Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger å lufte noen tanker og kanskje noen har innspill.. Jeg er 30 år og samboeren min 37. Jeg er student og vil ikke få fast jobb før om evnt to år (fysioterapeut). Samboeren min har fast jobb og tjener helt gjennomsnittlig og har 0kr i sparepenger (gikk omtrent i minus etter skilsmisse). Jeg har spart til bolig i flere år og har rundt 200 000. Vi leier nå og vil mest sannsynlig ikke få kjøpt noe før om realistisk sett 5 år. Vi har vært sammen i to år og ønsker oss barn, men noe i meg sier at det er «uansvarlig» å få barn når ikke ting som bolig er på stell.. Innspill? 

Anonymkode: c94ed...650

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt fint, det betyr ikke noe for en baby om dere eier eller leier.

Anonymkode: 5f5f8...c2f

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke vent med barn! De blir helt fint med på "lasset"...

Anonymkode: dc368...e38

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Det går nok helt fint, så lenge du er innstilt på at det kan bli litt tøft første tiden. Les deg opp på hvilke rettigheter du har som student, både med permisjon og stønader. 

Anonymkode: e60b3...e9f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville først og fremst ikke fokusert på om dere kan leie eller eie, men fokusert på at du burde være i stand til å forsørge barnet i årene fremover om noe uforutsett skulle skje og det skulle blitt slutt mellom deg og samboeren. Jeg har hørt at det kan være vanskelig å få fast stilling som fysio, og at man gjerne går i vikariater en stund. Veldig dumt å få barn der man fra starten av er avhengig av mannen sin inntekt. Ikke at jeg mener du skal planlegge for brudd, men man bør faktisk tenke på om man kan klare å håndtere ulike livssituasjoner før man setter et barn til verden.

• Liker 7
Skrevet

Alltid fint å ha god økonomi og stabil bosituasjon når man får barn, men nå har jo dere blitt såpass gamle at dere ikke bør vente så mye lenger uansett. Det går nok fint om dere er forberedt på at det kan bli trangt til å begynne med. Hadde vært litt skeptisk til at en mann på hans alder har null sparepenger da, det syns jeg er litt merkelig.

Anonymkode: 850be...0e1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alltid fint å ha god økonomi og stabil bosituasjon når man får barn, men nå har jo dere blitt såpass gamle at dere ikke bør vente så mye lenger uansett. Det går nok fint om dere er forberedt på at det kan bli trangt til å begynne med. Hadde vært litt skeptisk til at en mann på hans alder har null sparepenger da, det syns jeg er litt merkelig.

Anonymkode: 850be...0e1

Ts forklarer det jo: en skilsmisse.. 

Anonymkode: e60b3...e9f

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger å lufte noen tanker og kanskje noen har innspill.. Jeg er 30 år og samboeren min 37. Jeg er student og vil ikke få fast jobb før om evnt to år (fysioterapeut). Samboeren min har fast jobb og tjener helt gjennomsnittlig og har 0kr i sparepenger (gikk omtrent i minus etter skilsmisse). Jeg har spart til bolig i flere år og har rundt 200 000. Vi leier nå og vil mest sannsynlig ikke få kjøpt noe før om realistisk sett 5 år. Vi har vært sammen i to år og ønsker oss barn, men noe i meg sier at det er «uansvarlig» å få barn når ikke ting som bolig er på stell.. Innspill? 

Bare så det er sagt, så går fertiliteten ofte ned når man passerer 30 år hos kvinner. Ja, mange kan fremdeles ha mange barn i mange år, men det er fremdeles sannheten at hos mange så går den drastisk ned. Bare noe å tenke på hvis du lnsker mer enn 1 barn.

• Liker 1
Skrevet

Det spørs helt hvilken standard dere vil ha tenker jeg. Et barn kan fint bruke brukte klær og utstyr, barnet merker ikke forskjell. Et barn trenger ikke være så dyrt. 

Skrevet

Kjør på med barn om dere ønsker dere det 😊 barn har det helt fint i leid bolig og mor som student. Gjør ingenting det, så lenge det får kjærlighet og trygghet fra dere ❤️

Skrevet

Takk for alle innspill ❤️ Angående samboer sin økonomi, han og ekskona drev flere firmaer sammen som ble avviklet og det var en stygg fordeling, det er først i år han har fått «hodet over vann» 

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Så lenge dere har økonomi til å forsørge barnet (blir dyrere hbor eldre de blir) så spiller det ingen rolle om dere leier eller eier. 

Skrevet
Jordbærbanan skrev (25 minutter siden):

Bare så det er sagt, så går fertiliteten ofte ned når man passerer 30 år hos kvinner. Ja, mange kan fremdeles ha mange barn i mange år, men det er fremdeles sannheten at hos mange så går den drastisk ned. Bare noe å tenke på hvis du lnsker mer enn 1 barn.

Den går ikke drastisk ned. Den går litt ned. 

Anonymkode: b25e6...617

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Den går ikke drastisk ned. Den går litt ned. 

Anonymkode: b25e6...617

Hos mange så gjør den faktisk det, som jeg påpekte, mange, ikke alle. Men når du spør leger så får du ett "gjennomsnitt" og ofte gode svar fordi det er mange som fremdeles klarer seg. Men hvis du faktisk leser studier, så viser det seg å ikke være "så lett" som alle skal ha det til. Ja, du kan nok fremdeles bli gravid, men det er lettere (og for mange MYE lettere) når du er i 20 årene.

TS: det er god sjansje for at det ikke er noe problem for deg, men jeg ville bare påpeke det fordi du bør tenke på det også når du tar ett valg. Hvis du inderlig har lyst til å ha minst ett barn, så kan konsekvensen av å vente være ganske nedslående dersom det faktisk går galt.

• Liker 1
Skrevet

Om dere leier eller eier har ingenting å si....men har dere råd? Å få barn er sviiiiiindyrt i mange tiår fremover...

Anonymkode: 12150...4d0

Skrevet

Vi har «god» økonomi fordi vi leier billig og kun har en bil som lades på jobb osv, men i det store og hele har vi «dårlig» råd fordi vi ikke har råd til å kjøpe. Samtidig har vi en buffer på 200 000 hvis man tenker på sparepengene mine 

Skrevet

For barnet har det ingenting å si om dere leier eller eier så lenge det får dekket sine grunnleggende behov. Og som andre sier - å få barn trenger ikke være dyrt. Vær aktive i søk på finn, facebook og i bruktbutikker etter utstyr til barnet og klær. Jobber selv i bruktbutikk, og vi selger f eks klær til baby for kr 10. Ofte har vi inne dyner, puter, senger osv. Sprinkelseng ble sist solgt for kr 100, en flott vugge til kr 250. 

Det jeg ville ha tenkt nøye over, er om du ikke bør bli ferdig med utdanningen din før du blir gravid og får barn. Har selv tatt utdanning med små barn, og det er ganske så slitsomt.

Anonymkode: a8a78...05d

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Hva mener du med at bolig ikke er på stell, dere bor vel et sted? Ideen om at alle MÅ eie er kunstig. Dere har tak over hodet, ikke mugg og skadedyr (regner jeg med), et stabilt forhold til utleier og en god leiekontrakt, da har dere vel bolig på stell. 

Dere får det til ❤️ 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

For barnet har det ingenting å si om dere leier eller eier så lenge det får dekket sine grunnleggende behov. Og som andre sier - å få barn trenger ikke være dyrt. Vær aktive i søk på finn, facebook og i bruktbutikker etter utstyr til barnet og klær. Jobber selv i bruktbutikk, og vi selger f eks klær til baby for kr 10. Ofte har vi inne dyner, puter, senger osv. Sprinkelseng ble sist solgt for kr 100, en flott vugge til kr 250. 

Det jeg ville ha tenkt nøye over, er om du ikke bør bli ferdig med utdanningen din før du blir gravid og får barn. Har selv tatt utdanning med små barn, og det er ganske så slitsomt.

Anonymkode: a8a78...05d

Samtidig kan det være en fordel å være «ferdig» med første barn og permisjon som barnløs dame på 30+ i forhold som skal ut i jobbmarkedet (mange arbeidsgivere unngår å ansette deg, selv om de ikke har lov til å diskriminere).

Aner ikke hvor tøft studiet er men har hørt mange si at det går fint å kombinere barn og studier, man får også ekstra støtte om partner tjener lite. https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/barn-og-fodsel/student-med-barn/

Anonymkode: 49af8...96f

• Liker 1
Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Hvilken fremtid ønsker du for dine etterkommere? Tror du at Norge vil være et bra land å leve i for dine barn?

Med lite penger vil ikke dine barn kunne være med på fritidsaktiviteter som koster penger. De vil ikke kunne utforske sine evner og hva de er god på. Det betyr at med mindre de er flinke på skolen, så er sjansen stor for at de vil tro de ikke er god på noe og de vil ende opp i dårlig betalte yrker eller dropper ut av skolen, eller verre.

Økonomien til Norge vil sannsynligvis bli dårligere, og det er sterke tegn på at de  som har makt i Norge ønsker kutte ned på velferd og andre ordninger som hjelper ungdommer født innni familier med dårlig økonomi. De som ikke har ressurssterke foreldre vil sannsynligvis ende opp i dårlig betalte yrker der de vil slite med å leve gode liv. De blir en type dårlig betalte slaver som må godta dårlige arbeidsvilkår for å overleve

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...