Gå til innhold

300 000 nordmenn må selge boligen eller større verdier dersom renten øker til fire prosent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du har tolket artikkelen litt feil? De tror de ikke klarer utgiftene. Men bankene har jo beregnet at de tåler høyere renteøkning, opp til 7 %. Jeg tror nok mange av disse vil måtte stramme kraftig inn på pengebruken, men at de klarer seg fint.

Anonymkode: 2d701...bc0

• Liker 22
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tror du har tolket artikkelen litt feil? De tror de ikke klarer utgiftene. Men bankene har jo beregnet at de tåler høyere renteøkning, opp til 7 %. Jeg tror nok mange av disse vil måtte stramme kraftig inn på pengebruken, men at de klarer seg fint.

Jeg håper virkelig at alle klarer seg ❤️

Endret av Adobyen
Skrevet

Har ikke lån, så det går greit. Ser frem til bedre rente på sparepengene.

Anonymkode: 4ba92...bb1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig. Selv ut som om mange nordmenn er på en evig kjøpefest. De som sliter er studenter, noen på AAP, uføre på minstesats og unge som har tatt altfor mye lån fordi de trodde at 2 prosent var en helt normal rente. og at det kom til å forbli sånn de neste årene. Dessverre er det mange som har vokst opp med foreldre som ikke har gitt dem kunnskap om økonomi. 

Fra artikkelen: 

Etter boliglånsforskriften skal låntakere tåle en renteoppgang på inntil fem prosentpoeng. Storbankene DNB og Nordea har avdramatisert slike renteøkninger overfor Nettavisen. Etter forskriften bør de fleste i dag tåle boliglånsrenter opp mot sju prosent.

Anonymkode: 96d10...e36

Skrevet

Det er jo ikke så rart da, når folk stadig blir tutet ørene fulle av at de kjøpe bolig, uansett inntekt og livssituasjon, fordi det er billigere å eie enn å leie. 

Nå viser det seg kanskje at det ikke alltid er tilfelle?

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo sånn det er det da. Da får folk som har vært mer forsiktige eller hatt enda dårligere økonomi en god mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet.

Anonymkode: ce8ae...37e

• Liker 3
Skrevet

Absolutt alle har jo visst at den lave renten som har vært, ikke er normalt. At renten før eller senere skulle bli høyere har ikke vært noen hemmelighet.

• Liker 7
Skrevet
Adobyen skrev (7 timer siden):

Jeg håper virkelig at alle klarer seg ❤️

Håper heller de som har hatt enda dårligere økonomi nå får en sjanse til å komme inn på et boligmarked de effektivt har vært stengt ute fra.

• Liker 3
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Håper heller de som har hatt enda dårligere økonomi nå får en sjanse til å komme inn på et boligmarked de effektivt har vært stengt ute fra.

Det kan nok kanskje bli litt fall i boligprisene og flere boliger kan gå på tvangsauksjon, jeg er ikke økonom og tenker bare at de som sliter nå, får det ikke lettere for å komme inn på boligmarkedet enn før?  Selv om prisene faller. De velstående vil få mer å velge i, kanskje.

Det er for høyt forbruk fordi staten har økt prisene på våre grunnleggende behov, med ringvirkninger som at varene blir dyrere å produsere, og AS Norge går så det kviner. Ergo, folk bruker for mye penger og da er medisinen å øke lånerenta. Jeg forstår ikke. Stadig flere går og bekymrer seg og flere blir fattige. Det skaper uhelse.

Folket murrer og politikerne er innkalt til «hastemøte» om en måneds tid. 

Skrevet
Adobyen skrev (8 minutter siden):

Det kan nok kanskje bli litt fall i boligprisene og flere boliger kan gå på tvangsauksjon, jeg er ikke økonom og tenker bare at de som sliter nå, får det ikke lettere for å komme inn på boligmarkedet enn før?  Selv om prisene faller. De velstående vil få mer å velge i, kanskje.

Det er for høyt forbruk fordi staten har økt prisene på våre grunnleggende behov, med ringvirkninger som at varene blir dyrere å produsere, og AS Norge går så det kviner. Ergo, folk bruker for mye penger og da er medisinen å øke lånerenta. Jeg forstår ikke. Stadig flere går og bekymrer seg og flere blir fattige. Det skaper uhelse.

Folket murrer og politikerne er innkalt til «hastemøte» om en måneds tid. 

De kommer til å sette ned utvalg nr 1001 som skal evaluere situasjonen🥴

Anonymkode: ad7bc...525

• Liker 4
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 time siden):

Det er jo ikke så rart da, når folk stadig blir tutet ørene fulle av at de kjøpe bolig, uansett inntekt og livssituasjon, fordi det er billigere å eie enn å leie. 

Nå viser det seg kanskje at det ikke alltid er tilfelle?

Å leie gir ikke samme fordeler som å eie, og ofte stor utrygghet. Jeg har leid i mange år med barn og flyttet flere ganger. Leide da billig via jobb. Hadde det jeg leide vært privat så hadde det kostet meg rundt 20k i mnd. Samme som jeg nå betaler, men eier med de fordeler det gir.

Anonymkode: 65212...c4a

• Liker 4
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å leie gir ikke samme fordeler som å eie, og ofte stor utrygghet. Jeg har leid i mange år med barn og flyttet flere ganger. Leide da billig via jobb. Hadde det jeg leide vært privat så hadde det kostet meg rundt 20k i mnd. Samme som jeg nå betaler, men eier med de fordeler det gir.

Anonymkode: 65212...c4a

20k er mye å putte i utleiers lomme. Det gir ingen trygghet å leie i forhold til å eie, men det kan dessverre bli for dyrt. Jeg synes at det bygges mye, stort og smått, men standarden er generelt veldig høy. Kan det være nødvendig? Hus som ble bygget av forrige generasjon var ofte uten innredet kjeller og loft. Det var gulvbelegg eller nålefilt på gulvet og tak-ess plater i taket. Et nøkternt antall stikkontakter og rimelige kjøkkeninnredninger.  Ikke fordi det ikke fantes andre produkter, men fordi boligen ikke kunne bli for dyr. Det er den generasjonen som mange unge beskylder for å ha fått alt servert på gullfat.  I dag er det nøkkelferdige blokkleiligheter og eneboliger med alt tipp topp som en selvfølge.

Skrevet
Adobyen skrev (9 timer siden):

Og hver 5. lever på grensen av hva de kan klare å betale. Dette var hakket verre enn jeg hadde trodd.    Hva skal skje med alle som ikke klarer seg gjennom vinteren?  Må vi bo i telt og campingvogner? 

https://www.nettavisen.no/okonomi/nordmenn-taler-ikke-rentesmell-300-000-frykter-de-ma-selge-boligen/s/12-95-3424301255?fbclid=IwAR1_9TSRQB_Oaa0kFjQBEsiZYL3qREsWUJAYRP8U85lxbzr4itxBrVLjqMQ

Finns mange som ikke engang kan kjøpe og som sparer å sparer å sparer. Synes ikke folk som eier ska få hjelp. Da må folk som sparer i disse tider også få hjelp så den kan fortsette og spare til fex egk. Som før har gått helt fint men ikke lengre. Det går faktisk og selge og leie isteden. Er ikke et menneskerett å eie.

Anonymkode: 28507...da4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil flytte hjem til mamma? Bør jeg spørre?

Anonymkode: 3945d...e93

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finns mange som ikke engang kan kjøpe og som sparer å sparer å sparer. Synes ikke folk som eier ska få hjelp. Da må folk som sparer i disse tider også få hjelp så den kan fortsette og spare til fex egk. Som før har gått helt fint men ikke lengre. Det går faktisk og selge og leie isteden. Er ikke et menneskerett å eie.

Anonymkode: 28507...da4

Jeg er ikke helt uenig i det.  Men det er et enormt press på de store byene, og mange grunner til det, men det er ikke så dumt å se på mulighetene andre steder heller. Det kan også gjøre situasjonen litt enklere.

Skrevet
Adobyen skrev (10 timer siden):

Og hver 5. lever på grensen av hva de kan klare å betale. Dette var hakket verre enn jeg hadde trodd.    Hva skal skje med alle som ikke klarer seg gjennom vinteren?  Må vi bo i telt og campingvogner? 

https://www.nettavisen.no/okonomi/nordmenn-taler-ikke-rentesmell-300-000-frykter-de-ma-selge-boligen/s/12-95-3424301255?fbclid=IwAR1_9TSRQB_Oaa0kFjQBEsiZYL3qREsWUJAYRP8U85lxbzr4itxBrVLjqMQ

Kommer 300000bliger for salg og kjøpekraften svekkes vil de sinnsyke boligprisene stupe. Det er veldig bra. Selv om  det blitt trist for de som må selge. Dette har skjedd før og vil skje igjen. Det er advart mot å ta for høye lån for de son ikke vil klare høyere rente. 4% er ingenting. Renten har vært på 19%. Folk tror boligkjøpere på 80 - 90 tallet bare fikk ting seilende for slikk og ingenting, men sånn var det ikke. Kjøpekraften var lav, inntekten lav, rentene høye. Å kjøpe hus til 1 mill var vanskelig selv med 2 vanlige inntekter. 

Anonymkode: 5c450...055

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg tror nok at mange kommer til å slite utover høsten. Det er ikke bare renter som kommer til å øke, det er kombinasjon av mat, strøm, drivstoff og renter. Det er nok altfor mange som har levd på grensen av hva de klarer å betjene uten å tenke at renta kommer til å øke dessverre. Nå har det vært sommer og de fleste har hatt litt ekstra inntekt i form av feriepenger og skattepenger, men om noen måneder så tror jeg vi kommer til å høre om folk som sliter. En god del har litt å gå på og kan ved enkle grep klare seg en god stund. Kutte ut unødvendig kjøp (som er veldig bra for miljø men ikke for arbeidslivet), kutte ut ferier, øke antall år på nedbetaling av boliglån, søke avdragsfrihets etc. Men så har vi de som allerede har brukt opp disse grepene, og de kommer til å slite først.

Jeg leste at i land lenger ned i Europa har butikkkjeder allerede merket folks dårligere økonomi ved at varer som koster over 20 Euro ikke selges like mye som før, så kjedene har sluttet å bestille disse. Tror det blir sånn i Norge også, at cafeer og restauranter kommer til å merke det, og andre ting vi ikke MÅ ha.

Endret av IdaC
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har ikke lån, så det går greit. Ser frem til bedre rente på sparepengene.

Anonymkode: 4ba92...bb1

Problemet er at inflasjonen er høyere enn sparerenta for øyeblikket. Men ville heller hatt det sånn som deg uansett 😊

Anonymkode: ec3d7...47c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...