AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Skrevet 17. august 2022 Jeg blir så frustrert! Fikk to finansieringsbevis da jeg skulle kjøpe leilighet for tre år siden. Stor var min forbauselse da jeg fikk opplyst renten etter kjøpet var i boks, den var HØY. Flyttet lånet etter en stund, da långiver ikke ville forhandle. I mellomtiden hadde jeg betalt ut topplånet på 10% (hadde over 15% EK men de lot over 100.000 stå igjen…) Begynte å shoppe rundt igjen for et halvt år siden, men fikk nei pga jeg hadde for mange kjøretøy registrert på meg?! Kvittet meg med eierskap på to motorsykler (står igjen med nedbetalt bil og en MC til) og tenkte NÅ skal jeg få ned renten et prosentpoeng. Men neida, nå har jeg plutselig for lav inntekt? Fra Altinn får de 420.000, jeg hadde 530 i inntekt i fjor, 730 for et par år siden og jeg har klart å spare opp igjen 200.000 siden jeg kjøpte, selv med ågerrentene jeg har betalt… Lånet er på 1.3 mill og leiligheten estimerer de til over to mill, og i følge Bulder er det under 65%. Nei, bonus og overtid regnes ikke som ordentlig inntekt, men jeg kan for all del ta meg en ekstrajobb igjen-sa opp den jeg hadde da det var så mye overtid på den vanlige jobben min. Hva gjør jeg? Ringer bankene og forklarer? Jeg er for gammel for lån for unge, boligen er ikke miljøvennlig (fra 1990) og jeg er ikke medlem i noe forbund. Betaler 3.57 effektiv nå. Månedlige utgifter har steget med 800 kr siden oppgangen startet og verre blir det vel etter i morgen… Anonymkode: 4649b...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #2 Skrevet 17. august 2022 Jeg får også bare avslag. Enda jeg har 20% lån. Har visst for lav inntekt. Ikke godtar de medlåntaker heller. Må ha sykt høy inntekt og/eller ingen kjøretøy og/eller barn for å få lån i feks Bulder og andre billigbanker. Anonymkode: f26c5...08b
Taluno Skrevet 18. august 2022 #3 Skrevet 18. august 2022 Jeg tok kontakt med banken og sendte inn dokumentasjon på høyere lønn. Hva du hadde i lønn for noen år siden er fullstendig likegyldig for banken. De vil se lønn for de siste månedene. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #4 Skrevet 18. august 2022 "Billigbankene" bruker automatiske systemer for å regne ut om du får lån eller ikke. Disse systemene har da ikke skjønn. Jeg jobber i bank, og vi har også slike automatiske systemer, i tillegg til faktiske rådgivere. Det viser seg at systemene avviser langt flere lånesøknader enn de menneskelige rådgiverne. Så prøv en faktisk fysisk person neste gang. Og nei, overtid og bonus teller ikke med som inntekt, siden dette er høyst variabel inntekt. De vil se den faste inntekten din. At du jobbet mye overtid og fikk høy bonus i år, betyr ikke at du får bonus neste år, så slikt kan ikke banken ta hensyn til. Anonymkode: dbdb3...177 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #5 Skrevet 18. august 2022 Renta er høyere nå og du tjener lite. Å "snakke med en person" hjelper null og nix når det er snakk om manglende betjeningsevne. Hilsen ansatt I bank Anonymkode: e7bdc...400
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #6 Skrevet 18. august 2022 Send inn dokumentasjon på at du har tjent mere de siste to årene. Du burde også betale ned mer på lånet om du har penger til gode slik at du ikke trenger et så høyt lån. Anonymkode: 9ada4...46f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #7 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Send inn dokumentasjon på at du har tjent mere de siste to årene. Du burde også betale ned mer på lånet om du har penger til gode slik at du ikke trenger et så høyt lån. Anonymkode: 9ada4...46f Selvangivelser feks? Om jeg betaler inn feks 150.000 i ett jafs, vil det hjelpe? Anonymkode: 4649b...4a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå