Gå til innhold

Angrer å reise med venner på ferie til spania..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Meg og kjæresten og 2 andre vennepar har gledet oss til denne reisen veldig lenge

Kan si det ble uenighet først om hotell og hvem som skulle få «beste soverommet»

men meg og kjæresten var heldige at det var samme bygg der i airbnb så da sa vi at vi skulle leie denne leiligheten i stedet, jeg hadde ikke tenkt å sove i hard oppblåsbar madrass i 2 uker.. Mia mente at hun ville ha den store dobbeltsenga for hun og kjæresten elsker å spoone.. (det gjør vi ande og). Så lene, per, Mia og markus leide den leiligheten sammen.

uansett, Mia og lene tenkte kanskje at vi skulle ha felles middag vær dag eller frokost, spania er ikke dyrt med mat men  det kan fort  bli dyrt å spleise felles middag/frokost ver eneste dag når man er 6 stk til sammen. Meg og kjæresten ente jo med å gå til restaurant sammen bare meg og han fordi noen liker ikke det og bla bla og det er jo min og hans ferie også…

Da fikk jeg en sånn guilt trip melding av Mia,

«Jeg synes det er litt småligt at du ikke vil dele med oss andre, at du og thomas drar ut på restaurant uten og spørre om vi andre også ville vere med, vi andre synes også det hadde vert kjekt å dratt på den dyreparken dere dro til, synes bare det var dårlig gjort av dere da vi alle dro sammen her og skulle hygge oss sammen.. og synes også det er trist at dere ikke er med og spiser middag med oss..»

Er det forventet at om man drar sammen at man må absolutt gjøre alt sammen?

jeg er jo veldig introvert av meg så jeg trenger jo litt «meg tid», jeg har ikke noe i mot at kjæresten min er med i «meg tid» fordi jeg er så vant til han, tror har litt med at det for blir uenigheter om hvor vi skulle spise eller hvor vi skulle nå når man drar med andre ut som jeg synes er veldig stressende. Meg og kjæresten koste oss vi 2 på den fine byen og shoppet og spise :)  vi var jo såklart 40% av tiden med disse venneparene. Men hadde ikke klart 100% eller 99%.

Lene er over dette fordi hun koste seg :) 

Mia og, men hun er forsatt litt små fornærmet angående meg og turen.. 

Anonymkode: 368ef...7c6

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt rart å dra på ferie med venner, men ikke ville tilbringe tid med dem? Virker som om Mia ble såret av det. 

Anonymkode: 10e29...f32

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at dere valgte å bruke litt tid alene, det er det mange som ville gjort. Det som er litt rart er vel heller at en veldig introvert person takker ja til å feriere med så mange. 

Anonymkode: f7120...11f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke rart at dere valgte å bruke litt tid alene, det er det mange som ville gjort. Det som er litt rart er vel heller at en veldig introvert person takker ja til å feriere med så mange. 

Anonymkode: f7120...11f

Jeg tenkte jo ikke at vi skulle henge ver dag eller en ver tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt rart å dra på ferie med venner, men ikke ville tilbringe tid med dem? Virker som om Mia ble såret av det. 

Anonymkode: 10e29...f32

Vi tilbringte jo tid me dem? Men ikke sånn hele tiden og ver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere på leirskole eller konfirmasjonsleir i Spania? Fin måte å starte skoleåret på da. 

Anonymkode: cb242...36b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei. Det fine med å kunne dra på ferie med venner er jo at man KAN finne på ting sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krist1an skrev (6 minutter siden):

Nei. Det fine med å kunne dra på ferie med venner er jo at man KAN finne på ting sammen.

Vi fant jo på med ting med dem men tror ikke det var nokk😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser sjelden på ferie med venner på den måten, fordi alltid blir noe drama for ett eller annet. De få gangene det er hyggelig sosialt samvær veier ikke opp for alle ulempene. Dra alene neste gang, så kan dere gjøre akkurat det dere vil og slappe av. Folk er så forskjellige og har så ulike forventninger og behov.

Anonymkode: 97fd3...48e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tenkte jo ikke at vi skulle henge ver dag eller en ver tid.

Dette er jo forventninger dere må snakke sammen om på forhånd

Syns du oppførte deg ufint. Når man reiser på vennetur så planlegger man sammen - også hvilke dager man skal være alene. At du ikke vil være med på spleisefrokoster og restauranter med de andre vennene er bare idiotisk, og sånn som du holder på risikerer du å ikke ha venner igjen. 

Anonymkode: 26e9f...7f6

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er jo forventninger dere må snakke sammen om på forhånd

Syns du oppførte deg ufint. Når man reiser på vennetur så planlegger man sammen - også hvilke dager man skal være alene. At du ikke vil være med på spleisefrokoster og restauranter med de andre vennene er bare idiotisk, og sånn som du holder på risikerer du å ikke ha venner igjen. 

Anonymkode: 26e9f...7f6

Vi var jo med noen da men ikke ver dag.. spiser sjeldent frokost. Og er umuligt å unngå den deilige mat lukten når nan spaserer forbi. Ufint fordi jeg ikke var med dem 24/7? 
jeg betalte veldig mye for denne turen😅

meg og kjæresten er litt morningsfugler mens de andre kan starte dagen kl 1-2, litt kjedeligt å vente på dem..  må man planlegge alt sammen? Hører fleste der noen tar seg en tur ut alene osv fordi de trenger litt alene tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er selvsagt greit å gjøre ting alene,  men utflukter osv avklarer man jo om man drar alene på flr man gjør det,  akkurat for å unngå det som har skjedd her. Slik fu legger det frem er det dere som har bommet, ikke fordi dere har gjort noe veldig feil,  men fordi dere ikke har avklart med de andre. Når dere ender med å ikke bo ned de andre parene har dere et større ansvar for forvebtningsavklaring.

Anonymkode: f9191...643

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunikasjon.

Du må jo snakke med de folka du har valgt å reise på tur med.

Om dere ikke engang sier fra om hvilke planer dere har for dagen på forhånd, så vil jo de andre bli sittende og vente på dere.

Nei, det er ikke feil å gjøre ting også alene eller bare med kjæresten på felles vennetur.

Men det er drittsekkoppførsel å ikke snakke med og avtale med de en har reist på tur sammen med på forhånd.

Anonymkode: c2a09...fd2

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venn som gjorde det her, vi reiste 3 venner, etter par dager begynner den ene å bli borte halve og hele dager mens vi satt hele dagen å lurte på hvor det blir av nr3, det ble liksom et tvungent fokus igjennom ferien, vi sov alle på samme hotell. vi synes begge dette var merkelig oppførsel. nå er det sikkert litt annerledes gruppe dynamikk med fler par enn kun 3 venner.

Anonymkode: 301ab...4e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Meg og kjæresten og 2 andre vennepar har gledet oss til denne reisen veldig lenge

Kan si det ble uenighet først om hotell og hvem som skulle få «beste soverommet»

men meg og kjæresten var heldige at det var samme bygg der i airbnb så da sa vi at vi skulle leie denne leiligheten i stedet, jeg hadde ikke tenkt å sove i hard oppblåsbar madrass i 2 uker.. Mia mente at hun ville ha den store dobbeltsenga for hun og kjæresten elsker å spoone.. (det gjør vi ande og). Så lene, per, Mia og markus leide den leiligheten sammen.

uansett, Mia og lene tenkte kanskje at vi skulle ha felles middag vær dag eller frokost, spania er ikke dyrt med mat men  det kan fort  bli dyrt å spleise felles middag/frokost ver eneste dag når man er 6 stk til sammen. Meg og kjæresten ente jo med å gå til restaurant sammen bare meg og han fordi noen liker ikke det og bla bla og det er jo min og hans ferie også…

Da fikk jeg en sånn guilt trip melding av Mia,

«Jeg synes det er litt småligt at du ikke vil dele med oss andre, at du og thomas drar ut på restaurant uten og spørre om vi andre også ville vere med, vi andre synes også det hadde vert kjekt å dratt på den dyreparken dere dro til, synes bare det var dårlig gjort av dere da vi alle dro sammen her og skulle hygge oss sammen.. og synes også det er trist at dere ikke er med og spiser middag med oss..»

jeg er jo veldig introvert av meg så jeg trenger jo litt «meg tid», jeg har ikke noe i mot at kjæresten min er med i «meg tid» fordi jeg er så vant til han, tror har litt med at det for blir uenigheter om hvor vi skulle spise eller hvor vi skulle nå når man drar med andre ut som jeg synes er veldig stressende. Meg og kjæresten koste oss vi 2 på den fine byen og shoppet og spise :)  vi var jo såklart 40% av tiden med disse venneparene. Men hadde ikke klart 100% eller 99%.

Lene er over dette fordi hun koste seg :) 

Mia og, men hun er forsatt litt små fornærmet angående meg og turen.. 

Forventningsavklaring og kommunikasjon. 

Anonymkode: a1516...271

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke problemstillingen. Det blir for dyrt med felles måltider, så du og kjæresten dro på restaurant alene. Var det forventet at dere skulle spandere på de andre? Betaler ikke hver person for seg selv på restaurant?

Dere ville ikke spise felles frokost, for dere spiser ikke frokost. Samtidig står de andre opp klokka 13-14, så da er det ikke lenger snakk om frokost. Spiser dere ikke lunsj heller?

Og hvorfor kunne ikke de andre få være med i dyreparken? 

Det er helt merkelig å dra på venneferie hvis man er så introvert at man bare orker 40 prosent samvær. Det høres ut som om du hadde mest lyst til å dra på kjæresteferie, og så fikk du vridd venneferien til å bli akkurat dette. Håper mannen din er fornøyd, men skjønner godt at vennene dine er skuffet. Som noen sier, her bør du virkelig passe deg så du ikke ender opp som Viggo venneløs!

Anonymkode: a2120...58c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fantastisk greie med kommunikasjon. Man kan nemlig bruke det til å avklare ting med andre mennesker, sånn at alle er omforent med planer og forventninger. 

Du kunne sagt til de at "i dag vil jeg og kjæresten ut å spise alene, trenger litt kjærestetid og". Du kunne sagt "i dag tar vi oss en utflukt, kan møtes til middag kanskje?" Eller du kunne gitt beskjed i forkant av reisen at "jeg er introvert og trenger noen av dagene med kun min kjære. Skal vi prøve å lage en plan for hvilke dager vi tar felles middag og/eller utflukter?". 

Anonymkode: 501a3...7f0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man reiser på tur sammen så forventer man jo at man reiser sammen. Hvis det er behov for egentlig,  så må jo det avtales. Når to stk stikker avgårde og ikke informerer resten om at vi tar dagen alene, så sitter jo de og venter på dere. Må da være minste folkeskikk å gi beskjed om at man vil finne på noe selv. Evnt dette bør jo snakkes om før tur. Hadde  vel også blitt irritert og følt meg sjukt avvist om vi reiste to par,  også finner det ene paret kun på ting selv. Da kunne jeg ha latt være å dra på felles tur og valgt destinasjon og reise tid iht 100% eget ønske. Er man på forhånd enig om noe felles og noe separat så vet man jo om det før man drar. Jeg er nok usikker på om jeg hadde giddet å henge med noen etter tur, om de bare hadde stikket av uten å gi beskjed i flere dager på turen. Hadde ikke syntes turen hadde blitt noe koselig. Vil man bare være alene på turen, så drar man jo ikke på noen vennetur.

Anonymkode: 140b0...917

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke det utsagnet med at dere gikk ut og spiste pga det ble dyrt med spleise-måltider for 6 stk...? Det er jo 6 stk som hver betaler sin andel? Og uansett blir det jo dyrere å gå ut og spise... Merkelig resonnement. 

Men hovedproblemet ser uansett ut til å være mangel på kommunikasjon og ulike forventninger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...