Gå til innhold

Vil dere betegne dette som psykisk vold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har kraftige sinneanfall som ofte kommer uten forvarsel. Han skjeller meg da ut for et eller annet, angriper personligheten min og kaller meg stygge ting. Hvis jeg prøver å gjøre han til lags, finner han andre ting å skjelle meg ut for. 
Han drikker for mye, og da blir det enda verre. Vet aldri når han kommer og angriper meg, og jeg er redd. Når han først setter i gang, stopper han ikke, uansett om jeg prøver å «godsnakke» (unnskylde) eller forsvare meg. Ender ofte i at jeg gråter og forlater rommet, men han kommer etter meg. 
Han har ikke slått, men ved flere anledninger ødelagt ting, slått hull i veggen og skapdører. 

Føler jeg må hele tiden passe meg så han ikke blir sint. Ofte er den eneste måten å få han blid igjen at han får gjøre det han vil seksuelt. 

Anonymkode: 22ca7...6be

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er psykisk, materiell, latent og seksuell vold. Kontakt krisesenteret og kom deg unna :klem:

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han har kraftige sinneanfall som ofte kommer uten forvarsel. Han skjeller meg da ut for et eller annet, angriper personligheten min og kaller meg stygge ting. Hvis jeg prøver å gjøre han til lags, finner han andre ting å skjelle meg ut for. 
Han drikker for mye, og da blir det enda verre. Vet aldri når han kommer og angriper meg, og jeg er redd. Når han først setter i gang, stopper han ikke, uansett om jeg prøver å «godsnakke» (unnskylde) eller forsvare meg. Ender ofte i at jeg gråter og forlater rommet, men han kommer etter meg. 
Han har ikke slått, men ved flere anledninger ødelagt ting, slått hull i veggen og skapdører. 

Føler jeg må hele tiden passe meg så han ikke blir sint. Ofte er den eneste måten å få han blid igjen at han får gjøre det han vil seksuelt. 

Dette er grov vold på alle punkter. Du blir ikke bare utsatt for vold, du blir mishandlet.

Håper du kontakter krisesenteret. Du forteller bare det du ønsker, men jeg lover at du vil bli tatt godt vare på og vip få den hjelpen og støtten du trenger.

Anonymkode: 7a26e...39d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja

• Liker 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Ja, du må ikke bli i det forholdet, ingen fortjener å bli behandlet slik. 

Skrevet

Ja, helt klart psykisk og seksuell vold. Det er på mange måter verre enn den fysiske volden synes jeg. 

Dra før du er helt fanget. Og om du synes det er vanskelig allerede nå, så snakk med noen, det gjør det mye enklere. Jeg brukte venner og litt familie, har du ikke det finnes det hjelp på krisesenter (du trenger ikke bo der) og du kan ringe VO-linjen 116006 for å ha litt støtte på veien. Man føler seg veldig alene når man går gjennom noe sånt, også etterpå, ingen klarer helt å forstå hva du har opplevd. Det blir bedre etterhvert - og uansett er ALT bedre enn å leve med vold.

• Liker 1
Skrevet

Det er helt riktig at jeg føler at jeg ikke blir forstått. Har snakket med flere om dette, og har jo fått høre at det er snakk om vold. Ser det jo selv også når jeg skriver her. Han er bare så manipulerende og greier å snu alt på hodet når jeg snakker med han. 

• Hjerte 2
Skrevet

Dette er psykisk vold ja. 

Og materiell, og seksuell vold. 

• Liker 1
Skrevet

Hei TS, 

Jeg håper du får hjelp til å forlate dette forholdet om du trenger det, for dette er så absolutt et destruktivt forhold å bli i uten at noe skjer, men hvis du ønsker bli i relasjonen på grunn av de "gode dagene" må du i allefall snakke med noen om hvordan du har det slik at han vet du ikke står i dette alene.
Jeg har en venninne som valgte bli, det var turbulent i lang tid - men siden hun var åpen med noen få om hvordan hun hadde det ble det på en måte et press på han også om å ta grep om seg selv, og for dem har de nå et stabilt og tilnermet normalt samliv og har 25 års bryllupsdag snart så det er mulig å snu dette, men det er ikke nødvendigvis det riktige valget å ta?

Du må sette deg selv først, finne ut hva som er riktig for deg! Det er krevende å bli i en slik relasjon, mer krevende enn det er å gå selv om det kanskje ikke virker slik nå. 

Anonymkode: b9843...23b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er helt riktig at jeg føler at jeg ikke blir forstått. Har snakket med flere om dette, og har jo fått høre at det er snakk om vold. Ser det jo selv også når jeg skriver her. Han er bare så manipulerende og greier å snu alt på hodet når jeg snakker med han. 

Du bør klare å gi slipp på behovet for at han skal være enig/forstå hva han gjør. Du trenger ikke at han er enig i at du vill avslutte forholdet. Du må ikke gi ham en forklaring han godtar. 

Du har rett til å si at nå fungerer dette ikke for meg lenger. 

Tar du kontakt med krisesenter som flere foreslår, så kan du få hjelp til å stå i det gjennom prossessen, og du får hjelp til å finne ut av hvordan det er lurest for deg å gjøre det.

Anonymkode: afeab...57c

• Nyttig 1
Skrevet

Du trenger ikke hans tillatelse for å forlate forholdet. Det er KUN du som bestemmer det. Skal du være i et forhold, skal du ha det bra. Kun DU bestemmer om du har det bra eller ikke. Hva han synes/sier er helt irrelevant. Voldspersoner pleier "alltid" å benekte hva de gjør, så du må ALDRI høre på han eller spørre han om lov til å forlate forholdet. Du må ikke forvente en unnskyldning fra han, eller at han noensinne skal forstå hva han har gjort mot deg. Han tenker kun på seg selv og driter i andre. Du må bare redde deg selv. Håper du har venner og familie som kan støtte deg og hjelpe deg ut av dette ❤️

Anonymkode: a8e96...bea

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Husk også at du ikke trenger å få "godkjent" dette som vold for å få lov til å forlate han. Du er ikke lykkelig i forholdet. Det er faktisk grunn nok.

Anonymkode: a8e96...bea

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da skal du komme deg ut av forholdet og vekk uten å snakke med han. Om du skal gi han beskjed om noe viktig hold det kun på mld, aldri ta telefonen eller vær fysisk i samme rom og snakk om det du føler og tenker. 

Jeg var selv sammen med en som jeg følte kunne snu meg 180 grader rundt. Når jeg var med han kunne han få meg til å ombestemme meg på absolutt alt og brukte sex og smiger som middel for å oppnå det han ville. Han kunne klaske til meg og ikke skjønne at det gjorde fryktelig vondt. Hver gang han var hos seg selv eller på jobb så kjente jeg tydelig at jeg måtte ut av forholdet. Forsøkte jeg å gå så kom han og smigret meg og fikk meg til å endre mening. Så jeg måtte faktisk gjøre det slutt over melding, men selv da fikk jeg ikke virkelig gjort det slutt for han gjorde alt for å få meg til å ta han tilbake. Han drakk mye, kunne ikke ha kontroll på det. Løy, og kunne bli fly forbannet bare jeg stilte spørsmål ved en eneste hendelse.

Det endte med at han fant ei anna som han kunne utnytte og han veksla mellom oss to i flere måneder med løgn og svik. For så å dumpe meg til fordel for henne og få alle til å tro at det var jeg som var den heksa og ikke han. Jeg burde egentlig takke hun han valgte for da kom jeg meg endelig unna han, mens hun i dag er gift med fyren og har fått barn med han. 

Men ts, du må ut av dette forholdet. Bor dere sammen, eier dere noe sammen? Bor du for deg selv? Du må gjøre det slutt, nekte han å kontakte deg, få venner og familie til å støtte og beskytte deg, evt reise på krisesenter om det må til. Det hadde uansett vært lurt å ringe dei og snakke med dei om dette. De kan gi deg tips og hjelp.

Anonymkode: c075d...108

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja. Hadde det sånn selv i mange år. Er ikke før i år at jeg har innrømmet for meg selv at jeg har vært i voldelig forhold selv om han aldri slo meg. Mitt råd er å komme deg vekk. Han trenger å få hjelp helt på egenhånd og uten at du har ansvar for han,og at han slipper å forholde seg til å skulle være noens kjæreste samtidig 

Anonymkode: 87b11...3e7

• Liker 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (11 timer siden):

Dette er psykisk, materiell, latent og seksuell vold. Kontakt krisesenteret og kom deg unna :klem:

Ja! Det er dette! 

Anonymkode: 9f70f...e69

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Føler jeg må hele tiden passe meg så han ikke blir sint.

Jepp, det er mishandling.

Skrevet

Vi har jo barn sammen, ellers hadde jeg ikke blitt så lenge. Det som gjør det så vanskelig, er at han er vanvittig uberegnelig. Han kan komme med de fineste komplimenter, på både utseendet mitt og intelligensen min.

Senere kan han bli sint dersom jeg ikke tar initiativ til sex. Han krever alltid at jeg skal ta initiativ, hvis ikke blir han sint. Han får meg også til å gjøre seksuelle ting som gjør vondt (analsex) for å blidgjøre han. Har ikke skjønt tidligere at dette faktisk er overgrep. Har kontaktet fvk for hjelp. 

HI

Skrevet

Han høres ut som en potensiell morder og du bør komme deg vekk kjapt. 

Anonymkode: 2e7a3...4d2

Skrevet

Kom deg vekk før han starter med det samme til barna

Anonymkode: e5ea2...969

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...