Gå til innhold

Kan man gå til fastlegen og be om henvisning til psykolog om man "bare" er psykisk stresset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke at jeg har en depresjon men jeg lever med psykiske belastninger og stress som ikke ser ut til å ta slutt med det aller første og jeg tenker jo noen ganger på om det kan utløse en depresjon på et tidspunkt. Har ikke tidligere vært diagnostisert med det eller hatt symptomer på det men det er jo såpass vanlig at det kan jo tenkes at det skjer meg. 

Er dette noe å oppsøke fastlege for og eventuelt kunne be om en henvisning til en eller annen form for samtaleterapi? Eller blir ikke dette regnet som "viktig" nok for spesialisthelsetjenesten? For jeg merker et behov for å prate fortrolig med noen selv om formen per i dag er god på alle vis.

Jeg vet at jeg alltids kan gå privat, men det koster.

Anonymkode: 14f8f...4e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kvalifiserer ikke tror jeg nei. For ditt tilfelle er det privat som gjelder :) 

Anonymkode: 988a5...6ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må da ikke gå til fastlege for å få gå i samtaleterapi, alle kommuner tilbyr lavterskel psykolog/psykiatri hjelp. Oppsøk dette slik at du dermed får en psykolog derfra, nettopp lavterskel tilbudet (gratis). Hvis de syntes det er hensiktsmessig, så kan de også henvise videre til f.eks DPS o.l

Men i ditt tilfelle hadde du ikke fått en psykolog på DPS, og det virker å være bortkastet penger å gå privat for det du beskriver. 

• Liker 1
Skrevet

Tror nok ikke du kvalifiserer for å komme inn på DPS da det er vanskelig nok for syke å komme under beh der. Men du kan søke på kommunens lavterskel tilbud. Dette gjør du selv og trenger ikke gå via lege.

Anonymkode: c2ef3...d84

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar dere :) Leser at lavterskeltilbudet retter seg mot de med mild depresjon, angst, søvnproblemer og rus. Er jeg i målgruppen da? 

Jeg trenger heller ikke nødvendigvis å prate med en psykolog, det spiller liten rolle hvilket yrke de har så lenge de er en fagperson innen psykisk helsevern. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske umulig å komme til. Og gjør du det er ofte kvaliteten deretter.

Jeg fikk en periode gratis gjennom jobb, men da var det knyttet til stress og arbeidssituasjon, så du kan jo høre med HR. I forbindelse med et brått dødsfall og alt for store belastninger ellers betalte jeg privat. Er absolutt verdt det å prioritere helse, så ville ikke tenkt så mye på kostnaden om det er dette som gjør at du kan stoppe en depresjon og generelt få det bedre - for tenk på hva alternativet vil koste deg. 

Anonymkode: 49269...e7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar dere :) Leser at lavterskeltilbudet retter seg mot de med mild depresjon, angst, søvnproblemer og rus. Er jeg i målgruppen da? 

Jeg trenger heller ikke nødvendigvis å prate med en psykolog, det spiller liten rolle hvilket yrke de har så lenge de er en fagperson innen psykisk helsevern. 

TS

Ja, jeg ville ha sjekket ut lav-terskel tilbudene💜 Se på kommunens nettside, eller hør med fastlegen din :) 

Anonymkode: 89374...c12

• Liker 2
Skrevet

Du hadde aldri fått hjelp i spesialisthelsetjenesten. Legen din ville ikke gang ha henvist deg,så selvom privat koster er det det eneste alternativet du har om du ønsker å snakke med en profesjonell.

Anonymkode: 24b5e...525

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke at jeg har en depresjon men jeg lever med psykiske belastninger og stress som ikke ser ut til å ta slutt med det aller første og jeg tenker jo noen ganger på om det kan utløse en depresjon på et tidspunkt. Har ikke tidligere vært diagnostisert med det eller hatt symptomer på det men det er jo såpass vanlig at det kan jo tenkes at det skjer meg. 

Er dette noe å oppsøke fastlege for og eventuelt kunne be om en henvisning til en eller annen form for samtaleterapi? Eller blir ikke dette regnet som "viktig" nok for spesialisthelsetjenesten? For jeg merker et behov for å prate fortrolig med noen selv om formen per i dag er god på alle vis.

Jeg vet at jeg alltids kan gå privat, men det koster.

Finnes helt sikkert ett lavterskeltilbud i kommunen du kal benytte, evt om du har en ordning via jobb (bedriftshelsetjeneste). Man kan jo prøve DPS men da må man vel viste til nedsatt funksjon i hverdagen. 

Anonymkode: 93670...b79

Skrevet

Dps er veldig glad i "de lette pasientene". Det gir de arrogante psykologene ekstra selvtillit når de liksom klarer å "helbrede" en pasient. Da føler de seg sååå flinke... Så du har nok bedre sjanse på å få komme inn du enn en pasient der alt håp allerede er ute. 

Anonymkode: e7de9...9f9

• Nyttig 1
Skrevet

TS

Du kan alltids chatte med eller Inge til mental helse, kirkens SOS osv. De er åpne døgnet rundt. 

Skrevet

Veldig mange svar om at hun kan gå til privat eller ringe en tlf tjeneste. Utrolig at folk blir så redd for at noen skal få plass på dps. 
Ts. Gå til fastlegen din og fortell han om dine utfordringer, følelser, tanker og hva du står i. Da kan du og fastlegen sammen finne ut hvem som kan hjelpe deg videre. 

Anonymkode: c15d5...ab7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Veldig mange svar om at hun kan gå til privat eller ringe en tlf tjeneste. Utrolig at folk blir så redd for at noen skal få plass på dps. 
Ts. Gå til fastlegen din og fortell han om dine utfordringer, følelser, tanker og hva du står i. Da kan du og fastlegen sammen finne ut hvem som kan hjelpe deg videre. 

Anonymkode: c15d5...ab7

Jeg har mine to timer i uka på dps så lenge jeg har behov og finnes ikke redd for at andre skal få plass på dps,men jeg sier at ts ikke vil få plass på dps for å være til hjelp. Det er jo bedre for ts å hjelp raskere via kommunen enn å avvente hjelpen mens hun går igjennom en mølle som vil ende med avslag 

Men siden du mener noen annet er virkelig nysgjerrige på hvor i denne prioriteringsveilederen ts passe inn

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dps er veldig glad i "de lette pasientene". Det gir de arrogante psykologene ekstra selvtillit når de liksom klarer å "helbrede" en pasient. Da føler de seg sååå flinke... Så du har nok bedre sjanse på å få komme inn du enn en pasient der alt håp allerede er ute. 

Jeg er så langt i fra en lett pasient som du kan få det til,men går til dps 2 ganger i uka og har vært tilknyttet dps i 20 år

• Hjerte 1
Skrevet

Synes du kan snakke med fastlege, og legge fram saken der. Det kan hende du vil få plass på dps, nettopp fordi du sannsynligvis vil nyttiggjøre deg terapi på en god måte. Som kjent skal nytteperspektivet anvendes i prioriteringer. Vet ikke hvordan dette slår ut for de som har gått årevis i terapi. 

Anonymkode: f3fe5...522

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar dere :) 

Jeg er litt enig med dere som mener at jeg kanskje ikke bør ha de store forhåpningene om plass ved DPS e.l, jeg har tross alt ikke symptomer som preger hverdagen i negativ grad, samtidig så kan jeg være litt vel "beklager at jeg er til" i visse situasjoner og underkjenner behovene mine litt vel kjapt. Så kanskje jeg skal sende fastlegen en e-melding og bare høre. Men jeg skal uansett sjekke ut lavterskeltilbudet i kommunen også, det høres ut som det kan være god hjelp der :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kan jo ta en MADRS-test / depresjons test selv online. Ikke at det er noe ufeilbarlig, men kan gi en nyttig pekepinn. Og ikke minst prøv å være ærlig, uten å være redd for å «overdrive» foran noen.

Det står i prioriteringsveilederen at folk med lett depresjon ikke har rett på hjelp i spesialisthelsetjenesten (DPS). Men, mange får hjelp hos fastlegen. De kan også behandle depresjoner, til en viss grad.

Anonymkode: 077d9...923

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er litt enig med dere som mener at jeg kanskje ikke bør ha de store forhåpningene om plass ved DPS e.l, jeg har tross alt ikke symptomer som preger hverdagen i negativ grad, samtidig så kan jeg være litt vel "beklager at jeg er til" i visse situasjoner og underkjenner behovene mine litt vel kjapt. Så kanskje jeg skal sende fastlegen en e-melding og bare høre. Men jeg skal uansett sjekke ut lavterskeltilbudet i kommunen også, det høres ut som det kan være god hjelp der :) 

Det skader ikke å prøve. Snakk med fastlegen om henvisning, og se sammen på mulighetene. Om du får avslag kan du ta kontakt med kommunen eller evt gå privat.

Anonymkode: 3a9c7...ad7

Skrevet

Hvis ikke du har symptomer som preger hverdagen i negativ grad så vil du ikke få plass på DPS. DPS behandler psykisk sykdom, og påfølgende funksjonssvikt i rutiner, relasjoner, jobb og/eller skole. Hvis man fungerer helt fint og ikke sliter er man per definisjon frisk, og får ikke hjelp fra spesialisthelsetjenesten.

Jeg tror også lavterskeltilbudet er veien å gå. Så kan de eventuelt hjelpe med en henvisning til DPS ved behov :) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har mine to timer i uka på dps så lenge jeg har behov og finnes ikke redd for at andre skal få plass på dps,men jeg sier at ts ikke vil få plass på dps for å være til hjelp. Det er jo bedre for ts å hjelp raskere via kommunen enn å avvente hjelpen mens hun går igjennom en mølle som vil ende med avslag 

Men siden du mener noen annet er virkelig nysgjerrige på hvor i denne prioriteringsveilederen ts passe inn

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne

Ja sikkert fordi du går på aap. 

DPS er tvunget til å hjelpe de som går på aap. De kan liksom ikke bare kaste ut en pasient på aap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...