkjedelige, alltid sett på klokken om når jeg kunne få dra hjem. Jobbet 1 år i klesbutikk og det er det kjedeligste og meningsløse jeg har gjort. Ingen jobber virker som er noe for meg.. 

Vet ikke om dette er et spørsmål eller bare for å få ut litt tanker, men er det flere som har det sånn? Jeg har forresten ikke barn, vil heller ikke ha. Derfor jeg også hadde hatt god tid til å jobbe noe jeg brenner for, men det finnes jo ingen jobber som passer meg.. 

Anonymkode: 9001f...646

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En fin plass å starte er å lese stillingsutlysninger. Der kan du søke på stillingstitler, men mer interessant er det nok å søke på arbeidsoppgaver i søkefeltet: eks. Ernæring, kostholdsveileder, dyrepasser eller annet som interesserer deg. 

I stillingsutlysningene vil du også se hvilke kvalifikasjoner (utdanning, erfaring etc.) dem ser etter, og da kan du lese deg opp på utdanninger som er relevant for jobbene du likte. Sjekk studiets oppbygning, undervisningsmetode, læringsmål for hvert semester osv. og se om det er et studie som passer for deg. 

Stillinger finner du f.eks på finn.no, jobbnorge.no, arbeidsplassen.no, LinkedIn. 

Lykke til 🤓

Anonymkode: be7c8...e3f

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk kake på jobben i dag, så jeg kan anbefale deg å bli VA-ingeniør. Det er det stort behov for også

Anonymkode: 21aa4...ec9

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei det føles ut som det bare er jeg som synes alle jobber og yrker virker veldig kjedelige.. Jeg har ingen spesiell utdannelse, så har verken lån eller gjeld i noe som helst. Glad for det, så jeg klarer meg med en 2 dagers jobb i uka (vasker for et firma). Men jeg går konstant rundt å prøver å finne ut hva jeg vil jobbe med. Siden jeg var 15 år og skulle velge vgs så har jeg aldri funnet ut hva jeg liker å holde på med (er 28år). Har ingen hobbyer, eneste jeg er interessert i er dyrevelferd, male/tegning og vegansk-ernæring. Men ingen av disse interessene er det noe å få jobb i..

Jeg har gitt opp mitt arbeidsliv.. Samtidig som jeg kjenner på et stort ønske å bli noe jeg også. Men hver morgen tenker jeg på om jeg hadde en jobb nå, som jeg skulle dratt på hva kunne det vært? Alle jobber jeg kommer er ingen jeg ville dratt å gjort om dere skjønner. Blir så sliten av at alt virker som en kjip jobb. Alle steder jeg har vært i praksis når jeg gikk på skolen har vært dritkjedelige, alltid sett på klokken om når jeg kunne få dra hjem. Jobbet 1 år i klesbutikk og det er det kjedeligste og meningsløse jeg har gjort. Ingen jobber virker som er noe for meg.. 

Vet ikke om dette er et spørsmål eller bare for å få ut litt tanker, men er det flere som har det sånn? Jeg har forresten ikke barn, vil heller ikke ha. Derfor jeg også hadde hatt god tid til å jobbe noe jeg brenner for, men det finnes jo ingen jobber som passer meg.. 

Jeg skulle ønske jeg visste mer om flere yrker da jeg gikk på VGS og skulle velge utdannelse. Jeg hadde kun én interesse, og det var dyr. Begynte å jobbe på stall (dårlig idé…), begynte senere på flere utdannelser og det som gikk igjen i valgene mine var i grunn at jeg ikke hadde peiling på hvilke jobber som fantes.

Et godt sted å starte er å gå på utdannings-messer. De er åpne for alle, og der kan du snakke med folk fra forskjellige bransjer og spørre dem hva jobben deres går ut på. Mange jobber er faktisk veldig spennende, men sjansen er stor for at du aldri har hørt om dem engang😉

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 time siden):

Jeg skulle ønske jeg visste mer om flere yrker da jeg gikk på VGS og skulle velge utdannelse. Jeg hadde kun én interesse, og det var dyr. Begynte å jobbe på stall (dårlig idé…), begynte senere på flere utdannelser og det som gikk igjen i valgene mine var i grunn at jeg ikke hadde peiling på hvilke jobber som fantes.

Et godt sted å starte er å gå på utdannings-messer. De er åpne for alle, og der kan du snakke med folk fra forskjellige bransjer og spørre dem hva jobben deres går ut på. Mange jobber er faktisk veldig spennende, men sjansen er stor for at du aldri har hørt om dem engang😉

Ja skjønner ikke hvorfor ikke for eksempel 10.klassinger fikk lov å ha et par dager på alle linjene på vgs. Alle sammen, uansett om man ikke tror man er interessert i den linja. Og på vgs få besøke alle (så mange som er mulig) av høyskole studier, og yrker ellers i samfunnet.

Jeg har surra veldig gått forskjellige linjer på vgs, hatt friår, jobba og som nå jobber lite og sitter å søker meg i hjel på forskjellige jobber og yrker som kanskje kan være interessante, men finner ingenting. 

Vet du om disse utdannings-messene har en nettside eller noe sånt? Hvor får man informasjon om hvor og når de har det? 😊

• Liker 3
Skrevet

Kan det motivere deg å regne på hva du vil sitte igjen med når du blir pensjonist, hvis du i åresvis skal jobbe veldig lite? 

Alle jobber har noen arbeidsoppgaver som er kjedelige, men for mange er det allikevel meningsfylt å ha et sted å gå til, møte kolleger og kunne forsørge seg selv. 

Anonymkode: 8515a...8a7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan det motivere deg å regne på hva du vil sitte igjen med når du blir pensjonist, hvis du i åresvis skal jobbe veldig lite? 

Alle jobber har noen arbeidsoppgaver som er kjedelige, men for mange er det allikevel meningsfylt å ha et sted å gå til, møte kolleger og kunne forsørge seg selv. 

Anonymkode: 8515a...8a7

Ja men det som er at min generasjon må jobbe til vi er minst 70 år, noe jeg ikke skal. Vil heller ha lite penger å leve et liv, enn å bare jobbe. Kan brått bli dødssyk når jeg er 50 og da ikke få noen ting av min pensjon..  Jeg har en del på sparekonto bor med samboer som eier leiligheten vi bor i. Og som sagt skal vi ikke ha barn så allerede spart over en mil+ på det.  Jeg vet jeg er veldig heldig, da mange sliter økonomisk og det gjør ikke vi. 

Forstår at alle jobber har noe som er kjedelig, men mitt ønske er å i hvert fall ha noe i jobben som jeg kunne glede meg til. Jeg er også veldig introvert så blir veldig sliten av å være rundt mennesker over flere timer hver dag, så det sosiale jeg får nå uten om jobb holder i masse vis for meg. Vet ikke om det er mulig å gi meg noe tips egt. haha.. Da man vet selv hva man liker, men er bare at det jeg liker er det ikke mulig å få noe jobb i, mest som en hobby. 

Skrevet

Er det bare jeg som synes det er åpenbart at du burde bli økologisk grønnsaksbonde med kennel/kattepensjon på gården? 

Anonymkode: ede23...ec3

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

De aller fleste jobber er kjedelige. Men det er livet ellers også, og det er jo fint å tjene penger så man har råd til å gjøre morsomme ting i blant.

Anonymkode: 08c8d...5c3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det bare jeg som synes det er åpenbart at du burde bli økologisk grønnsaksbonde med kennel/kattepensjon på gården? 

Haha ja det kunne vært noe😄

Skrevet

Jeg tror også det er viktig å nedjustere forventningene litt. Samt endre perspektiv.

De færreste har en superkul jobb som er det kjekkeste de gjør. De færreste har også en forferdelig jobb som de gruer seg til hver dag. Begge kategorier finnes. Men de aller fleste (i Norge) har en jobb som de trives med, som de synes er ok, men som også har negative og kjedelige aspekter. Det er helt normalt.

Så er det dette med perspektiv. Noen har en naiv tenke om at det var så mye bedre før når man var "herre over eget liv" og styrte seg selv på egen gård. Jeg tror ikke de som tenker slik hadde overlevd mange dagene med det livet. Faktum er at vi som vokser opp i Norge i dag er særdeles priviligerte. Ikke bare i Norge, men i verdenssammenheng. Det er virkelig ikke mange i historien som har jobbet så lite for så mye som vi gjør i Norge i dag.

Det å i det hele tatt klage over at jobben ikke er selvrealiserende nok er bare et tegn på hvor utrolig bortskjemte og heldige vi er.

Anonymkode: c858c...120

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du burde prøve å jobbe via nettet, f.eks som oversetter, programmerer eller noe slikt. Da jobber du for deg selv og kan ha hjemmekontor.

Anonymkode: ef329...2fe

Skrevet

Jeg kjenner sykepleiere som jobber deltid som det og musikere ved siden av. Jeg kjenner en biolog som jobber deltid som biologilærer og deltid med hjemløse dyr. Man kan kombinere ting.

Skrevet

Du har ikke barn som du jo sier. Da kan du vel ta deg tid til en utdanning eller?l. Så får du i alle fall noen flere valgmuligheter.

Skrevet

Det finnes 100 jobber du aldri har hørt om og ikke aner eksisterer. Istedetfor å tenke jobb, tenk heller på hva du liker å drive med. Liker du å organisere hjemme? Liker du å prate med folk? Liker du å bruke kroppen og trene? Liker du å drive med håndarbeid eller løse kryssord? Alle slike ting kan fortelle deg noe om hva du kunne likt å jobbe med

Anonymkode: 56b62...2e2

• Liker 1
Skrevet

Som siste bruker her sier så må du gå etter hva du liker å gjøre. Feks liker du å bevege på deg i en jobb? Kan det være at du kan like å være i et praktisk yrke? Hvorfor er det å jobbe i butikk kjedelig for deg? Eller siden du er introvert, vil du helst sitte i et kontor for deg selv?

Så kan du feks snevre inn ved å sjekke hvilke utdanning har de som sitter på kontor og kan ha hjemmekontor osv..Eller kunne du tenkt deg å være konduktør? osv osv 

Test deg: https://novoresume.com/career-blog/career-aptitude-test

Anonymkode: 87313...13f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha ja det kunne vært noe😄

Du vet man kan få lån til å drive gård som bedrift, hvis du har en god forretningsmodell?  Finne et passende småbruk. Kanskje du kan ta litt landbruksrelatert utdanning, agronom eller noe annet? Det står mer her: http://www.landbruksutdanning.no 

Det er også massevis av Facebook-grupper for de med interesse for småbruk og småskala produksjon, økologisk landbruk osv, kanskje meld deg inn i noen og prat litt med folk. Hvordan kom de i gang, hva var deres erfaringer, osv. 

• Liker 1
Skrevet
PITTY skrev (3 timer siden):

Du har ikke barn som du jo sier. Da kan du vel ta deg tid til en utdanning eller?l. Så får du i alle fall noen flere valgmuligheter.

Problemet er jo at jeg ikke vet om noen utdanning eller yrker som passer meg. Jeg skrev også at jeg har et stort ønske om å bli noe. Som jo betyr at om jeg bare viste det så selvfølgelig hadde jeg tatt en utdanning? Starter ikke på en utdanning og får masse gjeld, når man ikke vet hva man vil først. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Problemet er jo at jeg ikke vet om noen utdanning eller yrker som passer meg. Jeg skrev også at jeg har et stort ønske om å bli noe. Som jo betyr at om jeg bare viste det så selvfølgelig hadde jeg tatt en utdanning? Starter ikke på en utdanning og får masse gjeld, når man ikke vet hva man vil først. 

Virker som at du ikke vet hvordan verden fungerer. De fleste vet ikke hva de skal bli, før de velger å begynne på en utdanning eller i en jobb. Så du prøve, ikke vent.

Du begrenser deg selv, når du bare ser utfordringer i disse nevnte interessene du liker - istedenfor å fokusere på de mulighetene du har. Det blir som det blir til. Vil du det virkelig, så klarer du det også - uansett hvor vanskelig arbeidsmarkedet er. De fleste som lykkes godt i dag, har satset i et usikkert arbeidsmarked. 

Og at du sier at du ikke ønsker å prøve deg på en utdanning, fordi da opparbeider du deg gjeld - så tenker du i helt feil retning. Ja, kanskje så opparbeider du deg gjeld. Men du får også erfaring, som kan være avgjørende for din drømmejobb.

Men folk som ikke tørr å ta sjanser, lykkes heller ikke. 

Anonymkode: 364bf...31f

• Liker 2
Skrevet

Bor du hjemme fortsatt? Siden du klarer deg økonomisk med bare 2 dagers vaskejobb pr uke? Noen er heldige og finner et yrke de trives godt i, de fleste trives vel litt sånn midt på treet, også er der en gruppe som virkelig sliter med valg av yrke, men som må, som de fleste, tjene til livets opphold. Hvorfor ikke jobbe med dyr? Sitte i resepsjonen hos en dyrlege, jobbe i dyrebutikk/ dyrepark? Dette finner du ut av😊

Anonymkode: 3646f...363

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...