AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #1 Skrevet 18. august 2022 Synes livet er trist for tiden. Har to fine barn og burde sikkert vært lykkelig, men jeg føler meg nedstemt. Liker ikke jobb, ekteskapet er vanskelig og jeg kjenner meg mye trøtt og lei som mamma. Men så sier mange at alle har dårlige dager. Hvordan skiller man vanlige svingninger i humør til depresjon for eksempel? Hvor ofte føler dere som ikke har depresjon dere triste i løpet av en måneds tid for eksempel? Anonymkode: 03fbc...118
Jaytee Skrevet 18. august 2022 #2 Skrevet 18. august 2022 Det er normalt å ha dårlige dager, og dette skjer jo som regel om man har fått lite søvn, opplever mye stress eller at kjipe hendelser oppstår i livet. Du sier at du ikke lenger finner glede ved de mest essensielle tingene i livet mer, og det tror jeg er et tegn på at du er deprimert.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #3 Skrevet 18. august 2022 Hm..glidende overgang dette her.. Jeg kan bidra med min lille erfaring om du vil, men det blir jo kun subjektivt. Jeg er visst deprimert nå. Moderat. Ser det selv når jeg bare fikk la det synke litt inn og lest meg opp, men ble ganske overrasket når legen sa han mente det (jeg har hatt en del oppfølging over lengre tid pga noe annet, som har vært ganske tøft - men noen depresjon har jeg ikke kjent på før, kun desperasjon/periodevis nedfor/frustrasjon). Tidligere i livet har jeg aldri vært deprimert. Livet er til tider vanskelig og tøft. For meg: Spesielt i perioder med spedbarn, stor søvnmangel over tid, vanskelige perioder på jobb ++ Jeg har hatt perioder der jeg har vært nedstemt, sett ganske mørkt på hverdagen, lekt med tanken på å bare reise bort fra alt. Forskjellen? Nå..er det noen ting som for meg er nye. F.eks (nevner ikke alt): Jeg har problemer med søvn på en ny måte (våkner av meg selv grytidlig eller midt på natta..får ikke sove igjen), nedsatt appetitt, en sånn ekkel følelse av tomhet og tristhet som liksom aldri slipper helt taket - kun i korte perioder noen dager, mistet fullstendig lyst til å gjøre noe som helst, unngår venner og sosiale ting til en viss grad (ønsker aldri å treffe noen, men gjør det likevel innimellom fordi det visstnok er lurt..). Altså hadde noen tilbudt meg en to-ukers husmorferie i sydlige strøk med alt betalt og valgfri reisefølge, så hadde jeg tenkt «næh…bryr meg ikke..har ingenting å si..) men muligens hoppa på alene bare for å slippe å forholde meg til noen? Å gjøre ting jeg egentlig synes er gøy (hobby, venninnekveld, aktivitet med barna), fremkaller null positive følelser, ikke et øyeblikk. Det er bare ok. Men jeg har ikke lyst liksom. Får mild panikk ved å tenke lengre frem enn morgendagen. For meg er dette ganske mye mer «altoppslukende» enn noe jeg har kjent på før. Men det er glidende overganger mellom «normal» dårlig periode og depresjon, og en kan nok ha god utbytte av å lufte tanker og følelser med noen okke som. Om det er en ektefelle, venn, fastlege, terapeut, coach ++ kommer an på. Fastlegen kan du alltids bruke om du ønsker. Lov å komme for rådgivning og veiledning, si at du er redd det går den veien og gjerne vil unngå det? Anonymkode: ef818...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 Det er vel regnet som depresjon om det varer i over 14 dager, tror jeg. Anonymkode: 23224...289
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Har hatt gjentagende depresjoner og for meg, personlig, kjenner jeg godt forskjell på å ha en periode jeg er trist i motsetning til min depresjon. Men det kan være annerledes for andre selvsagt. Her har jeg en sånn blytung følelse i kropp og sjel når det er depresjon. Alt er så tungt. Og jeg tenker mørkt om alt. Men må legge merke til det for å se jeg gjør det for det er blitt en vane og fakta på ett vis. Typisk er å se mørkt på fremtiden, syns en selv er en udugelig dust og det en har fått til i livet til nå er bare drit. Samt at livet egentlig bare er slit og så skal en dø og hva er poenget. Og lite eller ingenting som gir glede. Heller ikke det som før har gjort det. Selv får jeg også etter hvert mye angst. Jeg pleier minne meg selv på at min depresjon lokker med ett stille mørke, en pause fra alt. Men det jeg får er galopperende angst. Nå skal det sies mine depresjoner har vært dype. Så lettere depresjon kan nok ha andre symptomer. Merkelig nok har jeg ikke sovet eller spist dårlig. Noe alle leger spør en om syns jeg. Jeg har fått skjemaer å å fylle ut ang depresjon. Der en svarer på sånt som : hvor mange ganger den siste mnden har du tenkt... Mulig slikt finnes på nett ? Fant en del når googlet depresjon og test. men kan jo ikke gå god for kvaliteten. Likevel kan det jo mulig være nyttig. Anonymkode: 6d227...2c4 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 Håper du finner ut av det ,Ts. Putter på en klem, jeg Anonymkode: 6d227...2c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå