Gå til innhold

Støre om å stenge strøm­eksporten til Europa: − Det Norge vil ikke jeg være statsminister i!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Et Norge som tjener store penger på sin gasseksport, men som sier at nå lukker vi døren på andre måter, det Norge vil ikke jeg være statsminister i, sier Støre.  (VG)

...

Hva om han går av og overlater jobben til en som vil stenge strøm­eksporten til Europa? Finnes det virkelig ingen innen Ap som kan klare det?  :klo:

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker du om store reduksjoner i strømeksport, så er venstresida i Ap for dette, representerert ved Giske. Men enn så lenge er flertallet av partiet EU-tilhengere og markedstilhengere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Giske > Støre

• Liker 7
Skrevet

Norge tjener stort på gass. Ja. Enn så lenge. Europa/UK tenker et skritt videre allerede: Norge skal begrense salgsprisen for sine leveranser til Europa. It’s time for Europe to ask Norway to cut the price of gas. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke om det en gang. Jeg har akkurat nå en spotpris på strøm på 6,66 kroner takket være flere land i Europa har bommet totalt med sin energipolitikk. Og nå skal vi i tillegg selge gassen til vennskapspris. Wow.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er nesten ikke til tro at han klarer å si noe så dumt, men får håpe at han slutter som statsminister da

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Tåkefyrsten Støre,  er ikke en statsminister jeg ønsker. 

Trodde ikke jeg skulle si det, men savner Erna. 

Skrevet
NordicViking skrev (54 minutter siden):

- Et Norge som tjener store penger på sin gasseksport, men som sier at nå lukker vi døren på andre måter, det Norge vil ikke jeg være statsminister i, sier Støre.  (VG)

...

Hva om han går av og overlater jobben til en som vil stenge strøm­eksporten til Europa? Finnes det virkelig ingen innen Ap som kan klare det?  :klo:

Ok. Så du mener danskene og polakkene og italienerne og tyskerne bare kan - hva, nøyaktig?

Sulte ihjel, om bare du får varme opp hytta til 25 grader?

Tenker du det samme i retur? Hva om de sier «ok. La oss returnere den tjenesten. Vi har vin. Og hvete. Og ost. Og sydenturer. Men dere i Norge klarer dere selv. Kos dere der oppe, med potet og laks og vannkraft.»

Du overlever litt økte strømpriser. Ta deg sammen!

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
NordicViking skrev (58 minutter siden):

Et Norge som tjener store penger på sin gasseksport, men som sier at nå lukker vi døren på andre måter, det Norge vil ikke jeg være statsminister i, sier Støre.  (VG)

Et Norge med Støre som statsminister er ikke noe jeg ønsker heller

• Liker 18
Skrevet
Anje skrev (1 minutt siden):

🙃

• Liker 10
Skrevet

Han klarer faktisk ikke å vente med å få en toppjobb i EU-systemet. Nesten som han legger opp til et kabinettspørsmål fra opposisjonen.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Anje skrev (2 minutter siden):

Ok. Så du mener danskene og polakkene og italienerne og tyskerne bare kan - hva, nøyaktig?

Sulte ihjel, om bare du får varme opp hytta til 25 grader?

Tenker du det samme i retur? Hva om de sier «ok. La oss returnere den tjenesten. Vi har vin. Og hvete. Og ost. Og sydenturer. Men dere i Norge klarer dere selv. Kos dere der oppe, med potet og laks og vannkraft.»

Danskene, polakkene, italienerne og tyskerne trenger ikke strømmen vår, de trenger gass, og det får de kjøpe massevis av. Å eksportere av det lille overskuddet vi har av vannkraft er bare symbolpolitikk. Det hjelper ikke Europa i det hele tatt. I alle fall ikke langt på nær så mye som det skader Norge.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Anje skrev (5 minutter siden):

Du overlever litt økte strømpriser. Ta deg sammen

Ja, du mener ca 2000% økte strømpriser er piece of cake? Idag er prisen over 6kr per kwt i snitt. Ja vi vanlige folk betaler bare kanskje 40% av det, men bakeriet på hjørnet, se betaler alt 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke for å forsvare Støre, men basert på dagens sammensetning av Stortinget: Hvem ville dere gjerne hatt som statsminister i morgen?

• Nyttig 2
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Et Norge med Støre som statsminister er ikke noe jeg ønsker heller

Heller Støre enn Erna i alle fall. Han tar i det minste veloverveide avgjørelser og evner tenke konsekvens. 

• Liker 4
Skrevet
Trampstamped skrev (Akkurat nå):

Heller Støre enn Erna i alle fall. Han tar i det minste veloverveide avgjørelser og evner tenke konsekvens. 

Var det et forsøk på å være morsom? Bedrifter I våre områder går konk pga ekstreme priser, og Støre har gjort presis akkurat ingenting. Næringslivet i sør Norge kan raseres  ig de har ikke fått en eneste krone I kompensasjon. Det hadde faktisk ikke Erna stått og sett på uten å gjøre noe

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

I år er det vanskelig å forsvare utenlandsforbindelsene fordi vi er helt på "pottekanten" vedrørende egenforsyning (noe vi har styrt mot i et års tid). Selv om jeg mener vi SKAL ha utveksling av kraft med Europa, så har vi først og fremst ansvar for egenforsyning. Om Støre ikke vil sette av kraft til egenforsyning i norske vannmagasin, med å begrense eksporten, så får han bare finne seg en jobb i EU da.... 

Reduser eksporten til et minimum inntil tilsigssesongen er over (vinter i fjellet) slik at vi har oversikt over lagerbeholdningen, og fyr igang gasskraftverket på Mongstad 24/7 (muligens med unntak av de timene det er overskuddskraft i Europa og vi kan importere denne. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

De blåblå gjorde ca null for å stanse eksporten, de økte til og med nettleien med 36%. Så å tro at det blir bedre med noen andre tviler jeg på. 

Vil tro at de blå hadde gitt i det minste deler av strømstøtte til næringslivet fremfor folk flest. 

Støre har sagt at man må tåle at enkelte bedrifter går konkurs. Med de blåblå må man tåle at husholdninger går konkurs. Opp til hver enkelt hva som er best. Personlig synes jeg ikke dette er tidspunktet til å gi store bedrifter som klarer seg bra, enda bedre marginer i form av strømstøtte. 

Endret av Gjest McGjest
  • Liker 11
Skrevet
Tiuren skrev (7 minutter siden):

Reduser eksporten til et minimum inntil tilsigssesongen er over (vinter i fjellet) slik at vi har oversikt over lagerbeholdningen, og fyr igang gasskraftverket på Mongstad 24/7 (muligens med unntak av de timene det er overskuddskraft i Europa og vi kan importere denne. 

Eksporten ER redusert til et minimum. I SørNorge er det bare elvekraft (som ikke kan lagres i magasiner) som eksporteres. I nord renner magasinene over, og det produseres og eksporteres på høygir siden overføringen til Sør-Norge har så liten kapasitet.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Gjest McGjest skrev (4 minutter siden):

De blåblå gjorde ca null for å stanse eksporten, de økte til og med nettleien med 36%. Så å tro at det blir bedre med noen andre tviler jeg på. 

Vil tro at de blå hadde gitt i det minste deler av strømstøtte til næringslivet fremfor folk flest. 

Støre har sagt at man må tåle at enkelte bedrifter går konkurs. Med de blåblå må man tåle at husholdninger går konkurs. Opp til hver enkelt hva som er best. Personlig synes jeg ikke dette er tidspunktet til å gi store bedrifter som klarer seg bra, enda bedre marginer i form av strømstøtte. 

Hva med de bedriftene som ikke klarer seg bra? Skal de gå konkurs pga konkurransevridende strømpriser? Vanlige mennesker som har investert alt de har i bakerier og bryggerier og vaskerier?

Endret av Topsi
  • Liker 10
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Var det et forsøk på å være morsom? Bedrifter I våre områder går konk pga ekstreme priser, og Støre har gjort presis akkurat ingenting. Næringslivet i sør Norge kan raseres  ig de har ikke fått en eneste krone I kompensasjon. Det hadde faktisk ikke Erna stått og sett på uten å gjøre noe

De holder jo på med ordninger for bedrifter nå? Og jadda: Erna hadde sikkert grepet inn før: med en dårlig planlagt kompensasjonsløsning rett ut av oljefondet som går i utforbakke helt av seg selv om dagen, sånn som det ble gjort for bedrifter og kulturlivet under korona der folk snusket til seg statlige midler så det grein fordi de kunne det og ikke fordi de hadde behov for det. Tekker pent ja til en regjering som sover på det, for å si det sånn.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...