AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #1 Del Skrevet 17. august 2022 Jeg har slitt med sosial angst store deler av livet og har derfor gått minimalt ut på kafé og restaurant. Jeg ønsker nå å gjøre dette alene. Overtenker mye dette med hvordan jeg finner bord og eventuelt bestiller, samt betaler etter meg til slutt. På kafeer, bestiller jeg ved skranken, betaler, venter og finner meg et bord etterpå? Hva gjør dere om alle bord plutselig er opptatt? Kan det være lurt å velge bord og legge igjen jakken før man går til skranken? Jeg føler meg tryggest når jeg kommer til restauranter med skilt "vennligst vent her". Hva med restauranter uten dette? Er det vanligst at man vises til bordet, eller at man finner et ledig bord selv? Hvordan får dere oppmerksomheten til kelneren? Med nikk, blikk eller vink? Forstår det er variasjoner her, men vil gjerne selv gjøre det vanligste. Er det vanlig å be om regningen til bordet eller går man heller til skranken for betaling etter måltidets slutt? Hva sier dere i så fall, at dere ønsker å betale eller at dere ønsker regningen? Blir det sett ned på å bruke mobilbestilling på restaurant? Er mange som fremdeles tilbyr dette, men fikk beskjed av en venn at det var flaut for han om jeg benyttet det. Jeg holder forøvrig til i Bergen, dersom noen ønsker å komme med konkrete eksempler Anonymkode: bdf94...e03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #2 Del Skrevet 18. august 2022 Kanskje du kan begynne med steder der du kan bestille mat og drikke på selvbetjening først? Feks i Bergen har Burger King store selvbetjeningstasjoner der man velger spise her eller ta med. Der bestiller man det man vil ha, betaler, får en lapp med nummer, og så henter man maten ved skranken. Da kan du hente servietter, sugerør og annet du vil ha først, finne deg et bord og legge dette der, med en jakke (husk å ikke ha verdisaker i lommene), og vente til nummeret på din bestilling blir ropt opp, og så hente det. Kommentaren fra komppisen din om mobilbestilling på restaurant var bare teit. På Arti Indisk restaurant må man bruke telefon med QR kode for å finne menyen og gjennomføre bestilling og betaling. Man går dit, får utlevert et bord, og bestiller/betaler. På Baker Brun kafe, så finner man seg et bord, legger igjen jakke, og går til skranke for å bestille og betale samtidig. Deretter enten henter man maten eller de kommer til bordet ditt. Avhengig av hvor du går holder det å vinke på kelneren, så skjønner de at du vil noe. Hvor gammel er du ts? Dette vil gå helt fint så lenge du husker at nesten alle andre har omtrent helt likt med slike tanker og stressfølelser som du kan oppleve. Lykke til! Anonymkode: 5d8ce...e19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #3 Del Skrevet 18. august 2022 Dette er jo en direkte kopi av en tråd fra et engelsk forum. Anonymkode: 7580c...b69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #4 Del Skrevet 18. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er jo en direkte kopi av en tråd fra et engelsk forum. Anonymkode: 7580c...b69 Kanskje TS også har spurt på andre forum, antar reddit? Har du en lenke? Anonymkode: 4b003...638 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #5 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er jo en direkte kopi av en tråd fra et engelsk forum. Anonymkode: 7580c...b69 Skulle det være et problem da? Anonymkode: 5d8ce...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #6 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette er jo en direkte kopi av en tråd fra et engelsk forum. Anonymkode: 7580c...b69 Noe kopi er det ikke, men jeg er interessert i å lese denne engelske tråden! Jeg tviler ikke på at det finnes tusenvis i min situasjon der ute. Jeg er forøvrig aktiv på Reddit, men tror ikke jeg har postet der. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): ...Hvor gammel er du ts? Dette vil gå helt fint så lenge du husker at nesten alle andre har omtrent helt likt med slike tanker og stressfølelser som du kan oppleve. Lykke til! Anonymkode: 5d8ce...e19 Tusen takk for utfyllende svar. Jeg er 31 og ny i byen. Kommer fra en mindre by i Norge hvor den lokale kinarestauranten ikke gir spesielt god trening i det å spise ute i storbyene Anonymkode: bdf94...e03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #7 Del Skrevet 18. august 2022 Hei ! Jeg går ofte på helt nye cafeer og restauranter, og de aller fleste gjør ting litt forskjellige. Cafeer har som hovedregel at det er bare å sette seg ved ett bord, og er man usikker på om det er bordservering eller ikke så kan du følge litt med på om det er servitører som går rundt. Hva gjør de? tar de i mot bestillinger fra andre, eller bare leverer de ut mat ? Dersom du ser at andre bord bestiller hos servitøren kan du trygt bare vente litt. Som regel går det kun kort tid før du har en trivelig ansatt som kommer med en meny til deg. Dersom du ikke ser at de tar i mot bestillinger kan du trekke mot disken. De som jobber der vil at du skal få deg mat og drikke, for det er slik de tjener penger. Bordservering, da betaler du ved bordet, etter å vinke til en servitør. (om du ikke tør å vinke, så er blikk-kontakt en sikker vinner for å få oppmerksomheten dems). Om du vil betale sier du: Hei, kan jeg få regningen er du snill? Da kommer de bort med regning, og gjerne en kortterminal. Som regel spør servitøren om den skal deles opp eller betales sammen, så den dialogen tar du med servitøren. Restauranter. Her kan det variere en del. Er du usikker er det fint å bare stå rett innenfor inngangen, enten så står det et lite bord med en bok i inngangen, eller så er det et lite "venteområde". Når du får kontakt med en servitør er det alltid ok å spørre om de har ledige bord til 1,2,3 personer. (hvor mange dere er). Får du ja, så følger du etter servitøren. får du beskjed om at det er fullt så må du bestille bord til neste gang. Det er ikke flaut å få beskjed om at de ikke har kapasitet, de er bare glade for at de har mange kunder, og de ønsker deg velkommen om du bestiller bord i forkant. På resturanter vil dere få ett bord, og drikke og meny. Noen ganger er drikkemenyen bakerst i matmenyen. Servitør vil som hovedregel ta drikkebestilling først, levere drikken, vente kanskje 5/10 min og så komme å ta matbestillingen, slik at kundene skal få satt seg til rette med drikke å så bestemme hva de vil spise. Etter at dere får maten levert kan servitøren komme å spørre om alt var ok. (de kommer alltid når du har mat i munnen, ikke stress, de er vante til det) De vil bare forsikre seg om at du er fornøyd med maten, og om du trenger mer å drikke. Et kjapt: "maten er kjempegod, tusen takk" sender servitøren videre igjen. når man er ferdig med hovedrett kommer de å lurer på om dere vil ha kaffe eller dessert. Dette er en fin sjanse å be om regningen om dere ønsker det. Eller ta dere en kaffe om dere vil det. Noen restauranter har apper man skal bestille fra, noen har servitører. Er du i tvil, så er det ALLTID trygt å si til servitøren at dette er første gang du er her, så får du en gjennomgang om hvordan det er. Husk at dette er noe man bare må trene på, men de aller aller fleste servitører lever av å være hyggelige, og de er vant til alle typer spørsmål. Det er som regel alltid trygt å spørre de om ting og tang. Jo flere ganger du går ut på cafe og restauranter blir du vant til det, så dette klarer du ! Gå ut å kos deg 😄 Anonymkode: 5ea18...c2d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå