Gå til innhold

Hvilke erfaring har du ved å ta et friår fra skolen midt i VGS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på om du hadde noe nytte av friår fra skolen iht å ta hensyn til helse utfordringer. 

Bke det lettere å komme tilbake? Hva brukte du året på? Hadde du noen ordning iht sosialt?  Og hadde du noen form for tiltak?

Gikk det bra med deg til slutt om du ikke kom deg igjennom skolen? 

Anonymkode: 5701c...892

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om flere som tok pause etter vg2 og gikk et år på folkehøyskole. På den måten har man en slags skolehverdag med rutiner, bare at det er mye mer gøy. Men tror de fleste synes det var ganske vanskelig å skulle gå tilbake til vanlig skole etter et helt pauseår. Går jo evt. an å ta opp noen fag som privatist, så man har litt færre fag å fokusere på når man reiser tilbake?

Skrevet

Dersom du klarer er det nok best å bli ferdig med det. Jeg har studert i mange år og har aldri blitt like sliten av skole som under vgs. Hadde jeg tatt pause så hadde jeg nok ikke klart å komme i gang igjen. Men skal du allikevel ta pause bør du ha noe annet å gå til. Møte nye mennesker og "holde deg gående"🤗

Skrevet

Jeg hadde et år på folkehøyskole mellom to år på VGS. Kom meg tilbake igjen, og gjennomførte. Det som var kjipt var jo at alle vennene mine gikk i klassen over meg, ble russ før meg, og jeg satt igjen. Det var litt ensomt. Min datter har gjort det samme. Hun tok et friår, og hun opplever det kjipe med at hun brukte lang tid å komme inn i klassemiljø osv. Men nå skal hun ta siste året på studiespesialisering, og er fornøyd med at det bare er ett år igjen. 

Jeg vil anta at det er en god grunn til pausen, og av og til trenger man en pause. Men det er verd å vurdere veldig godt hvor vanskelig det kan bli å komme tilbake. Samtidig er det jo mange som slutter på studier, velger nye linjer, ny skole osv....så det er vel ikke et stort problem. 

Anonymkode: e5b17...7d5

• Liker 2
Skrevet (endret)
blomaden skrev (36 minutter siden):

Vet om flere som tok pause etter vg2 og gikk et år på folkehøyskole. På den måten har man en slags skolehverdag med rutiner, bare at det er mye mer gøy. Men tror de fleste synes det var ganske vanskelig å skulle gå tilbake til vanlig skole etter et helt pauseår. Går jo evt. an å ta opp noen fag som privatist, så man har litt færre fag å fokusere på når man reiser tilbake?

Jeg gikk yrkesfag med studiekompetanse, og da jeg gikk på vgs, så spurte jeg rådgiveren om jeg kunne ta norskfaget som privatist 2. året, og da sa ho det at det var ikke sikkert at skolen godtok at jeg tok det faget. Og at jeg da måtte ta faget om igjen, selv om jeg hadde tatt faget før. Så hvis ts tenker å ta noen fag som privatist for så å ta siste året, så vil jeg bare si det at hvis ikke skolen godkjenner fagene så er det faktisk liten vits i å ta fagene som privatist hvis ikke de kommer på vitnemålet. 

Endret av Anonymeeee
Skrevet

Jeg kom meg ikke tilbake igjen på vgs før jeg var nesten 30. Kom meg aldri videre på universitetet etter det. Dummeste valget jeg noen gang har tatt var å tro at et pauseår var en god idé. 

Anonymkode: 6ee85...065

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil tro, som flere sier her, at det blir vanskelig å gå tilbake. Venninnen min og jeg la plan om å gjøre dette.

Hun fikk lov, jeg fikk ikke lov før jeg var ferdig med videregående og måtte da ha et visst snitt for at de ville betale for det. 

Min venninne gikk ikke tilbake. Endte med å fullføre 23 år gammel på Bjørknes og da med gjeld. 

Jeg skjerpet meg, skjønte at foreldrene mine hadde et poeng og gikk ut med mye høyere snitt enn de hadde krevd. Kom inn på et studie som tilbød utveksling og hadde det nok mye morsommere på utveksling enn på folkehøyskole. 😊

Anonymkode: 8ce49...6ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kom meg ikke tilbake igjen på vgs før jeg var nesten 30. Kom meg aldri videre på universitetet etter det. Dummeste valget jeg noen gang har tatt var å tro at et pauseår var en god idé. 

Nå er pause året iht helse. Da ikke alke fag ble fullført i fjor. Og de fagene som ble fullført, var bare på hengende håret. Å slite så mye, ser jeg ikke helt skal føre til noe godt i to år til eller flere pga flere fag som må tas opp igjen. Så tenker det kan være lurt å fikse helse et år og se om det bedrer studie fokus

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå er pause året iht helse. Da ikke alke fag ble fullført i fjor. Og de fagene som ble fullført, var bare på hengende håret. Å slite så mye, ser jeg ikke helt skal føre til noe godt i to år til eller flere pga flere fag som må tas opp igjen. Så tenker det kan være lurt å fikse helse et år og se om det bedrer studie fokus

Det var det for meg og. 

Skrevet

Av de jeg kjenner som har hatt behov for litt pause har hatt større utbytte av å trappe ned fagmengden men fortsette på skolen. Tar man et skoleår over to år, eventuelt ispedd en deltidsjobb, frivillig arbeid e.l. for å fylle opp dagen, er det lettere å fortsette som normalt det neste året, og man havner ikke så langt bakpå. 
Ser også at en del har stor nytte av å bytte til en enklere linje f.eks. matfag, naturbruk, helse e.l. Mye kos på disse linjene. 

Anonymkode: 12185...60b

• Liker 4
Skrevet

Jeg skulle starte i vg3 nå, men grunnet at jeg har slitt veldig med utmattelse de siste årene og fått ME så valgte jeg å ta et friår nå, skolen ville ikke tilrettelegge for meg. Jeg kommer til å ta et friår, og ta opp fag som privatist hos Sonans. Jeg tror det per nå er det beste for meg, jeg skal fokusere på meg selv og å "komme" meg igjen. Nå har jo skolen akkurat startet så jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå, men antar at jeg må fylle dagene med noe slik at det ikke blir altfor kjedelig og tomt. Jeg hadde planer om å jobbe, men jeg er for syk til det akkurat nå. 

Jeg er ganske sikker på at det går bra så lenge man har en plan på hvordan du skal gjøre ting, for meg var det viktigst å bare få fullført vg2 (noe jeg trodde jeg ikke kom til å klare), så la jeg planer ila sommeren ang utdanning. 

Anonymkode: 34fd8...4da

Skrevet

Tok 2 friår, gikk fra å skulke skolen annen hver dag ca, par småjobber i mellom, kom tilbake på skolen å ville faktisk være der, karakterene doblet seg rett å slett, så for meg fungerte det utmerket.

Anonymkode: 467a3...738

Skrevet

Kan du snakke med rådgiver på skolen om å ta VGs over flere år? Det er nok vanskeligere å ta det opp igjen om du slutter. Du har også ungdomsreten - og hva gjør du om helsa ikke blir bedre? 

Kanskje du sammen med rådgiver kan avtale at du eks tar 1 skoleår over 2 år,  dvs at du tar halvparten av fagene hvert år. 

Anonymkode: c745b...514

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skulle starte i vg3 nå, men grunnet at jeg har slitt veldig med utmattelse de siste årene og fått ME så valgte jeg å ta et friår nå, skolen ville ikke tilrettelegge for meg. Jeg kommer til å ta et friår, og ta opp fag som privatist hos Sonans. Jeg tror det per nå er det beste for meg, jeg skal fokusere på meg selv og å "komme" meg igjen. Nå har jo skolen akkurat startet så jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå, men antar at jeg må fylle dagene med noe slik at det ikke blir altfor kjedelig og tomt. Jeg hadde planer om å jobbe, men jeg er for syk til det akkurat nå. 

Jeg er ganske sikker på at det går bra så lenge man har en plan på hvordan du skal gjøre ting, for meg var det viktigst å bare få fullført vg2 (noe jeg trodde jeg ikke kom til å klare), så la jeg planer ila sommeren ang utdanning. 

Anonymkode: 34fd8...4da

Er du syk så plikter skolen å tilrettelegge. Dette kan de ikke velge bort. Du kan bl.a. få forkortet skoledag, fritak, hjemmeundervisning, nettundervisning, endret vurderingsform m.m.. Anbefaler deg at du krever din rett. Du kan også søke om utvidet skolerett (slik at du kan ta VGS over flere år). Det er ingen grunn til at skal måtte ta opp gjeld for å gå på privatskole. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du syk så plikter skolen å tilrettelegge. Dette kan de ikke velge bort. Du kan bl.a. få forkortet skoledag, fritak, hjemmeundervisning, nettundervisning, endret vurderingsform m.m.. Anbefaler deg at du krever din rett. Du kan også søke om utvidet skolerett (slik at du kan ta VGS over flere år). Det er ingen grunn til at skal måtte ta opp gjeld for å gå på privatskole. 

Dette vet nok skolen også, men ofte kommer eleven med krav til tilrettelegging som ikke er praktisk gjennomførbare, og nekter å høre på våre forslag. 

Så går de heller ut på et forum og hyler. Blir nok fint å forsøke seg i arbeidslivet etterhvert. 

Anonymkode: 8ce49...6ba

• Hjerte 1
Skrevet

Skolen skal tilrettelegge. Ville heller fått de til å gi deg hjemmeundervisning og det siste året over to år enn å bruke mange tusen på privatskole senere. Du har rettigheter:)

Skrevet

Jeg vil tro det neste kan bi lettere å droppe ut enn å begynne igen dersom man "bare" skal ta seg et år fri.

Anonymkode: 3b761...1a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 22.00):

Men blir helsa fikset av et friår, da? Det kommer selvsagt an på hva det gjelder, men det er ikke akkurat sikkert at å sitte hjemme og ikke gjøre noen ting i et år, mens vennene gjør seg ferdig på vgs, vil hjelpe på helseproblemer. Spesielt om det er snakk om psykisk helse. Jeg ville kanskje heller prøvd å høre med skolen om det går an å dele opp året i to, slik at hen kunne ha færre fag å konsentrere seg om, uten å falle helt ut av videregående. Et «friår» fra vgs kan veldig fort føre til «ingen vgs». 

Anonymkode: 6e2cf...b7b

Skrevet

Jeg ser det jeg skrev ble uklart - jeg mente også at jeg ville høre med skolen om hen kunne ta sisteåret på to år i stedet for ett. Tror det kan være bedre enn et friår, og kanskje også føre til bedre karakterer. 

Anonymkode: 6e2cf...b7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...