Gå til innhold

1 åring som brekker seg av klumper i maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 1 år gamle sønn får fortsatt most middagsmat. Han brekker seg om det er klumper i maten. Jeg har prøvd mange ganger å lage vanlig middagsmat til han og lagt oppi Oioi middags tallerken som feks kyllingbiter, brokkoli, blomkål og pasta, men dette vil han ikke røre. Så vi har måtte fortsette å lage most middagsmat.

Har noen opplevd det samme og som vil dele sine erfaringer, tips og råd?

Anonymkode: ad3e9...3a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste var sånn. Han var nærmere halvannet år før han kunne spise skive uten å kaste opp. 

I følge helsesykepleieren er det ikke noe å kave med. Noen barn har veldig sterk brekningsrefleks, og sånn er det bare. Det er ingen som tar skade av å få most mat. Så bare prøv litt og litt, men ikke hvert måltid, så han får negative assosiasjoner med å spise. 

Vår elsket søtpotet, så vi bakte søtpotetstenger så de var så myke at de ble most i munnen. Det elsket han, så han fikk øvd seg litt med biter som han selv klarte mose bare med tungen. 

Anonymkode: afa88...32e

• Hjerte 1
Skrevet

Du må bare stå i det,  la han brekke seg. Min på 6 mnd gjør det nå, jeg kjører på likevel. Det er ikke farlig, er refleksen som barnet utvikler for å unngå kvelning. Ikke klapp han på ryggen eller reager med frykt eller lignende, la han finne ut av det selv, det går relativt fort over (kanskje litt lengre siden han har spist most mat til 1 år, men en gang må du jo starte uansett). 

Anonymkode: 32cfa...0b2

• Liker 1
Skrevet

Min eldste var veldig treg på fast føde, hadde også veldig sterk brekningsrefleks. (Sånn at hun kasta opp alt som var i magen, ikke harket litt forsiktig som de andre babyene i barselgruppa. ) Det er bare å la de prøve med jevne mellomrom, og ikke stresse for mye, de vokser det av seg etterhvert. 

Anonymkode: 74d46...6eb

• Hjerte 1
Skrevet

Brekking er forøvrig ikke noe farlig, og ikke et tegn på at de faktisk holder på å sette i halsen. De små har mye sterkere brekningsrefleks enn voksne, så de brekker seg av mat mye lengre frem i munnen enn oss. 

Men om han altså kaster opp, støtt og stadig, og ikke legger på seg, bør man roe litt ned. Om han blir stresset og redd av brekningen også, da bør han få en pause så han ikke begynner å vegre seg for spisingen. 

Anonymkode: afa88...32e

Skrevet

Min var også slik, kunne ikke være den minste klump i så brakk han seg, men så gikk det seg til et halvt år ish senere :) 

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Gi begge deler så ofte du kan. Tilby, men ikke tving barnet til å spise. Når barnet er klar for å prøve bitene, så vil det prøve. 

Det er akkurat som når de lærer å gå, nysgjerrigheten vinner over frykten for å falle. 

God stemning rundt bordet, ikke press og ikke stress. Det løser seg med tiden. 

Hilsen erfaren mor med unger som både var småspiste og kresne. Nå spør de etter sterk mat og/eller kamskjell liksom.

Det går som regel bra 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...