AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #1 Skrevet 18. august 2022 Har en stor kaktus på snart 14 år, og den har begynt å bli litt rynkete på den ene siden. Som om lufta går ut av den. Er det dette som skjer bare, eller er det noe jeg kan gjøre? Er et under at den lever da, jeg har ikke grønne fingre. Den har aldri blitt pottet om og jeg har aldri gitt den gjødsel. Var redd den ville "råtne på rot" dersom den fikk for mye gjødsel eller feit jord? Håper noen kan hjelpe meg 😊 Anonymkode: 77341...d1d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #2 Skrevet 18. august 2022 Vet du hvilken art det er? Forskjellige kaktuser kan leve mellom 10 og 200 år. Anonymkode: 4bf23...c54 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #3 Skrevet 18. august 2022 Det er en "svigermors stol" tror den egentlig heter gullkule kaktus 😊 Anonymkode: 77341...d1d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #4 Skrevet 18. august 2022 Ja, de kan dø av alderdom. Noen er ettårige, noen toårige, etter det blir de gjerne eldre enn oss. Enkelte trær blir tusen år. Men selv peoner kan lett bli 100-150 år. Anonymkode: cc376...109
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 18.8.2022 den 7.00): Det er en "svigermors stol" tror den egentlig heter gullkule kaktus 😊 Anonymkode: 77341...d1d Da er det ikke alderdom, de kan visstnok bli kjempegamle. Noen påstår over 100 år. Men kanskje den har fått for mye vann, eller for lite vann? Dvs. får den for mye kan røttene råtne, slik at kaktusen ikke lenger klarer å ta opp vann, og dermed tørker den ut fordi den har fått for mye vann. Enda så rart det høres. 😄 Eller den kan ha blitt angrepet av noe akkurat der, om skaden bare er på en side. Det er litt vanskelig å si, jeg er ingen kaktusekspert. De klarer seg vel stort sett helt fint uten så mye gjødsel, og jord med mye sand pleier være helt topp for kaktuser og sukkulenter. God drenering er alfa og omega. Anonymkode: 193bf...5c4
Juniper Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Kaktus trenger jo også næring. Og ompotting. Må si at det er imponerende at den har klart seg så lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå