Gå til innhold

Folk som på død og liv skal finne traumer på seg selv og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere her som blir skeptiske til dem? Jeg har 2 tidligere venninner (de kjenner ikke hverandre). Det eneste de snakker om er diagnoser på folk og de mener de kan lese mennesker. Det virker som deres mening med livet er å ha et traume å jobbe med. Disse har jo opplevd vonde ting, men ikke det verste i verden. Folk som har opplevd verre har klart seg fint! Men de her mener de er verdensmestere i å «rense sjelen» og prakker på andre traumer de ikke har. Ble utmattet av å være med de til slutt.. det er liksom en «traumesekt» hvis dere skjønner. Noen som vet hvorfor noen er sånn?

Anonymkode: d8d6c...467

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk litt enig. Jeg har alvorlig ptsd, og jeg ser og hører begrepet «traumer» bli brukt feil hele tiden. Det sidestilles med «vond opplevelse». Og man kan ha opplevd mye dritt i barndommen uten at man har utviklet traumer. Det er en alvorlig psykisk lidelse. 

Samme med ordet «angst» egentlig, blir brukt om vanlig nervøsitet.

Et traume er uansett ikke hva som skjedde, men reaksjonene som kommer i ettertid. Så du kan ikke vurdere om noen er traumatisert på bakgrunn av hvilke opplevelser de har hatt. En person kan få ptsd av voldtekt. En annen får det ikke.

Anonymkode: d02ef...33c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er faktisk litt enig. Jeg har alvorlig ptsd, og jeg ser og hører begrepet «traumer» bli brukt feil hele tiden. Det sidestilles med «vond opplevelse». Og man kan ha opplevd mye dritt i barndommen uten at man har utviklet traumer. Det er en alvorlig psykisk lidelse. 

Samme med ordet «angst» egentlig, blir brukt om vanlig nervøsitet.

Et traume er uansett ikke hva som skjedde, men reaksjonene som kommer i ettertid. Så du kan ikke vurdere om noen er traumatisert på bakgrunn av hvilke opplevelser de har hatt. En person kan få ptsd av voldtekt. En annen får det ikke.

Anonymkode: d02ef...33c

Jepp. Men disse som jeg kjenner, snakker ikke om annet. De snakker om hvordan de jobber med seg selv og hva andre bør jobbe med. De elsker å være hobbypsykologer og tror de har så masse gode råd. Og sier du at du ikke føler du har noe traume kan de liksom merke det på deg likevel. Sånn «du kan ha traume som sitter i kroppen uten at du vet det». Altså med den logikken kan man jo aldri tro på at man er frisk.

Blir direkte flau på vegne av hun ene. Hun har en instakonto der hun omtrent blogger om hvordan hun jobber med seg selv. Hun har opplevd det man kan kalle vondt ja, men det er helt ekstremt mange som har opplevd mye verre. Folk har opplevd krig og ulykker. Hun har ikke det..... Hun har opplevd noe veldig mange har opplevd, men virker som hun tror det er noe helt spesielt med henne, at alle andre ikke takler det mens hun gjør det........ og det er litt flaut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp. Men disse som jeg kjenner, snakker ikke om annet. De snakker om hvordan de jobber med seg selv og hva andre bør jobbe med. De elsker å være hobbypsykologer og tror de har så masse gode råd. Og sier du at du ikke føler du har noe traume kan de liksom merke det på deg likevel. Sånn «du kan ha traume som sitter i kroppen uten at du vet det». Altså med den logikken kan man jo aldri tro på at man er frisk.

Blir direkte flau på vegne av hun ene. Hun har en instakonto der hun omtrent blogger om hvordan hun jobber med seg selv. Hun har opplevd det man kan kalle vondt ja, men det er helt ekstremt mange som har opplevd mye verre. Folk har opplevd krig og ulykker. Hun har ikke det..... Hun har opplevd noe veldig mange har opplevd, men virker som hun tror det er noe helt spesielt med henne, at alle andre ikke takler det mens hun gjør det........ og det er litt flaut.

Det er en naturlig reaksjon å prøve å finne mening i noe vondt som har skjedd oss. På sosiale medier handler det ofte om at mennesker som åpenbart sliter selv, ønsker å hjelpe andre, da det å ta tak i eget liv er mye vanskeligere. Jeg er litt ambivalent til denne problemstillingen da det for noen er en god trøst å finne andre som kan relatere til dine traumer. Samtidig tror jeg ikke det er sunt å jokke i sin egen og andres traumatiske opplevelser, og behandling og råd bør utføres av fagpersoner og ikke folk du ikke kjenner på sosiale plattformer.

• Hjerte 1
Skrevet

De virker jo nesten høye på seg selv og tror de vet bedre enn alle andre ang traumer tydligvis. ok de kan få lov til å behandle meg da jeg har kompleks ptsd med angst, depresjoner, nervose, tvangstanker. ingen psykolog fikk meg frisk etter 8 år behandling heller. 

Anonymkode: 46ee2...c9c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

De virker jo nesten høye på seg selv og tror de vet bedre enn alle andre ang traumer tydligvis. ok de kan få lov til å behandle meg da jeg har kompleks ptsd med angst, depresjoner, nervose, tvangstanker. ingen psykolog fikk meg frisk etter 8 år behandling heller. 

Er du TS?

Anonymkode: 22bb1...240

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er du TS?

Anonymkode: 22bb1...240

nei

Skrevet

Det er ikke noe nytt at det finnes haugevis av usjarmerende mennesker. 😅 men ingen har vel lyst til å innse det. 

Anonymkode: e0f68...d94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...