AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Skrevet 17. august 2022 Hei! Jeg er gravid i uke 11+2. Jeg har blødd litt til og fra noen uker nå, og fikk tilbud om å ta HCG-måling. Men går ikke nivåene ned nå? Jeg skjønner bare ikke helt hensikten... Anonymkode: 87556...acd
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #2 Skrevet 17. august 2022 Virker helt bak mål. Antar legen ikke vet at HCG måling ikke skal brukes etter uke 6. Anonymkode: 74341...aa5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Virker helt bak mål. Antar legen ikke vet at HCG måling ikke skal brukes etter uke 6. Anonymkode: 74341...aa5 Jeg har ikke et veldig godt inntrykk av legen til nå, nei 🙈 jeg har prøvd å google litt, finnes det noen gode kilder på at det ikke skal brukes etter uke 6? Jeg prøver å få henvisning til ultralyd, må ha litt å slå i bordet med. 😌 Anonymkode: 87556...acd
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke et veldig godt inntrykk av legen til nå, nei 🙈 jeg har prøvd å google litt, finnes det noen gode kilder på at det ikke skal brukes etter uke 6? Jeg prøver å få henvisning til ultralyd, må ha litt å slå i bordet med. 😌 Anonymkode: 87556...acd Jeg finner ikke dokumentasjon på at HCG er ukurant alt etter 6 uker, men jeg vet at årsaken til dette er at man frem til det skal dobble HCG på ca 2 døgn i vitale svangerskap, der man ved f.eks blødning kan gjøre 2 målinger med 2 døgn mellom. Dersom dobblingstiden er for lang, blir det videre tatt UL for å bekrefte/avkrefte spontanabort. Men jeg fant noen lenker som beskriver det med at hcg synker fra uke 10-11 i det minste: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/hcg/ https://www.jordmorklinikken.no/hva-er-hcg-og-hva-kan-det-fortelle-oss/ Anonymkode: 74341...aa5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 Kan du ikke bare få en ul?👀 Her sjekket de med ul 3 ganger frem til uke 12 var passert Anonymkode: bd7c9...66d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #6 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg finner ikke dokumentasjon på at HCG er ukurant alt etter 6 uker, men jeg vet at årsaken til dette er at man frem til det skal dobble HCG på ca 2 døgn i vitale svangerskap, der man ved f.eks blødning kan gjøre 2 målinger med 2 døgn mellom. Dersom dobblingstiden er for lang, blir det videre tatt UL for å bekrefte/avkrefte spontanabort. Men jeg fant noen lenker som beskriver det med at hcg synker fra uke 10-11 i det minste: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/hcg/ https://www.jordmorklinikken.no/hva-er-hcg-og-hva-kan-det-fortelle-oss/ Anonymkode: 74341...aa5 Takk for linker, og jeg er jo ellers av samme oppfatning om hva du skriver ovenfor. Det er rett og slett ikke vits nå 😅 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan du ikke bare få en ul?👀 Her sjekket de med ul 3 ganger frem til uke 12 var passert Anonymkode: bd7c9...66d Håper det! Men av en eller annen grunn skal alt normaliseres så voldsomt på det legesenteret, at det virker som det går sport i å sende minst mulig henvisninger. Legesenteret er nytt for meg pga flytting, så ift andre jeg har hatt før, så er det mye mer tungvindt. 😳 jeg har vært gravid to ganger tidligere (en MA), og begge ganger har jeg hatt ultralyd før uke 9. Det er mao ikke så mye uvilje på sykehuset for å ta inn pasienter til ultralyd 😅 Anonymkode: 87556...acd
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #7 Skrevet 18. august 2022 Hvis du satt der og tenkte at HCG-måling ikke hadde noe for seg og at det var ul du behøvde som du også har fått før, hvorfor sa du ingenting? Anonymkode: a7352...fe3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #8 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du satt der og tenkte at HCG-måling ikke hadde noe for seg og at det var ul du behøvde som du også har fått før, hvorfor sa du ingenting? Anonymkode: a7352...fe3 Jeg har ikke hatt legetimen min enda, men det ble snakk om det av legesekretæren i går sa jeg ringte og bestilte timen til legen som jeg har i dag. 😌 det jeg skrev om i forrige innlegg var en generell oppfatning av at det ikke er så lett å bli henvist videre. Anonymkode: 87556...acd
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #9 Skrevet 18. august 2022 22 hours ago, AnonymBruker said: Virker helt bak mål. Antar legen ikke vet at HCG måling ikke skal brukes etter uke 6. Anonymkode: 74341...aa5 Dette er feil. Man bruker HCG etter uke 6 for indikasjon om man fremdeles er gravid. En fallende HCG kan indikere Spontan Ab eller MA,+ om en abort er inkomplett, mulighet for extrauterin graviditet og blæremola mm. Anonymkode: f7a20...7f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå