AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #1 Skrevet 18. august 2022 Når jeg skal hente så blir ikke barnet så glad for å se meg. Ikke alltid hen vil være med hjem. Synes det er pinlig... Noen flere? Anonymkode: d11ee...d52
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #2 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg skal hente så blir ikke barnet så glad for å se meg. Ikke alltid hen vil være med hjem. Synes det er pinlig... Noen flere? Anonymkode: d11ee...d52 Faktisk ganske vanlig, så ikke tenk på det Mange barn synes det er superkult å være i barnehagen, særlig hvis det er flere barn igjen der. Kan hende det blir sånn om 10-12 år også. Anonymkode: 1c343...308 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #3 Skrevet 18. august 2022 Hvorfor synes du det er pinlig? Barnet har det bra i barnehagen. Det har venner og voksne det stoler på, morsomme leker og aktiv læring. Noe som gjør at det ikke alltid har lyst til å slutte med moroa. (om du er av typen som gjør generaltabben å spørre barnet «vil du bli med hjem» så slutt med det. Barn forstår ikke retoriske spørsmål) Anonymkode: 37ff2...221 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #4 Skrevet 18. august 2022 Det er veldig vanlig. Mange barn liker ikke endring, noe sier meg at det ofte er likt når dere skal ut døra å gjøre noe, eller på aktiviteter og skal hjem igjen? Andre igjen er veldig inne i det de holder på med, og klarer ikke å omstille seg umiddelbart. Anonymkode: 0fc79...7b2 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #5 Skrevet 18. august 2022 Det er jo bare positivt! Anonymkode: f6cd7...fd0 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #6 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor synes du det er pinlig? Barnet har det bra i barnehagen. Det har venner og voksne det stoler på, morsomme leker og aktiv læring. Noe som gjør at det ikke alltid har lyst til å slutte med moroa. (om du er av typen som gjør generaltabben å spørre barnet «vil du bli med hjem» så slutt med det. Barn forstår ikke retoriske spørsmål) Anonymkode: 37ff2...221 Fordi jeg tenker at andre tenker at vi har det kjipt hjemme og at jeg er en dårlig mor eller noe. Det er ikke alltid det er andre barn igjen der engang. Men ja, fine leker og trivelige voksne. En gang måtte jeg ta barnet gråtende fra den ene ansatte. Sier stort sett "kom, så drar vi hjem". Anonymkode: d11ee...d52
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #7 Skrevet 18. august 2022 Helt vanlig og et godt tegn på at barnet trives i barnehagen. Du vil virkelig ikke ha det andre veien, hvor barnet bare venter til du kommer og henter. Den erfaringen hadde vi fra forrige barnehage. Kjempetrist. Anonymkode: e9f41...7b5 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #8 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er veldig vanlig. Mange barn liker ikke endring, noe sier meg at det ofte er likt når dere skal ut døra å gjøre noe, eller på aktiviteter og skal hjem igjen? Andre igjen er veldig inne i det de holder på med, og klarer ikke å omstille seg umiddelbart. Anonymkode: 0fc79...7b2 Nei, faktisk ikke, stort sett alltid snill som et lam på vei ut døra. Men mulig at det blir for brått når vi skal hjem fra barnehagen. Hvis hun akkurat har funnet frem favorittleken så er det trist å skilles fra den. Den er jo ofte ledig når hun er siste som blir hentet. Anonymkode: d11ee...d52
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #9 Skrevet 18. august 2022 Dette er helt vanlig, og sier ingenting om hvordan barnet har det hjemme. Så ikke noe som helst å være flau over. Det betyr bare at barnet har det kjekt i bhg, og var ikke klar for å bryte opp leken ennå. Det vet alle, ingen som dømmer deg for det. Begge mine er sånn i perioder. Måtte endre hentetidspunkt for eldsten, for han ble dritsur hver gang vi kom for å hente. Nå henter vi litt senere, og da har mange andre også blitt hentet, så leken har dabbet litt av, og han er mer klar for å avslutte. Anonymkode: 4f8ba...8d5 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #10 Skrevet 18. august 2022 Mine to eldste har alltid vært sånn, sistemann har akkurat startet i barnehagen, men regner med at han også blir sånn etterhvert 🤪 Med mellomste så måtte vi nesten sette av ekstra tid, 10-15 min fordi han «skal bare sykle ferdig, skal bare bygge ferdig, skal bare skli to ganger til, skal bare ditt, skal bare datt», han skulle ALDRI hjem. Noen ganger så gjemte han seg inni et sånt «rør» hvor voksne selvfølgelig ikke kom seg inn, og satt inni der å fniste mens jeg trippet utenfor «ArneBjarne kommer du, nå må du komme, vi skal hjem» - «nei!» .. Så ja .. Ganske vanlig, de voksne i barnehagen er nok vant med det så ingenting å være flau over Anonymkode: a8303...d60
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #11 Skrevet 18. august 2022 Det kan skyldes at barnet har det knallbra i barnehagen, og/eller at barnet ikke har det så bra hjemme. Hvis du vet med deg selv at det er gode hjemmeforhold, trenger du jo ikke å bekymre deg. Hva andre tenker får du blåse i, selv om det er vanskelig. Kanskje du skal prate med barnehagen om dette. Det er ikke så vanlig at barnet ikke viser glede når foreldrene kommer - selv om barnet kanskje vil leke mer. Anonymkode: dbeb4...4f1 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #12 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Fordi jeg tenker at andre tenker at vi har det kjipt hjemme og at jeg er en dårlig mor eller noe. Det er ikke alltid det er andre barn igjen der engang. Men ja, fine leker og trivelige voksne. En gang måtte jeg ta barnet gråtende fra den ene ansatte. Sier stort sett "kom, så drar vi hjem". Anonymkode: d11ee...d52 Tenker du at andre også har det kjipt hjemme fordi de ikke vil hjem fra barnehagen? Anonymkode: 371a0...2ab
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #13 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Tenker du at andre også har det kjipt hjemme fordi de ikke vil hjem fra barnehagen? Anonymkode: 371a0...2ab Vet ikke, mange av de andre henter før oss så har i grunnen ikke sett så mange hentesituasjoner, i alle fall ikke der det har vært uvilje mot å dra. Anonymkode: d11ee...d52
Anonym6789 Skrevet 18. august 2022 #14 Skrevet 18. august 2022 Been there, done that. Skjer ofte her og. Jeg stresser ikke med det, han har det fint i barnehagen og vil ikke avslutte om han leker med noe han syns er gøy. Tror ikke de voksne reagerer på det heller, vil tro det er flere ting som må til for at de reagerer på at barnet kanskje ikke har det bra hjemme
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #15 Skrevet 18. august 2022 Tenker det er vanlig og har aldri tenkt noe på det med andre foreldre hvis barna deres er trege til og dra hjem! Har hentet barna til min søster et par ganger også, og da spretter de opp med en gang. Mens når hun henter, så er de alltid for opptatt til og bli med Herlig at de koser seg i barnehagen! Anonymkode: 510da...61c
Gjest Athena Catalina Skrevet 18. august 2022 #16 Skrevet 18. august 2022 Jeg har jobbet i barnehage og dette er helt normalt, det betyr kun at barnet har det trygt og trives i barnehagen, noe som er positivt. Det har ingenting å si for hvordan barnet har det hjemme og det er ingenting å bli flau over.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #17 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kan skyldes at barnet har det knallbra i barnehagen, og/eller at barnet ikke har det så bra hjemme. Hvis du vet med deg selv at det er gode hjemmeforhold, trenger du jo ikke å bekymre deg. Hva andre tenker får du blåse i, selv om det er vanskelig. Kanskje du skal prate med barnehagen om dette. Det er ikke så vanlig at barnet ikke viser glede når foreldrene kommer - selv om barnet kanskje vil leke mer. Anonymkode: dbeb4...4f1 Det er vel vanlig. Om barnet ikke har det bra hjemme er det flere tegn som kan gjøre seg gjeldende, men at barn ikke viser glede når foreldrene henter ser jeg vitterlig hver eneste dag både i barnehagen og SFO når jeg henter mine. Anonymkode: 4881e...9f7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #18 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet ikke, mange av de andre henter før oss så har i grunnen ikke sett så mange hentesituasjoner, i alle fall ikke der det har vært uvilje mot å dra. Anonymkode: d11ee...d52 Min yngste blir kjempeglad når jeg henter, min eldste har aldri villet være med hjem (med mindre det er noe veldig spennende vi skal, og det er det sjelden på en hverdag). Ikke vær redd for at andre tenker noe på det, dette er helt vanlig. Anonymkode: 4881e...9f7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #19 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi jeg tenker at andre tenker at vi har det kjipt hjemme og at jeg er en dårlig mor eller noe. Det er ikke alltid det er andre barn igjen der engang. Men ja, fine leker og trivelige voksne. En gang måtte jeg ta barnet gråtende fra den ene ansatte. Sier stort sett "kom, så drar vi hjem". Anonymkode: d11ee...d52 Hvorfor tenker du så mye på dette? Er det en stor bekymring for deg? Kan det hende at det er dine egne barndomsopplevelser som gir utslag i disse følelsene? Anonymkode: d1ea0...096
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #20 Skrevet 18. august 2022 Jeg jobber i barnehage, og har vært borti dette før. Ikke bekymre deg. Men jeg skjønner at det kan være slitsomt og ubehagelig. Noen barn liker forutsigbarhet og takler overganger dårlig. Mitt forslag er å snakke med sønnen din mens dere ennå er hjemme om planen for dagen. Kanskje en visuell dagsplan kunne vært nyttig. Snakk om ca når han kan forvente at du kommer for å hente (f.eks. "etter frukt") og hva som skal skje når du henter (f.eks. han får vise deg hva han holder på med, så går dere hjem), og en ting eller to som dere skal gjøre etter barnehagen (f.eks. bygge Lego sammen eller lese bok). Gjerne noe positivt han kan glede seg til. Når du da henter, er det fint hvis du viser litt interesse for det han holder på med, før du sier at dere skal hjem for legoen venter jo på dere ;). Det kan være fint å la han "gjøre seg ferdig", f.eks. at han får lov til å skli ned sklis 2x før dere går. Bare vær konsekvent. Dersom det blir et varig problem, ville jeg anbefalt å snakke med de ansatte. Fortell at du synes det er ubehagelig og kanskje de kan støtte deg i hentesituasjonen. Det kan også hjelpe hvis du ringer før du henter, så de rekker å forberede han før du kommer. Håper det ordner seg! Anonymkode: b5bc7...061 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå