Gjest GreenSky Skrevet 23. november 2005 #1 Skrevet 23. november 2005 Jeg har kuttet ut egg, men er glad i kaker og kjeks. Har noen en oppskrift på kaker/kjeks uten egg? (det gjør ikke noe om oppskriften er med melk, jeg bytter melka ut med soyamelk)
Arkana Skrevet 23. november 2005 #2 Skrevet 23. november 2005 Har mange oppskrifter. Kanskje du kan si litt mer om hvilke smaker eller ingredienser du foretrekker?
Arkana Skrevet 23. november 2005 #3 Skrevet 23. november 2005 Kan jo komme med noen forslag: Kardemomme- og solsikkekake 4 ss smeltet smør 3 dl sukker 4 dl melk 6 dl hvetemel 2 dl solsikkekjerner 4 ts bakepulver 1 ts malt kardemomme 2 ts grovknuste kardemommekjerner kanel, perlesukker, mandelflak Visp sammen alle ingrediensene. Hell deigen i en smurt og melet 24 cm springform. Dryss over kanel, perlesukker og mandelflak. Stek på nederste rille ved 175 grader i ca 30 min. Snaker godt alene eller sammen med is, krem eller rømme og friske bær, for eksempel jordbær. Karamell-sjokoladekake 150 g hvetemel 1 ts bakepulver 90 g kokos 200 g brunt sukker 125 g smeltet smør 400 g hermetisert kondensert melk 30 g smør 2 ss sirup 125 g mørk sjokolade 30 g smør Bland mel, bakepulver, kokos og sukker. Rør inn smør. Hell i en smurt 20x30 cm kakeform og stek ved 180-190 grader i 15 minutter. Bland melk, smør og sukker i en kjele og varm opp under omrøring ca 15 minutter, til blandingen blir gyllenbrun. Hell varmt fyll over varm kake og stek videre 10 minutter. Avkjøl. Smelt smør og sjokolade og bre over kaken. Eplemoskake 7,5 dl eplemos 325 g smeltet smør 400 g sukker 5 dl rosiner 3 dl mandler 4 ts bakepulver 900 g hvetemel Bland alle ingrediensene og fyll røren i godt smurt og papirkledt langpanne. Stek kaken ved 170 grader i ca 1,5 timer, til den er fast og gjennomstekt. Avkjøl kaken på rist og del den i passe stykker. Kaken er saftig og holdbar. Daim Butter Cookies (48 stk) 5 daimsjokolader 300 g hvetemel 5 ss sukker 2 ts vaniljesukker 100 g brunt sukker 200 g smør 4 ss kaldt vann 1 ts natron Pisk sammen smør og begge sukkerartene, rør vann og Daim i. Bland mel med vaniljesukker og natron og vend det inn i smørblandingen. Legg deigen på et bord og del den i to, trill hver del til en ca 40 cm lang pølse og del hver pølse i ca 24 skiver. Legges på bakeplate kledd med bakepapir, trykkes litt flatere og stekes ved 250° i 4-6 minutter. Du kan selvsagt bytte ut Daim med f.eks. hakket sjokolade, smarties, hakkede nøtter eller noe annet godt.
Gjest GreenSky Skrevet 23. november 2005 #4 Skrevet 23. november 2005 Har mange oppskrifter. Kanskje du kan si litt mer om hvilke smaker eller ingredienser du foretrekker? ← Jo flere jo bedre.
Arkana Skrevet 23. november 2005 #5 Skrevet 23. november 2005 Hasselnøttkake med melkesjokolade 175 g smør 150 g melis 200 g hvetemel 150 g malte hasselnøtter 1 ts bakepulver 60 g smør 125 g melis 2 ss hvetemel 4 dl melk 1 ss pulverkaffe 100 g lys melkesjokolade 3 dl kremfløte høvlet sjokolade Rør smør og melis lyst og kremet. Rør inn mel, nøtter og bakepulver. Elt deigen litt med hendene og sett kaldt 30 minutter. Del deigen i fire og kjevle hvert emne til et rektangel 10 x 20 cm. Legg kakene på stekebrett og stek ved 175 grader i ca 18 minutter, til de er såvidt stivnet. Avkjøl på stekebrettet. Smelt smøret og rør inn melis og mel. Spe med melk og rør inn kaffe og sjokolade. Rør til kremen når kokepunktet og tykner. Avkjøl. Legg kakebunnene samen med sjokoladekrem mellom lagene. Dette kan med fordel gjøres en dag eller to i forveien, det blir kaken bare bedre av. Stivpisk fløten og dekk kaken med den og dryss høvlet sjokolade over. Hvit sjokoladekake 100 g hvit sjokolade 100 g smør 2 dl sukker 150 g cottage cheese, most gjennom en sikt 2,5 dl hvetemel saft og skall fra ½ sitron 2 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver ½ ts salt Smelt sjokolade og smør. Rør sukker og cottage cheese sammen, tilsett deretter sjokoladen. Rør sitronskall og -saft inn, deretter alt det tørre. Hell i en smurt og strødd springform og stek ved 200 grader i 25 minutter. Krydderkake 200 g smeltet smør 1 liter kefir 500 g sukker 650 g hvetemel 4 ts natron 2 ts kanel 2 ts kardemomme 2 ts nellik Smelt smør og rør inn kefir og sukker. Bland sammen resten av ingrediensene og rør inn i deigen. Hell i en smurt liten langpanne og stek på nederste rille ved 175 grader i ca 40 minutter. Avkjøl litt før den tas ut av formen. Skjær opp i biter og server evt med pisket krem og bær. Havrekjeks 250 g mykt smør 200 g sukker 250 g hvetemel 5 ts hornsalt 2 ½ dl melk 500 g store havregryn Rør smør og sukker hvitt. Bland hornsalt i hvetemelet og tilsett mel og melk vekselvis i deigen. Rør inn havregryn til slutt. La deigen stå kjølig ca 1 time. Kjevle ut deigen (ca 1/4 cm tykk) og bruk et glass for å stikke ut kjeks. Dypp glasset i mel for at deigen ikke skal klistre seg. Legg kjeksene på et bakepapirkledd stekebrett og prikk med en gaffel. Stek havrekjeksene ved 200 grader i ca 10 minutter. Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks. Sjokoladekjeks m/rosiner og peanøtter 150 g usaltet smør 150 g sukker 200 g hvetemel 1 ts vaniljesukker ¼ ts kardemomme 1 dl salte hakkede peanøtter 50 g sjokolade 1 dl rosiner, lett hakket Rør smør og sukker hvitt og porøst. Bland sammen mel, kardemomme og vaniljesukker og rør det i. Tilsett peanøtter, hakket sjokolade og rosiner. Form deigen til en tykk pølse, ca 5 cm, og skjer den i ½ cm tykke skiver. Legg dem på bakepapirkledt stekebrett og stek dem midt i ovnen ved 180 grader i ca 10 minutter. Avkjøl på rist.
Gjest GreenSky Skrevet 23. november 2005 #6 Skrevet 23. november 2005 Takk. Det er bare fint om jeg har litt å velge i.
Grooo Skrevet 23. november 2005 #7 Skrevet 23. november 2005 Det finnes kokebøker med mat uten egg, sånn hvis du trenger noe å ønske deg til jul. Eller låne på biblioteket...
Gjest GreenSky Skrevet 25. november 2005 #8 Skrevet 25. november 2005 Ja, det var et godt tips. Men jeg skal lage kaker til jul, ikke etter. Jo, sikkert etter og da, men skal lage flere før jul.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #9 Skrevet 25. november 2005 Jeg pleier å bytte ut egg i en hvilken som helst oppskrift, med eggerstatning. Det er et pulver som skal blandes i en hvlken som helst væske. Fås på vanlig dagligvarebutikk.
Gjest GreenSky Skrevet 25. november 2005 #10 Skrevet 25. november 2005 Ja, jeg har Noeggs i skapet, men jeg synes ikke det funker noe særlig til baking. Er lite smak på det, dessuten inneholder det nesten bare potetmel. Men jeg bruker Noeggs til å lage veggis-burgere, da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå