AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #1 Skrevet 18. august 2022 Ville du latt en jente i slutten av tenårene med diagnosen Aspergers (autist) passet baby på 1/2 år og 5-åring? Jentas mor mener dette vil gå helt fint, men jeg er litt i tvil. Hun har vært barnevakt litt før hos andre men jeg er usikker på hvordan hun vil klare å passe to samtidig, lese deres behov (særlig babyens) og hvordan omsorgsevnene hennes er. Anonymkode: 00ee4...f6f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #2 Skrevet 18. august 2022 Hvor lenge av gangen? Hadde uansett ikke hatt barnevakt særlig lenge til baby på 6mnd. Anonymkode: 81a6b...c4c 1 1
Hensatt Skrevet 18. august 2022 #3 Skrevet 18. august 2022 Bare å prøve seg frem. Du skriver ikke hvor i hvilken grad autistisk hun er. Mange med aspergers er fullt oppegående og fungerende mennesker. 5 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #4 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor lenge av gangen? Hadde uansett ikke hatt barnevakt særlig lenge til baby på 6mnd. Anonymkode: 81a6b...c4c Moren mente at jenta fint kunne sitte barnevakt i 8-9 timer. Fra dag til sen kveld. Dette innebar også å få gjort kveldsstell på begge og få dem til å sove. Dette takket vi pent nei til i denne omgang. Både med tanke på at minste kun er 1/2 år, og fordi vi synes det var mange timer, ihvertfall når jenta ikke har sittet barnevakt her før. ts Anonymkode: 00ee4...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #5 Skrevet 18. august 2022 Blizz1 skrev (5 minutter siden): Bare å prøve seg frem. Du skriver ikke hvor i hvilken grad autistisk hun er. Mange med aspergers er fullt oppegående og fungerende mennesker. Hun sliter litt, men vet ikke hvor mye. Mor vil at jenta skal få øve seg på ulike ting. Og hun har ingen venner å henge med i helgene, derfor mente mor at hun like gjerne kunne være barnevakt, slik at vi fikk litt fri og jenta fikk mer erfaring med barnepass. ts Anonymkode: 00ee4...f6f 2
Hensatt Skrevet 18. august 2022 #6 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Moren mente at jenta fint kunne sitte barnevakt i 8-9 timer. Fra dag til sen kveld. Dette innebar også å få gjort kveldsstell på begge og få dem til å sove. Dette takket vi pent nei til i denne omgang. Både med tanke på at minste kun er 1/2 år, og fordi vi synes det var mange timer, ihvertfall når jenta ikke har sittet barnevakt her før. ts Anonymkode: 00ee4...f6f 8-9 timer er vel litt lenge for en 6 mnd uansett barnevakt. Hva med å invitere jenta på besøk og la henne bli kjent med barna før hun evt sitter barnevakt, så ser du hvordan de fungerer sammen. Begynne med 1-2 timer og se hvordan det går. 9 3
JegMotStrømmen Skrevet 18. august 2022 #7 Skrevet 18. august 2022 Min aspergergutt var utrolig flink med sin lillesøster. Han var 12 da hun ble født. Mennesker med asperger er like forskjellige som alle andre, og om du googler kjendiser med asperger så dukker det opp ganske mange...sånn at du får se hvor dyktige de kan være Men jeg ville ikke ha hatt en barnevakt som ikke brukte veldig god tid til å bli kjent med barna først. Det er det viktigste. 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #8 Skrevet 18. august 2022 Det er svært store forskjeller innenfor den diagnosen. Jeg kjenner til noen som jeg helt fint kunne gitt det ansvaret til, mens andre ville jeg ikke. Jeg ville nok ikke vært komfortabel med det med mindre barnet mitt er stort nok til å snakke dog.. Jeg liker å vite at mine barns behov blir sett og hørt og forstått, fordi jeg manglet det selv, så jeg hadde nok sett etter en person med med innebygget omsorgsforståelse. Anonymkode: 3408c...2e2 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #9 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Moren mente at jenta fint kunne sitte barnevakt i 8-9 timer. Fra dag til sen kveld. Dette innebar også å få gjort kveldsstell på begge og få dem til å sove. Dette takket vi pent nei til i denne omgang. Både med tanke på at minste kun er 1/2 år, og fordi vi synes det var mange timer, ihvertfall når jenta ikke har sittet barnevakt her før. ts Anonymkode: 00ee4...f6f Okei, så dette her er like mye eller mer for jenta sin skyld enn fordi dere trenger avlastning? Anonymkode: 81a6b...c4c 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 18. august 2022 #10 Skrevet 18. august 2022 Jeg hadde aldri latt en tenåring passe en baby på 6 måneder, diagnose eller ei.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #11 Skrevet 18. august 2022 Athena Catalina skrev (Akkurat nå): Jeg hadde aldri latt en tenåring passe en baby på 6 måneder, diagnose eller ei. Hun er i slutten av tenårene, blir 20 senere i år. ts Anonymkode: 00ee4...f6f 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #12 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Okei, så dette her er like mye eller mer for jenta sin skyld enn fordi dere trenger avlastning? Anonymkode: 81a6b...c4c Mor har vært litt anmassende må jeg si. Hun vet vi ikke har mulighet til barnepass fra venner og familie og ser dette som en vinn-vinn situasjon for begge parter. Det er fint med barnevakt noen timer en gang i blant tenker vi. Særlig når minste har blitt litt større. Men det er nok mest for jentas skyld vi sa vi skulle tenke på det. Anonymkode: 00ee4...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #13 Skrevet 18. august 2022 Jeg har asperger og adhd, og to barn på 1,5 og 4,5 Folk med asperger er kan helt fint få egne barn. Det er et vidt spekter, og folk sliter i ulik grad, men altså, det høres nesten ut som om du forveksler det med ikke-høytfungerende autisme. Anonymkode: 0f641...e27 6
Gjest Athena Catalina Skrevet 18. august 2022 #14 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun er i slutten av tenårene, blir 20 senere i år. ts Anonymkode: 00ee4...f6f Ok, trodde hun var under 18. Da stiller saken seg litt annerledes, ville gitt henne en sjanse.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #15 Skrevet 18. august 2022 Da vi hadde barnevakt til små barn leide vi dem inn flere ganger for å passe mens vi gjorde praktiske ting i og rundt huset før vi lot dem være alene. Da får man sett an omsorgsevnen, kjemien og barna blir trygge på personen først. Anonymkode: 5d3a7...44a 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #16 Skrevet 18. august 2022 Om vedkommende har vært barnevakt før går det nok fint. Jeg jobber i helse og har en kollega med autisme, går helt fint. Anonymkode: dadf4...570
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #17 Skrevet 18. august 2022 Athena Catalina skrev (45 minutter siden): Ok, trodde hun var under 18. Da stiller saken seg litt annerledes, ville gitt henne en sjanse. Liten digresjon - jeg passet gjerne 4 unger alene eller sammen med jevnaldrende venninner, en kveld eller en helg fra jeg var 14-15🤣 De fleste jentene i klassen var også ofte barnevakt. Har tidene virkelig forandret seg så mye på 15 år? Anonymkode: 6db9f...981 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #18 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Liten digresjon - jeg passet gjerne 4 unger alene eller sammen med jevnaldrende venninner, en kveld eller en helg fra jeg var 14-15🤣 De fleste jentene i klassen var også ofte barnevakt. Har tidene virkelig forandret seg så mye på 15 år? Anonymkode: 6db9f...981 Var det snakk om babyer på 6 mnd? I såfall høres det ekstremt uforsvarlig ut. Selv om det bare var 6 mnd baby det var snakk om, ville jeg aldri noen sinne overlatt den til jenter på 14-15 år. Så jeg tror det må ha vært et veldig spesielt sted du bodde isåfall, jeg tviler på at det er så mange steder i landet noe sånt ville vært sett på som akseptabelt. Anonymkode: 0f641...e27 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #19 Skrevet 18. august 2022 De med aspergerdiagnose kan være like ulike som resten av befolkningen. Med andre ord, HI gir alt for lite informasjon til å gi svar, noe som egentlig forteller både et og annet om dømmekraft og innsikt. Anonymkode: e95d1...c66 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #20 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var det snakk om babyer på 6 mnd? I såfall høres det ekstremt uforsvarlig ut. Selv om det bare var 6 mnd baby det var snakk om, ville jeg aldri noen sinne overlatt den til jenter på 14-15 år. Så jeg tror det må ha vært et veldig spesielt sted du bodde isåfall, jeg tviler på at det er så mange steder i landet noe sånt ville vært sett på som akseptabelt. Anonymkode: 0f641...e27 Jeg passet ikke en 6 mnd gammel baby en helg, det skal sies! Men over noen timer, absolutt! Det skal sies at dette var familier jeg gjerne også var på besøk hos ukentlig fra jeg var 8, så jeg kjente dem veldig godt - og de kjente meg. jeg bodde på et helt gjennomsnittlig sentralt sted på Østlandet 😂 Til TS: hvor godt jenta fungerer er vesentlig, autismespekteret er bredt! Det finnes jo og mange gode foreldre med autisme, også finnes det de som ikke klarer samspillet dessverre. Det høres ut som at du ikke kjenner henne så godt? Å be henne på besøk kan jo være en fin start. Feks avtale etterhvert at hun ser til barna mens du får unna husarbeid eller oppussing - så får du litt avlastning men samtidig kan følge med på samspillet. Du skal ikke gjøre noe du ikke har en god magefølelse på, tenker jeg! Anonymkode: 6db9f...981 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå