Gå til innhold

Kaker og kjeks uten egg

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg har kuttet ut egg, men er glad i kaker og kjeks. :) Har noen en oppskrift på kaker/kjeks uten egg? (det gjør ikke noe om oppskriften er med melk, jeg bytter melka ut med soyamelk)

Skrevet

Har mange oppskrifter. Kanskje du kan si litt mer om hvilke smaker eller ingredienser du foretrekker?

Skrevet

Kan jo komme med noen forslag:

Kardemomme- og solsikkekake

4 ss smeltet smør

3 dl sukker

4 dl melk

6 dl hvetemel

2 dl solsikkekjerner

4 ts bakepulver

1 ts malt kardemomme

2 ts grovknuste kardemommekjerner

kanel, perlesukker, mandelflak

Visp sammen alle ingrediensene.

Hell deigen i en smurt og melet 24 cm springform.

Dryss over kanel, perlesukker og mandelflak.

Stek på nederste rille ved 175 grader i ca 30 min.

Snaker godt alene eller sammen med is, krem eller rømme og friske bær, for eksempel jordbær.

Karamell-sjokoladekake

150 g hvetemel

1 ts bakepulver

90 g kokos

200 g brunt sukker

125 g smeltet smør

400 g hermetisert kondensert melk

30 g smør

2 ss sirup

125 g mørk sjokolade

30 g smør

Bland mel, bakepulver, kokos og sukker. Rør inn smør. Hell i en smurt 20x30 cm kakeform og stek ved 180-190 grader i 15 minutter.

Bland melk, smør og sukker i en kjele og varm opp under omrøring ca 15 minutter, til blandingen blir gyllenbrun. Hell varmt fyll over varm kake og stek videre 10 minutter. Avkjøl. Smelt smør og sjokolade og bre over kaken.

Eplemoskake

7,5 dl eplemos

325 g smeltet smør

400 g sukker

5 dl rosiner

3 dl mandler

4 ts bakepulver

900 g hvetemel

Bland alle ingrediensene og fyll røren i godt smurt og papirkledt langpanne. Stek kaken ved 170 grader i ca 1,5 timer, til den er fast og gjennomstekt.

Avkjøl kaken på rist og del den i passe stykker.

Kaken er saftig og holdbar.

Daim Butter Cookies (48 stk)

5 daimsjokolader

300 g hvetemel

5 ss sukker

2 ts vaniljesukker

100 g brunt sukker

200 g smør

4 ss kaldt vann

1 ts natron

Pisk sammen smør og begge sukkerartene, rør vann og Daim i. Bland mel med vaniljesukker og natron og vend det inn i smørblandingen. Legg deigen på et bord og del den i to, trill hver del til en ca 40 cm lang pølse og del hver pølse i ca 24 skiver. Legges på bakeplate kledd med bakepapir, trykkes litt flatere og stekes ved 250° i 4-6 minutter. Du kan selvsagt bytte ut Daim med f.eks. hakket sjokolade, smarties, hakkede nøtter eller noe annet godt.

Gjest GreenSky
Skrevet
Har mange oppskrifter. Kanskje du kan si litt mer om hvilke smaker eller ingredienser du foretrekker?

Jo flere jo bedre.

Skrevet

Hasselnøttkake med melkesjokolade

175 g smør

150 g melis

200 g hvetemel

150 g malte hasselnøtter

1 ts bakepulver

60 g smør

125 g melis

2 ss hvetemel

4 dl melk

1 ss pulverkaffe

100 g lys melkesjokolade

3 dl kremfløte

høvlet sjokolade

Rør smør og melis lyst og kremet. Rør inn mel, nøtter og bakepulver. Elt deigen litt med hendene og sett kaldt 30 minutter. Del deigen i fire og kjevle hvert emne til et rektangel 10 x 20 cm. Legg kakene på stekebrett og stek ved 175 grader i ca 18 minutter, til de er såvidt stivnet. Avkjøl på stekebrettet.

Smelt smøret og rør inn melis og mel. Spe med melk og rør inn kaffe og sjokolade. Rør til kremen når kokepunktet og tykner. Avkjøl. Legg kakebunnene samen med sjokoladekrem mellom lagene. Dette kan med fordel gjøres en dag eller to i forveien, det blir kaken bare bedre av. Stivpisk fløten og dekk kaken med den og dryss høvlet sjokolade over.

Hvit sjokoladekake

100 g hvit sjokolade

100 g smør

2 dl sukker

150 g cottage cheese, most gjennom en sikt

2,5 dl hvetemel

saft og skall fra ½ sitron

2 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

½ ts salt

Smelt sjokolade og smør. Rør sukker og cottage cheese sammen, tilsett deretter sjokoladen. Rør sitronskall og -saft inn, deretter alt det tørre. Hell i en smurt og strødd springform og stek ved 200 grader i 25 minutter.

Krydderkake

200 g smeltet smør

1 liter kefir

500 g sukker

650 g hvetemel

4 ts natron

2 ts kanel

2 ts kardemomme

2 ts nellik

Smelt smør og rør inn kefir og sukker. Bland sammen resten av ingrediensene og rør inn i deigen. Hell i en smurt liten langpanne og stek på nederste rille ved 175 grader i ca 40 minutter. Avkjøl litt før den tas ut av formen. Skjær opp i biter og server evt med pisket krem og bær.

Havrekjeks

250 g mykt smør

200 g sukker

250 g hvetemel

5 ts hornsalt

2 ½ dl melk

500 g store havregryn

Rør smør og sukker hvitt. Bland hornsalt i hvetemelet og tilsett mel og melk vekselvis i deigen. Rør inn havregryn til slutt. La deigen stå kjølig ca 1 time.

Kjevle ut deigen (ca 1/4 cm tykk) og bruk et glass for å stikke ut kjeks. Dypp glasset i mel for at deigen ikke skal klistre seg. Legg kjeksene på et bakepapirkledd stekebrett og prikk med en gaffel. Stek havrekjeksene ved 200 grader i ca 10 minutter. Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks.

Sjokoladekjeks m/rosiner og peanøtter

150 g usaltet smør

150 g sukker

200 g hvetemel

1 ts vaniljesukker

¼ ts kardemomme

1 dl salte hakkede peanøtter

50 g sjokolade

1 dl rosiner, lett hakket

Rør smør og sukker hvitt og porøst. Bland sammen mel, kardemomme og vaniljesukker og rør det i. Tilsett peanøtter, hakket sjokolade og rosiner. Form deigen til en tykk pølse, ca 5 cm, og skjer den i ½ cm tykke skiver. Legg dem på bakepapirkledt stekebrett og stek dem midt i ovnen ved 180 grader i ca 10 minutter. Avkjøl på rist.

Gjest GreenSky
Skrevet

Takk. :) Det er bare fint om jeg har litt å velge i.

Skrevet

Det finnes kokebøker med mat uten egg, sånn hvis du trenger noe å ønske deg til jul. Eller låne på biblioteket...

Gjest GreenSky
Skrevet

Ja, det var et godt tips. Men jeg skal lage kaker til jul, ikke etter. Jo, sikkert etter og da, men skal lage flere før jul. :)

Skrevet

Jeg pleier å bytte ut egg i en hvilken som helst oppskrift, med eggerstatning. Det er et pulver som skal blandes i en hvlken som helst væske. Fås på vanlig dagligvarebutikk.

Gjest GreenSky
Skrevet

Ja, jeg har Noeggs i skapet, men jeg synes ikke det funker noe særlig til baking. Er lite smak på det, dessuten inneholder det nesten bare potetmel. Men jeg bruker Noeggs til å lage veggis-burgere, da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...