Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er gravid i uke 11+2. Jeg har blødd litt til og fra noen uker nå, og fikk tilbud om å ta HCG-måling. Men går ikke nivåene ned nå? Jeg skjønner bare ikke helt hensikten...

Anonymkode: 87556...acd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker helt bak mål. Antar legen ikke vet at HCG måling ikke skal brukes etter uke 6.

Anonymkode: 74341...aa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Virker helt bak mål. Antar legen ikke vet at HCG måling ikke skal brukes etter uke 6.

Jeg har ikke et veldig godt inntrykk av legen til nå, nei 🙈 jeg har prøvd å google litt, finnes det noen gode kilder på at det ikke skal brukes etter uke 6? Jeg prøver å få henvisning til ultralyd, må ha litt å slå i bordet med. 😌

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke et veldig godt inntrykk av legen til nå, nei 🙈 jeg har prøvd å google litt, finnes det noen gode kilder på at det ikke skal brukes etter uke 6? Jeg prøver å få henvisning til ultralyd, må ha litt å slå i bordet med. 😌

Jeg finner ikke dokumentasjon på at HCG er ukurant alt etter 6 uker, men jeg vet at årsaken til dette er at man frem til det skal dobble HCG på ca 2 døgn i vitale svangerskap, der man ved f.eks blødning kan gjøre 2 målinger med 2 døgn mellom. Dersom dobblingstiden er for lang, blir det videre tatt UL for å bekrefte/avkrefte spontanabort.

Men jeg fant noen lenker som beskriver det med at hcg synker fra uke 10-11 i det minste: 

https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/hcg/

https://www.jordmorklinikken.no/hva-er-hcg-og-hva-kan-det-fortelle-oss/

Skrevet

Kan du ikke bare få en ul?👀 Her sjekket de med ul 3 ganger frem til uke 12 var passert :) 

Anonymkode: bd7c9...66d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg finner ikke dokumentasjon på at HCG er ukurant alt etter 6 uker, men jeg vet at årsaken til dette er at man frem til det skal dobble HCG på ca 2 døgn i vitale svangerskap, der man ved f.eks blødning kan gjøre 2 målinger med 2 døgn mellom. Dersom dobblingstiden er for lang, blir det videre tatt UL for å bekrefte/avkrefte spontanabort.

Men jeg fant noen lenker som beskriver det med at hcg synker fra uke 10-11 i det minste: 

https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/hcg/

https://www.jordmorklinikken.no/hva-er-hcg-og-hva-kan-det-fortelle-oss/

Takk for linker, og jeg er jo ellers av samme oppfatning om hva du skriver ovenfor. Det er rett og slett ikke vits nå 😅

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan du ikke bare få en ul?👀 Her sjekket de med ul 3 ganger frem til uke 12 var passert :) 

Anonymkode: bd7c9...66d

Håper det! Men av en eller annen grunn skal alt normaliseres så voldsomt på det legesenteret, at det virker som det går sport i å sende minst mulig henvisninger. Legesenteret er nytt for meg pga flytting, så ift andre jeg har hatt før, så er det mye mer tungvindt. 😳 jeg har vært gravid to ganger tidligere (en MA), og begge ganger har jeg hatt ultralyd før uke 9. Det er mao ikke så mye uvilje på sykehuset for å ta inn pasienter til ultralyd 😅

Skrevet

Hvis du satt der og tenkte at HCG-måling ikke hadde noe for seg og at det var ul du behøvde som du også har fått før, hvorfor sa du ingenting?

Anonymkode: a7352...fe3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du satt der og tenkte at HCG-måling ikke hadde noe for seg og at det var ul du behøvde som du også har fått før, hvorfor sa du ingenting?

Anonymkode: a7352...fe3

Jeg har ikke hatt legetimen min enda, men det ble snakk om det av legesekretæren i går sa jeg ringte og bestilte timen til legen som jeg har i dag. 😌 det jeg skrev om i forrige innlegg var en generell oppfatning av at det ikke er så lett å bli henvist videre.

Skrevet

22 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er feil. Man bruker HCG etter uke 6 for indikasjon om man fremdeles er gravid. En fallende HCG kan indikere Spontan Ab eller MA,+ om en abort er inkomplett, mulighet for extrauterin graviditet og blæremola mm. 

Anonymkode: f7a20...7f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...